سامانه ستاد برای خریدهای شرکت، نسبت به شناسایی، آموزش، اطلاع رسانی و دعوت از تامین کنندگان استان، با هدف توانمندسازی اقدام های لازم صورت گرفته است.  کرمیان تاکید می کند: برای شناسایی و بهره مندی از شرکت های داخلی، ضمن شناسایی شرکت های داخلی از طرق مختلف و بازدید از توانمندی آنها، نسبت به بررسی صلاحیت شرکت های مذکور در کمیته خودکفایی در زمینه های مورد نیاز پالایشگاه، اقدام لازم به عمل آمده است.

رئیس امور کالا پالایشگاه گاز ایلام در خصوص بومی سازی و خودکفایی کالاها در سال 99 می افزاید: در سال 99 موفق به بومی سازی و خودکفایی کالاهایی نظیر ساخت Seal Ring كربني تجهیزات دوار، ساخت قطعات داخلی شیرآلات صنعتی، بومی کردن ساخت قطعات داخلی KV ولو ها، دیلوج ولوهای سیستم آب آتش نشانی برند با نوع داخلی BERMAD، مکانیکال سیل روتوفرم های دانه بندی، لقمه درب فیلترهای گازترش، سیل های آب بندی توربین بخار، تعمیر کارت های کنتری DCS Deltav، طراحی و ساخت مبدل E-3132، کوالیسر فیلتر، کاتالیست آلومینا واحد استحصال گوگرد و ... شده ایم.

وی ضمن تایید مکانیزه شدن سیستم انبارداری شرکت ادامه می دهد: با توجه به راه اندازی سیستم BPMS در سطح پالایشگاه گاز ایلام، سیستم انبارداری امور کالای این شرکت نیز به سیستم BPMS متصل شده که این سیستم به سیستم IPCMM (سیستم مدرنیزه تجهیزات و نگهداری) وصل و منجر به مکانیزه شدن سیستم انبارداری می شود.

کرمیان، در پایان به کالاهای مورد نیاز تعمیرات اساسی سال 1400 پالایشگاه اشاره می کند: باوجود تاخیر در صدور و تحویل تقاضاهای مورد نیاز، تاکنون اقدام های مناسبی برای خرید و سفارش کالاهای مورد نیاز تعمیرات اساسی صورت گرفته است.

 

    کسب رتبه نخست سلامت نظام اداری

در ادامه، سید سعید موسوی، رئیس امور اداری پالایشگاه گاز ایلام، ضمن تایید کسب رتبه نخست سلامت نظام اداری در بین پالایشگاه های کشور می گوید: با توجه به استقرار نظام سلامت اداری و مشخص شدن وظایف و فعالیت های شرکت ها با هدف ارتقای سلامت اداری در تمامی ابعاد مرتبط، شرکت پالایش گاز ایلام بر اساس نتایج به دست آمده از ارزیابی سال های گذشته، در نشست های کمیته سلامت اداری اقدام به عارضه یابی و شناسایی توانمندی های نقاط قوت، ضعف و تدوین برنامه های بهبود کرد.

به گفته وی، این اقدام ها شامل شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی در خصوص قوانین و مقررات از طریق درگاه های الکترونیکی شرکت، برگزاری دوره های آموزشی قوانین سلامت اداری برای همه کارکنان، معرفی تعدادی از کارکنان واحدهای مختلف به منظور پیگیری و انجام امور مربوط به نظام سلامت اداری، انجام تعهدنامه های اخلاقی رؤسای واحدهای مرتبط به منظور پایبندی به اجرای قوانین و مقررات و تشکیل کارگروه صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف می شود که شرکت پالایش گاز ایلام در سال 99 موفق به کسب رتبه اول انرژی در بین شرکت های پالایشی شد. موسوی ادامه می دهد: توجه بیش از پیش به نیازهای آموزشی کارکنان اعم از رسمی، قراردادی و پیمانکاری و اجرای بموقع دوره های آموزشی پیش بینی شد. همچنین صیانت از محیط زیست به عنوان یکی از اهداف استراتژیک شرکت و رعایت عدالت در انتصابات و برابری در برخورداری از فرصت های رشد و ارتقای شغلی از طریق کمیته های تخصصی، اطلاع رسانی و شفافیت در برگزاری مناقصات از طریق درگاه های الکترونیکی شرکت و بهره مندی تمامی کارکنان اعم از رسمی و غیر رسمی از سرویس های عمومی حمل و نقل و رستوران های محل سرو غذا در محل شرکت به منظور احترام و تکریم کارکنان از دیگر اقدام هاست.

وی، یکی از مهم ترین طرح های بهبود معیشت طی سال های اخیر را مربوط به طبقه بندی مشاغل پیمانکاری کارکنان در پیمان های مستمر غیر پروژه ای می داند و می گوید: این طرح از سوی شرکت ملی گاز ایران برای تمامی نیروهای پیمانکاری شاغل در پیمان های مستمر غیر پروژه ای صنعت گاز ابلاغ شد و شرکت پالایش گاز ایلام، برای تمامی کارکنان مشمول، آن را اجرایی کرد. بتازگی نیز این طرح در کل صنعت نفت از طریق وزارت نفت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است. این طرح که به طرح نفت موسوم است، از ابتدای سال 99 اجرایی و برای بالغ بر 450 نفر از کارکنان پیمانکاری طبق ضوابط و مقررات ابلاغی انجام شده است. برای اجرای این طرح بیش از 20 جلسه حضوری و مجازی داخلی با نمایندگان کارفرما و رؤسای واحدهای ذیربط و چند جلسه با مسؤولان مربوط در شرکت ملی گاز و وزارت نفت در محل این شرکت و شرکت ملی گاز و همچنین جلساتی با مسؤولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد. در حال حاضر طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری نفت به طور کامل در این شرکت اجرایی شده است. در خصوص بیمه تکمیلی کارکنان بخش های پیمانکاری نیز مطابق بخشنامه ها و دستورعمل های ابلاغی از ستاد شرکت ملی گاز با احتساب مجموع کارکنان و افراد تحت تکفل و غیر تحت تکفل با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی بالغ بر 1320 نفر از خدمات بیمه تکمیلی بهره مند شده اند.

رئیس امور اداری پالایشگاه گاز ایلام، در خصوص اقدام ها و برنامه های اجرایی افزایش رضایتمندی کارکنان اظهار می کند: شرکت پالایش گاز ایلام از سال 90 هر ساله از طریق توزیع و جمع آوری پرسشنامه های مربوط به سنجش رضایتمندی کارکنان، میزان رضایتمندی آنها را در مؤلفه های متعددی نظیر عدالت سازمانی، کرامت انسانی، شرایط محیط کار، قدردانی و جبران خدمت، فرصت های رشد و ارتقای شغلی، آموزش و توانمندسازی کارکنان، مورد سنجش قرار می دهد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. نقاط قوت، تقویت می شوند و برای نقاط قابل بهبود هم برنامه ها و اقدام های مرتبط تعریف می کنیم که از سوی واحدهای مختلف عملیاتی می شوند. در حوزه عدالت سازمانی همواره سعی شده که امکانات، تسهیلات و خدمات قابل ارائه، در چارچوب مقررات ابلاغی به همه کارکنان و در همه سطوح سازمانی توزیع شود. از مصادیق آن می توان به بهره مندی همه کارکنان از خدمات آموزشی توانمند سازی اشاره کرد. یا در خصوص ایاب و ذهاب کارکنان می توان به سرویس ها و ناوگان حمل و نقل شرکت از محل سکونت به محل کار و بالعکس اشاره کرد که هیچ گونه تبعیضی در این خصوص وجود ندارد. رستوران ها و محل سرو غذا در شرکت نیز برای همه کارکنان عمومی بوده و نوع غذایی که توزیع می شود، بر مبنای انتخاب کارمند از سیستم مربوط به انتخاب غذاست که در دسترس همه همکاران قرار دارد.

موسوی ادامه می دهد: برای رفاه حال کارکنان و تسریع و تسهیل در ارائه خدمات پرسنلی، تمام اقدام ها و درخواست های کارکنان به صورت الکترونیکی و در بستر سامانه های HR انجام و از این حیث کاملا مکانیزه انجام می شود و نیازی به حضور فیزیکی آنها نیست. برنامه ملاقلات های عمومی با مدیرعامل نیز به منظور تکریم کارکنان و توجه به نیازها و خواسته های کارکنان سازمان، از اقدام هایی است که در این زمینه صورت می گیرد. به منظور افزایش انگیزه های شغلی کارکنان، طی سال های اخیر اقدام های مناسبی در خصوص ارتقای ساختار سازمانی شرکت صورت گرفته که این امر باعث شده کارکنان از مزایای ریالی و مادی آن بهره مند شوند و برای انجام فعالیت های محوله نیز با جدیت و دلگرمی بیشتری تلاش کنند.

وی یادآور می شود: در خصوص توجه به بعد سلامت روانی کارکنان در همه سطوح سازمان نیز اقدام به عقد توافقنامه با مشاور روانشناس در شهر ایلام کرده ایم که همکاران و خانواده کارکنان در صورت نیاز می توانند با مراجعه به واحد روابط و مددکاری اجتماعی و اخذ معرفی نامه، از خدمات مشاوره روانشناختی بهره مند شوند و در این خصوص نیز هزینه ای از کارمند اخذ نمی شود. با توجه به اینکه بخش اعظمی از کارکنان به صورت نوبتکار بوده و یا گاه غیر بومی هستند، این شرکت به منظور رفاه حال خانواده ها و افزایش سطح رضایتمندی آنان، اقدام به راه اندازی و بهره برداری از ساختمان داخل مجتمع مسکونی سازمانی به عنوان مهد کودک کرده که در حال حاضر هم فعال بوده و تعداد زیادی از فرزندان از خدمات آن زیر نظر سازمان بهزیستی استفاده می کنند. در داخل محوطه مهد کودک، وسایل بازی نظیر تاب، سرسره، الاکلنگ، چرخ فلک تعبیه و نصب شده و در هر ساعت شبانه روز در اختیار خانواده ها قرار دارد.

رئیس امور اداری تاکید می کند: با هدف ایجاد تعادل میان کار و زندگی نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده که از این طریق همکاران بتوانند به منظور توجه بیشتر به خانواده خود، از مرخصی های مربوط به سفر استفاده کنند. همچنین در حوزه توانمندسازی کارکنان نیز بستر آموزش برای همه کارکنان فراهم بوده، به نحوی که تمامی سطوح سازمان می توانند با نیاز سنجی های سالانه و مدرن، آموزش های مورد نظرشان را در قالب کلاس های آموزشی حضوری و مجازی داشته باشند.

موسوی، در خصوص خدمات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیز اظهار می کند: استقرار اکیپ برای تب سنجی تمامی کارکنان و ارباب رجوع در گیت ورودی قبل از مراجعه به محل کار، خریداری، تجهیز و نصب دستگاه های ضد عفونی کننده در ورودی تمامی ساختمان های فرایندی و غیر فرایندی و محل های پر تردد برای ضد عفونی، ضد عفونی تمامی سرویس های عمومی کارکنان مانند اتوبوس، مینی بوس، سواری و... قبل و بعد از انجام سرویس های روزانه و به صورت روتین، نصب بنر در ورودی گیت ورودی شرکت و تاکید بر استفاده از ماسک برای کارکنان و ارباب رجوع و همچنین تمامی پیمانکاران طرف قرارداد، نصب پوستر و تابلوهای آموزشی پیشگیری از بیماری کرونا به تعداد کافی و نیز اطلاع رسانی مستمر از طریق پیامک و سیستم های داخلی از جمله سیستم مکاتبات الکترونیکی screen saver از طریق واحد کامپیوتر، جمع آوری دستگاه های ثبت اثر انگشت و اقدام به جایگزینی آن با سیستم فیس آی دی، تحویل ماده ضد عفونی کننده به کارکنان با نظر کمیته سلامت برای استفاده در محیط کار، ممانعت از ادامه کار کارکنان بیمار و مشکوک به بیماری های تنفسی، تهیه لیست کارکنان دارای نقص سیستم ایمنی، نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری های زمینه ای، مشکلات ریوی، سرطان، شیمی درمانی و... با همکاری بهداشت و درمان برای تعیین تکلیف حضور یا عدم حضور در محل کار، توزیع و سرو غذا برای کارکنان نوبتکار در ظروف یکبار مصرف و با رعایت پروتکل های بهداشتی و در نهایت گندزدایی مکان های عمومی، منازل مسکونی کارکنان شامل لابی ها، آسانسورها، دستگیره های در، ورودی بلوک ها و فروشگاه و همچنین باجه های عابر بانک منازل پالایشگاه به صورت روزانه و مستمر انجام شده است.

وی در پایان به مشارکت تمامی کارکنان نسبت به جمع آوری و توزیع کمک های مؤمنانه میان اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا مانند کسبه، بازاریان و کارگران فصلی علاوه بر فعالیت های مسؤوليت اجتماعی شرکت اشاره می کند و می گوید: توزیع مواد غذایی در بین اقشار کم درآمد و آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، اهدای لباس به سالمندان، مشارکت در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، حمایت ازتیم فوتبال بانوان به منظور اهمیت به بانوان جامعه، معرفي بانوان توانمند و مستعد ايلام با تيم فوتبال ليگ برتري پالایش گاز ایلام، حمایت از قهرمانان ملی و بین المللی در عرصه ورزش، دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، اختصاص موقت ساختمان درمانگاه شرکت برای تست کرونا به دانشگاه علوم پزشکی، توزیع ماسک پزشکی و مواد ضد عفونی کننده در بین اقشار مردم و دانش آموزان جامعه محلی از دیگر اقدام های این پالایشگاه بوده است.