وزیر نفت در حاشیه امضای قرارداد میدان گازی فرزاد خبر داد

صادرات نخستین محموله نفت از پایانه جاسک  در خردادماه

وزیر نفت از صادرات نخستین محموله نفت از پایانه جاسک در خردادماه خبر داد و گفت: ساخت خط لوله نفت گوره - جاسک پایان یافته است. بیژن زنگنه در حاشیه امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» درباره اینکه قرارداد میدان آزادگان با کدام شرکت امضا می شود، گفت: با مجموعه ای از شرکت های داخلی و به زودی امضا می شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا تا پایان مذاکرات وین و مشخص شدن نتیجه برای امضای قرارداد میدان فرزاد منتظر نماندید، گفت: این موضوع سبب ایجاد تأخیر در کار می شد، اکنون نیز بر اساس قرارداد امضاشده مشکلی برای حضور شریک خارجی وجود ندارد و در صورت تمایل، شرکت های خارجی می توانند وارد این قرارداد شوند.

وزیر نفت درباره اینکه چشم انداز مذاکره وین را چطور می بینید، گفت: این پرسش را از وزارت امور خارجه بپرسید. زنگنه به این پرسش که خبرگزاری های خارجی از افزایش تولید و صادرات نفت ایران می گویند، آیا این موضوع را تأیید می کنید، پاسخ داد: در این زمینه صحبتی نمی کنم. وی درباره اینکه اگر در دولت بعدی پیشنهاد وزارت دریافت کنید، می پذیرید، پاسخ داد: اگر پیشنهاد ریاست جمهوری هم بدهند، قبول نمی کنم و از مقام دولتی بازنشسته می شوم، اما همچنان در سیاست می مانم، زیرا سیاست مانند زندگی است و نمی شود از آن جدا شد، اما کار و پست دولتی نخواهم داشت.

وزیر نفت درباره اینکه آیا برنامه ای برای پس از وزارت دارید، گفت: پس از بازنشستگی باید روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت کار کنم تا زندگی زن و بچه بگذرد.

زنگنه درباره قرارداد میدان یادآوران هم گفت: مذاکره درباره این میدان در حال انجام است.

وی درباره شایعه افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: دروغ است. جنگ روانی است که برخی می خواهند نزدیک انتخابات مردم را وادار به واکنش کنند، هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت فرآورده های نفتی نداریم. وزیر نفت درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین و حضور این کشور در توسعه میدان های نفت و گاز ایران، گفت: دو طرف برای همکاری ابراز علاقه کردند و در این سند همکاری از هیچ پروژه مشخصی نام برده نشده است.

 

بورسیه تحصیلی پتروشیمی جم برای نخبگان بومی

طرح حمایت تحصیلی با رویکرد سرمایه گذاری اجتماعی ویژه دانش آموزان، دانشجویان و نخبگان علمی منطقه عسلویه که از حداقل امکانات مالی برای پیشرفت و ارتقای علمی برخوردار نیستند از سوی کمیته مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی جم اجرا می شود.

به گزارش شرکت پتروشیمی جم، این اقدام با اهداف فراهم کردن فرصت های برابر آموزشی و زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان، دانشجویان و نخبگان علمی ساکن منطقه عسلویه که از حداقل فرصت های آموزشی و ارتقای علمی برخوردار نیستند، تلاش برای ارتقای توانمندی های تخصصی جوانان بومی با هدف به کارگیری آنها در صنایع پتروشیمی و نفت مستقر در منطقه، کشف و پرورش استعدادهای علمی و شکوفاسازی استعدادهای تحصیلی بومیان منطقه، حمایت و هدایت تحصیلی در دوره های مختلف تحصیلی تا دریافت دیپلم دبیرستان و طی مدارج مختلف دانشگاهی، کاهش موانع ادامه تحصیل نوجوانان و جوانان مستعد منطقه و جلوگیری از ترک تحصیل آنها انجام می شود.

«اهدای بورس/ کمک هزینه به دانش آموزان نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی عسلویه یا معرفی شده براساس بند ۵/۲»، «اهدای بورس/ کمک هزینه به دانش آموزان معلول منطقه»، «اهدای بورس تحصیلی در مقطع لیسانس از رتبه های برتر دانشگاه های مراکز استان»، «اهدای بورس تحصیلی در مقطع فوق لیسانس و دکترا و بالاتر در دانشگاه های معتبر مورد تائید وزارت علوم»، «حمایت مالی از دانش آموزان و دانشجویان نخبه منطقه در جشنواره خوارزمی» از عناوین بورس های تحصیلی شرکت پتروشیمی جم است.

 

برای افزایش همکاری با دانش بنیان ها

 پژوهشگاه نفت قرارداد مشارکت پژوهشی امضا کرد

پژوهشگاه صنعت نفت با شرکتی دانش بنیان درباره پروژه سیستم نوین هوازدا با استفاده از نسل نو ماژول های غشایی پوشش دهی شده، قرارداد مشارکت پژوهشی امضا کرد.

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه امضای این قرارداد گفت: پس از آنکه مرکز نوآوری پژوهشگاه فعالیت خود را آغاز کرد، فراخوانی با هدف جذب استارت آپ ها و شتاب دهنده ها برای فعال کردن این مرکز داده شد، بر همین اساس این شرکت ها با توجه به ظرفیت پژوهشی این مجموعه به پردیس های سه گانه مراجعه کردند و بر حسب مسائل مورد علاقه این شرکت ها و ظرفیت موجود، موضوع مورد پژوهش انتخاب و فعالیت این مجموعه ها نیز در پی آن آغاز شد.وی به قراردادی که در همین زمینه امضا شد نیز اشاره کرد و گفت: ویژگی قرارداد آن است که این شرکت دانش بنیان (ستارگان نوآور سپهر پارس) از منظر فناوری و دانش بسیار پیشرفته است و به عبارتی مراحل تحقیق و توسعه را پشت سر گذاشته و تنها موضوع تجاری سازی آن در دستور کار قرار دارد. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پروژه در حال اجرای این شرکت به زمینه غشا و گاززدایی از آب مربوط می شود، گفت: نتیجه این پروژه کاربردهای بسیاری را در صنایع بالادست، پایین دست و محیط زیست دارد و دانش فنی جدیدی را ارائه می کند. توفیقی افزود: خوشبختانه زمینه ای در پژوهشگاه آماده شده است که محققان این مجموعه در پژوهشگاه مستقر شوند و از امکانات پژوهشگاه استفاده کنند تا سرانجام بتوانیم دانش فنی تولیدشده را تجاری و به بازار عرضه کنیم و استقرار شرکت های دانش بنیان بیشتر در پژوهشگاه ادامه خواهد داشت تا تحولاتی را در فعالیت های پژوهشگاه ایجاد کند.

 استقبال پژوهشگاه نفت از حضور شرکت های دانش بنیان نوپا

فلور شایق، رئیس مرکز و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این باره گفت: این شرکت جزو نخستین شرکت های دانش بنیان نوپاست که در پژوهشگاه صنعت نفت مستقر خواهد شد و این موضوع می تواند سبب حضور شرکت های دانش بنیان نوپای دیگر در این مجموعه شود.  وی اظهار کرد: با توجه به سوابق ارزشمند محققان و امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته موجود در پژوهشگاه می توان از این شرکت ها به نحو مناسبی حمایت کرد تا وارد صنایع مختلف کشور شوند و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های مازاد پژوهشگاه برای حمایت از کسب وکارهای نوپا استفاده کنیم.

 

 قرارداد EPC ساخت نخستین واحد متیل آمین

در ایران امضا شد

قرارداد مهندسی EPC طرح متیل آمین سنقر به عنوان نخستین طرح متیل آمین در کشور با دو شرکت ایرانی امضا شد.

رسول اشرف زاده، مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در آیین امضای قرارداد EPC ساخت نخستین طرح متیل آمین در کشور که با حضور سیدجواد حسینی کیا، نماینده سنقر و کلیایی مجلس شورای اسلامی بین نوید شهیدی نیا، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر و مشارکت شرکت های بام دژ طرح و پترو نیرو صبا امضا شد، گفت: این طرح از طرح های ارزشی پترول است که به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اجرا می شود. وی با اشاره به اینکه جلوگیری از واردات محصولات، اشتغال زایی پایدار، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش رفاه جامعه پیرامونی از اهداف اصلی پترول در اجرای طرح های توسعه ای از جمله طرح متیل آمین است، افزود: به منظور دستیابی به این اهداف، طرح های دیگری نیز تعریف شده است که به زودی شاهد امضای قرارداد EPC و کلنگ زنی آنها خواهیم بود. مدیرعامل شرکت پترول همچنین بر استفاده حداکثری از ساخت داخل و بهره مندی از نیروهای متخصص، جوان و متعهد با تمرکز بر بهره گیری از ظرفیت موجود در مناطق کمترتوسعه یافته تأکید کرد.

 تکمیل زنجیره متانول و آمونیاک

نوید شهیدی نیا، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر نیز در این مراسم گفت: طرح متیل آمین سنقر با حجم سرمایه گذاری ۵۸ میلیون دلار با ظرفیت تولید سالانه ۲۲.۶ هزار تن منو متیل آمین، دی متیل آمین و تری متیل آمین اجرا می شود که آمونیاک و متانول به عنوان خوراک این واحد از شرکت های تابع هلدینگ خلیج فارس تأمین می شود. وی افزود: هم اکنون همه نیازهای مصرفی کشور به متیل آمین و مشتقات آن از طریق واردات تأمین می شود که با احداث نخستین واحد تولید متیل آمین در کشور می توان گامی هرچند کوچک در راه اعتلای ایران اسلامی و خودکفایی کشور برداشت و به سمت تکمیل زنجیره متانول و آمونیاک حرکت کرد. به گفته مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر، ورود به بخش های پایین دستی به دلیل حجم سرمایه گذاری پایین، سودآوری بالا، ارتقای جایگاه راهبردی ایران، تکمیل زنجیره ارزش با ورود به عرصه تولید مواد شیمیایی، جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج کشور، توانمند کردن اقتصاد ملی و رشد سهم تولید ناخالص کشور از ویژگی های طرح متیل آمین است. شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر از شرکت های زیرمجموعه پترول است که در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی استان کرمانشاه در مساحتی حدود ۴ هکتار احداث می شود.

 

پیام وزیر نفت برای درگذشت «اکبر ترکان»

وزیر نفت در پیامی درگذشت اکبر ترکان را به خانواده اش تسلیت گفت و افزود: او خدمتگزاری صدیق برای ملت ایران، مدیری توانمند و ارزشمند و دوستی شفیق و وفادار بود. کیمیایی که این روزها کمتر می توان سراغ کرد.

متن پیام بیژن زنگنه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انالله و اناالیه راجعون

«مهندس اکبر ترکان، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، از نسل نخستین مدیران پرورش یافته در جمهوری اسلامی بود که صرفاً به اتکای توانمندی ها، قابلیت ها، هوش سرشار و خلاقیت خود همراه با نهایت جهد و تلاش برای آبادانی و سربلندی ایران عزیز، از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، در تشکیل جهاد سازندگی مشارکت کرد و سپس مسئولیت های متعددی را بر عهده گرفت و منشأ خیر و برکات برای کشور و مردم شد. هنگامی که در نیمه دوم سال ۱۳۶۱ به جهاد سازندگی بازگشتم، مهندس ترکان، جهاد را برای بر عهده گرفتن استانداری ایلام ترک کرده بود و لذا ادامه ارتباط با ایشان از صنایع دفاع آغاز شد و سپس در ۸ سال دولت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رحمت الله علیه که وزارت دفاع و سپس راه را بر عهده گرفت، ادامه یافت. با شروع دولت اصلاحات، ایشان خیلی زود به جمع مدیران ارشد نفت پیوست و با برعهده گرفتن مسئولیت های معاونت برنامه ریزی و مدیریت عامل شرکت نفت و گاز پارس، نقشی اثرگذار در برنامه های توسعه ای نفت در آن دوران ایفا کرد. عشق به سربلندی ایران و جهاد خالصانه و بدون منت در این مسیر از ویژگی های شاخص ایشان در عمر پربرکت و زندگی شرافتمندانه اش بود. او خدمتگزاری صدیق برای ملت ایران، مدیری توانمند و ارزشمند و دوستی شفیق و وفادار بود. کیمیایی که این روزها کمتر می توان سراغ کرد. مقاومت و سرسختی ایشان در تحمل درد و رنج بیماری طولانی ایشان درس آموز بود. خداوند روح ایشان را قرین رحمت و آمرزش واسعه خود فرماید و با برادران شهیدش و دیگر اولیاءالله محشور فرماید. مصیبت فقدان این دوست قدیمی، همکار نزدیک و برادر گرامی را به همسر صبور و فرزندان گرانقدر و دیگر بستگان ایشان و دوستان و به ویژه همکارانشان در صنعت نفت صمیمانه تسلیت می گویم و برای همه ایشان از خداوند متعال صبر و اجر مسئلت می کنم. واقعیت این است که از مرگ گریزی نیست، اما مردن با نام نیکو همچون اکبر ترکان، چیزی است که به سادگی قابل دست یافتن نیست. غفرالله له و لنا»

 

پیام مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت

به مناسبت روز جهانی ارتباطات

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در پیامی روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات را تبریک گفت.

در متن پیام تبریک کسری نوری آمده است:

«امروزه و در عصر توسعه ارتباطات و رسانه ها، دیگر هیچ شرکت یا سازمانی را بدون وجود نهاد روابط عمومی نمی توان متصور بود. روابط عمومی، به عنوان چشم تیزبین سازمان، روشنگر و راوی حقایق تلاش های جمعی برای جامعه و بازتاب دهنده خواست جامعه به مدیران سازمان است. روابط عمومی در تقویت انگیزه های درون سازمانی از یک سو و تلاش برای امیدبخشی، آگاهی بخشی عمومی و کمک به قوام اعتماد مردمی از سوی دیگر، نقشی بسیار اثرگذار دارد.

نقش روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران «هنر هشتم» در بهتر شدن حال عمومی مخاطبان این نهاد، در نهایت به بهتر شدن فضای عمومی جامعه منجر شده و می تواند سبب تقویت امیدواری و روحیه بخشی عمومی و تاب آوری برای عبور از مشکلات باشد؛ امری حیاتی که اگر از آن غفلت شود، زمینه خسارات جبران ناپذیری به جامعه خواهد شد.

این جانب ضمن پاسداشت مجاهدت و تلاش های همکاران ارزشمندم در روابط عمومی های صنعت نفت، ۲۷ اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی را به یکایک تلاشگران این عرصه خطیر تبریک و تهنیت عرض می نمایم و برای آنان از درگاه خداوند حکیم، پیروزی، بهروزی و عاقبت به خیری طلب می کنم.»