رئیس جمهوری:

فروش نفت و بازگرداندن پول های مسدود شده

 باید به طور جدی دنبال شود

رئیس جمهوری گفت: فروش نفت به عنوان یکی از محورهای اساسی و موضوع بازگرداندن پول هایی که به ناحق در دیگر کشورها مسدود شده، باید به صورت فوری در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد و با جدیت دنبال شود.

سیدابراهیم رئیسی، روز یکشنبه (7 شهریورماه) در نشست هیأت دولت، با قدردانی از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در ترسیم نکات راهبردی برای دولت سیزدهم گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری برای دولت جدید به عنوان چراغ راه است و باید دستورعمل ها و راهکارهای ارائه شده، از سوی همه دولتمردان مورد توجه قرار گیرد تا در عرصه عمل اجرایی شود. وی با اشاره به اهمیت توجه به عدالت و عدالت خواهی و تأکید رهبر معظم انقلاب در این باره افزود: باید هر لایحه و بخشنامه ای در دولت یک پیوست عدالت داشته باشد و در همه بخش های دولت این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد. رئیس جمهوری با بیان اینکه مکمل اجرای عدالت، مبارزه با فساد و زمینه های فسادزاست، تصریح کرد: اعضای دولت برای اینکه ساختارهای فسادزا از بین برود، باید بازنگاهی در مجموعه دستگاه خود انجام دهند و برای اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع دست های پنهان رانت و فساد، اقدام کنند. بی شک برخورد و مبارزه با رانت و ویژه خواری ها ما را به اجرای عدالت نزدیک تر خواهد کرد.

رئیسی، توجه به موضوع تعارض منافع را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: اینکه بعضی از تصمیم ها در دستگاه ها بموقع اتخاذ یا در زمان مناسب اجرا نمی شود، گاه به دلیل وجود تعارض منافع است، از این رو باید نسبت به این مسأله حساسیت داشت و لازم است هم خود دستگاه و هم وزارت اطلاعات و دستگاه های نظارتی، دست های پنهانی را که مشکل ایجاد می کنند، شناسایی و با آن برخورد کنند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره فعال شدن سامانه های الکترونیکی و تأثیر آن در مبارزه با فساد گفت: اگر در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله بانک ها، گمرکات، دارایی و مالیات این سامانه ها به هم متصل شوند، ضمن اینکه مقدمه شکل گیری دولت هوشمند ایجاد می شود، با ایجاد شفافیت، زمینه فساد نیز از بین می رود. اتصال سامانه ها به یکدیگر اهمیت زیادی دارد و باید سریع تر این کار انجام شود.

رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات کشور در زمینه اقتصادی افزود: گروه اقتصادی دولت باید در نشست های مختلف، بویژه با نخبگان درون سازمانی و برون سازمانی راهکارهای مناسبی را برای عبور از شرایط نامناسب اقتصادی فعلی تدوین کنند تا براساس آن در مسیر رفع مشکلات گام برداشته شود.

رئیسی تصریح کرد: فروش نفت به عنوان یکی از محورهای اساسی و موضوع بازگرداندن پول هایی که به ناحق در دیگر کشورها مسدود شده، باید به صورت فوری در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گرفته و با جدیت دنبال شود.

وی اعلام کرد: راهبرد جدی رهبر معظم انقلاب که نباید مشکلات اقتصادی به رفع تحریم، موکول شود را دولت با قوت پیگیری می کند، ضمن اینکه به دنبال رفع تحریم ها نیز خواهیم بود؛ اما تلاش برای رفع مشکلات کشور را به تحریم متصل نخواهیم کرد و به گونه ای عمل می کنیم که در شرایط تحریم هم بتوانیم با توجه به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت های داخلی، کشور را اداره کنیم.

 

در نخستین نشست هیأت دولت سیزدهم

«عهدنامه مدیران دولت مردمی» امضا شد

اعضای هیأت وزیران با امضای عهدنامه ای، خود را به اصول و ارزش های 10گانه که برآمده از آرمان های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه های دولت است، متعهد و موظف کردند.

اعضای دولت سیزدهم در نخستین نشست هیأت دولت سیزدهم با امضای این عهدنامه اصول و ارزش هایی همچون توجه به محرومان، فسادستیزی و قانون گرایی، رفع موانع تولید، چابک سازی نظام اداری با بهره گیری از فناوری اطلاعات و شایسته سالاری در انتخاب مدیران را سرلوحه تصمیم گیری ها و اقدام های خود قرار داده و به آن ملتزم شدند.

متن «عهدنامه مدیران دولت مردمی» به این شرح است:

«شعارها و برنامه دولت مردمی که با حماسه انتخابات ۲۸ خرداد مورد اقبال عمومی قرار گرفت، برآمده از آرمان های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه های دولت است، انتظار می رود همه خادمان مردم در این دولت، اصول و ارزش های 10گانه زیر را سرلوحه تصمیم گیری ها و اقدام های خود قرار داده و به آن ملتزم باشند:

۱- التزام عملی به ارزش های انقلاب اسلامی

۲- توجه به نیازهای اولویت دار مردم بویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر و استفاده بهینه از همه ظرفیت ها برای رفع آنها

۳- ارج نهادن به فرصت خدمت بی منت به مردم و تلاش مخلصانه و جهادی در گره گشایی از مسائل مردم با محوریت وحدت ملی و تقویت پیکره واحد ایران اسلامی و اهتمام در تأمین عادلانه حقوق عامه

۴- فسادستیزی و نفی مطلق روابط ناسالم اداری، شناسایی زمینه های فسادزا و تعارض منافع و اقدام قاطع، سریع و مؤثر برای رفع آنها

۵- قانون گرایی، پاسخگویی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی و پرهیز از اشرافی گری

۶- تولیدمحوری و اهتمام در رفع موانع تولید، ترویج کالای ایرانی، شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای کشور و حرکت به سوی فعال سازی کامل آنها به عنوان رویکرد حاکم بر همه ارکان و اجزای دولت

۷- بهره گیری از فناوری اطلاعات و ابتکارهای دانش بنیان در هوشمندسازی و چابک سازی نظام اداری، تأمین دسترسی عادلانه مردم به خدمات عمومی و دولتی و تبدیل آن به ابزاری برای نظارت مردمی

۸- شایسته سالاری در انتخاب خدمتگزاران مبتنی بر معیارهای انقلابی بودن، کارآمدی، پاک دستی و فسادستیزی و مردم محوری

۹- توسعه ارتباط با آحاد جامعه و رعایت کرامت مردم و همکاری مؤثر با رسانه ها، نقدپذیری و اهتمام جدی به افکار عمومی

۱۰- تمهید و تأمین شرایط مناسب برای مشارکت مردم بویژه نخبگان، صاحبنظران، جوانان و کارآفرینان در حل مسائل کشور و جهش به سوی ایران قوی.»

 

بازتاب رأی اعتماد به اوجی در رسانه های جهان

رسانه ها و شبکه های خبری مختلف جهان در گزارش های خود رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر نفت پیشنهادی دولت سیزدهم را مورد توجه قرار دادند.

رسانه ها و شبکه های تلویزیونی خبر رأی اعتماد قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جواد اوجی به عنوان وزیر نفت دولت سیزدهم را بازتاب دادند. خبرگزاری و شبکه تلویزیونی بلومبرگ با اشاره به موفقیت اوجی در کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس، از وی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، به عنوان دو عضو کلیدی کابینه رئیسی یاد کرد. بلومبرگ از نخستین چالش های اصلی اوجی را مدیریت وی در بازگشت احتمالی ایران به بازار نفت که با گسترش نوع دلتای ویروس کرونا تضعیف شده است، دانست. خبرگزاری و موسسه خبری پلتس هم در گزارشی کامل با اشاره به سوابق اوجی به چالش های پیش روی وزیر نفت ایران پرداخت.

 پلتس یکی از این چاش ها را - در میان محدودیت های بودجه - تصمیم مجلس شورای اسلامی برای محدود کردن افزایش حقوق کارکنان صنعت نفت دانست که اعتراض هایی را در پی داشته است و اوجی باید این مشکل را حل کند.

خبرگزاری الجزیره نیز با اشاره به انتخاب اوجی، سابقه بلندمدت وی در صنعت نفت و گاز ایران را نقطه قوت وزیر نفت دولت سیزدهم دانست. خبرگزاری رویترز هم با اشاره به موفقیت اوجی در کسب رأی اعتماد نمایندگان، به سوابق کاری وی اشاره کرد. خبرگزاری ترند آذربایجان هم با اشاره به انتخاب اوجی، به سخنان وی در مجلس درباره اکتشاف و سرمایه گذاری های آینده در صنعت نفت ایران پرداخت. روزنامه سان مالزیا هم ضمن اشاره به کامیابی اوجی در اخذ رأی اعتماد مجلس، به بررسی سوابق وی پرداخت.

رادیو اروپای آزاد، روزنامه هرالد تریبیون، خبرگزاری دویچه وله آلمان، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، شبکه خبری فرانس ۲۴ و شبکه خبری «نیوز ۱۸» از دیگر رسانه ها و تلویزیون هایی بودند که اخبار رأی اعتماد مجلس به اوجی را پوشش دادند.

 

ارسال محموله های سوخت ایران به مقاصد مختلف مسأله ای حاکمیتی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارسال محموله های سوخت به مشتریان ایران در کشورهای مختلف، مسأله ای حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به کدام مشتریان و کشورها بفروشیم و نمی توانند جلوی تجارت مشروع ما را بگیرند.

سعید خطیب زاده روز دوشنبه (8 شهریورماه) در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره ارسال محموله های سوختی ایران به لبنان گفت: ما برای تجارت خارجی مشروع خود بسیار جدی هستیم و همگان بدانند تجارت مشروع، جزو اولویت ها و بدیهیات حقوق بین الملل است. برای فروش محموله سوختی به لبنان نیز همین مسیر را رفتیم و تا زمانی که مشتری داشته باشیم، این مسیر ادامه می یابد.

وی افزود: مردم لبنان، مردمی ثروتمند هستند، نیازمند اعانه نیستند و می توانند نیازهای خود را تأمین کنند. فقط برخی کشورها باید از سیاسی کردن مسائل دست بردارند و اجازه دهند مردم لبنان نیازهای خود را تأمین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: درباره نشست بغداد و تاثیر آن بر همکاری های منطقه ای عنوان کرد: ما در هر ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات عراق کمک کند، پیشقدم بوده و خواهیم بود. امیدواریم این نشست ها گامی مؤثر برای همگرایی منطقه بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای باشد.

 

  احتمال بازنگری اوپک پلاس در برنامه تعدیل تولید وجود دارد

وزیر نفت کویت معتقد است که احتمال تجدید نظر اوپک پلاس در برنامه افزایش تولید وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد عبدالطیف الفارس روز یکشنبه (هفتم شهریورماه) اعلام کرد که در نشست روز یکم سپتامبر (10 شهریورماه) سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) امکان تغییر برنامه افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت - که در نشست پیشین این ائتلاف تصویب شده بود - وجود دارد. در حاشیه رویدادی دولتی در شهر کویت گفت: اقتصاد کشورهای شرق آسیا و چین همچنان تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار دارد و باید محتاطانه برخورد کرد. این در حالی است که نظرسنجی بلومبرگ نشان داده بود بسیاری از تحلیلگران و معامله گران انتظار دارند اوپک پلاس به صورت تدریجی بخش بزرگی از کاهش تولید خود را به بازار بازگرداند و به احتمال زیاد برنامه پیشین افزایش تولید را در نشست یکم سپتامبر تصویب می کند، چند نماینده اوپک پلاس هم به طور محرمانه پیش بینی مشابهی داشتند.

 

 ورود روسنفت به عرصه صادرات گاز

 شرکت بزرگ نفتی روسیه به دنبال دریافت مجوز برای صادرات گاز طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، روزنامه کومرسانت روسیه اعلام کرد که شرکت دولتی روسنفت - بزرگ ترین تولیدکننده نفت روسیه - از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور درخواست کرده است به این شرکت مجوز صادرات گاز طبیعی بدهد تا بتواند در کنار گازپروم عامل صادرات گاز این کشور باشد. شرکت گازپروم تنها صادرکننده گاز طبیعی روسیه است. ایگور سچین، مدیرعامل روسنفت 13 ماه اوت در نامه ای از پوتین درخواست کرده است مجوز صادرات سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا را برای این شرکت صادر کند. سچین در این نامه تأکید کرده است که توافق با گازپروم برای صادرات گاز طبیعی تأثیری بر موقعیت انحصاری این شرکت در صادرات گاز روسیه نمی گذارد. استدلال اصلی روسنفت برای دریافت این مجوز، کمک به افزایش درآمدهای بودجه روسیه در شرایطی است که قیمت گاز اروپا به دلیل تقاضای بالا و عرضه ناکافی به شدت افزایش یافته است. روسنفت در این نامه به نام خط لوله مورد استفاده این شرکت برای صادرات گاز اشاره ای نکرده است، اما صادرات گاز روسنفت می تواند به رفع محدودیت های اتحادیه اروپا روی خطوط لوله نورد استریم-۱ و نورد استریم-۲ کمک کند.

 

 قیمت سبد نفتی اوپک  به مرز ۷۲ دلار رسید

قیمت سبد نفتی اوپک (دوشنبه، ۹ شهریورماه) به مرز ۷۲ دلار رسید. به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک دیروز ۷۱ دلار و ۸۸ سنت ثبت شد، در حالی که جمعه (پنجم شهریورماه) ۷۱ دلار و ۴۸ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست. قیمت نفت خام شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز امروز (سه شنبه، نهم شهریورماه) و تا لحظه انتشار این خبر به ترتیب ۷۲ دلار و ۷۰ سنت و ۶۸ دلار و ۴۸ سنت به ازای هر بشکه بود.