شرکت ملی حفاری ایران   

روند افزایشی حقوق با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری در شرکت ملی حفاری ایران، افزایش میزان دریافتی تمام کارکنان پیمانکار شرکت را به دنبال داشته است.

محسن پاک نژاد، مشاور مدیرعامل در مدیریت های منابع انسانی و خدمات شرکت ملی حفاری ایران گفت: براساس برنامه ریزی برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری در این شرکت تلاش شد که پرداخت حقوق تمام کارکنان روند افزایشی داشته باشد. به منظور تحقق این مهم درموارد استثنا، معادل برآورد رقم کاهشی، ترمیم حقوق انجام شد.

وی در حاشیه جلسات توجیهی کارکنان در موقعیت استقرار دستگاه های حفاری 25، 53، 56، 83 و 86 فتح افزود: در این زمینه به منظور آشنایی همکاران با مزایا و نحوه اجرای طرح همچنین پاسخ گویی به پرسش ها و ابهام های آنها، تیم کارشناسی متشکل از مدیر منابع انسانی، مدیر عملیات حفاری خشکی یک، رئیس دفتر مدیرعامل، رؤسای ادارات ساختار و بهره وری، روابط عمومی، همچنین خدمات پیمانکاری، خدمات غذایی و کارشناس ارشد روش های مالی تشکیل شده است.

پاک نژاد اظهارکرد: مزایای مرتبط با سمت ها، سوابق خدمت، تحصیلات و نوع تخصص ازجمله متغیرهایی است که در اجرای طرح رتبه بندی مشاغل پیمانکاری و تعیین حداقل و حداکثر پرداختی ها مؤثر است.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی مشاوران طرح از وزارت نفت و وزارت کار و رفاه اجتماعی برای آشنایی با مشاغل اختصاصی عملیاتی با توجه به نقش اساسی شرکت ملی حفاری ایران در فرایند تولید گفت: همه مساعی به کار گرفته شده است تاهیچ سمتی از نظر دریافت حقوق و مزایا کاهش دریافتی نداشته باشند.

پاک نژاد افزود: با نهایی شدن فرایند اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری درشرکت ملی حفاری ایران، مزایای سال گذشته کارکنان مشمول طرح به حساب همکاران واریز شد و مطالبات امسال نیز متعاقباً پرداخت می شود.

وی گفت:مزایای طرح مزبورمربوط به شهریورماه نیز درحقوق و مزایای همین ماه محاسبه شده است.

پاک نژاد با بیان اینکه پرداخت معوقات قراردادهایی که بتازگی در سامانه ساپنا ثبت شده اند، متعاقبا صورت می گیرد، افزود: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری مربوط به کارکنان حجمی اداره خدمات غذایی و اردوگاه های حفاری و دیگر ادارات نیز از طریق انتخاب مشاوران مورد تأیید اداره کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان، مطابق با الزامات طرح طبقه بندی مشاغل شرکت ملی نفت ایران در حال پیگیری است که با تصویب آن در اولین زمان ممکن اجرایی می شود.

 

    شرکت گاز استان گیلان

اجرای بیش از ۱۱۶ کیلومتر شبکه گذاری گاز

شرکت گاز استان گیلان در نیمه نخست امسال بیش از 116 کیلومتر عملیات شبکه گذاری گاز را برای گازرسانی به روستاها و حفره های خالی شهرها اجرا کرده است. حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گازاستان گیلان گفت: درنیمه نخست امسال بیش از 116 کیلومتر شبکه گذاری گازطبیعی در استان گیلان اجراشد که 81 درصد مربوط به مناطق روستایی و سخت گذر است. وی افزود: با اجرای این عملیات، مجموع شبکه گاز در استان گیلان به بیش از 21 هزار و 450 کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان، همچنین از نصب بیش از5 هزار و 500 انشعاب جدید گاز در نیمه اول سال 1400خبر داد و اظهار کرد: این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 5 درصد افزایش یافته است. اکبر با بیان اینکه مجموع انشعاب های گاز در گیلان به بیش از 613 هزار مورد رسیده است، ادامه داد: نصب انشعاب ها در روستاها مانند حفرات خالی شهرها با شتاب در حال اجراست و بیش از 67 درصد علمک های نصب شده در نیمه نخست امسال، به بخش روستایی اختصاص داشته است.  وی با اشاره به بهره مندی بیش از 98 درصد خانوارهای شهری و روستایی گیلان از گاز طبیعی گفت: با وجود نزدیک شدن به تکمیل عملیات گازرسانی در گیلان، شرکت گاز برای بهره مندی مناطق باقیمانده استان از گاز طبیعی، تلاش مستمر و جدی در دستور کار دارد.

 

    پالایشگاه گاز ایلام

پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از پایان موفقیت آمیز سیزدهمین تعمیرات اساسی این پالایشگاه در شهریور امسال خبر داد و گفت: در طول تعمیرات اساسی امسال، حدود 68هزار نفر_ ساعت عملیاتی صرف تعمیرات اساسی شده است.

روح الله نوریان با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی امسال از 26مرداد تا 26 شهریورماه ادامه داشت، اظهار کرد: هرچند رعایت دستورعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع این ویروس و همزمان شدن شروع تعمیرات اساسی با پیک پنجم شیوع کووید 19 در استان، محدودیت های شدیدی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی، نحوه سرو غذا، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن ابزارآلات و تجهیزات کارگاهی، نحوه توزیع آب و سایر خدمات رفاهی را ایجاد کرده بود؛ اما با همکاری همه جانبه واحدهای مختلف پالایشگاه، چرخ تعمیرات اساسی به حرکت خود تا پایان مسیر ادامه داد.

وی افزود: در تعمیرات امسال تعداد 74 تجهیز ثابت، 115 مورد تجهیز دوار، بیش از 300 مورد شیرآلات، حدود یکهزار و 600 اینچ قطر از خطوط لوله، همچنین بیش از دوهزار و 800 تجهیز ابزاردقیقی، بیش از 800 تجهیز برقی، بازرسی، نوسازی، تعمیر و یا تنظیم قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به اجرای 22 طرح اصلاحی از معاونت مهندسی اشاره و تصریح کرد: رفع مشکل افزایش دمای بیرینگ ها و ارتعاشات گیربکس کمپرسور تقویت فشار گاز خروجی شماره 2، تعویض خط معیوب 30 اینچ ورودی زباله سوز واحد بازیافت گوگرد شماره 2، ساخت و نصب کویل پنجم مخزن گوگرد، همچنین تعمیر چهار مورد سینی های برج های واحدهای پالایشی، نصب و راه اندازی 6 مورد VFD برای کنترل دور متغیر فن های اسیدی واحدهای شیرین سازی گاز از جمله موارد با اهمیت در تعمیرات اساسی امسال بوده است.

 

     پخش فراورده های نفتی منطقه اردبیل

تبدیل انبار نفت اردبیل به هاب صادراتی سوخت

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اردبیل گفت: این منطقه با دریافت مجوز از اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات فراورده های نفتی، به هاب صادراتی سوخت تبدیل می شود. سیدحجت مدنی با اشاره به اینکه انبار نفت شهید بهفر اردبیل به عنوان هاب صادراتی فراورده های نفتی انتخاب شده است، افزود: پروژه صادرات فراورده های نفتی با هدف توسعه خدمات و کمک به اقتصاد کشور و استان، همچنین همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

 وی گفت: در مرحله نخست، برنامه ریزی های لازم برای صادرات سه هزارتن نفت سفید از سوی سه شرکت فعال دراین بخش به کشورهای عراق، ارمنستان و افغانستان و نخستین محموله 17 شهریور امسال از این انبار نفت، بارگیری و به مقاصد یادشده ارسال شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تأکید کرد: صادرات فراورده های نفتی به کشورهای همسایه، زمینه کسب درآمد ارزی، اشتغالزایی و رشد و پویایی بخش حمل ونقل در استان را در پی خواهد داشت.

مدنی با اشاره به عملکرد و رسالت اصلی شرکت در بحث سوخت رسانی گفت: دریافت، انبارش و توزیع فراورده های نفتی به مصرف کنندگان درسطح استان در حداقل زمان استاندارد انجام می شود.

 افتتاح یک جایگاه عرضه سوخت

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اردبیل همچنین از افتتاح جایگاه اختصاصی و مجتمع خدمات رفاهی «ساوالان» در این حوزه عملیاتی خبرداد.

مدنی درآیین بهره برداری از این جایگاه که با حضور قلندری، معاون عمرانی استاندار و دیگر مقام های استانی برگزار شد، گفت: این جایگاه در زمینی به مساحت سه هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی ونظارت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اردبیل به بهره برداری رسیده است.

وی هدف از احداث این جایگاه را ارائه مطلوب سوخت و خدمات رفاهی به شهروندان برشمرد و گفت: این جایگاه در شهرستان مشگین شهر احداث شده و دارای سه سکو با 6 تلمبه و 12 نازل بنزین و نفتگاز است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اردبیل اظهار کرد: با افتتاح این جایگاه تازه تاسیس، شمار جایگاه های ناحیه مشگین شهر به 9باب و جایگاه های عرضه سوخت مایع در منطقه اردبیل به 73 باب رسیده است.

 

 شرکت گاز استان گلستان

آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 7 روستای مرزی

عملیات اجرایی گازرسانی به 7 روستای مرزی استان گلستان، در آیینی با حضور استاندار و جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی آغاز شد.

علی طالبی، مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان گفت: با آغاز عملیات گازرسانی به این 7 روستا، همه روستاهای شهرستان مراوه تپه که قابلیت گازرسانی دارند، در برنامه اجرای گازرسانی این شرکت قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه برای گازرسانی به این روستاها در مجموع 70 کیلومتر خط شبکه و تغذیه اجرا می شود، افزود: از تعداد 109 روستای مراوه تپه، تاکنون 83 روستای آن از گاز طبیعی بهره مند شده اند و عملیات گازرسانی به چهار روستا نیز در حال اجراست.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز گلستان، در شهرستان مراوه تپه تاکنون 11 هزار و 683 خانوار از گاز طبیعی بهره مند هستند.

 

   شرکت مهندسی و توسعه نفت 

 طرح توسعه آذر برنده جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه شد

طرح توسعه میدان مشترک آذر دربخش مگا پروژه ها در رقابت های جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه، خوش درخشید و نشان طلای این بخش از رقابت ها را به خود اختصاص داد.

در این دوره از رقابت های جهانی شرکت ایرانی مهندسی و توسعه سروک آذر (SAED) متعلق به مجموعه صندوق های بازنشستگی نفت که توسعه میدان مشترک آذر را به عنوان یکی از پیچیده ترین میادین نفتی کشور در کارنامه دارد، در بخش پروژه های مگا موفق شد نشان طلای رقابت های جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه را از آن خود کند.

رقابت های جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه که هرساله از سوی مؤسسه بین المللی IPMA در نقاط مختلف جهان برگزار می شود، امسال به میزبانی روسیه و در شهر سن پترزبورگ برگزار و شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر که با کنسرسیوم اویک همکاری می کند، فینالیست این دوره از رقابت ها شد و در رقابت با کشورهای هند و فنلاند دربخش مگا پروژه، به نشان طلا دست یافت.

دستیابی به مدال طلا در این رقابت جهانی، از سوی یک شرکت توسعه دهنده فعال در بخش بالادستی نفت و درشرایطی محقق شده که صنعت نفت باوجود مواجهه با تحریم های ظالمانه توانسته است در یکی از پیچیده ترین میادین نفتی منطقه و جهان، عملکرد قابل دفاعی به نمایش بگذارد.

ارزیابی پروژه های متنوع بین المللی هرسال براساس مدل جهانی (Project Excellence Baseline PEB) انجام می شود؛ اما امسال به صورت مجازی و با بهره مندی از نظر 6 ارزیاب بین المللی از کشورهای لهستان، انگلستان، هلند، قزاقستان، نپال و چین در سه روز متوالی اجرایی شد.

جایزه جهانی IPMA در 10قسمت متنوع طراحی شده که مگاپروژه ها مهم ترین بخش این رقابت به شمار می رود.

دیگر جوانان ایرانی نیز در این رقابت ها خوش درخشیدند، به طوری که در بخش مدیران پروژه جوان زیر 35سال، فرشته میرحسینی، مدال طلا و علیرضا اصلان حسینی نیز از شرکت اویکو مدال برنز گرفتند.

 در بخش اجرای پروژه های چابک نیز سعید نوروزی مدال برنز دیگری را نصیب کشورمان کرد.

در مجموع، کشورمان با کسب دو مدال طلا و دو مدال برنز، توجه جامعه جهانی مدیریت پروژه را به خود جلب کرد.

 

   شرکت مهندسی و توسعه نفت

 مذاکرات توسعه فاز 2 میدان یادآوران بزودی نهایی می شود

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، آخرین میزان پیشرفت فعالیت های این شرکت در منطقه غرب کارون را تشریح کرد و گفت: مذاکرات مربوط به فاز 2 میدان مشترک یادآوران به صورت جدی تر دنبال شده و امید می رود مذاکرات آن نهایی و بزودی فعالیت های فاز دوم آغاز شود. تورج دهقانی افزود: میدان نفتی یادآوران، از بزرگ ترین میدان های مشترک کشور است که فعالیت های توسعه ای آن در فاز نخست از سوی یک شرکت چینی اجرا شد و تاکنون به طور ثابت، روزانه 110 الی 125 هزار بشکه نفت تولید داشته است.

وی افزود: براساس طرح جامع توسعه (MDP) جدید با آغاز مرحله دوم، چشم انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه 180 هزار بشکه در بازه زمانی سه ساله و سرانجام طی چهار سال دستیابی به ظرفیت تولید روزانه 230 هزار بشکه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، درباره میدان نفتی آزادگان جنوبی نیز گفت: این میدان نفتی، بزرگ ترین و مهم ترین میدان نفتی در حوزه غرب کارون است و از نظر وسعت و حجم ذخایر موجود در آن (حدود 26 تا 27 میلیارد بشکه نفت درجا) اهمیتی مضاعف دارد.

وی درباره کنترل افت تولید در میدان نفتی آزادگان جنوبی اظهارکرد: تاکنون حدود 170حلقه چاه در این میدان نفتی حفاری شده که تقریباً 110 حلقه از این چاه ها تولیدی است. دهقانی تصریح کرد: با توجه به ایجاد ظرفیت تولید 140 هزار بشکه ای در میدان آزادگان جنوبی، باید درصدد جبران افت تولید برآییم تا از سرمایه گذاری انجام شده، حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت همچنین با اشاره به اینکه طرح احداث تأسیسات فراورش پیش ساخته یک سازوکار تازه ساخت و بدیع بوده که کارایی بسیار بالایی دارد، افزود: ساخت یک واحد فراورش 50 هزار بشکه ای در کشور به طورمعمول 6 تا 7 سال زمان می برد؛ اما تجربه نشان داده که مدت زمان ساخت یک واحد فراورش را می توان به کمتر از یک سال کاهش داد.

دهقانی بیان کرد: تأسیسات فراورش سیار تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد دلار نفت فراورش کرده، در حالی که مقدار سرمایه گذاری آن حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است. همین محاسبه ساده نشان دهنده سیاست های اقتصادی قوی و توجیه پذیری است که در پس ساخت این واحد فراورشی وجود دارد.

 

نخستین سالگرد درگذشت همایون مطیعی

نخستین سالگرد در گذشت همایون مطیعی، از پیشکسوتان عرصه زمین شناسی کشور وعضو شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز برگزار شد.

همایون مطیعی ازپیشکسوتان عرصه زمین شناسی کشور و عضوشورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز بود که مهر سال 1399 در سن 73 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.