قیمت نفت و چشم انداز بلندمدت مصرف سوخت در آمریکا
تحولات قیمت های جهانی نفت خام تأثیری بسزا بر روند خرید وسایل نقلیه جدید (خودروهای برقی) و اقتصاد سوخت در ایالات متحده آمریکا خواهد داشت که این شرایط به بازه قیمتی و زمانی مورد انتظار تغییرات هم بستگی دارد. به طور کلی و تاریخی، روندهای صعودی و افزایش قیمت های جهانی نفت خام، آمریکایی ها را به استفاده و خرید خودروها و کامیون های کوچک تر، سبک تر و کم مصرف تر سوق داده و در پی آن نیز روند رشد مصرف بنزین کندتر شده است. در مقابل، روندهای کاهشی و پایین آمدن قیمت های نفت خام سبب شده است آمریکایی ها به وسایل نقلیه بزرگتر، سنگین تر، پر قدرت تر و کم مصرف تر روی آورند و به دنبال این وضع، مصرف بنزین روندی افزایشی به خود گرفته است. تأثیر کامل تحولات قیمت نفت در مصرف سوخت، بیشتر در بازه ای چندساله و در بطن چند تغییر در چرخه اقتصادی، رخ داده، به طوری که پیامدهای متأثر از این رخدادها هم با تردیدهایی روبه رو بوده است. در آینده، اما قیمت های بالاتر نفت خام می تواند تأثیری بسیار بزرگتر و سریع تر بر روند مصرف بنزین داشته باشد؛ زیرا خودروهای تمام برقی و هیبریدی به عنوان جایگزینی مناسب برای خودروهای بنزینی و کامیون های سبک نمایان شده اند. براساس داده های آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، تولید خودروهای بنزینی-هیبریدی، تمام برقی و دیگر وسایل نقلیه مصرف کننده سوخت های جایگزین از کل خودروهای به بازار آمده طی سال 2020 میلادی در آمریکا سهمی 11 درصدی داشته است، در حالی که این رقم در سال 2015 میلادی تنها سه درصد بود. قیمت های بالا و گران شدن طلای سیاه به روند استفاده از وسایل نقلیه هیبریدی و برقی شتاب می بخشد؛ زیرا در چنین شرایطی مصرف کنندگان تلاش می کنند هزینه های سوخت را کاهش دهند. نهادهای تنظیم گر (رگولاتری ها) نیز حرکت را به سمت انتقال سریع تر از سوخت های فسیلی به سوخت ها و انرژی های جایگزین هدایت می کنند.
احتمال می رود در صورت افزایش دوباره قیمت نفت، مشابه اوضاعی که در بازه زمانی سال های 2005 و 2014 میلادی رخ داد، مصرف سوخت کاهشی نسبتاً سریع را تجربه کند و تغییر رفتار دائمی رفتار مصرف کنندگان در ایالات متحده آمریکا رقم بخورد.
گزینه های اقتصادی
صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها نتیجه انتخاب واحدهای تنظیم گر (که حداقل استانداردهای قانونی را تعیین می کنند)، تولیدکنندگان موتور (که براساس طرح های ابلاغی ازسوی تنظیم گران برنامه های توسعه، تولید و بازاریابی محدوده ای از مدل های مختلف موتور را بر اساس آن پیش می برند) و مصرف کنندگان (که براساس محدوده موجود انتخاب می کنند) است.
در چهار دهه اخیر، آمریکایی ها به طور مشخص همواره خواهان استفاده از وسایل نقلیه بزرگتر، سنگین تر و پرقدرت تر بوده اند، گرایش بلند مدت آمریکایی ها بیشتر به سمت استفاده از خودروهای دارای موتورهای پر قدرت مختص کامیون ها بوده است. براساس گزارش ماه ژانویه 2021 میلادی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا درباره روند تولید و خرید خودروها، در بازه زمانی سال های 1980 تا 2020 میلادی، سهم خودروهای دارای موتورهای شبیه به سیستم موتورهای کامیون ها و اتاق های بزرگ در وسایل نقلیه تولیدی کارخانه های اتومبیل سازی از 84 درصد به 43 درصد رسیده، در حالی که سهم کامیون های سبک از عدد 16 به 57 درصد ارتقا یافته است. در دوره مورد بررسی، میانگین وزن وسایل نقلیه جدید 949 پوند (29 درصد) و میانگین قدرت موتور 143 اسب بخار (138درصد) افزایش یافته است.
در بازه زمانی یاد شده نیز ترجیح سازندگان موتور برای بازار آمریکا به تولید، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه بزرگتر، سنگین تر، پرقدرت تر و ساخت کامیون به جای خودروهای سبک تر بوده؛ زیرا این بازار سودآوری بیشتری داشته است. اما در این بازه بلندمدت و روندهای صعودی و افزایش قیمت نفت، کفه ترازو از طرف خودروهای سنگین تر و پرقدرت تر به سمت خودروهای با مصرف سوخت کمتر سنگینی کرده و این شرایط توأمان آثاری کوتاه مدت و بلند مدت هم در پی داشته است.
تأثیر قیمت نفت
سطوح بالا و افزایش قیمت های جهانی نفت خام از طریق دو روش سبب بهبود اقتصاد مصرف سوخت می شود. نخست، زمانی که قیمت ها بالا باشد، خریداران از محدوده موجود به سمت خودروهای کوچک تر، سبک تر و کم مصرف تر می روند؛ اما این تأثیر تا حدود زیادی کوتاه مدت است و در صورت کاهش دوباره قیمت ها این روند بسرعت معکوس می شود. دوم، قیمت های بالای نفت خام سبب می شود تنظیم گران، سخت گیری ها درباره اجرای استانداردهای مصرف بهینه و اقتصادی سوخت را برای موتورهای مصرفی در آینده افزایش دهند. این تأثیر، بلند مدت است و طی چند سال اتفاق می افتد، به طوری که تضمین ماندگاری بالاتری دارد و در صورت کاهش دوباره قیمت، احتمال فاصله گرفتن از آن کمتر است. برخلاف مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موتور، تنظیم گران به دلیل شرایط اقتصادی، امنیت ملی و محیط زیستی تمایل شدیدتری به مصرف بهینه و راهکارهای بهره وری سوخت دارند.
با این حال تمایل واحدهای تنظیم گر به اجرای استانداردهای سختگیرانه برای مصرف سوخت در رویارویی با مقاومت مصرف کنندگان و اعمال فشار ازسوی تولیدکنندگان تا حد زیادی تابعی از قیمت های نفت خام بوده است. روندهای صعودی و افزایش قیمت های جهانی نفت خام سبب می شود نهادهای تنظیم گر، تمایل بیشتری به اعمال استانداردهای سختگیرانه برای مصرف سوخت نشان دهند، از این رو تمایل مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به تحمل این استانداردها سوق می یابد.
یک دهه با قیمت بالا
تأثیر روندهای صعودی و افزایش قیمت نفت بر اقتصاد سوخت، در بازه زمانی سال های 2004 تا 2014، زمانی که قیمت ها در محدوده ای بسیار فراتر از میانگین بلندمدت بودند، به استثنای دوره ای نسبتاً کوتاه پس از بحران مالی سال های 2008 تا 2009 میلادی آشکارتر بود.
میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال، در بازه زمانی سال های 2005 تا 2014 میلادی به 105 دلار برای هر بشکه رسیده بود، در حالی که در سال های 2000 تا 2004 میلادی تنها در سطوح 40 دلار برای هر بشکه و در بازه زمانی سال های 2015 تا 2021، 61 دلار به ازای هر بشکه داد و ستد شده است. در پاسخ به این شرایط، دولت فدرال آمریکا چند بار سختگیری درباره استانداردهای مصرف بهینه و اقتصاد سوخت را افزایش داد، در حالی که اولویت مصرف کنندگان مصرف بیشتر سوخت بود.
از سال 2005 تا حدود سال 2014 میلادی، روند حرکت از سمت خودروهای با اتاق های سنگین و موتورهای پر قدرت به سمت خودروهای سبک که افزایشی بود، ناگهان معکوس شد و تا حد زیای روندی یکنواخت داشت، به طوری که حرکت نمودار افزایشی هم به سمت استفاده دوباره از موتورهای پر قدرت؛ اما اندکی آرام تر از روندهای پیشین و پسین سوق پیدا کرد.
در نتیجه، مصرف سوخت خودروها در آمریکا طی 10 سال گرانی قیمت های جهانی نفت خام با قیمت ترکیبی 2.25 درصد در در بازه زمانی سال های 2004 تا 2014 میلادی افزایش یافت، در حالی که پیش از آن افت سالانه 0.55 درصدی را نسبت به بازه زمانی 10 ساله پیشین با قیمت های پایین (1994 تا 2004 میلادی) تجربه کرده بود.
برپایه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف بنزین در ایالات متحده در سال 2007 میلادی به اوج خود رسید و تا سال 2016 میلادی از این سطح فراتر نرفت.
در کوتاه مدت، تأثیر تحولات قیمت نفت بر اقتصاد سوخت کل ناوگان خودرویی و مصرف بنزین نسبتاً جزیی است.
تدوین و اجرای استانداردهای تازه مصرف سوخت سال ها به طول می انجامد، وسایل نقلیه جدید اکنون تنها سهم اندکی از کل ناوگان خودرویی را تشکیل می دهند و خودروهای قدیمی به آهستگی به دوران بازنشستگی نزدیک می شوند. (چرخش ناوگان سالانه کمتر از 10 درصد است) در عین حال، تأثیر قیمت های بالای نفت روی مصرف سوخت و بنزین با گذشت زمان و با اجرای استانداردهای تازه و اعمال سهم روزافزون ناوگان، افزایش می یابد.
تأثیر طولانی مدت قیمت های بالا در بازه زمانی سال های 2005 تا 2014 میلادی همچنان سبب تقویت اقتصاد سوخت و کند شدن روند رشد مصرف بنزین می شود. چنانچه در چند سال آینده قیمت های جهانی نفت خام دوباره افزایش یابد، احتمال می رود نهادهای تنظیم گر، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بسیار پرشتاب تر به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و تمام برقی گام بردارند. در نتیجه، این شرایط سبب از بین رفتن دائمی مصرف نفت خام می شود.
منبع : رویترز
مترجم: امیر دشتی