وضع حقوق کارکنان رسمی به آرامش نسبی رسیده است

اوجی درباره کارکنان رسمی صنعت نفت نیز گفت: با حمایت دکتر رئیسی که جا دارد اینجا از ایشان قدردانی کنم و تلاش های شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم به ویژه اعضای کمیسیون انرژی، وضع حقوق کارکنان رسمی صنعت نفت به آرامش نسبی رسیده است و امیدواریم در سال آینده هم با ادله ها و برنامه هایی که در این زمینه داریم، مدافع خوبی برای حقوق کارکنان صنعت نفت باشیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تولید بنزین در کشور به شکرانه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از مصرف است، اما با این روند مصرف، نگران آینده باید بود، آیا مشکلی نخواهیم داشت و برای این موضوع چه باید کرد؟ گفت: صادرات فرآورده های نفتی از دو ماه گذشته متوقف شده است و ما هم این سیاست را ادامه می دهیم، در بخش بنزین نیز کاهش سطح ذخیره سازی های بنزین متوقف شده و در حال افزایش سطح ذخیره سازی ها هستیم.

ورود جدی به ساخت پارک های زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی

وزیر نفت با اشاره به اینکه نباید خام فروشی را تنها در قالب نفت خام و میعانات گازی در نظر گرفت، تصریح کرد: امروز صادرات محصولات پتروشیمی نیز تا حدودی نیمه خام فروشی است. به تقریب از محصولات پتروشیمی که امروز تولید می شود، حدود ۳۰ درصد آن در کشور از سوی صنایع استفاده و نزدیک به ۷۰ درصد این محصولات صادر می شود. وزیر نفت با تأکید بر اینکه یکی از اهداف و برنامه های بنده که به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه کردم، بحث ورود جدی به زنجیره ارزش است، گفت: از آنجا که این موضوع در کشور متولی نداشته، متأسفانه بیشتر سرمایه گذاری ها در صنعت پتروشیمی در بخش صنایع مادر بوده است. اوجی ادامه داد: امیدواریم با مشوق های مدنظر و سازوکارهایی که در حال انجام است، زنجیره ارزش نیز توسعه یابد. پیشنهاد بنده به معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) در این باره این بود که باید در دولت کارگروهی متشکل از وزارتخانه های نفت (حوزه پتروشیمی)، صمت و کشورشکل بگیرد تا به صورت جدی وارد پارک های زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی شویم. کارکرد این نوع از پارک ها شبیه شهرک های صنعتی است که در بیشتر استان ها اما در سطح محدودتر راه اندازی شده است. وی افزود: در حقیقت هرکدام از این پارک های زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه گذاری جانبی انجام می شود که می تواند ۱۵ تا ۲۰ واحد صنعتی در حوزه های مختلف اعم از حوزه مسکن، خودرو، نظامی و حتی بهداشت و درمان را شامل شود.

وزیر نفت گفت: اگر شما امروز بخواهید برای نمونه یک واحد پتروشیمی یک میلیون ۶۵۰ هزار تنی اوره آمونیاک یا واحدی ۴۵۰ هزار تنی برای تولید پلی پروپیلن راه اندازی کنید، باید ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه کنید، حال آنکه در زنجیره متانول، واحدهای پلی پروپیلنی یا پلی اتیلنی با ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری راه اندازی می شوند و همان طور که پیش تر هم اشاره کردم ۱۵ تا ۲۰ واحد صنعتی می تواند در حوزه های مختلف محصول تولید کند.

اوجی افزود: از طرفی قانون برای ورود شرکت مادر صنایع پتروشیمی به این مسئله سازوکارهایی خوب را در نظر گرفته است، به گونه ای که در بخش خوراک به آنها تخفیف لازم داده می شود و امیدوارم این موضوع به طور جدی دنبال شود و نتایج اثربخشی هم به همراه داشته باشد.

بهره مندی از مدیران توانمند و فسادستیز

وزیر نفت گفت: یکی از اهداف دولت و وزیران کابینه سیزدهم و عهدی که در نخستین نشست هیئت دولت بسته شد، مبارزه جدی با فساد است که به زعم بنده استفاده از نیروهای سالم و مدیران کارآمد ازعوامل مهم مبارزه با فساد تلقی می شود که خوشبختانه صنعت نفت از این دست نیروهای خدوم چه دربخش مدیریتی و چه در سطح کارشناسی کم ندارد. وزیر نفت یادآور شد: یکی از اولویت های کاری وزارت نفت به کارگیری نیروهای کارآمد، فسادستیز و توانمند است که بنده بارها بر این مسئله تأکید داشته ام و شناسایی های لازم هم در بدنه وزارت نفت انجام شده است و در آینده نزدیک از وجود این دست از مدیران متخصص بهره مند می شویم.

اوجی تصریح کرد: گلوگاه ها و مسائلی را که در آنها شائبه فساد وجود دارد، در وزارت نفت شناسایی کرده ایم و بیشتر این بحث در زمینه قراردادها و واگذاری کارها به بخش های پیمانکاری دیده شده است که تدابیر کارشناسانه برای این رفع آن اندیشیده می شود و در حوزه خرید کالا، بعضی از سازندگان داخلی بارها تماس داشتند و گلایه مند بودند از اینکه چرا کالاهایی که گاه در داخل ساخته می شود، وارد می کنیم، بنده معتقدم به این مسئله نیز باید به عنوان نوعی از فساد نگریست و راهکارهای لازم برای برون رفت از آن را به کار گرفت.

از نفت نباید به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرد

اوجی درباره بیستمین نشست وزارتی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به  ائتلاف اوپک پلاس، گفت: امروز بیستمین نشست وزارتی این ائتلاف برگزار شد که در ابتدا رؤسای نشست و رئیس اوپک انتصاب بنده به عنوان وزیر نفت را تبریک گفتند و بنده هم سخنرانی کوتاهی داشتم، ما با رویکرد اوپک برای تثبیت بازار نفت همراه خواهیم بود و از توافقنامه همکاری اوپک و غیراوپک حمایت می کنیم. وی در پایان با تأکید بر اینکه به محض برگشت تحریم ها هیچ گونه محدودیتی در تولید نفت خام نخواهیم داشت، افزود: تأکید ما بر این مبنا بود که با لغو تحریم ها، همه توان و ظرفیت را برای افزایش تولید به کار می گیریم و رئیس نشست هم بر این موضوع صحه گذاشت، اما باید این نکته را یادآور شوم که از نفت نباید به عنوان ابزار سیاسی بهره گرفت، زیرا سرانجام این بازار نفت است که ضربه می خورد.

 

  از چالش سوخت زمستانی بدون دردسر عبور می کنیم

وزیر نفت صبح پنج شنبه(۱۱ شهریورماه) در اولین هفته کاری خود با هدف اطلاع از روند پیشروی فعالیت در فازهای پارس جنوبی، در نخستین سفر عملیاتی خود به عسلویه – پایتخت انرژی کشور رفت. در این سفر دو روزه جواد اوجی علاوه بر بازدید از بخشهای مختلف در نشست با مدیران عامل شرکتها آخرین گزارش های مربوط به بخش های تولیدی و عملیاتی و پروژه های اجرایی ارائه شد.

 به گزارش مشعل، جواد اوجی درباره هدف خود از این سفر گفت: میدان گازی پارس جنوبی بالغ بر ۷۰ درصد گاز کشور را تأمین می کند و اهمیت زیادی در بحث تأمین انرژی کشور دارد. با توجه به اهمیت این میدان، بازدید از طرح های پارس جنوبی را در نخستین برنامه های خود گذاشته ام تا هم در جریان روند فعالیت ها قرار بگیرم و هم به همکاران خود خسته نباشید و خداقوت بگویم. همچنین امیدواریم بتوانیم با بررسی دقیق و برنامه ریزی، زمستانی بدون چالش را از حیث تأمین سوخت پشت سر بگذاریم.

اوجی پیش از این، در نخستین روز کاری خود در وزارت نفت نیز بحث تأمین سوخت زمستانی را از مهم ترین دغدغه های وزارت نفت عنوان کرده بود.

در مورد منابع انسانی شعار نمی دهم

وزیر نفت پس از ورود به عسلویه بر مزار شهدای گمنام عسلویه حاضر شد و در ادامه، بررسی طرح های گازی و پتروشیمی مستقر در عسلویه را در نشستی با حضور مدیران مربوطه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دستور کار قرار داد.

وی در نشست مشترک با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: تامین سوخت برای زمستان یکی از اولویت های کنونی صنعت نفت به شمار می آید و پیش بینی شده است در بخش مصرف گاز با افزایش ۱۰ درصدی روبه رو شویم.

وی ابراز امیدواری کرد با بررسی و پیگیری امور، کشور بتواند از چالش سوخت زمستانی بدون دردسر عبور کند. وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون اقدام های مطلوبی در صنعت پتروشیمی انجام شده و این صنعت، بخش زیادی از نیاز ارزی کشور را در سال های اخیر تامین کرده است، تصریح کرد: معتقدیم صادرات پتروشیمی، نیمه خام فروشی است و انتظار ما از این صنعت این است که به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش ورود کند.

اوجی با تأکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی و لزوم توجه به این موضوع افزود: محرومیت زدایی از برنامه های دولت مردمی به شمار می آید و خوشبختانه در قانون هم دیده شده است.  وی گفت: واکسیناسیون کل کارکنان صنعت نفت به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و به تازگی به رئیس جمهوری گفتم کارکنان صنعت نفت در این موضوع بسیار مظلوم واقع شدند. وزیر نفت، کار در صنعت نفت و گاز کشور را مصداق بارز خدمتگزاری دانست و ضمن قدردانی از کارکنان صنعت نفت، گفت: نیروی انسانی سرمایه اصلی صنعت نفت است که اگر مورد بی مهری قرار گیرد، بهره وری آن کاهش می یابد؛ به ویژه در مناطق عملیاتی. اهل شعار نیستم و باید بگویم برنامه های مطلوبی برای منابع انسانی داریم و ان شاء الله با همراهی مجلس شورای اسلامی اتفاق های خوبی در این بخش رقم می خورد. وزیر نفت بر اهمیت پارس جنوبی به عنوان بزرگترین تأمین کننده گاز کشور تأکید کرد و گفت: امیدوارم با تمهیدات اندیشیده شده، زمستانی بدون چالش را سپری کنیم. اوجی به دغدغه های مطرح شده درباره مسئولیت اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: تلاشمان این است که مسئولیت اجتماعی را به نحو مطلوب در این دولت به ویژه در منطقه پارس اجرا کنیم. در این نشست محمد مشکین فام، مدیرعامل نفت و گاز پارس، هادی هاشم زاده، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، حسن منتظر تربتی معاون وزیر در امور گاز و بهزاد محمدی، معاون وزیر در امور پتروشیمی گزارش های مربوط را ارائه کردند.

بهره برداری از نخستین ردیف پالایشگاه فاز ۱۴ در زمستان امسال

وزیر نفت در روز دوم سفر خود به عسلویه از برخی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی، پتروشیمی ها و بندر پارس ۲ (تنبک)، پتروشیمی دماوند و برزویه (نوری) بازدید کرد.

در جریان بازدید از طرح های گازی و پتروشیمی در عسلویه در محل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیق داد تا نخستین سفر کاری ام را در بازدید از منطقه عسلویه داشته باشم، در این سفر از مجموعه پالایشگاه های گازی، مجتمع های پتروشیمی و سکوهای بهره برداری پارس جنوبی بازدید کردم.

اوجی از بهره برداری نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در زمستان امسال خبر داد و گفت: ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تأمین می شود. وی تأمین سوخت زمستانی را از مهم ترین دغدغه های وزارت نفت در حال حاضر دانست و افزود: بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب یا به عبارتی ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از استان بوشهر و مجموعه پالایشگاه های فازهای پارس جنوبی تأمین می شود.

 

وزیر نفت به نشست خود با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اشاره و با مثبت ارزیابی کردن این نشست اظهار کرد: در این نشست آخرین وضع تعمیرات اساسی انجام شده، پروژه های در حال اجرا و چالش های پیش روی بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی مطرح و بررسی شد. اوجی ابراز امیدواری کرد با تصمیمات اتخاذ شده در سال جاری حداکثر بهره برداری و برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی محقق شود. وی از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان آخرین پالایشگاه که پرونده آن بسته می شود یاد کرد و افزود: دوستان قول دادند نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی زمستان امسال به بهره برداری برسد و به کمک شبکه گازی کشور بیاید. وزیر نفت با قدردانی از تلاش دست درکاران توسعه این فاز، استاندار و نمایندگان مجلس اظهار کرد: دولت سیزدهم دولت مردمی است و تمام دغدغه آن رفع مشکل حقوقی و معیشتی است. وی در مورد اشتغال نیروهای بومی در منطقه هم گفت: الحمدالله گزارش های خوبی در این زمینه ارائه و کارهای خوبی انجام شده و تلاش این است توانمندی نیروهای بومی افزایش پیدا کند.