مردم کشورها و وزارتخانه های عجیب

مشعل: بسیاری از موضوعات در دنیای امروز با شرایط و موقعیت های حتی یک سال قبل فرق دارد، چه برسد به 100 سال قبل برای همین است که بسیاری از الزام ها و اقدام های بشر امروز هم متفاوت از قبل و متناسب با نیازهای ما انسان ها انجام و اجرا می شوند. نیازهای انسان امروز از غذا، مسکن، شغل، سلامت و ... تنوع بسیار زیادی پیدا کرده و هر روز دامنه نیازهای انسان ها متنوع تر و اختصاصی تر می شود. اگر تا دیروز دولت ها و سازمان های بین الملل تنها یک سازمان برای تامین غذا و مواد اولیه داشتند، حالا کشورها برای هر کدام از بخش های مربوط به غذا در ابعاد مختلف سازمان ها و وزارتخانه های جداگانه دارند. دولت ها در کشورهای مختلف متناسب با همین نیازها سطح خدمات و سیاست های کلی را تنظیم می کنند. کشورهایی که نیروی کار جوان و نیازمند به بازار کار دارند، سازمان ها و وزارتخانه هایی برای اموری که برای ایجاد شغل لازم است ایجاد می کنند، کشورهایی که در تولید مواد کشاورزی مهارت و اولویت دارند، وزارتخانه هایی برای تولید انبوه انواع محصولات و صادرات آن دارند و کشورهایی که سالمندان زیادی دارند، وزارتخانه ای برای سالمندان و از کارافتادگان ایجاد می کنند. این هدفمندی در پیگیری اولویت ها و نیازهای جامعه متناسب با خواسته عموم شهروندان اتفاق می افتد، به همین دلیل بسیاری از نیازها با همین شرایط کم یا برطرف می شوند.

اما بسیاری از کشورهای توسعه یافته، پس از تامین نیازهای اولیه شهروندان خود، به سراغ نیازهای ثانویه اما جدی و مهم رفته اند، نیازهایی که به شکلی نامحسوس و غیرمستقیم روی افراد، خانواده ها و روابط خانوادگی و فردی و اجتماعی آنها تاثیر گذاشته است. به عنوان نمونه در ژاپن با توجه به گسترش خودکشی و افسردگی و افرادی که به تنهایی و دور از خانواده زندگی می کنند، وزارت تنهایی ایجاد کرده اند. این شرایط از قبل انتشار ویروس کشنده کرونا وجود داشته، اما با گسترش این ویروس و الزام به در خانه ماندن و قرنطینه های طولانی، شرایط روحی افراد بحرانی تر شده و نیاز به این وزارتخانه هم بیشتر شده است. البته ژاپن اولین کشوری نبوده که چنین موضوعی را دنبال می کند و قبلا انگلستان هم وزارت تنهایی را ایجاد کرده است.

 وزارت خوشبختی، وزارت تنهایی، وزارت زنان

نروژ نیز به عنوان یکی از کشورهایی که با بحران بزرگسالی و پیری جمعیت روبه روست، روی الزام و نیاز آینده یعنی فرزندآوری و نیازهای بچه ها تمرکز کرده و وزارت بچه ها را راه اندازی کرده است. در این وزارتخانه مساله ارتقای آموزش و سلامت کودکان، تغذیه، شادی و نیازهای جانبی دیگر آنها مورد پیگیری قرار دارد.  البته کشور نیجر هم وزارتخانه «جمعیت و زنان و محافظت از بچه ها» را دارد که کارکردی تقریبا مشابه دارد.  وزارت جالب و جذاب دیگری هم برای زنان وجود دارد. البته این وزارتخانه حالا دیگر فراگیر و در بسیاری از کشورها این دایر شده و مسائل مختلف و همه نیازهای مادی و معنوی زنان را پیگیری می کند. از آنجایی که جنبش های بازپس گرفتن حقوق زنان و برابری در نقاط مختلف دنیا گسترش یافته است، این مجموعه های اختصاصی با هدف پیگیری هدفمند نیازهای زنان توانسته اند اثرات قابل توجهی بر کنش های اجتماعی زنان داشته باشند.  

یکی دیگر از اقدام های دولتی برای پیگیری نیازها و مطالبات شهروندان اقدام حاکمان کشور امارات متحده عربی برای بالا بردن میزان شادی، صبر و شکیبایی مردم کشورشان بوده است. آنها هم تصمیم گرفته اند وزارتخانه هایی با همین نام ها راه اندازی کنند. این کشور معتقد است که در نیازهای اولیه پیشرفت خوبی داشته و حالا باید به دنبال نیازهایی با سطح بالاتر باشد. البته باید پرسید که آیا این امکانات و تغییرت برای همه اقشار و به خصوص اقشار محروم هم وجود دارد یا باز هم متناسب با درآمد توزیع می شود؟

اما برخی دیگر از وزارتخانه های عجیب و خاص در کشورهای مختلف را هم مرور می کنیم که متناسب با نیازها شکل گرفته اند. مثلا در برزیل که روی خط استوا قرار گرفته و بخش زیادی از آن ارتباط ساحلی و دریایی با اقیانوس دارد برای پیگیری امور ماهیگیران و امور دریایی، وزارت ماهیگیری و آبزیان پیش بینی شده است. در عین حال این کشور به دلیل جمعیت زیاد و فقری که در بخش های مختلف آن وجود دارد، وزارتخانه «مبارزه با گرسنگی» را هم ایجاد کرده است.

یکی دیگر از وزارتخانه های عجیب در ونزوئلاست که برای زندان تشکیل شده است. این کشور هم چون آمار جرم و جنایت قابل توجهی دارد، وزارتخانه ای به نام «زندان و ندامتگاه های عمومی» را تاسیس کرده است. وظیفه وزیر زندان های ونزوئلا چیزی شبیه رئیس زندان های سایر کشورهاست، به این شکل که ساختمان و نیروی انسانی بیشتری در اختیار دارد. در ونزوئلا در کنار این وزارتخانه، وزارتخانه تغذیه هم دارند که کارش افزایش سلامت شهروندان ونزوئلاست.

البته گاهی وزارتخانه ها برای موضوعاتی خاص در نظر گرفته می شود که همان موضوعات به شکل کلی در کنار سایر موارد در وزارتخانه هایی دیگر پیگیری می شوند. مثلا در کشور نیجریه مثل بسیاری از کشورهای آفریقایی موضوع حیوانات و مانَک های ملی، موضوعی مهم و اقتصادی است، به همین دلیل وزارتخانه ای مستقل به نام «وزارت حیوانات» دارند. اما در بسیاری دیگر از کشورها موضوعات مربوط به حیوانات در قابل وزارت یا سازمان هایی که امور مربوط به محیط زیست را پیگیری می کنند، قرار دارد.   وزارت فامیل، وزارتخانه خاص دیگری است که به شکل اختصاصی مساله خانواده، فامیل و روابط خانوادگی و مشترک آنها را دنبال می کند. ترکیه چند سالی است که چنین وزارتخانه ای را راه اندازی کرده تا به شکل هدفمند برخی نگرانی ها و تهدیدها را پیگیری کند. البته این موضوعات در بسیاری از کشورها در قالب وزارت یا سازمان هایی که امور اجتماعی و خانواده را دنبال می کنند، قرار دارد.

برخی کشورها هم که صنایع دستی جزئی از اقتصاد کلان و گردشگری شان محسوب می شود، به جای یک سازمان و پیگیری محدود انواع هنرهای جدی و مهم، صنایع دستی را تبدیل به یک وزارتخانه مستقل کرده اند. پاکستان کشوری است که «صنایع نساجی» را تولید می کند، اما آسیب های زیادی در این میسر داشته، به همین دلیل وزارت صنایع نساجی را تشکیل داده و پیگیر این موضوعات است.

 

شعر

کنون ای سخن گوی بیدار مغز

یکی داستانی بیارای نغز

سخن چون برابر شود با خرد

روان سراینده رامش برد

کسی را که اندیشه ناخوش بود

بدان ناخوشی رای او گش بود

همی خویشتن را چلیپا کند

به پیش خردمند رسوا کند

ولیکن نبیند کس آهوی خویش

تو را روشن آید همه خوی خویش

اگر داد باید که ماند به جای

بیارای ازین پس بدانا نمای

چو دانا پسندد پسندیده گشت

به جوی تو در آب چون دیده گشت

زگفتار دهقان کنون داستان

تو برخوان و برگوی با راستان

کهن گشته این داستان ها ز من

همی نو شود بر سر انجمن

اگر زندگانی بود دیریاز

برین وین خرم بمانم دراز

یکی میوه داری بماند ز من

که نازد همی بار او بر چمن

 *داستان سیاووش/ ابوالقاسم فردوسی

 

جاده رویاها

سیروان خسروی آهنگساز، تنظیم کننده، خواننده پاپ، راک و موسیقی الکترونیک است. تو خیال کردی بری (۱۳۸۴)، ساعت ۹ (۱۳۸۸)، جاده رویاها (۱۳۹۱)، آنپلاگد (۱۳۹۵)، بی مرز (۱۳۹۷) و مونولوگ (۱۳۹۹) جُنگ های خسروی هستند. البته او تک قطعه جداگانه، موسیقی تیتراژ سریال و فیلم سینمایی را هم برعهده داشته است. او یکی از خوانندگان مشهور میان نسل جوان و نوجوان است که توانسته از یک دهه قبل تاکنون این محبوبیت را حفظ کند.

 

دانه زیر برف

کتاب دانه زیر برف اثر نویسنده ایتالیایی، اینیاتسیو سیلونه است. رمانی که سیلونه آن را مهم ترین کتاب خود می داند و درباره آن می گوید: «تنها کتابی است که جرات می کنم گاهی تکه هایی از آن را دوباره بخوانم. کتابی که باید با ذهنی آسوده و خیالی راحت آن را خواند.»سراسر کتاب سرشار از اندیشه های مذهبی ناب است. کاوش در خویشتن  – در عمق قلب خویشتن، دریافتن و تجلی دوباره اعتقادات مذهبی در این کتاب غلبه دارد. فضای کتاب در زمان حکومت موسولینی اتفاق می افتد. یعنی زمانی که کافون ها – به زبان ایتالیایی یعنی دهقان بی چیز و فقیر  – زندگی سختی دارند و به حدی ضعیف شده اند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارند. قهرمان داستان  –  پیترو سپینا – در تلاش بود تا به کافون ها کمک کند و در پی کارهای انقلابی بود .بخش هایی از کتاب:  «تقریبا می شود گفت که دو نژاد وجود دارد، یکی ثروتمند و یکی فقیر و آدم باید کور باشد که این را نبیند. اما آدم هایی هم هستند که خودشان هیچ چیز کم ندارند، اما نمی توانند تحمل کنند که بقیه گرسنگی بکشند. آدم هایی که از رفاه خودشان خجالت می کشند، چون اکثریت مردم زندگی بدی دارند، و بدبختی، رنج، سرشکستگی بقیه مردم راحتشان نمی گذارد.»این کتاب را مهدی سحابی ترجمه و انتشارات امیرکبیر ترجمه کرده است.

 

خوابگاه دختران

خوابگاه دختران چهارمین فیلم سینمایی محمدحسین لطیفی و محصول سال ۱۳۸۳ است. در این فیلم بازیگرانی همچون باران کوثری، مجید صالحی، نگار جواهریان و صادق صفایی حضور داشته اند. این فیلم که جزو اولین فیلم ها با موضوع ترس و وحشت در سینمای ایران است با استقبال روبه رو شد. این فیلم داستان دو دوست را روایت می کند (رویا و شیرین) که در شهری نزدیک تهران برای دانشگاه قبول شده اند و بعد از نقل مکان به آنجا به دلیل آماده نشدن خوابگاه دانشگاه به اجبار اقدام به اجاره خانه ای که روبه روی آن خرابه ای است، می کنند. آنها متوجه اتفاقات ناگوار در آنجا و گم شدن عروس ها در روز عروسی شان می شوند و... .