پتروشیمی بندر امام

داخلی سازی 3 ماده شیمیایی و کاتالیست مهم

 

کارشناسان پتروشیمی بندرامام موفق شدند از ابتدای سال 1400 تاکنون، سه ماده شیمیایی و کاتالیست مهم و باارزش صنعت پتروشیمی را داخلی سازی کنند.

کمیته ساخت داخل پتروشیمی بندرامام از سال 1397 با رویکردی جدید و نقشه راهی روشن به منظور بهره مندی از همه ظرفیت ها برای تحقق اهداف کلان سازمان و خودکفایی هر چه بیشتر مجموعه تشکیل شده است

این کمیته با راهبرد «توسعه روابط با شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر داخلی، توسعه سیستم های ایجاد رقابت های سالم، توسعه حق مالکیت معنوی، توسعه رقابت با شرکت های منطقه به منظور دستیابی به اهداف مشترک، همچنین توسعه بلندمدت و سودآور با سازندگان معتبر داخل کشور، تقویت و توسعه زیرساخت های مرتبط با فرایند ساخت داخل در محیط داخلی شرکت و توسعه روابط با صنایع بزرگ داخلی با هدف تقویت ایده های نوآورانه در ساخت قطعات یدکی، کاتالیست و کمیکال ها» آغاز به فعالیت کرده است.

در چند سال گذشته، کمیته ساخت داخل پتروشیمی بندرامام در بخش داخلی سازی مواد شیمیایی و کاتالیست ها، مواد مختلفی را داخلی سازی کرده و با ادامه همین مسیر در سال 1400 با تلاش کارشناسان و متخصصان خود و مشارکت و همراهی شرکت های دانش بنیان، موفق به داخلی سازی مواد شیمیایی موسوم به آغازگر K32، روغن پلانجر (Plunger Oil) و حلال Solvesso 100 شده است.

ماده K32 به عنوان آغازگر فرایند تولید پلی اتیلن سبک است که پتروشیمی بندر امام در سال گذشته برای ساخت آن، با یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی تفاهم نامه امضا کرد.

پتروشیمی بندرامام، همچنین در سال 99 با یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان کشور، تفاهم نامه ساخت روغن پلانجر امضا کرد و موفق شد در 6 ماه گذشته مراحل داخلی سازی و تولید این روغن ویژه را که پیش از این وارداتی بود اجرایی کند.

در اقدامی دیگر، نیز یکی از حلال های مصرفی در واحد VC پتروشیمی بندرامام، یعنی حلال Solvesso 100 که نقشی بسیار اساسی در کنترل آلاینده های زیست محیطی در این واحد دارد، به دست کارشناسان پتروشیمی بندرامام و متخصصان کشور داخلی سازی شد.

هم اکنون بیش از 55 درصد از مواد شیمیایی و کاتالیست های مورد استفاده در پتروشیمی بندر امام از سازندگان داخل تهیه و تأمین می شود.

 

    پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه

افتتاح سومین مرکز مجهز واکسیناسیون تربت حیدریه

سومین مرکز مجهز واکسیناسیون شهرستان در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تربت حیدریه افتتاح شد.

فرماندار تربت حیدریه باقدردانی از آماده سازی و تجهیز این مرکز از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه گفت: این مرکز با توجه به لزوم تقویت فعالان حوزه حمل ونقل عرصه سوخت رسانی، تا پایان کار واکسیناسیون این گروه شغلی خاص دایر خواهد بود.

جواد بلندی، مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه نیز ضرورت ایجاد این مرکز واکسیانسیون را به واسطه فعالیت شبانه روزی کارکنان مجاری عرضه سوخت و ناوگان حمل ونقل در مسیر خدمت مطلوب به هموطنان اجتناب ناپذیر خواند.

وی تصریح کرد: طبق برآورد اولیه، قرار است نزدیک به چهار هزار نفر از جامعه هدف مذکور در این مرکز واکسینه شوند. مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه، همچنین از واکسینه کردن کارکنان دیگر دستگاه های اجرایی و خدماتی مشمول طرح در این مرکز خبرداد.

معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز از فراهم کردن شرایط و تجهیز امکانات این مرکز تشکر و اظهار کرد: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه با این اقدام جهادی، نقشی بسزا در همراهی با مدافعان سلامت و تسریع در روند واکسیناسیون ایفا کرده که شایسته تقدیر است.

سومین مرکز واکسیناسیون با هدف سرعت بخشی به انجام واکسیناسیون رانندگان نفتکش، کارکنان مجاری عرضه سوخت مایع، سی ان جی، گاز مایع و دیگر تلاشگران عرصه سوخت رسانی و رانندگان صنعت حمل و نقل جاده ای، با تایید مسؤولان و کارشناسان فنی معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دایر شده است.

 

   شرکت ملی گاز ایران

افزایش 10 درصدی بومی سازی صنعت گاز در سال 1400

رئیس امور تخصصی بازرگانی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر وابستگی حداقلی صنعت گاز به کالاهای خارجی اعلام کرد: بومی سازی این صنعت، امسال 10 درصد افزایش می یابد.

حمید نجفی اظهار کرد: هدف کلان امور تخصصی بازرگانی و کالا این است که بخش خصوصی را در ساخت، نصب و بهره برداری پالایشگاه ها، ایستگاه های تقویت فشار و مخازن ذخیره سازی با عبور از مسیر بومی سازی بیش از پیش دخالت دهد. وی ادامه داد: این در حالی است که ایجاد ساختاری منسجم با توجه به وظایف سازمانی، توجه به درآمدها و هزینه ها، همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص در چند سال اخیر، سبب پیشرفت چشمگیر شرکت ملی گاز ایران در حوزه خودکفایی بخش های مختلف پالایشگاهی، انتقال گاز و گازرسانی شده است.

رئیس امور تخصصی بازرگانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه حمایت از ساخت داخل در شرکت ملی گاز ایران از حدود 30 سال پیش شکل گرفته است، اظهار کرد: ترغیب تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی به ساخت کالاهای با کیفیت بالا و قیمت مناسب و معرفی آنها به مجریان طرح و متقاضیان کالا، همچنین تقویت بنیه مالی آنان از طریق خریدهای مستمر، تفسیری کامل از حمایت از کالای ایرانی است.

نجفی تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران هم اکنون کمترین وابستگی را به کالاهای خارجی دارد و این رویداد مهم تنها به واسطه آن است که این شرکت در دهه های گذشته تلاش کرده تا همیشه بین بخش صنعت و بازرگانی وحدت رویه و پیوندی خوب ایجاد کند.

وی اظهار کرد: هدف گذاری شرکت ملی گاز ایران برای امسال، افزایش 10 درصدی بومی سازی در بخش انتقال تا 70 درصد و پالایش تا 60 درصد است که این مهم بی شک انجام می شود.

 

     شرکت گاز استان کرمان

 رونمایی از نخستین خودرو ی پیشرو مخابراتی بحران

نخستین خودرو پیشرو مخابراتی بحران شرکت گاز استان کرمان رونمایی شد.

منوچهر فلاح در آیین رونمایی از این خودرو، با اشاره به اینکه کرمان، جزو استان های حادثه خیز کشور است وهمه باید برای مقابله با حوادث خود را آماده کنند،اظهار کرد: آمادگی همیشگی برای مقابله با شرایط اضطراری و بحران های احتمالی، همچنین استفاده بهینه از منابع مالی و تجهیزاتی موجود، موضوعی مهم است که باید به آن توجهی جدی داشت.

وی درباره ویژگی های این خودرو اظهار کرد: خودرو پیشرو مخابراتی بحران شرکت گاز استان کرمان، امکان ارتباط بی سیم VHF تا شعاع 100 کیلومتر، اتصال به شبکه تلفن مرکزی با دیگر اداره ها، ارسال تصاویر زنده و عکس آنلاین از منطقه بحران به اداره مرکزی را دارد. وی ایجاد ارتباط رادیویی به صورت شبکه های محلی به شعاع 50 کیلومتر، ایجاد ارتباط ماهواره ای از طریق ماهواره بدر ایران ست، امکان ارتباط اینترنتی از طریق سیم کارت های همراه اول و ایرانسل، همچنین ایجاد ارتباط سامانه 194 در منطقه بحران و تقویت کننده هوشمند موبایل در منطقه بحران را از دیگر ویژگی های این خودرو برشمرد. مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه در سال های اخیر اقدام های خوبی در زمینه مدیریت بحران انجام شده است، افزود: پارسال هزار و 750 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع بدون هیچ حادثه در این استان اجرا شد که از رعایت مسائل ایمنی از سوی کارکنان و پیمانکاران حکایت دارد. فلاح با تأکید بر لزوم آمادگی همیشگی برای مقابله با شرایط اضطراری و بحران های احتمالی گفت: خوشبختانه سوابق مدیریت بحران در شرکت گاز استان کرمان مطلوب است و تلاش همکاران ما در شرایط بحرانی نشان می دهد که توانستیم بخوبی از امکانات موجود بهره ببریم.

 

   پالایشگاه تهران

 

واکسیناسیون کارکنان شرکت پالایش نفت تهران

 

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران از واکسینه شدن کارکنان این شرکت با هدف حفظ سلامت آنان ومقابله با ویروس کرونا خبر داد.

حامد آرمان فر گفت: این مهم با هدف قطع زنجیره انتشار کرونا و صیانت از سلامت کارکنان، همچنین پایداری تولید، با همکاری معاونت بهداشت و درمان صنعت نفت و شبکه بهداشت شهرستان ری انجام شده است.

وی افزود: واکسیناسیون کارکنان شرکت پالایش نفت تهران برای همه همکاران (رسمی، قرارداد مستقیم و پیمانکاری) از 31 مردادماه آغاز و به مدت چهار روز و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به اینکه حفظ سلامت کارکنان شرکت پالایش نفت تهران به عنوان مدافعان تولید در اولویت اهداف راهبردی این شرکت قرار دارد، تصریح کرد: این اقدام مهم به صورت کار تیمی منسجم با تلاش هیأت مدیره و برنامه ریزی و هماهنگی اداره اچ اس ای صورت گرفت.

 

    شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

پایان تعمیرات اساسی مرکز تفکیک گاز شماره یک کنگان

تعمیرات اساسی مرکز تفکیک گاز شماره یک کنگان و خط لوله 48 اینچ انتقال گاز به پالایشگاه گاز فجر جم در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در کوتاه ترین زمان ممکن پایان یافت.

جابر چرومی زاده، رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان گفت: بازرسی فنی، بخارزنی، تمیزکاری و جوشکاری جداره داخلی همه تفکیک کننده های گازی، همچنین تعمیر و رفع عیب شیرآلات، نصب تجهیزات، ایجاد اتصالات، رفع اشکال و اطمینان از صحت عملکرد کنترل گر منطقی برنامه پذیر (PLC) و تابلوی اطفای حریق اتاق کنترل مرکز تفکیک گاز شماره یک کنگان و... از جمله تعمیرات انجام شده است.

وی افزود: همه کلیدهای اصلی و فرعی مربوط به منبع تأمین برق عادی و اضطراری، تابلوهای کنترل 3/3 کیلوولت، خطوط برق فشارقوی الکتروموتورهای 380 و 3300 ولت، ژنراتورهای اضطراری، پمپ های برقی و دیزل آب آتش نشانی و کمپرسورهای هوای مرکز تفکیک گاز شماره یک ناحیه کنگان نیز تعمیر اساسی شدند.

رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان ادامه داد: تعویض شیر برقی 42 اینچ و به تناسب برشکاری و تغییر اندازه سیستم لوله گذاری جوشکاری فلنج مربوط به شیر کروی محوطه توپکرانی و نصب شیر جدید از دیگر فعالیت های تعمیراتی انجام شده در مرکز تفکیک گاز شماره 1 ناحیه کنگان است.

چرومی زاده با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی و ایمن سازی خط لوله 48 اینچ انتقال گاز مرکز تفکیک شماره یک ناحیه کنگان به پالایشگاه فجر جم نیز در چهار مقطع به متراژ 665 متر انجام شد، افزود: این تعمیرات شامل حذف گرده ماهی، خاکبرداری، پوشش برداری، سند بلاست، رنگ آمیزی اپوکسی، برشکاری و جوشکاری در 6 نقطه، تعویض 15 متر از خط لوله، تولید خاک نرم، خاک ریزی و احداث گرده ماهی بوده است.

وی اظهار کرد: در محدوده کیلومتر 25 و 26 خط لوله 48 اینچ انتقال گاز با وجود پوشش بتنی وزنه ای و سخت گذر بودن مسیر دسترسی، کار تخریب بتن مسلح، خاکبرداری، برشکاری، عملیات خم کاری لوله 48 اینچ و جوشکاری نیز با موفقیت انجام شد.

رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان گفت: همه فعالیت های تعمیرات اساسی با به کارگیری توان و امکانات منطقه و همکاری دیگر مناطق عملیاتی در زمان تعیین شده با رعایت همه الزام های اچ اس ای، بازرسی و حفاظت فنی و دستورعمل های پیشگیری از بیماری کرونا انجام می شود.

 

    پخش فراورده های نفتی منطقه فارس

بهره برداری از 14 جایگاه عرضه سوخت در هفته دولت

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه فارس گفت: همزمان با هفته دولت، با جذب سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در توسعه مجاری عرضه سوخت مایع، 14 جایگاه عرضه سوخت در استان فارس به بهره برداری رسید.

امیر بنی کریمی افزود: همسو با سیاست های شرکت و استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار در بخش عرضه فراورده های نفتی، شرکت ملی پخش فرورده های نفتی منطقه فارس توانسته است با ایجاد راهکارهای لازم دو هزار میلیارد ریال جذب سرمایه در این حوزه داشته باشد.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت، توسعه منطقی و اصولی مجاری عرضه سوخت مایع و گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) را از سیاست های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بیان و اظهارکرد: این 14 باب جایگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در هفته دولت در استان افتتاح شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه فارس با بیان اینکه هفته دولت بهترین زمان برای بازتاب دستاوردهای انقلاب برای مردم بویژه نسل جوان است، اظهار کرد: با این میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، پنج جایگاه سوخت مایع در شیراز در شهرستان های مرودشت و فیروزآباد هر یک دو جایگاه و در هر یک از شهرستان های فسا، لارستان، اقلید، نی ریز و کازرون نیز یک جایگاه سوخت به بهره برداری رسیده است.

بنی کریمی تصریح کرد: با بهره برداری از این جایگاه های عرضه سوخت برای 180 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی شده است.

وی استان فارس را با مصرف روزانه 13 میلیون لیتر انواع فراورده نفتی، سومین مصرف کننده سوخت کشور عنوان و اظهار کرد: با راه اندازی جایگاه های یادشده، شمار جایگاه های عرضه سوخت مایع و سی ان جی استان فارس به 426 باب رسیده و سوخت رسانی به مردم شریف این استان با روند مطلوب تری انجام می شود.

مدیر شرکت ملی فراورده های نفتی منطقه فارس تصریح کرد: با انجام هماهنگی لازم با سازمان ها و نهادهای ذی ریط، هم اکنون در استان فارس 30 جایگاه عرضه سوخت مایع و هفت جایگاه عرضه سی ان جی با پیشرفت فیزیکی 20 تا 90 درصدی در دست احداث است .