بحران  انرژی  اروپا  دامن جهان را فرا می گیرد !

تنها بحث زمان مطرح است، در دنیایی که جهانی شده، تکان های انرژی بسختی می توانند برای طولانی مدت تنها به منطقه ای خاص محدود شوند، آن هم در شرایطی که زنجیره تأمین، آسیب دیده و روند کاهش سرمایه گذاری در زمینه تولید سوخت های فسیلی شتاب گرفته باشد.

بحران انرژی که از اوایل سپتامبر سال 2021 میلادی در اروپا آغاز شده، شاید در مسیر رسیدن به آمریکا باشد، با توجه به اینکه ایالات متحده، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان گاز جهان به شمار می آید، اوضاع کنونی عادی است و شرایط بخوبی پیش می رود.

با توجه به بهبود و رونق دوباره فعالیت های اقتصادی پس از پشت سرگذاشتن بحران جدی شیوع ویروس عالم گیر کرونا، تقاضا برای برق افزایش یافته است، از این رو صادرکنندگان گاز در آمریکا با روند مطلوب تقاضا ازسوی بازارهای آسیا و اروپا روبه رو شده اند.

بر اساس گزارش اخیر روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، در زمینه مزایده ها برای دریافت محموله های گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) آمریکا، جنگی به معنای واقعی میان خریداران آسیایی و اروپایی درگرفته و تاکنون هم آسیایی ها برنده آن بوده اند.

روند افزایشی صادرات زغال سنگ شتاب گرفته و این شرایط پس از اختلاف های سیاسی که سبب شد چین، زغال سنگ استرالیا را کنار بگذارد، تشدید هم شده است.

مؤسسه آرگوس در اوایل ماه سپتامبر سال 2021 میلادی گزارش داد که عرضه زغال سنگ در حال کاهش است. بر اساس این اعلام، صادرات زغال سنگ ایالات متحده در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن تا 20.3 درصد کاهش یافت.

گزارش آرگوس یادآور می شود که عرضه به دلیل محدودیت دسترسی تولیدکنندگان به منابع مالی و کمبود نیروی کار که بسیاری از صنایع را در بحبوحه شیوع ویروس عالم گیر گرونا درگیر کرده، محدود شده است. طبق قاعده این اتفاق ها باید برای تولیدکنندگان سوخت های فسیلی در ایالات متحده آمریکا خبر خوبی باشد. با این حال احتمال می رود که با نزدیک شدن به فصل زمستان، ناگهان این شرایط به آسانی به خبری ناگوار بدل شود.

جینجو لی از روزنامه وال استریت ژورنال، بتازگی در گزارشی نوشته است که روند کنونی قیمت های بالای انرژی می تواند به دوره ای برای واردات انرژی به ایالات متحده آمریکا بدل شود.

لی در گزارش خود به داده هایی استناد می کند که نشان می دهد، سطح ذخیره سازی های گاز طبیعی برای فصل جاری کمتر از مقدار میانگین بود و گاز ذخیره شده در اوایل ماه سپتامبر نیز 7.4 درصد پایین تر از سطح میانگین پنجساله بوده است.

سطح ذخیره سازی های زغال سنگ نیز به دلیل تقویت شرایط صادرات در حال کاهش است و قیمت زغال سنگ حرارتی به سه برابر قیمت دوره مشابه پارسال رسیده است. بر اساس محاسبات اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) که در گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به آن اشاره شده است، احتمال دارد سطح ذخیره سازی های زغال سنگ در ایالات متحده تا پایان سال جاری میلادی به کمتر از نیمی از مقدار ذخیره سازی های پارسال برسد.

تقاضا برای انرژی در سال گذشته میلادی به دلیل شیوع ویروس عالم گیر کرونا کاهش یافت و اقتصاد ایالات متحده آمریکا امسال بار دیگر در بهترین شرایط ممکن خود قرار گرفته است. از این رو جای تعجب ندارد که ببینیم قیمت برق در حال افزایش است.

به نوعی، رویدادهای اروپا را می‎توان به عنوان تریلری از آنچه ممکن است در ایالات متحده آمریکا رخ دهد، در نظر گرفت. این اتفاق به سان تریلر یک فیلم است؛ زیرا بدترین موارد و رخدادها را نشان می دهد.

ایالات متحده آمریکا از نظر تأمین انرژی بسیار مستقل تر از انگلیس است و این امتیازی بزرگ به شمار می آید. با این وجود، صادرات گاز درآمدزاست، از این رو برای کاستن رقم صادرات تولیدکنندگان آمریکایی، مداخله دولت ضروری است.در اقدامی هشداردهنده، هفته گذشته یک گروه صنایع تولیدی آمریکا بتازگی خواستار چنین مداخله ای شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان مصرف کنندگان انرژی صنعتی آمریکا (IECA)، سازمانی که نماینده شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی، مواد غذایی و مواد اولیه است، از وزارت نیرو ایالات متحده خواست با هدف جلوگیری از افزایش قیمت ها و کمبود گاز در زمستان، محدودیت هایی را برای صادرات ال ان جی وضع کند.

به نظر می رسد درباره اینکه «آیا افزایش صادرات به مصرف کنندگان ایالات متحده آسیب می رساند؟»، دیدگاه های متفاوتی وجود داشته باشد؛ اما واقعیت این است که قیمت کنونی گاز نسبت به یک سال پیش، دو برابر شده است. براساس اعلام سازمان مصرف کنندگان انرژی صنعتی آمریکا، با همه این تفاسیر قیمت های گاز به آن اندازه بالا نیستند که برای افزایش تولید گاز طبیعی انگیزه ایجاد کنند، بنابراین دولت آمریکا به منظور ذخیره گاز کافی، باید صادرات این حامل انرژی را کاهش دهد.

البته صنعت ال ان جی با این موضوع مخالف است. مدیر اجرایی مرکز ال ان جی به خبرگزاری رویترز گفته است که بیشتر محموله های ال ان جی با قراردادهای بلندمدت و قیمت ثابت صادر می شود که ارتباطی با قیمت بنزین و تحولات آن ندارد، با این حال بعضی از محموله ها هم به صورت تک محموله در بازار فروخته می شوند.

خبرگزاری رویترز به نقل از پل سیسیو، رئیس سازمان مصرف کنندگان انرژی صنعتی آمریکا اعلام کرد: خریداران ال ان جی که برای مصرف گاز طبیعی در حال رقابت با مصرف کنندگان آمریکایی هستند، شرکت های دولتی و خدمات دولتی زیر نظر دولت خارجی با هزینه خودکار هستند، از این رو تولیدکنندگان آمریکایی نمی توانند از نظر قیمت با آنها رقابت کنند.

معامله گران اکنون در تلاطم هستند و این شرایط به تردیدهای پیش روی قیمت دامن می زند. صرف نظر از اینکه بنیان های بازار چگونه پیش می روند، اروپا در مرکز تردیدها و نااطمینانی ها قرار دارد یا بهتر است بگوییم شکی نیست که قیمت ها باید افزایش یابد؛ اما اکنون چین هم درباره تأمین گاز و احتمال کمبود این سوخت پاک اظهار نگرانی کرده است.

به نظر می رسد، بزرگترین مشکل کنونی چین، گاز طبیعی نیست؛ بلکه زغال سنگ است.

در گزارش اخیر خبرگزاری بلومبرگ آمده است که گردانندگان نیروگاه های برق با خوراک زغال سنگ در چین به منظور فعال نگه داشتن فعالیت های خود، بشدت در تلاش برای خرید زغال سنگ هستند و بعضی از آنها نیز به دلیل نبود عرضه کافی مجبور به بستن دیگ های بخار خود می شوند.

با این حال، این موضوع می تواند سبب افزایش تقاضا برای گاز طبیعی به عنوان خوراکی مطمئن با هدف تولید برق و گرمایش کافی برای زمستان شود.

 این شرایط، تفاوت بین تقاضا و عرضه جهانی را هم تشدید می کند.

بحران انرژی اروپا به مناطق دیگر هم سرایت خواهد کرد. سال ها سرمایه گذاری اندک در زمینه تولید گاز در اروپا تا تأیید طرح گازپروم برای فعال شدن پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم-2 توسط آلمان، آغازگر مسیر بحران کنونی انرژی در اروپا به شمار می آید.

کریستوفر لونی، استراتژیست کالای مؤسسه آر بی سی به نقل از لی گفته است که اکنون مشخص نیست چه مقدار از پدیده افزایش قیمت گاز به دلیل شکاف بین تقاضا و عرضه رخ داده و چه مقدار ناشی از تلاطم موجود در بازار است؟ اما این پرسش نسبت به پرسش دیگر که تا حدی هم ترسناک است، اهمیت کمتری دارد و آن پرسش واهمه انگیز این است که «بحران زمستان امسال تا چه اندازه بد خواهد بود؟»