ثبت 130 هزار تماس در سامانه ارزیابی کرونا ثبت شد

پاسخگویی تمام عیار برای نجات کارکنان

 

سمیه راهپیما  از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح کشور تا کنون سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات قابل توجهی در زمینه کنترل و مهار این ویروس منحوس به کارکنان صنعت نفت و کادر درمان این صنعت ارائه داده است، به گونه ای که در زمینه تست تشخیص کرونا و راه درمان آن از دیگر بخش های درمانی کشور جلوتر بوده است و خدمات قابل توجهی به جمعیت تحت پوشش خود و خانواده های آنها و حتی بومیان منطقه نیز ارائه داده است. برای آگاهی بیشتر از روند ارائه خدمات مرتبط با کرونا از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت وگویی با رضا شهرامی، سرپرست مدیریت امور درمان این سازمان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 برای کاهش ویروس کرونا در مناطق تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چه اقدام هایی انجام شده است، لطفا در این زمینه توضیح دهید؟

اقدامات زیادی در زمینه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شده و همواره نظارت مستمر در چگونگی ارائه خدمات، بخصوص در زمینه پایش ویروس کرونا داریم. به همین منظور سامانه نو کرونا (سامانه ارزیابی کرونا) را از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در سطح صنعت نفت ایجاد و راه اندازی کردیم که از آن زمان تاکنون، بیش از 130 هزار تماس تلفنی با این سامانه برقرار شده و از این طریق، بیماران را به صورت خود اظهاری، شناسایی کرده و روند بیماری آنان را از ابتدا تا بهبود پیگیری می کنیم.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور، واحد واکنش سریع نیز در مناطق عملیاتی با همکاری واحد اچ اس ای تشکیل شده تا به این صورت بیماران کنترل و آمارگیری شوند و با مشخص شدن بیماران در مناطق، محل اسکان آنها ضد عفونی و کسانی که با او در تماس بوده اند نیز قرنطینه می شوند.

 روند شناسایی بیماران در مناطق جنوبی کشور چگونه است؟

در عسلویه و پارس جنوبی نیز مراکزی طراحی شده تا بیمارانی که مکانی برای گذراندن دوران نقاهت ندارند، از این مراکز تا بهبود کامل استفاده کنند، ضمن آنکه در مراکز عملیاتی دیگر مانند سکوهای نفتی نیز غربالگری صورت گرفته و بیماران شناسایی شده اند و از ورود افراد بیمار به محل کار جلوگیری شده است. همچنین بیمارستان های مناطق تحت پوشش صنعت نفت نیز بسرعت برای درمان بیماران و بستری شدن آنها تجهیز شده و آزمایشگاه ها نیز مجهزتر از گذشته به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می کنند. به جرات می توان گفت؛ زمانی که روند تست PCR در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به کندی انجام می شد، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای مناطق، کیت های مخصوص این تست را خریداری کرده و درمان را با آخرین روش ها ادامه می دهد و باید گفت در زمینه دارو کمبودی نداریم.

 چه برنامه هایی در زمینه ارائه خدمات و ملزومات بهداشتی مختص به کرونا برای کادر درمان و کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنها دارید؟

در واحد سلامت کار و سلامت خانواده، بیماران مزمن و بیماران با ریسک بالا شناسایی شده اند و با آنها تماس گرفته شده تا در جریان چگونگی دریافت خدمات قرار گیرند، همچنین بسیاری از بیمارانی که نیاز به ارزیابی بیشتر و پزشکان متخصص داشتند نیز از سایر بیماران جدا و پیگیری های آنها نیز انجام شده است.

مراکز سلامت کار به دو لاین تجهیز شده، به این صورت که بیماران مشکوک به کرونا از لاین خاکستری وارد مرکز می شوند، فاصله گذاری اجتماعی در تمامی مناطق انجام شده و مواد ضد عفونی کننده را نیز در تمامی مراکز در دسترس قرار داده ایم. در این میان، به برخی شرکت های وابسته به نفت نیز از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، در تجهیز مایحتاج ضروری کمک شده است.  ضمن آنکه تهویه مناسب برای تمامی فضاها نیز انجام شده و لوازم حفاظت فردی کارکنان و کادر پزشکی و ماسک برای سایر کارکنان نیز در دسترس آنها قرار گرفته و هیچگاه کمبود نداشته ایم. مراکز درمانگاهی نیز به صورت ایمن خدمات خود را ارائه می کنند و مرکزی جداگانه برای معاینات شغلی در نظر گرفته شده است.

 آیا واکسیناسیون مناطق دیگر را در برنامه دارید؟

بیش از 85 درصد کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت واکسینه شده اند و تمامی کارکنان مناطق عملیاتی و سکوهای نفتی و کارکنان اقماری نیز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بر اساس سند ملی کرونا واکسینه شده اند، همچنین پیگیر واکسیناسیون سایر کارکنان تحت پوشش صنعت نفت نیز هستیم.

  تزریق واکسن در مناطق قرمز و نارنجی چگونه است؟

تزریق واکسن در این مناطق برای گروه های حساس انجام شده و در حال پیگیری هستیم تا سایر کارکنان تحت پوشش صنعت نفت نیز واکسینه شوند. میانگین سنی تزریق واکسن در مناطق قرمز بسیار پایین است و افرادی که متولد 1359 به پایین هستند هم واکسینه می شوند.

همچنین بیماران خاص نیز شناسایی شده اند و بر اساس سند ملی مقابله با کرونا، تمام آنها واکسینه شده اند. در برخی مراکز مانند جنوب کشور نیز خودشان به عنوان مرکز واکسیناسیون شروع به دریافت و تزریق کرده اند و باید گفت که واکسیناسیون در مناطق قرمز و نارنجی در حال انجام است.

 وضعیت مناطق بهداشت و درمان صنعت نفت و عملیاتی را از نظر کرونا چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه در پیک کرونا قرار داریم، بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی از بیمار لبریز هستند. در این میان مراکز بهداشت و درمان صنعت نفت توانسته اند با افزایش ظرفیت خدمات دهی بیش از 130 تا 140 درصدی، خدمات قابل توجهی به افراد تحت پوشش صنعت نفت ارائه کنند و هیچ نقصی در ارائه خدمات نداشته ایم. با توجه به پیش بینی های انجام شده، تمام داروها و امکانات پزشکی و پرستاری از زمان شیوع ویروس کرونا در بیمارستان ها فراهم شده و تست های آزمایشگاهی بسرعت و با کیفیت بالایی که مورد تایید وزارت بهداشت است، انجام می شود. در برخی مراکز، کارهای رادیولوژی و سی تی اسکن به بیش از 500 مورد می رسد و بدون وقفه انجام می شود. ضمن اینکه تجهیزات خریداری شده و در حال استفاده است. کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت با تمام ظرفیت، بخصوص کادر درمان وظایف خود را انجام می دهند که امیدواریم با کمتر شدن شدت بیماری، شاهد تجدید قوا در میان کادر درمان باشیم.

  اگر صحبتی باقی مانده که از این طریق می خواهید اطلاع رسانی کنید، بفرمایید؟

در پیشگیری از شیوع کرونا، بخش اچ اس ای بسیار فعال بوده و با بیمار یابی و آموزش مناسب و اقداماتی که در مورد پیگیری بیماران انجام شده، توانستیم از گسترش بیماری در محیط های کاری جلوگیری کنیم و در نقل و انتقال افراد در سکوهای نفتی به جزیره نیز علاوه بر غربالگری، تست PCR از افراد مشکوک گرفته و واکسن نیز به آنها تزریق شده است.