در گفت وگوی «مشعل» با مدير اچ اس ای و پدافند غيرعامل شركت ملي نفت ايران مطرح شد:

ارایه خدمات به بومیان

 مناطق نفخیز در کنار کارکنان

سمیه راهپیما    مدیریت  اچ اس ای شرکت ملی نفت ایران همانند دیگر مدیریت ها و واحدهای شرکت های صنعت نفت از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون اقدام هایی برای پیشگیری و کاهش اثرات ویروس کرونا در میان کارکنان شرکت نفت و خانواده های آنها انجام داده است ، ضمن آنکه همسو با ارائه خدمات به نیروهای خود توانسته در برخی مناطق کم برخوردار از خدمات بهداشتی و درمانی در راستای مسئولیت اجتماعی گام های موثری بردارد، از این رو برای اطلاع از اقدام های انجام شده مدیریت اچ اس ای گفت و گویی با مانی عبداله زاده راد، رئیس این مدیریت انجام داد ه ایم که در ادامه می خوانید:

با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و ایران، واحد اچ اس ای چه اقدام هایی در زمینه کنترل و کاهش این بیماری انجام داده است؟ لطفا در این زمینه توضیح کامل دهید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور نظارت جدي، دقيق و سخت گیرانه بر رعايت دستورعمل های ابلاغي از سوی كميته ملي مقابله با كرونا صورت گرفته است. همچنین پيگيري و نظارت بر واكسيناسيون با اولويت مناطق عملياتي (ساحل/فراساحل) و ستاد شركت ملي نفت ايران بر اساس اولویت بندی (افراد داراي بیماری های زمینه ای، گروه پرخطر، کارکنان خدمات عمومي در كليه رشته های شغلي، حراست،  اچ اس ای به كاركناني كه بنا بر نوع شغل خود بيشترين تعامل را با ديگران دارند)، مشخص شده است.

از دیگر اقدام های انجام شده می توان به پیگیری جدی خريد ماسک های معتبر، محلول و ژل های ضدعفونی کننده و برگزاری 33 جلسه كميته مديريت شرايط اضطراري سطح سه با هدف رایزنی های لازم به منظور هماهنگی های لازم براي پشتيباني از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت(به عنوان فرمانده صحنه)  اشاره کرد.

 آیا به بومیان مناطق نیز خدمات ارائه شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، چه اقدام هایی در این زمینه صورت گرفته است؟

بله، علاوه بر ارائه خدمات به کارکنان و خانواده های آنها، ارائه خدمات به بومیان برخی مناطق نیز در دستور کار قرار گرفته است، از جمله این موارد می توان به اهدای بسته های بهداشتي شامل ماسك، محلول های ضدعفونی کننده و دستكش به جمعيت پيراموني( بومي) به مناطق عملياتي عسلويه، خارک، مناطق نفتخيز جنوب، شركت نفت فلات قاره ايران و شركت نفت مناطق مركزي اشاره کرد. از دیگر گام های برداشته شده عبارتند از؛ پيگيري واكسيناسيون جمعيت پيراموني مناطق عملياتي عسلويه و خارک (قسمت اعظم آن انجام شده است) و انجام تب سنجي و اندازه گیری اكسيژن شرياني (پالس اكسيمتري) در مبادي ورودي (هوايي، زميني و دريايي) براي كليه افراد اعم از كاركنان و بوميان.

 در زمینه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل از ابتدای امسال تاکنون چه اقدام هایی انجام شده است؟

در زمينه پدافند غیرعامل از ابتداي امسال 6 مطالعه در سطح مفهومي، پايه و تفصیلی و نيز جامع در زیرساخت های حياتي و حساس انجام  شده است. شیوه نامه مديريت شرايط اضطراري در صنعت نفت در شرکت های فرعي و تابعه را پیاده سازی کرده ایم. در خصوص دستورعمل هاي مديريت بحران صادره از سازمان مديريت بحران كشور و نيز بومی سازی آن در شركت ملي نفت ايران نظرات خود را ارائه داده ایم.

برگزاری دوره های آموزشی بهداشت فردی، نحوه ضدعفونی، رعایت شیوه نامه های بهداشتی به شاغلین واحدهای حراست، آبدارخانه، تنظیفات، نقلیه و رستوران به تعداد 770 نفر که به صورت چهره به چهره و با حضور در محل از سوی کارشناسان اچ اس ای انجام شده است.

ضدعفونی و گندزدایی کلیه سرویس های بهداشتی، آبدارخانه، آسانسورها، کف راهروها و دفاتر و بخش های مشاع  به صورت روزانه توسط تیم های آموزش دیده انجام می شود.

غربالگری کارکنان و افراد مراجعه کننده در بدو ورود به ساختمان از سوی کارکنان اچ اس ای بر اساس تب سنجی و ارجاع افراد مشکوک به مراکز درمانی برای اطمینان از صحت و سلامت افراد یا قرنطینه آنها به منظور بهبود، از دیگر گام های برداشته شده در این مسیر است، ضمن آنکه دستورعمل های بهداشتی، پایش و نظارت مستمر و افزایش کنترل های بهداشتی از سوی کارشناسان اچ اس ای و بهداشت تغذیه تهیه را تهیه کرده ایم.

تهیه بروشور، بنر و اطلاعیه و همچنین نصب در اماکن مورد نیاز آموزشی جهت انتشار در سیستم اتوماسیون اداری را در برنامه کاری خود قرار داده ایم.

تجهیزات حفاظت فردی (ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح) و توزیع آن در واحدهای عملیاتی از قبیل حراست، نقلیه، آبدارخانه، تنظیفات، مالی، فناوری و... . همچنین دفاتر و مدیریت هایی را که دارای جلسات مکرر و مواجهه شغلی با افراد هستند، تامین کرده ایم. 

دیگر اقدام های انجام شده به شرح زیر است:

    نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده در تمام نقاط حساس و دارای احتمال آلودگی بالا (مجاور در آسانسورها، رستوران و ...).

    لغو برگزاری هرگونه مراسم عمومی و تعطیلی مراکز ورزشی، کتابخانه، سالن اجتماعات و محدود شدن فعالیت رستوران مرکزی.

    پایش و نظارت مستمر و افزایش کنترل های بهداشتی از سوی کارشنان اچ اس ای و بازرسی بهداشت و تغذیه.

    گندزدایی اماکنی که افراد مبتلا و یا مشکوک در آن محل استقرار داشتند.

    همکاری با سازمان بهداشت و درمان در زمینه انجام واکسیناسیون کارمندان

    ارزيابي 2404 آتش نشان در سطح شركت ملي نفت براي اولين بار در سه سطح علمي، مهارتي و آمادگي جسماني و مميزي و ارزيابي كليه ايستگاه ها و خودروهاي آتش نشانی شركت ملي نفت ايران، در قالب  اجراي پروژه مميزي و ارزيابي «بررسي وضعيت نيروي انساني و تجهيزات، ادوات و ماشین آلات موجود در ایستگاه های آتش نشانی شرکت های تابعه و فرعي شركت ملي نفت ایران در سطح شركت ملي نفت ايران»

    تدوين مقررات «حريم ايمني تاسيسات، خطوط لوله، مخازن و چاه ها (بخش خشكي) در سطح شركت ملي نفت ايران»

    آسیب شناسی و ارزيابي وضعيت سیستم های كنترلي اطفای حريق فعال، غیرفعال و سیستم های ايمني كنترلي فرايندي در تاسيسات آزادگان شمالي در قالب انجام مطالعات ارزيابي ريسك حريق

    برنامه ریزی برای ايجاد نرم افزار جامع سيستم مديريت ايمني فرايند به منظور ساماندهی وضعيت عملكردي ایمنی و آتش نشانی در شرکت ملی نفت ایران و يكپارچه کردن ايمني در چرخه توليد

    ساماندهی وضعیت ايمني زمینی فرودگاه ها،  هلي دک و هلی پورت ها در سطح شركت ملي نفت

    تدوين و ابلاغ راهنماي مرجع سيستم مديريت ريسك شركت ملي نفت به منظور یکسان سازی روش های ارزيابي ريسك و ايجاد رويكرد مبتني بر ريسك در تمامي فعالیت های كاري

    بازنگري روش اجراي مديريت حوادث

    تدوين راهنماي ارزيابي ريسك حريق به منظور الزام انجام آن در تمامي واحدهاي بهره برداري و  طرح های توسعه ای

    تدوين راهنماي ثبت، گزارش دهي و پيگيري اقدام های اصلاحي موارد ناايمن (Anomaly) در راستاي كاهش نرخ حوادث و شبه حوادث

 پيگيري برای به روزرسانی و نوسازي خودروهاي آتش نشانی شركت ملي نفت به منظور بالا بردن ضريب اطمينان عملكرد ناوگان آتش نشانی در زمان حوادث و مقابله با شرايط اضطراري

    پيگيري الزامات ايمني سیستم های اعلام و اطفای حريق مخازن استراتژيك نفت به منظور پيشگيري از حوادث مخازن

 ساماندهي و استانداردسازی ايستگاه هاي آتش نشانی در سطح شركت ملي نفت

 ارزيابي وضعيت و برنامه ریزی جهت ایمن سازی ساختمان های ادارات مركزي و باشگاه ها

 نظارت و پايش اهداف و برنامه هاي عملياتي ايمني و آتش نشانی در سطح شركت ملي نفت

 نظارت بر تعریف پروژه و اجراي پروژه سیستم های اطفای حريق غول آسا High Flow توسط سازمان منطقه ويژه

 پيگيري اجرايي شدن مفاد دستورعمل تامين و تائيد فوم و پودر خاموش کننده آتش اداره كل اچ اس ای و پدافند غیرعامل از طريق بازديد، حضور و نظارت در كارگروه آزمون آزمايشگاهي و ميداني كف آتش نشانی شرکت های فرعي و تابعه شركت ملي نفت ايران

 برگزاري دوره های آموزشي آنلاين ايمني فرايند به منظور بازآموزي و ارتقای دانش فني و تخصصي همكاران اچ اس ای، بازرسي فني، بهره برداری و تعميرات در سطح شركت ملي نفت ايران

 مميزي و پيگيري وضعيت ايمني چاه هاي نفت و گاز در سطح شركت ملي نفت ايران

برنامه هایی تا پایان سال دارید؟

انشاءلله تا پایان سال مطالعات پدافند غیرعامل در زیرساخت های حياتي، حساس و مهم را ادامه خواهیم داد، پیاده سازی پيشنهادات اجرايي استخراجي از مطالعات پدافند غیرعامل پيگيري شده است. ضمن آنکه اجراي سیاست گذاری مديريت مقابله با كوويد 19 در مناطق عملياتي و ستاد را پيگيري کرده ایم.

اجراي برنامه های مختلف تعريف شده در حوزه های ايمني، محيط زيست، بهداشت و پدافند غیرعامل و مديريت بحران بر اساس برنامه 1400 و اولویت دار سه ساله و همچنين نظارت بر اجراي الزامات اچ اس ای شرکت های زیرمجموعه را نیز دنبال می کنیم.

در زمینه آموزش بفرمایید که چه آموزش هایی طی دوران کرونا برگزار شده و چند نفر -ساعت بوده است؟

آموزش نحوه رعايت پروتكل ها و دستورالعمل ها (هزاران نفر- ساعت) در مناطق عملياتي و زیرساخت های حياتي و حساس با رويكرد مديريت بهينه مقابله با كوويد 19 براي گروه هدف شامل: کارکنان اچ اس ای، کارکنان مناطق عملياتي، کارکنان حراست، کارکنان خدمات عمومي در كليه رسته های شغلي مربوطه برگزار شده است. ضمن آنکه شاهد برگزاری دوره های آموزشی بهداشت فردی، نحوه ضدعفونی، رعایت شیوه نامه های بهداشتی به شاغلین واحدهای حراست، آبدارخانه، تنظیفات، نقلیه و رستوران به تعداد 770 نفر که به صورت چهره به چهره و با حضور در محل توسط کارشناسان اچ اس ای بوده ایم.

همانطور که می دانید در پس هر مشکلی، درسی نهفته است، به اعتقاد شما از شیوع کرونا و مهار آنچه درس هایی می توان گرفت؟

 از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور سطح آمادگي کارکنان موثر در امر مديريت مقابله با كرونا با نوشتن سناريوهاي علمي و تمرین ها و مانورهای موثر و در سطح مقياس كلي افزایش پیدا کرده است.

زیرساخت های مراكز بهداشت و درماني ترمیم شده است. زیرساخت های ارتباطي و مخابراتي در این دوران اهمیت پیدا کرده است.

از فناوري روز در راستاي تشخيص زودرس، پيگيري موثر و درمان مطلوب استفاده حداكثري را داشته ایم. ضمن آنکه به اصل پيشگيري با ارتقای زیرساخت های آموزشي و فرهنگي بها داده ایم.

برنامه ریزی راهبردي و بهره گیری از طرح های اقتضايي بر اساس دانش و فناوري روز و تعامل و ارتباط حداكثري با سازمان های بيروني را نیز دنبال می کنیم.

توصیه شما به کارکنان صنعت نفت چیست؟

توصیه می کنم تا رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در راس امور مطابق با پروتکل های بهداشتي قرار دهند. طبق روال گذشته از برگزاری جلسات و آموزش های غیرضروری اجتناب کنند. در صورت برگزاری جلسات از ماسک مناسب استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.