پرونده گازرسانی به روستاهای مرزی گلستان بسته شد

خودنمایی شعله های گاز در مرز ایران و ترکمنستان

 

مشعل  تامین پایدار انرژی؛ در توسعه اقتصاد هر منطقه، نقشی اساسی ایفا می کند و زمینه ساز رشد و شکوفایی بخش های مختلف می شود. هم اکنون بیش از 70 درصد سبد انرژی کشور از گاز تامین می شود و با توسعه های پیش رو این میزان بزودی افزایش می یابد. در طول سال های گذشته، زیرساخت های کلانی در مناطق مختلف کشور برای افزایش درصد بهره مندی هموطنان از گاز اجرا شده و بزودی پرونده گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار کشور بسته می شود. گلستان، به عنوان یکی از استان های مرزی کشور در طول سال های گذشته دستخوش تغییرات گسترده ای در حوزه گازرسانی بوده و هم اکنون 100 درصد بخش شهری و 98 درصد بخش روستایی استان از نعمت گاز بهره مند است. براساس برنامه های تعریف شده، عملیات گازرسانی به 17روستای دارای مجوز با اولویت روستاهای مرزی استان در دستور کار این شرکت قرار دارد و در آینده نزدیک، پرونده گازرسانی به روستاهای مرزی استان بسته می شود.

 

هم اکنون، 610 هزار و 661 مشترك در استان گلستان از نعمت گاز برخوردارند كه از این تعداد، 373 هزار و 623 مشترک شهری و 237 هزار و 38 مشترک نیز روستایی هستند. مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان با اشاره به عملکرد این شرکت در سال 99 گفت: سال گذشته، 240 کیلومتر شبکه گاز در بخش روستایی، 60 کیلومتر در بخش شهری و 50 کیلومتر نیز در بخش صنایع اجرا شد. در بازه زمانی یادشده 19 هزار و 715 مشترک جدید گاز در سطح استان جذب شده که از این تعداد، 10 هزار و 532 مشترک در بخش شهری و 9183 مشترک نیز روستایی بودند.

تحقق 127 درصدی برنامه ها

به گفته علی طالبی، هدف گذاری این شرکت در حوزه نصب انشعاب در سال 99، تعداد 5 هزار و 640 مورد بود که توانست در این بخش، با عملکرد بهتر و تحقق 127 درصدی، تعداد 7 هزار و 158انشعاب را نصب کند که از این تعداد، 4 هزار و 800 مورد در سطح روستاها و 2 هزار و 358 مورد نیز در شهرها بوده است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به همه روستاهای استان که شرایط لازم را دارند، تا پایان امسال اجرایی می شود، گفت: از 999 روستای استان گلستان، 902 روستا گاز دارند، ضمن اینکه برای سال 1400 نیز، افتتاح 22 روستا هدف گذاری شده و تلاش می کنیم در زمان تعیین شده به بهره برداری برسند. همچنین 33 روستا نیز در مرحله طراحی بوده که امسال به مرحله اجرایی خواهند رسید و با این امر، تمامی روستاهای قابل گازرسانی در برنامه اجرایی قرار می گیرند.

بهره مندی 4 هزار مشترک جدید از گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان درباره فعالیت های سال 1400 این شرکت گفت: از ابتدای امسال؛ 4 هزار و 360 مشترک جدید در سطح استان جذب شده که از این تعداد، 2 هزار و 802 مشترك شهری و یکهزار و 558 مشترك نیز روستایی هستند. تا پایان امسال جذب 18 هزار و 200 مشترک جدید در استان هدفگذاری شده است.

شتاب در گازرسانی به صنایع

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان با اشاره به بخش دیگری از عملکرد این شرکت گفت: یکی از برنامه های مهم شرکت گاز، تسریع در روند گازرسانی به صنایع و مجتمع های صنعتی بوده که این موضوع درتقویت بخش صنعت و جایگزین کردن سوخت گاز با سایر سوخت های فسیلی موثر است. با توجه به سیاست های حمایتی دولت و یارانه مصوب شورای اقتصاد، استقبال صاحبان صنایع برای استفاده ازسوخت گاز افزایش یافته و درخواست های متعددی از این بخش وصول شده است.

وی در ادامه درخصوص اعطای یارانه اجرای خط اختصاصی گاز به واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، یارانه اجرای خط اختصاصی گاز به واحدهای تولیدی و صنعتی اعطا می شود که این یارانه علاوه بر واحدهای مصرف کننده سوخت های فسیلی، برای واحدهای در دست احداث و آماده بهره برداری و همچنین در حال ساخت نیز اعطا خواهد شد.

تامین حداکثری سوخت نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان در ادامه با اشاره به تامین حداکثری سوخت مورد نیاز نیروگاه ها گفت: این شرکت برای کمک و همراهی در تامین برق استان، نهایت تلاش خود را در خصوص پایداری تامین گاز نیروگاه ها به کار بسته است.

وی با بیان اینکه روزانه 6 میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه های استان می شود، اظهار کرد: درپی افزایش دما در فصول بهار و تابستان که به واسطه آن استفاده از وسایل سرمایشی، حجم مصرف برق مردم به صورت چشمگیری بالا می رود و از آنجا که سوخت اصلی نیروگاه های استان از انرژی گاز تامین می شود و حجم زیادی از گاز ورودی به استان در این ایام در نیروگاه ها مصرف می شود، تلاش می کنیم جریان گاز نیروگاه ها پایدار و مستمر بماند.

طالبی ادامه داد: این شرکت از احداث نیروگاه هایی با مقیاس کوچک درنقاط پراکنده استان، بخصوص در شهرک های صنعتی استقبال کرده و با تامین یارانه ها و مشوق هایی برای احداث خطوط انتقال اختصاصی اینگونه واحدها، سعی در افزایش سهم تولید برق این واحدها می کند.

وی با اشاره به حجم گاز تحویلی به نیروگاه های سطح استان گفت: در 4 ماه امسال، بیش از 1 میلیارد و 133 میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه های تولید برق استان شده و این درحالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 990 میلیون مترمکعب بوده است.

 بومی سازی تجهیزات و بی نیازی از واردات

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان در ادامه با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه بومی سازی تجهیزات گفت: از جمله اقداماتی که در واحد مهندسی و اجرای طرح ها انجام می شود، بررسی و رصد اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای گازرسانی به واحدهای صنعتی شهری و روستایی است.

وی افزود: با هدف ایجاد زیرساخت لازم برای مصارف بالای صنایع نیاز به ایستگاه های اندازه گیری و تقلیل فشار است که با برنامه ریزی صورت گرفته و با انتخاب پیمانکار و تامین اقلام مورد نیاز، تعداد ۲۵ ایستگاه در مرحله ساخت قرار دارد و 17 ایستگاه دیگر نیز با انتخاب تامین کننده در مرحله خرید است.

طالبی اعلام کرد: در مجموع برای ایستگاه های اشاره شده اعتباری معادل ۷۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که متناسب با روند ساخت و خرید، مطابق برنامه زمان بندی هزینه خواهد شد. با اقدامات صورت گرفته در خصوص تامین ایستگاه ها و روند تقاضاهای گازرسانی به صنایع و برنامه های شرکت، در این مورد مشکلی نخواهیم داشت و متناسب با اجرای خطوط مرتبط ایستگاه های اندازه گیری و تقلیل فشار در محل مربوطه نصب خواهند شد. وی تاکید کرد: با هدف حمایت از تولید داخلی و بومی سازی در صنعت گاز، بررسی و آزمایش مرحله سوم و نهایی میدانی مواد بودار کننده گاز شهری تولید داخل با حضورکارگروه تخصصی اعزامی ازشرکت ملی گاز ایران و با همکاری و میزبانی شرکت گاز استان گلستان انجام شد.مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان افزود: عملیات نصب تجهیزات و پاکسازی مواد قدیم از خط و تزریق مواد جدید از سوی تیم مجری شامل همکاران بهره برداری مرکز استان، بازرسی فنی، امور HSE و اداره گاز شهر سرخنکلاته از ابتدای مرداد امسال انجام شد که با حضور تیم های تخصصی اعزامی، بوسنجی میدانی و بررسی انطباق استانداردی مواد تولید داخل صورت گرفت.

در این عملیات همچنین تیم اعزامی از شرکت ملی گاز ایران تمامی مراحل کار را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و ضمن انجام تست های میدانی نسبت به صحه گذاری نتایج حاصله اطمینان خاطر حاصل کردند.

به گفته طالبی، این مرحله از آزمایش که مرحله سوم و نهایی تست مواد بودار کننده جدید تولید داخل بوده که با هدف بومی سازی و دستیابی تولیدکنندگان داخلی به تکنولوژی ساخت مواد بودار کننده گاز برنامه ریزی شده است.