گفت و گو با نویسنده و کارگردان موفق در خانواده شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون:

دغدغه هنریم خلق آثار دفاع مقدس است

مشعل   پیگیری علاقه مندی های زندگی و رسیدن به نقطه موفقیت نسبی در آنها، یکی از بهترین اتفاقات ممکن برای همه ما انسانهاست. اینکه بتوانیم در رشته تحصیلی، شاخه ای هنری و فرهنگی یا ورزشی یا علاقه مندی های جزئی مثل خلق کردن یک قاشق یا نیمکتی چوبی خودمان را پیش ببریم و موفقیتی کسب کنیم، یکی از اتفاقات مهم زندگی است. جوانان زیادی در صنعت نفت وجود دارند که این مسیر را طی کرده و به دنبال خواسته و علاقه مندی های خود رفته اند و توانسته اند برای خود و صنعت نفت و کشورمان افتخار آفرینی کنند. مجتبی رستمی فر، یکی از جوانان موفق و هنرمند خانواده بزرگ نفت است که  فیلم کوتاه او به نام «مسی» به جشنواره فیلم کره جنوبی راه پیدا کرده است.

فیلم کوتاه «مسی» اثر مجتبی رستمی فر، هنرمند شاغل در بخش صدور کارت شناسایی حراست  شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون به بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کودک سئول کره جنوبی راه پیدا کرده است. این جشنواره به مدت یک هفته از ۱۰ تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ در شهر سئول برگزار خواهد شد. وی در این فیلم که در سال ۹۹ آن را تولید کرده، به موضوع کودکان کار و آسیب های اجتماعی آنها پرداخته است. رستمی فر که متولد ۱۳۶۵ در اهواز است با حدود ۱۵ سال سابقه کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه تئاتر، به عنوان نخستین تجربه کارگردانی فیلم، با ارسال فیلم مسی به جشنواره بین المللی سئول، شروع موفقی داشته است.

رستمی فر درباره این فیلم و مراحل تولید آن گفت: آخرین کارم فیلمی کوتاه به نام «مسی» با موضوع کودکان کار است که نویسندگی و کارگردانی آن را خودم انجام دادم و اولین تجربه کارگردانی را داشتم. البته قبلا چند فیلمنامه نوشته و در نقش دستیار کارگردان تجربیاتی داشته ام ولی این نخستین اثرم در عرصه کارگردانی فیلم است. در این فیلم به معضلاتی که ممکن است در مسیرکودکان کار پیش بیاید و موضوعات مربوط به امرار معاش و  تامین ابتدایی ترین نیازهای زندگی پرداخته ام.

او افزود: خوشبختانه این فیلم به بخش مسابقه اصلی نهمین جشنواره فیلم کودک کره جنوبی که قرار است تابستان امسال در شهر سئول برگزار شود، راه پیدا کرده است. البته این فیلم در چند جشنواره داخلی حضور داشت و این اولین حضور در یک جشنواره بین المللی است.

رستمی فر که از سال ۱۳۷۶ فعالیت در عرصه بازیگری را شروع کرده و ده سال بعد و از سال ۱۳۸۶ در دوره دانشجویی وارد رشته کارگردانی تئاتر شده است، یادآور شد: در این سالها چند نمایشنامه و چند فیلم نامه نوشته ام که تعدادی از آنها توسط خودم اجرا شد، اما پس از کسب تجربه در جایگاه دستیار کارگردان تصمیم گرفتم کارگردانی فیلم را هم تجربه کنم.

او ادامه داد: در این سالها حدود ۱۶ نمایش تئاتر کار کرده ام که در بیشتر آنها کارگردان بوده ام؛ در تعدادی از این کارها نویسندگی یا طراحی صحنه هم بر عهده خودم بوده است. این آثار در جشنواره های مختلف استانی، منطقه ای و ملی ارائه شده اند و جوائز متعددی هم کسب کردند. در همین سالها نمایشنامه هم نوشته ام که همه آنها تبدیل به اثری هنری شده اند و یک نمایشنامه هم با عنوان «کوچک با آرزوهای بزرگ» در قالب کتاب چاپ شده است.

این عضو هنرمند خانواده نفت با بیان اینکه اولین نمایشم در سال ۱۳۸۶ با نام «خط آخر» در جشنواره دانشگاهی کشور اجرا شده است، افزود: در ادامه نمایش «رسوایی بدون نیاز به پرونده» را روی صحنه بردم. «نمایش برای جشنواره»، «آگنیتاژ»، «پرسه در لابلای فریم های به هم چسبیده تایم لاین»، «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر»، «نمایش زیبا»، «مرثیه ای برای یک مرد مرده»، «جغرافیای قصه ای به رنگ آتش به طعم دود»، «هملت»، «تاکسیدرمی» و «همه فرزندان مکبث» دیگر نمایش نامه هایی بودند که در این مدت به عنوان نویسنده، یا کارگردان و طراح صحنه اجرا کردم.

رستمی فر با اشاره به محورها و موضوعاتی که در آثار خود به آنها اولویت داده است، گفت: در تئاتر بیشتر در حوزه دفاع مقدس کار کرده ام و حدود ۸۰ درصد آثارم در این حوزه هستند و فکر می کنم دغدغه اصلی و تخصصم در تئاتر مربوط به جنگ و دفاع مقدس است. به عنوان یک خوزستانی که آثار مخرب جنگ را با پوست و استخوان درک کرده و شاهد بوده ام که مردم این سرزمین چه آسیب های روحی، اجتماعی و اقتصادی دیده اند؛ به نظر من هنوز هم آثار این تخریب ها وجود دارد و هر از چند گاهی در بعضی روستاها و شهرها شاهد مجروح و کشته شدن هموطنان بر اثر مین های باقیمانده از جنگ هستیم و من تلاش کرده ام اینها را به مردم خصوصاً جوان هایی که با این عرصه فاصله گرفته اند، معرفی کنم.

این هنرمند با بیان اینکه می خواهد به دور از کلیشه سازی، جوانان را برای دیدن و دنبال کردن نمایش ها و فیلم های عرصه دفاع مقدس ترغیب کند، افزود: خوشبختانه این موضوع در نمایش «تاکسیدرمی» که سال ۱۳۹۷ اجرا شد رخ داد و از این نظر یکی از نمایش های موفق بود که با نگاهی متفاوت و جدید به دفاع مقدس نظر بسیاری از اساتید این حوزه را جلب کرد و برای آن یادداشت نوشتند. نمایش «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» هم با همین هدف اجرا شد و روایتی است از فضای ۱۰۰ سال بعد از دفاع مقدس که در آن دوره سینمای دفاع مقدس مخاطبان خود را از دست داده و دو نفر به عنوان قهرمان داستان در تلاش اند تا این مشکل را حل کنند و هر کاری می کنند تا مخاطب را به تماشای فیلم های دفاع مقدس بکشانند. رستمی فر درباره کارها و برنامه های خود در آینده گفت: فیلمنامه ای دیگر در زمینه دفاع مقدس آماده کرده ام که موضوع آن یکی از بازیگران مشهور فیلم های دفاع مقدس است. یکی از انتظارات ما از نهادهای مسئول مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خوزستان این است که از هنرمندان دفاع مقدس حمایت بیشتری کنند و اگر حامی هنرمندان باشند، قطعاً شاهد خلق آثاری ارزشمند خواهیم بود.

این هنرمند همه افتخاراتی که در زمینه فعالیت های هنری کسب کرده را به مردم خوزستان که زیباترین و دراماتیک ترین آثار نمایشی را در ۸ سال دفاع مقدس در کوچه پس کوچه های شهر بدون یک تماشاگر اجرا کرده اند، تقدیم و از حمایت های مجموعه روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به دلیل همراهی در اجرای پروژه هایش تشکر کرد.

 

مزرعه لاله در روستای

«اسپره خون» تبریز

«صادق اقدم» شهروند خوش ذوق تبریزی، با ایجاد باغ لاله در روستای «اسپره خون» در ۳۶ کیلومتری شمال تبریز، محیطی آرام برای طبیعت دوستان و خانواده ها ساخته است. با توجه به اینکه گل های لاله  فصلی و عمر آن کوتاه است، این مزرعه چند روزی بیشتر میزبان لاله ها نخواهد بود.

 عکس : مینا نوعی / مهر

 

SD Maid

یکی از بهترین اپلیکیشن ها برای خالی کردن حافظه گوشی SD Maid نام دارد. نرم افزار یاد شده در دو نسخه رایگان و پریمیوم در دسترس قرار گرفته و به کاربران اجازه می دهد فایل های اضافی که صرفا منجر به کاهش سرعت دستگاه شده اند را پاکسازی کنند. اپلیکیشن یاد شده این امکان را برایتان فراهم می کند که بتوانید فایل ها و اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی را به راحتی مدیریت کنید. یکی از مزیت های آن این است که بعد از حذف نرم افزار ها از سیستم عامل می توانید با رفتن به مسیر نصب اپ حذف شده همه فایل های باقی مانده را نیز پاکسازی کنید.

Clean Master

شاید معروف ترین اپلیکیشن در این لیست Clean Master باشد. نرم افزاری که احتمالا همه کاربران اندروید حداقل یکبار از آن استفاده کرده اند و اگر نامش را در اینترنت جست و جو کنید، نظرات ضد و نقیض زیادی درباره آن مشاهده خواهید کرد. اپ Clean Master دارای یک آنتی ویروس کم حجم است که تلاش می کند دستگاه شما را از نفوذ بدافزار ها مصون بدارد. البته دیگر ویژگی این نرم افزار -که می تواند به حافظه سر و سامان دهد- به خوبی کاربر را در جریان جزئیات کار قرار می گذارد. بعد از این که برای اولین بار نرم افزار را اجرا می کنید، Clean Master حجم قابل توجهی از فایل های اضافی را مشخص می کند که می توانید از شرشان خلاص شوید.

All-In-One Toolbox

All-In-One Toolbox بیش از آنکه یک نرم افزار برای خالی کردن حافظه گوشی باشد، یک جعبه ابزار کاربردی است. اپلیکیشن یاد شده ابزار های بسیار متنوعی دارد و به عنوان مثال می توانید از آن برای انتقال نرم افزار ها از حافظه گوشی به حافظه SD استفاده کنید. یکی از مزیت های بزرگ این اپلیکیشن، برخورداری از رابط کاربری بسیار ساده است که به راحتی می توانید با آن ارتباط برقرار کنید و خبری از پیچیدگی ها نیست. به محض اجرای نرم افزار می توانید سه گزینه مشاهده کنید که یکی از آن ها Clean است. با انتخاب این گزینه نرم افزار حافظه را از فایل های اضافی و مخرب پاکسازی خواهد کرد. البته پیش از حذف کامل آن ها می توانید فایل های انتخاب شده را مدیریت کنید.