مسؤول اجرایی طرح مرکز تجمیعی واکسیناسیون صنعت نفت تهرانسر با بیان اینکه اولویت نخست این مرکز تجمیعی، واکسینه کردن کارکنان چهار شرکت اصلی بوده است، می گوید: «به منظور واکسینه کردن کارکنان، تعداد سهمیه هر شرکت اعلام و یک روز قبل از تزریق، برای کارکنان پیامکی مبنی بر مراجعه برای دریافت واکسن ارسال می شد. علاوه برکارکنان صنعت نفت، بر اساس رده های سنی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام می شود، مرکز واکسیناسیون باشگاه نفت تهرانسر پذیرای شهروندان این منطقه است و هم اکنون متولدین سال 1385 و قبل از آن برای دریافت واکسن مراجعه می کنند.»

جانبازان و معلولان دوران جنگ تحمیلی نیز یکی دیگر از گروه های هدف این مرکز تجمیعی واکسیناسیون هستند. با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد امور مستضعفان منطقه و با هماهنگی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، جایگاه های خاصی برای این افراد به منظور دریافت واکسن در نظرگرفته شده است.

شهبازی، مشارکت کارکنان صنعت نفت را در تسریع روند واکسیناسیون مثبت ارزیابی می کند و می گوید: «از اهداف اصلی ایجاد این مرکز، به حداقل رساندن میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کروناست. شاید نتوانیم از میزان مبتلایان بکاهیم؛ اما با تزریق دو مرحله ای واکسیناسیون، قطعا میزان ابتلا کاهش پیدا خواهد کرد.»

پیشگیری مقدم بر درمان است

او در پاسخ به این سوال که پیشگیری چه جایگاهی در کاهش مبتلایان به کرونا دارد؟ می گوید: «همیشه گفته ایم که پیشگیری مقدم بر درمان است و مراحل مختلفی دارد که شامل مقدماتی، اولیه، دوم و سوم می شود. به دلیل واگیردار بودن این ویروس، بهترین راه، رعایت اصول بهداشتی اولیه و انجام واکسیناسیون است تا راه انتقال این بیماری قطع شود. با آنکه اطلاع رسانی زیادی در زمینه مرکز واکسیناسیون این منطقه نداشته ایم، با مراجعه کنندگان زیادی روبه رو بوده ایم. »

شهبازی ادامه می دهد: «زمانی خوشحال خواهیم بود که هر فردی که برای واکسن مراجعه می کند، حتما تزریق او انجام شود. مواردی بوده که حراست باشگاه و ناظران آن، یخچال واکسیناسیون را پلمپ کرده بودند؛ اما به دلیل تعداد مراجعه کنندگان، پلمپ باز شده است.»

مسؤول اجرایی طرح مرکز واکسیناسیون صنعت نفت تهرانسر در بخش دیگری از صحبت های خود می گوید: «اگر اطلاع رسانی بموقع صورت گیرد و اطلاعات اولیه در زمینه راه های انتقال یک بیماری به مردم داده شود، به طور قطع شاهد کاهش بار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و ریشه کنی کرونا خواهیم بود.»

 ویروس کرونا از سال ها قبل نیز وجود داشته و اکنون به صورت جهش یافته شیوع پیدا کرده است. در گذشته وقتی شرایطی حاد پیش می آمد، اگر یک نفر در روستایی به بیماری مسری مبتلا می شد، تا 50 خانوار اطراف آن و در شهرها نیز در مسافت های بیشتری تحت کنترل قرار می گرفت و روی آب شرب آنها و استفاده از مواد خوراکی و رعایت اصول بهداشتی، نظارت می شد. بنابراین در بحث بیماری های واگیردار باید گفت که اگر اطلاع رسانی بموقع صورت نگیرد و واکسیناسیون بموقع انجام نشود، این بیماری به صورت پاندمیک بروز خواهد کرد. البته باید این توضیح داده شود که منظور از پاندمیک بیماری، اشاعه آن به صورت جهانی است. اپیدمی هم به شیوع بیماری واگیردار در یک منطقه یا یک کشور اطلاق می شود و آندمیک نیز مربوط به بیماری های تک نفره است. از این رو اگر جلوی بیماری آندمیک گرفته نشود، به طور قطع به اپیدمی تبدیل می شود و در این چرخه اگر مقابله صحیح و اصولی و همه گیر با اپیدمی انجام نشود، با پاندمیک بیماری مواجه خواهیم بود؛ مشکلی که هم اکنون دچار آن هستیم.

در این بیماری نیز مانند بیماری فلج اطفال و سایر بیماری های ویروسی و قابل انتقال، باید راه های سرایت آن را قطع کنیم که این کار تنها با رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون امکانپذیر است. زمانی که مراحل قرنطینه بخوبی انجام شود، به طور قطع بیماری، از فرد به خانواده و بعد به اجتماع سرایت نمی کند.

 امحای زباله ها

امحای زباله های ناشی از واکسن، سوال دیگری است که از شهبازی پرسیده می شود. او در زمینه روند امحای این زباله ها می گوید: «پس از استفاده از وسایل مورد نیاز در تزریق واکسن، آنها را در سطل های زباله مخصوصی ریخته و بعد از بسته بندی به اتاقک امحا می فرستیم، ضمن آنکه محیط واکسیناسیون قبل و بعد از انجام کار با مواد ضد عفونی کننده گندزادیی شده و مراقبت های لازم و آموزش های حین تزریق و بعد از آن به وسیله واکسیناتورها به مراجعه کنندگان داده می شود.»

تشویق به تزریق واکسن

بعد از صحبت با آقای شهبازی در محلی که برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده، قدم می زنم. متوجه می شوم برخی از کسانی که کار ثبت اطلاعات را انجام می دهند، دختران و پسران جوانی هستند که ترجیح داده اند فعالیت کاری خود را با همکاری در این مرکز تجمیعی آغاز کنند و چهره برخی دیگر نیز نشان از با تجربه بودن آنها دارد.

در زمینه واکسیناتورها باید گفت که برخی از آنها در آغاز راه هستند و برخی دیگر فعالیت کاری خود را به پایان رسانده اند؛ اما با عشق و علاقه ای که داشته اند، حتی بعد از دوران بازنشستگی نیز دوباره وارد عرصه کار به گونه ای دیگر شده اند.

یکی از آنها فرزانه ملک دوست، کارشناس پرستاری است که اکنون بازنشسته و در فراخوان طرح ملی واکسیناسیون شرکت ملی نفت ایران دواطلب شده و بعد از گذراندن دوره آموزشی سه تا چهار روزه از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجوز فعالیت در مراکز واکسیناسیون را دریافت کرده است.

او می گوید: «بازگشت به کار، به من ثابت کرد که هنوز توانایی انجام کار را دارم و می توانم از این توانایی خود به نفع مردم کشورم استفاده کنم.»

ملک دوست به کسانی که برای تزریق واکسن نزد او می روند و ترس دارند، می گوید: «تا زمانی که همه مردم واکسن نزنند، نمی توانیم از پاندمیک جلوگیری کنیم و اینگونه آنها را تشویق می کنم تا مشوق اطرافیانشان در تزریق واکسن شوند.»

نظارت بر روند تزریق واکسن

در ادامه با شهلا کیماسی، ناظر دانشگاه علوم پزشکی ایران هم صحبت می شوم. او می گوید: « دانشگاه علوم پزشکی ایران برای مرکز تجمیعی واکسیناسیون باشگاه نفت تهرانسر، سهمیه واکسن در نظر گرفته و بنده نیز نظارت بر روند انجام فرایندها را به عهده دارم و اگر توضیحاتی نیاز باشد به واکسیناتورها می دهم و می گویم که کشیدن سرنگ برای تزریق را نیز نزد بیمار انجام دهند تا او به واکسنی که می زند، اطمینان پیدا کند. همچنین عوارض واکسن نیز از سوی واکسیناتورها به مراجعه کنندگان توضیح داده می شود. »

ترس از واکسن تا کاهش سطح ایمنی

صدای فریاد مراجعه کننده ای از داخل کابین یکی از واکسیناتورها بلند می شود. با عجله خود را به او می رسانم. ترس در چهره او هویدا شده، با پرستاری که واکسن این فرد را تزریق کرده، صحبت می کنم. ژاله عابد که پرستاری بازنشسته است و به دلیل عشق به حرفه اش، فعالیت خود را دوباره آغاز کرده، می گوید: «این فرد فوبیای واکسن دارد و هنوز کار تزریق برای او انجام نشده است. به همه شهروندان توصیه می کنم که استرس نداشته باشند؛ زیرا با این کار سطح ایمنی بدن خود را پایین می آورند.»

او می گوید: «این دوره یکسری ها ترس دارند و برخی شجاعانه واکسن می زنند و برخی نیز دنبال این هستند که چه واکسنی تزریق کنند. به اعتقاد من تمام واکسن ها ایمنی ایجاد می کنند. بنابراین کار مهم آن است که به دوستان و آشنایان خود توصیه کنیم، حتما واکسن بزنند.»   مهناز کیماسی، جوان 23 ساله ای است که در کنار کابین های تزریق، اطلاعات مراجعه کنندگان را قبل از دریافت واکسن ثبت می کند. او می گوید: «فعالیت کاری خود را با حضور در این مرکز آغاز کرده ام. این کار صبر و حوصله ام را افزایش می دهد و می توانم حضور در محیط کاری را تجربه کنم.»

برای ادای دین آمده ام

فاطمه سبزواری نیز یکی دیگر از واکسیناتورهاست که 47 سال سن دارد و دو سال قبل تصادف سنگینی کرده و به گفته خودش از مرگ بازگشته است و برای ادای دین خود علاقه مند به حضور دوباره در حرفه پرستاری بوده است. او می گوید: «از زمانی که کرونا شروع شد، خیلی علاقه مند به کمک بودم و حتی برای ارائه کمک به بیمارستان درخواست دادم و آنها گفتند کسی که بازنشسته شده، نمی تواند بازگشت به کار داشته باشد. از این رو زمانی که متوجه شدم، برای واکسیناسیون می توانم کاری انجام دهم، دوره های آموزشی واکسن کرونا را گذراندم و بعد از آن در این مرکز شروع به کار کردم. این کار باعث آرامش خاطر در من شده است.»

کاهش اضطراب با برخورد شایسته

بعد از صحبت با واکسیناتورها و ثبت کنندگان اطلاعات، چهره پریشان و پراسترس یکی دیگر از مراجعه کنندگان نظرم را به خود جلب می کند. بعد از تزریق واکسن جویای حالش می شوم. خود را مریم ابراهیمی 47 ساله و شهروند منطقه تهرانسر معرفی می کند و می گوید: «با آنکه مدتی از زمان اعلام شرایط سنی برای دریافت واکسنم گذشته، با استرس و در عین حال امید برای تزریق آمدم. قبل از آن استرس زیادی داشتم که با خوش برخوردی واکسیناتور روبه رو شدم و در کاهش اضطراب به بنده کمک کرد.»

شکستن صف انتظار

غلامرضا مسجدی نیز یکی دیگر از ساکنان منطه تهرانسر است که دو دوز واکسن خود را در این مرکز دریافت کرده و اکنون برای واکسن پسر 15 ساله اش آمده است. به گفته او «قبل از راه اندازی این مرکز تجمیعی از سوی وزارت نفت، تنها یک مرکز واکسیناسیون در این منطقه وجود داشت که دارای صف انتظار طولانی بود؛ اما با ایجاد این مرکز، اکنون ساکنان منطقه با خیالی آسوده، برای تزریق واکسن مراجعه می کنند.»

حضور  پررنگ بسیج

بسیج، یکی دیگر از بخش هایی که در تسریع روند خدمات به مراجعه کنندگان فعالیت می کند. نماینده این واحد در مرکز تجمیعی و اکسیناسون باشگاه نفت تهرانسر، امیراله خوش طینت است. او با روحیه بسیجی که دارد، در برخی بخش ها که نیاز به همکاری باشد، وارد عمل می شود.

به گفته او، «بسیج در همه جا در خط مقدم است و انجام وظیفه می کند و در زمینه واکسیناسیون نیز از زمان شروع به کار این مرکز، همکاری های مستمری داشته و داریم.»

ایجاد امنیت با حضور حراست

در پایان راه، با احمد علی فرد، مسؤول حراست باشگاه نفت تهرانسر صحبت می کنم. او می گوید: «کنترل ورودی و خروجی های این مرکز، به عهده حراست است و نام هر کسی را که وارد می شود، اعم از کسانی که کارمند هستند یا خیر را ثبت می کنیم. اکنون با توجه به انجام واکسیناسیون در باشگاه نفت تهرانسر، شاهد حضور مراجعه کنندگان شرکتی و غیر شرکتی هستیم.»

کارکنان شرکتی، عمده مراجعه کنندگان را در ماه نخست تزریق واکسن در باشگاه نفت تهرانسر تشکیل می دادند و حراست و امنیت از این مجموعه، همانند دیگر بخش های صنعت نفت بود؛ اما از زمان برداشته شدن محدودیت های سنی تزریق واکسن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، این باشگاه شاهد مراجعه افراد غیرشرکتی است که حفاظت و امنیت آن نیز بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته تا از ورود افرادی که اخلال در امنیت ایجاد می کنند، جلوگیری شود.

به گفته احمد علی فرد، «اگر ورود افراد غیر شرکتی بدرستی ثبت نشود و نظارت مناسبی صورت نگیرد، ممکن است در داخل مجموعه به هر دلیلی مشکل ساز شود، از این رو ارائه کارت ملی از سوی مراجعه کنندگان امری ضروری است. »

بعد از تهیه گزارش از مرکز تجمیعی واکسیناسیون باشگاه نفت تهرانسر، تمام دیده ها و شنیده های خود را در ذهنم مرور می کنم. چهره پر از امید واکسیناتورها و کارکنان آنجا و مراجعه کنندگانی که برای دریافت واکسن آمده بودند، در ذهنم حک می شود و این جمله را دائما مرور می کنم که برای ریشه کنی ویروس کرونا، نیازمند عزمی ملی در امر واکسیناسیون هستیم. خوشبختانه در این زمینه همکاری های خوبی در تمامی بخش های مختلف کشور از جمله در صنعت نفت صورت گرفته تا هر چه زودتر جشن پیروزی بر این ویروس منحوس را در سطح جهان و کشورمان بگیریم؛ اما نکته مهم آن است که تا فرارسیدن آن روز، باید رعایت دستورعمل های بهداشتی را در راس فعالیت های خود قرار دهیم. به امید آن روز.