سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

 ثبت رکورد تازه در تخلیه تجهیزات فوق سنگین بنادر ایران

مدیر بنادر و پایانه های دریایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اعلام تخلیه دو محموله فوق سنگین به وسیله دو دستگاه جرثقیل زمینی درمجتمع بندری پارس، از ثبت رکوردی جدید در تخلیه تجهیزات فوق سنگین به وسیله جرثقیل های ساحلی خبرداد.

علی معصومی، وزن هریک از این محموله ها را 912 تن اعلام و اظهار کرد: تخلیه این محموله فوق سنگین از کشتی به محوطه بارانداز مجتمع بندری پارس برای نخستین بار به وسیله دو دستگاه جرثقیل سنگین مستقر در اسکله این بندر انجام شده است.

وی تخلیه این محموله ها رابا توجه به وزن آنها بسیارحساس خواند و افزود: تخلیه محموله های یاد شده با توجه به حساسیت وزنی، با در نظر گرفتن تدابیری مانند انجام دوباره محاسبات سازه ای اسکله با موفقیت انجام شد. معصومی با بیان اینکه این محموله ها مربوط به پتروشیمی بوشهر است، اظهار کرد: با تخلیه این محموله ها رکورد تخلیه تجهیزات فوق سنگین در بنادر ایران بدون استفاده از امکانات و تجهیزات کشتی و تنها با استفاده از جرثقیل های ساحلی، نزدیک به دو برابر افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه دومحموله فوق سنگین پتروشیمی بوشهر با هدایت و راهبری کارشناسان و متخصصان این سازمان، از کشتی حامل این تجهیزات تخلیه شده است، تصریح کرد: این محموله ها براساس برنامه ریزی های انجام شده به پتروشیمی بوشهر منتقل خواهند شد.

مدیربنادر و پایانه های دریایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، صرفه جویی ارزی را از مهم ترین دستاوردهای تکیه بر تجهیزات و امکانات داخلی این بندر برشمرد و افزود: کارشناسان مدیریت طرح های مهندسی و بنادر و پایانه های دریایی سازمان منطقه ویژه پارس، نقشی مهم در تخلیه این محموله فوق سنگین داشتند وتجربه این نوع تخلیه تأثیر بسزایی در مأموریت های آینده مجتمع بندری پارس خواهد داشت.

مجتمع بندری پارس، از تخصصی ترین مجتمع های بندری کشور در حوزه خدمات دهی به صنعت، با 25 پست اسکله شامل 10 پست اسکله خدماتی و 15 پست اسکله ویژه صادرات محصولات پتروشیمی به عنوان شاهراه واردات و صادرات کالا به پایتخت انرژی کشور، همواره نقش اثرگذاری در توسعه اقتصادی، صنعتی و انرژی این منطقه ایفا کرده است.

 

    پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی

آمادگی برای تأمین سوخت ذخیره دوم نیروگاه ها

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی با مطلوب خواندن موجودی سوخت مایع در نیروگاه ها و ذخیره سازی آن در این حوزه عملیاتی، از آمادگی کامل و سوخت رسانی مستمر و بی وقفه به نیروگاه های منطقه خراسان رضوی خبر داد.

علی اصغر اصغری گفت: به منظور تأمین سوخت ذخیره دوم نیروگاه ها برای فصل پاییز و زمستان و حداکثر مصرف در نیروگاه های استان، بنابر پیش بینی های انجام شده، بیش از 520 میلیون لیتر نفتگاز به نیروگاه های خراسان رضوی ارسال شده است.

وی افزود: خوشبختانه موجودی نفتگاز نیروگاه های استان خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از 27 درصد افزایش داشته که بسیار رضایت بخش است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی تأکید کرد: در 6 ماه نخست امسال بیش از 520 میلیون لیتر فراورده به نیروگاه های زیر پوشش منطقه ارسال شده است.

وی تصریح کرد: روند تأمین سوخت نیروگاه ها با توجه به دستور وزیر نفت و تأکید معاون وزیر در پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تا تکمیل کامل ظرفیت ادامه خواهد داشت.

اصغری با قدردانی از ناوگان حمل ونقل فراورده های نفتی در انجام این مهم افزود: منطقه خراسان رضوی 6 نیروگاه (مشهد، شریعتی، مپنا، شمس سرخس، خیام نیشابوری و نیروگاه طوس) را زیر پوشش دارد.

 

    شرکت ملی نفت ایران 

احداث مرکز آموزشی به یاد «شهید علی لندی»

مرکز آموزشی که قرار است با اعتبارات شرکت ملی نفت ایران در شهرستان ایذه استان خوزستان احداث و تجهیز شود، با دستور وزیر نفت به نام «شهید علی لندی» نام گذاری می شود.

این مرکز آموزشی که با اعتبارات مدیریت نظارت بر عمران مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران بالغ بر 60 میلیارد ریال در شهرستان ایذه استان خوزستان، احداث و تجهیز می شود، با دستور جواد اوجی، وزیر نفت، «شهید علی لندی» نام می گیرد.

علی لندی، نوجوان 15 ساله ایذه ای بود که برای نجات جان دو نفر از همسایگان که در آتش محاصره شده بودند، جان خود را به خطر انداخت و با وجود نجات آنان، خود دچار سوختگی شدید شد و دوم مهرماه امسال جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بنابر اعلام مدیریت نظارت بر عمران مناطق نفت خیز، شرکت ملی نفت ایران، هزینه ساخت و احداث 558 واحد آموزشی را متقبل شده که از این تعداد احداث 412 واحد خاتمه یافته و 146واحد نیز در دست تکمیل است.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، بر ایفای مسؤولیت های اجتماعی صنعت نفت تأکید بسیار داشت و در تازه ترین اقدام، از تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های مسؤولیت اجتماعی در استان ایلام خبر داد.

وی پیش از این نیز در سفر به استان خوزستان، دستور داد 780 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های عمرانی استان خوزستان اختصاص یابد.

بتازگی نیز با دستور اوجی، 7 میلیارد تومان به طرح تکمیل مجتمع فرهنگی_ ورزشی شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در استان کرمان اختصاص یافته است.

 

    صندوق های بازنشستگی نفت

افزایش تعداد مراکز ارائه خدمات به بازنشستگان

تعداد مراکز تشخیصی و درمانی طرف قرارداد با صندوق های بازنشستگی نفت به یکهزار و 200مرکز رسیده و تنها پارسال، یک میلیون و 500 هزار نسخه درمان آزاد در نمایندگی های صندوق، پذیرش و هزینه های آن بازپرداخت شده است.

بازنشستگان صنعت نفت افزون بر استفاده از مراکز بهداشت و درمان این صنعت، از مراکز تشخیصی و درمانی طرف قرارداد با صندوق های بازنشستگی صنعت نفت نیز استفاده می کنند، بنابراین هر سال به تعداد این مراکز افزوده می شود و امسال تعداد این مراکز به یکهزار و 200 مرکز تشخیصی و درمانی افزایش یافته است.

یکی از محورهای نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا در تیرماه امسال، «میزان رضایت مندی بازنشستگان صنعت نفت از افزایش تعداد مراکز طرف قرارداد» و «میزان رضایت بازنشستگان از موقعیت مکانی مراکز» بوده است.

بازنشستگان از مراکز جدید طرف قرارداد با صندوق، رضایتی برابر با 71 درصد داشته اند و به طور حدودی به همین میزان موقعیت مکانی مراکز را مناسب دانسته اند. 64 درصد نیز نسبت به امضای قرارداد برای استفاده از خدمات داروخانه ای تأکید کرده اند.

پارسال بیش از یک میلیون و 500 هزار نسخه و اسناد پزشکی درمان آزاد در نمایندگی های صندوق بازنشستگی صنعت نفت پذیرش، سندرسی و بازپرداخت هزینه شده است.

 

     شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب

انجام تعمیرات اساسی شیرهای درون چاهی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، از پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی شیرهای ایمنی درون چاهی، عملیات نصب و خارج کردن شیرها، همچنین پیمایش چاه ها از سوی کارشناسان شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب خبرداد.

علی رضایی، با بیان اینکه تعمیر، نگهداری و تعویض بموقع شیرهای ایمنی درون چاهی نقشی مهم در ایمنی چاه ها و تداوم تولید دارد، گفت: تعمیر و نصب شیرها به همت متخصصان و گروه تعمیرات اساسی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب برای نخستین بار با صرفه جویی اقتصادی و توقف تولید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده است.

وی درباره ضرورت انجام این تعمیرات افزود: این عملیات با توجه به اهمیت موقعیت چاه های مستقر در حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب که تعدادی از آنها در حوزه میدان های مشترک با کشور عراق است، انجام شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب اظهار کرد: این تعمیرات اساسی در دو مرحله مهم شامل تعمیرات اساسی، آماده سازی و تعویض شیر ایمنی درون چاهی چاه های 4 و 11 دهلران همچنین پیمایش تا عمق 3930 متری در چاه شماره 4 دهلران از طریق کامیون های چاه پیما با موفقیت انجام شده است.

 

    شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران

 برگزاری نخستین نشست تأمین سوخت زمستانی نیروگاه ها

 نخستین نشست تأمین سوخت زمستانی با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران و با محور سوخت رسانی به نیروگاه ها در فصول سرد سال برگزار شد، مدیران عامل شرکت ملی گاز ایران، شرکت تولید برق حرارتی، شرکت ملی پخش فراورده ها ی نفتی ایران، همچنین مدیران ارشد معاونت برنامه ریزی وزارت نفت وشرکت های یاد شده، حضور داشتند.

در این نشست، به منظور تأمین سوخت زمستانی و هماهنگی بیشتر میان سازمان های ذیربط تصمیم های مهمی گرفته شد که بزودی اجرایی می شوند.

 

    شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان 

افتتاح مدرسه 3 کلاسه در روستای شریعه سیدعبود خرمشهر

همزمان با آغازسال تحصیلی 1401– 1400 به همت پایگاه مقاومت بسیج شهدای رمضان شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان، یک باب مدرسه سه کلاسه در روستای شریعه سیدعبود شهرستان خرمشهر افتتاح شد.

جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان در آیین افتتاح این واحد آموزشی که با حضور سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان، مسؤولان آموزش و پرورش خرمشهر و شماری از مدیران و رؤسای شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان برگزار شد، گفت: این مدرسه به همت بسیج این شرکت در قالب طرح سازندگی و محرومیت زدایی احداث و به نام سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است.

وی با اینکه این واحد آموزشی در زمینی به مساحت 180 مترمربع با صرف سه میلیارد و 600 میلیون ریال در مدت 6 ماه ساخته شده است، افزود: با افتتاح این واحد، دسترسی حدود یکصد دانش آموز روستای شریعه سیدعبود و روستاهای اطراف به مدرسه تسهیل شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان اظهار کرد: این شرکت همسو با ایفای مسؤولیت های اجتماعی احداث، مرمت و تعمیر مدارس در این منطقه را طی چند سال اخیر با اولویت آماده سازی فضاهای آموزشی در دستور کار قرار داده است.

سردار شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان نیز درآیین افتتاح این واحد آموزشی اظهار کرد: همسو با اقدام های جهادی برای روستاها و مناطق محروم به همت گروه های جهادی درخرمشهر وناحیه مقاومت بسیج این شهرستان، همچنین پشتیبانی های شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان و آموزش و پرورش، این مدرسه در منطقه ای محروم احداث شد که جای قدردانی دارد.

 وی با اشاره به اقدام های مؤثر شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان در خصوص طرح های انجام شده و در دست اجرا با هدف محرومیت زدایی، از مدیر عامل و کارکنان این شرکت در اهتمام ورزی به این مهم قدردانی کرد.

رحمان توکلی، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شرکت نفت و گاز اروندان نیز با بیان اینکه افزون بر احداث این آموزشگاه، دو مدرسه دیگر در روستاهای غرب کارون مرمت و بازسازی شده است، گفت: مرمت این مدارس چهار ماه طول کشید و برای بهسازی آنها 2‏میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده است.

 

   وزارت نفت

برگزاری آیین اربعین حسینی و یادی از شهدای گمنام

 کارکنان وزارت نفت با برگزاری آیینی به مناسبت اربعین حسینی، ضمن ذکر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب و یاران ایشان، یاد و خاطره شهدای گمنام مدفون در وزارت نفت را گرامی داشتند.  شرکت کنندگان در این مراسم باشکوه، پس برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در رثای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به عزاداری پرداختند. نمازگزاران پس از اقامه نماز و برپایی مراسم روضه خوانی و سینه زنی، با خواندن نوحه در وصف شهیدان، به منظور ادای احترام به مقام شهدا وقرائت فاتحه برای آنها، از محل نمازخانه ساختمان اصلی وزارت نفت به سمت مزار شهدای گمنام مدفون در محوطه اصلی حرکت کردند. کارکنان با حضور در مزار شهدای گمنام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آنان، برای شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز دعا و فاتحه قرائت کردند. دراین مراسم محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و برخی مدیران وزارت نفت حضور داشتند.

 

   پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان

اتصال انبار نفت شهید احمدی روشن کرمان به شبکه ریلی 

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان گفت: با اتصال انبار نفت شهید احمدی روشن کرمان به شبکه ریلی کشور، ضریب انتقال سوخت مایع افزایش می یابد. سیدباقر نورالدینی با تأکید بر اینکه هیچ گونه کمبودی در تامین فراورده های نفتی در این حوزه عملیاتی وجود ندارد، افزود: کاهش تردد نفتکش های جاده ای، تسهیل و تسریع در حمل فراورده های نفتی و افزایش پایداری توزیع سوخت، از مهم ترین مزیت های اتصال این انبار نفت به شبکه ریلی کشور به شمار می رود. وی با اشاره به فعالیت 276 جایگاه عرضه سوخت در استان کرمان گفت: 43 جایگاه دیگر نیز با انجام مطالعات اقتصادی، جانمایی لازم، ضرورت های عملیاتی، همچنین صدور مجوز و موافقت نامه اصولی احداث،  و در حال راه اندازی است.