با هدف حفظ و نگهداشت تولید

حفاری های جدید در میدان گازی پارس جنوبی آغاز می شود

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ضمن تشریح اقدام های انجام شده برای حفظ و نگهداشت تولید از میدان گازی پارس جنوبی، از برنامه ریزی برای آغاز عملیات حفاری یک حلقه چاه جدید در بخش شمالی این میدان مشترک خبر داد.

علی اکبر ماجد با اشاره به رسالت مدیریت مهندسی نفت و گاز این شرکت برای حفظ و نگهداشت تولید از میدان گازی پارس جنوبی و حفظ ایمنی و یکپارچگی چاه های تولیدی از این میدان گفت: فرایندهای مقدماتی حفاری یک حلقه چاه تحدیدی - توصیفی در بخش شمالی این میدان انجام شده و انتظار می رود، عملیات اجرایی آن تا پایان شهریور آغاز شود.

وی مطالعه و ارائه راهکارهای لازم برای افزایش ظرفیت تولیدی چاه ها، شناسایی چاه های دارای مشکل تولید، تعریف و اجرای برنامه های عملیاتی مورد نیاز با هدف بهبود توان تولید در چاه های میدان گازی پارس جنوبی را از مهم ترین وظایف مدیریت مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس برشمرد و اظهار کرد: در همین زمینه، عملیات مشبک کاری لایه K۱ در ۱۳ حلقه چاه، اسیدکاری گسترده در ۱۸ حلقه چاه تولیدی و تعمیر چاه شماره ۲ سکوی SPD۵ در سال های گذشته انجام شد که در نتیجه دوره پایدار تولید سکوهای SPD۵ و SPD۸ بیش از ۲ سال افزایش یافت.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس همچنین از تکمیل عملیات ایمن سازی، تعمیر و تولید دوباره چاه شماره ۸ سکوی SPD۱۸B خبر داد و گفت: پس از دریافت مجوزهای لازم از هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران، در فروردین امسال با استقرار دکل حفاری در موقعیت سکوی SPD۱۸B واقع در خلیج فارس، عملیات تعمیر چاه شماره ۸ این سکو آغاز شد و در مدت زمان ۵۰ روز با موفقیت پایان یافت.

ماجد با بیان اینکه وجود نشتی گاز و افزایش فشار آن، حتی در بیرونی ترین فضای حلقوی چاه شماره ۸ سکوی SPD۱۸B، تعمیر چاه را از منظر فنی با چالش های پرشماری روبه رو کرده بود، یادآور شد: بیم آن می رفت که نشت گاز از لوله های جداری این چاه، خطرهای تعمیر و برقراری دوباره تولید از چاه را به حدی بالا برده باشد که راهی جز رهاسازی و ترک دائمی چاه مورد اشاره باقی نگذارد؛ اما با انجام تعمیرات جامع روی این چاه، ضمن قرار گرفتن سطح ایمنی و یکپارچگی چاه در شرایط عادی، توان تولید از سکوی SPD۱۸B، روزانه ۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

وی همچنین از آغاز عملیات تعمیر یکی دیگر از چاه های گازی میدان پارس جنوبی در موقعیت فاز ۲۱ خبر داد و گفت: تعمیر چاه شماره یک سکوی SPD۲۱ به دلیل وجود فشار نامتعارف دالیز آغاز شده است و پیش بینی می شود تا پایان آبان امسال پایان یابد.

 

با صدور حکمی از سوی وزیر نفت

مدیرکل دفتر وزارتی نفت منصوب شد

وزیر نفت در حکمی پیام کهتری انور را به عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی منصوب کرد.

 

در حکم جواد اوجی آمده است:

«نظر به شایستگی، تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به سمت «مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی» منصوب می شوید. امید می رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود در زمینه هماهنگی امور مربوط به دفتر وزارتی با تعامل و همکاری مؤثر با معاونت ها، شرکت های تابعه و مدیریت های کل ستادی در انجام وظایف محوله موفق و مؤید باشید.»

افزایش ارزش ذخایر نفتی مناطق نفت خیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به نتایج مطالعات کارشناسی در پهنه مخازن هیدروکربنی این شرکت گفت: بررسی های دو سال اخیر نشان دهنده افزایش ۱۱۵ میلیارد دلاری ارزش ذخایر قابل تولید نفت در گستره فعالیت مناطق نفت خیز جنوب است.

به گزارش ایرنا، احمد محمدی با اشاره به جزییات نتایج مطالعات انجام شده در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای برآورد منابع نفتی در مخازن موجود این شرکت گفت: نتایج مطالعات دو سال گذشته کارشناسان این شرکت نشان می دهد که حجم نفت درجای موجود در ۶ میدان - مخزن رامشیر آسماری، کوپال آسماری، کوپال بنگستان، منصوری بنگستان، نرگسی آسماری - جهرم و قلعه نار آسماری ۹ میلیارد بشکه بیشتر از برآوردهای پیشین است که این به معنای افزوده شدن یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون بشکه به حجم ذخایر قابل تولید این شرکت با احتساب ضریب بازیافت مخازن یادشده است.

وی اظهار کرد: بر اساس قیمت موجود هر بشکه نفت به ارزش تقریبی۷۰ دلار، درآمد حاصل از فروش این حجم نفت از مخازن هیدروکربنی، افزون بر ۱۱۵ میلیارد دلار برآورد می شود که البته در طول سال های بهره برداری قابل برداشت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: حجم اضافه شده به ذخایر درجای مخازن هیدروکربنی در اختیار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، بدون محاسبه و پیش بینی اکتشاف میدان های جدید نفتی است و از طریق شناسایی لایه های نفتی و مطالعات و محاسبات فنی روی اطلاعات کسب شده از مخازن هیدروکربنی موجود شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اضافه شده است.

محمدی با تأکید بر اینکه تمامی منابع نفتی در مخازن قابل برداشت نیست، گفت: به واسطه فناوری های در دسترس، ضریب بازیافت در گستره فعالیت این شرکت به طور میانگین حدود ۲۸ درصد است؛ اما با فناوری های روز و انجام اقدام های افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR) این مقدار قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی افزود: باید توجه داشت که افزون بر بحث فناوری، مقدار استخراج نفت از مخازن به ویژگی های طبیعی هر مخزن نیز بستگی دارد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران با ۴۵ میدان نفتی در گستره ای افزون بر ٧٠ هزار کیلومتر مربع در محدوده پنج استان جنوب و جنوب غرب کشور، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می کند. در این قلمرو وسیع نفتی، میدان های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.

 

امضای تفاهم نامه میان پژوهشگاه نفت و دانشگاه شمال

پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی شمال با هدف توسعه شبکه های همکاری و رفع نیازهای صنعت نفت تفاهم نامه امضا کردند.

این تفاهم نامه روز دوشنبه (8 شهریورماه) بین جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و محمدعلی نوریان، رئیس هیأت امنای دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی شمال امضا شد و قرار است بر مبنای آن، مراکز نوآوری طرفین با تبادل اطلاعات مؤثر، زمینه همکاری شرکت های زیرمجموعه را مهیا و امکان رشد شرکت های دانش بنیان زیر پوشش را فراهم کنند.

بر پایه این تفاهم نامه مقرر شد، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه شمال با همکاری یکدیگر دوره های مشترک تخصصی در حوزه نفت و انرژی برگزار کنند، همکاری در زمینه مهندسی محیط زیست با هدف تجربه اندوزی و ارتقای موضوعات زیست محیطی از دیگر اهداف این تفاهم نامه است. این تفاهم نامه که به مدت دو سال بین پژوهشگاه و دانشگاه شمال امضا شده، قرار است زمینه را آماده کند تا طرف ها در خصوص آموزش های کاربردی و برگزاری دوره های مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

دانشگاه شمال با توجه به ظرفیت های پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه نانوفناوری و بیوفناوری بسیار علاقه مند است در این زمینه ها با پژوهشگاه، همکاری های خود را توسعه دهد.

 

در نخستین نشست با شرکت های خارجی

وزیر نفت با معاون بخش خاورمیانه  شرکت ملی نفت چین دیدار کرد

وزیر نفت در نخستین نشست خود با شرکت های خارجی، با معاون بخش خاورمیانه شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) دیدار و گفت وگو کرد.

لی بینی چانگ، معاون بخش خاورمیانه سی ان پی سی صبح پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه به دیدار جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان آمد که طی این دیدار، درباره توسعه همکاری های مشترک فیمابین، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و دو طرف بر گسترش روابط دوجانبه تأکید کردند.

شرکت سی ان پی سی چین پیش از این در توسعه میدان آزادگان مشارکت داشته و میدان نفتی آزادگان شمالی را توسعه داده است؛ میدانی که فاز نخست طرح توسعه آن آبان ماه سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسمی رسید.

رضایت نسبی از خدمات صندوق بازنشستگی نفت

نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در تیر امسال نشان می دهد، بازنشستگان صنعت نفت در سراسر کشور از خدمات صندوق بازنشستگی صنعت نفت رضایت نسبی دارند.

به گزارش تارنمای مرکز افکارسنجی (ایسپا)، طرح نظرسنجی با عنوان «میزان رضایت بازنشستگان صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت» ازسوی این مرکز در تیر امسال در حوزه های مختلف سنجش شده است. جامعه آماری این طرح، بازنشستگان صندوق یادشده در همه استان های کشور را شامل می شود که از میان آنها نمونه ای با حجم هزار و ۸۰۰ نفر انتخاب شده است. یافته های طرح نظرسنجی یادشده نشان می دهد که بیشتر بازنشستگان یعنی ۹۸.۹ درصد آنها گفته اند حقوق بازنشستگی خود را در زمان مقرر دریافت می کنند. ۷۱ درصد بازنشستگان موقعیت مکانی مراکز طرف قرارداد را مناسب دانسته اند. ۴۶.۳ درصد از بازنشستگان تمایل دارند نسخه های درمانی را از طریق تلفن همراه برای دریافت هزینه ارسال کنند. ۴۹.۶ درصد بازنشستگان اظهار کرده اند تاکنون پیش آمده که دوستان خود (بازنشستگان صنعت نفت) را برای استفاده از خدمات درمانی صندوق ها تشویق کنند. ۷۱.۶ درصد بازنشستگان اظهار داشته اند از گسترش مراکز طرف قرارداد در سال های اخیر رضایت دارند و ۶۴.۸ درصد بازنشستگان بر ضرورت عقد قرارداد با داروخانه ها تأکید داشته اند. بازنشستگان به خدمات سازمان بهداشت و درمان در یک سال گذشته از صفر تا ۱۰ میانگین نمره ۷.۴۸ داده اند.

افزایش سطح رضایتمندی نسبت به سال ۹۸

پژوهش مشابهی سال ۹۸ از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا انجام شده بود که میزان رضایت «بازنشستگان صندوق صنعت نفت» در حوزه های مختلف رفاهی و درمانی را مورد سنجش قرار داده بود. جامعه آماری این طرح، بازنشستگان صندوق یادشده در استان های تهران و خوزستان را شامل می شد که از بین آنها نمونه ای با حجم ۳ هزار نفر (۱۶۰۰ نفر از تهران و ۱۴۰۰ نفر از خوزستان) انتخاب شده بود.

یافته ها و نتایج آن نظرسنجی نشان داد، میانگین رضایت بازنشستگان صنعت نفت از انواع خدمات بیمه ای و درمانی صندوق روی طیف صفر تا ۱۰، برابر ۷.۵ بوده است. در پژوهش دوم مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که تیر امسال در گستره کل کشور انجام شده، مقدار رضایت بازنشستگان از خدمات صندوق بازنشستگی صنعت نفت با افزایش جزئی به نمره ۷.۶۸ رسیده است.