رئیس جمهوری:

توان فروش نفت پس از برجام افزایش یافت

 رئیس جمهوری گفت: پس از برجام توان رقم فروش نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید، همچنین هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت در پسابرجام به دست آمده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، بعدازظهر سه شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) در دیدار جمعی از اصحاب رسانه با اشاره به همکاری دولت با رسانه ها گفت: تلاش دولت بر این بوده است که رفتار و همکاری مناسبی با رسانه ها داشته باشد، به گونه ای که به ابزار رسانه راحت تر دسترسی و برای بیان حقایق آزادی کامل داشته باشند و داده های لازم در اختیارشان قرار گیرد.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم و تاریخی دولت در مذاکرات برجام و برداشته شدن قطعنامه های شورای امنیت و خارج شدن از ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل متحد و پایان دادن به پرونده مطالعات ادعایی (PMD)، افزود: علت اینکه مردم واقعیت های دولت یازدهم و دوازدهم را در این زمینه ها نمی دانند به دلیل سیاه نمایی هایی است که رسانه های قدرتمند در خارج از کشور و برخی در داخل انجام داده اند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه همه وظیفه داریم در حد توان واقعیت ها را به مردم بیان کنیم، تصریح کرد: پس از برجام توان فروش نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و اعتبار تمام طرح هایی که سال ۹۹ در روزهای پنجشنبه به افتتاح رسید، بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در سایه برجام به دست آمده است، همچنین هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت که پس از برجام حاصل شد، به دست آمده است.

روحانی با بیان اینکه توافق هسته ای برجام صددرصد به نفع کشور بود، عنوان کرد: البته ممکن است به همه آنچه مدنظر داشتیم نرسیده باشیم، اما بی شک بیش از ۸۰ درصد انتظارها برآورده شده است، به گونه ای که پس از برجام و در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و تورم در مواردی تک رقمی شد و محال است که این دستاورد بزرگ در تاریخ مستور بماند.

وی گفت: ترامپ این توافق را زیر پا گذاشت و باعث شد فشارهای زیادی به کشور تحمیل شود و تأسف آور این است که عده ای به جای اینکه بگویند آمریکا و ترامپ جنایت کردند به دولت تهمت می زنند که ناکارآمد بوده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: همان طور که در جنگ هشت ساله تنها بودیم در جنگ اقتصادی ۳.۵ ساله هم تنها بودیم و هیچ کس حاضر نبود حتی یک کشتی نفت از ایران بخرد، اما با این حال دولت توانست معیشت مردم را تأمین کند و حاضر نشدیم کالاهای اساسی را کوپنی کنیم.

روحانی افزود: از ۳.۵ سال اخیر بیش از چهار سال قبل که در آن شاهد دستاوردهای بزرگی بودیم راضی هستم، زیرا در این مدت شاهد مقاومت و ایستادگی مردم در کنار مقام معظم رهبری و دولت در برابر جنگ اقتصادی دشمن بودیم و این در تاریخ بی نظیر است.

 

 

بررسی طرح تشکیل وزارت انرژی در کمیسیون انرژی مجلس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی طرح تشکیل وزارت انرژی و نهادهای وابسته آن در کمیسیون متبوع خود خبر داد. مالک شریعتی نیاسر گفت: با اینکه اعضای کمیسیون اتفاق نظر داشتند که طرح تشکیل وزارت انرژی، موضوع اختصاصی کمیسیون انرژی است و به ویژه اینکه وزن اقتصادی و وزن تشکیلات ساختاری مجموعه نفت و نیرو در کمیسیون انرژی قرار دارد و باید به روال بسیاری از طرح ها و لوایح کمیسیون اصلی، کمیسیون انرژی باشد و کمیسیون های دیگر مرتبط با کمیسیون فرعی باشند، اما از آنجا که به هیئت رئیسه ارجاع داده شده بود، ما هفت نفر را به عنوان اعضای کمیسیون مشترک بررسی این طرح انتخاب کردیم که این هفت نفر را به هیئت رئیسه اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: مقرر شد رئیس کمیسیون انرژی با هیئت رئیسه مجلس صحبت کند و موضوع ارجاع آن به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون انرژی به عنوان مسئول اصلی رسیدگی به طرح در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از نظر کمیسیون انرژی، این تصمیم موقتی است تا در هیئت رئیسه مجلس تعیین تکلیف شود. امیدواریم موضوع های تخصصی به کمیسیون های تخصصی خود ارجاع شود و تشکیل کمیسیون مشترک اتفاق نیفتد و کمیسیون انرژی به صورت کامل به موضوع رسیدگی کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه:

درخواست از عربستان برای فروش نفت ایران صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه درخواست از عربستان برای فروش نفت ایران صحت ندارد، گفت: گفت وگوهای ایران با عربستان درباره موضوع های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دنبال می شود و هر موضوع دیگری درباره این گفت وگوها از اساس صحت ندارد.

سعید خطیب زاده در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه در پاسخ به پرسشی درباره حمله به کشتی های ایرانی گفت: حمله به کشتی ها در حوزه آب های بین المللی در دریای مدیترانه بررسی و ریشه یابی شده است، من گزارش ها را ندیدم، باید منتظر باشیم مراجع ذیربط گزارش نهایی خود را ارائه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای رسانه انگلیسی میدل ایست آی، مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم ها شده است، افزود: گفت وگوهای ایران با عربستان درباره موضوع های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دنبال می شود و هر موضوع دیگری درباره این گفت وگوها از اساس صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق ایران و آژانس و موضوع دسترسی های پادمانی تصریح کرد: قانون مجلس الزام آور است، این قانون درباره منع دسترسی های فراپادمانی آژانس بود که از سه ماه گذشته آغاز شده و اکنون آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد.

خطیب زاده به توافق رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره و عنوان کرد: توافق این بود که فیلم ها را ضبط کنند، اما در اختیار آژانس قرار نگیرد و این تصمیم داخلی بود و این امکان وجود دارد در یکماه این فیلم ها پاک شود. مهم این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از همان زمان مصوب مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد.

 

مجوز استفاده از تسهیلات صندوق توسعه برای تبدیل نفت به فرآورده صادر شد

اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی برای استفاده پالایشگاه های کوچک و بخش های مستعد دیگر از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تبدیل نفت به فرآورده های نفتی موافقت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، نخستین نشست هیئت امنای صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۰، روز سه شنبه (۲۸ اردیبهشت ماه) به ریاست دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار و برای رفع مشکلاتی که شرایط کرونایی برای افراد دریافت کننده تسهیلات ریالی و ارزی این صندوق ایجاد کرده بود، تصمیم هایی اتخاذ شد. اعضای هیئت امنای صندوق به عنوان نخستین دستور نشست امروز، با توجه به وضع اقتصادی متأثر از شیوع کرونا و تحریم های همه جانبه، با امهال اقساط تسهیلات اشتغال زایی روستایی و عشایری که از محل اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری تخصیص یافته از این صندوق پرداخت شده بود، موافقت کردند. اقساط تسهیلات ویژه ارزی پرداخت شده به شرکت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همه دریافت کنندگان تسهیلات ارزی اعم از افراد و بانک ها که از وضع به وجودآمده در اثر شیوع کرونا و تحریم ها آسیب دیده اند، به مدت یک سال تمهیل شد.

اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی همچنین با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای استفاده پالایشگاه های کوچک و بخش های مستعد دیگر از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تبدیل نفت به فرآورده های نفتی، همسو با تحقق منویات مقام معظم رهبری برای پشتیبانی و رفع موانع تولید، مجوزهای لازم برای اجرای این مصوبه مجلس را تصویب کردند

 

پتروشیمی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت ایران است

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت پتروشیمی از ارکان اصلی صنعت نفت ایران در زنجیره تولید است، از این رو پتروشیمی افزون بر تولید ثروت می تواند زنجیره ارزش را در صنایع پایین دستی نیز تکمیل کند.

شانا به نقل از احمد مرادی نوشت: صنعت پتروشیمی نقش مهمی در افزایش درآمدهای ارزی کشور دارد، گفت: امروز باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی در نتیجه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران، صنعت پتروشیمی با توجه به نقش مهم خود در درآمدهای ارزی کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی افزود: با توسعه صنعت پتروشیمی و رفع مشکلات و مسائل طرح های در دست اجرا و بهره برداری از آنها، دستاوردهای خوبی در آینده نزدیک خواهیم داشت.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی از ارکان اصلی صنعت نفت ایران در زنجیره تولید است، از این رو پتروشیمی افزون بر تولید ثروت می تواند زنجیره ارزش را در صنایع پایین دستی نیز تکمیل کند. مرادی با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در توسعه صادرات غیرنفتی گفت: باید با جذب سرمایه های جدید به پیشرفت این صنعت کمک کنیم. پتروشیمی می تواند به نوعی تحریم ها را دور بزند، خنثی کند و توسعه خود را شتاب بخشد.

 

  روزانه یک میلیون بشکه افزایش در صادرات نفت اوپک

صادرات نفت اوپک در ماه مه یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، مؤسسه ردیابی کشتی پترولجستیک روز دوشنبه (۲۷ اردیبهشت ماه) اعلام کرد که صادرات نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از ابتدای ماه مه تاکنون در حالی یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته که ائتلاف این سازمان و متحدانش (اوپک پلاس) کاهش عرضه خود را ۳۵۰ هزار بشکه در روز تسهیل کرده است. در نشست وزیران اوپک پلاس که ابتدای ماه آوریل برگزار شد، اعضای این ائتلاف موافقت کردند تولید خود را در ماه های مه تا ژوئیه به صورت تدریجی و به مقدار یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

قرار است تولید اوپک پلاس در هر دو ماه مه و ژوئن به مقدار ۳۵۰ هزار بشکه در روز و در ماه ژوئیه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

افزون بر این، عربستان کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه ای خود را نیز در چند ماه آینده به صورت تدریجی تسهیل می کند.

تولید نفت عربستان در هر یک از ماه های مه و ژوئن ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد. در مجموع انتظار می رود تولید نفت اوپک پلاس تا پایان ماه ژوئیه امسال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

تصمیم ابتدای ماه آوریل اوپک پلاس بیانگر اعتماد سران اوپک پلاس به توانایی بازار برای جذب بیشتر نفت با شتاب برنامه های واکسیناسیون و افزایش سفر است. ائتلاف اوپک پلاس و تمام تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم ۲۰۲۱ بهبود قابل توجهی داشته باشد و در اواخر سه ماه پایانی امسال به سطح پیش از بحران کرونا برسد.

با وجود نگرانی های اخیر درباره بحران کرونا در هند، اوپک، بانک های سرمایه گذاری و آژانس بین المللی انرژی به رشد چشمگیر تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی خوشبین هستند

 

خوش بینی به بازار آمریکا و اروپا قیمت نفت را افزایش داد

 

قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۶ و یک دقیقه امروز (سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه) با ۲۰ سنت افزایش به ۶۹ دلار و ۶۶ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی آی آمریکا با ۱۹ سنت افزایش به ۶۶ دلار و ۴۶ سنت برای هر بشکه رسید. خبرگزاری رویترز گزارش داد: قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز دوشنبه (۲۷ اردیبهشت ماه)، ۶۹ دلار و ۴۶ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی آی آمریکا ۶۶ دلار و ۲۷ سنت بود.

قیمت نفت امروز بالا رفت و بر افزایش قیمت بیش از یک درصدی دیروز افزوده شد، زیرا خوش بینی به بازگشایی اقتصاد ایالات متحده آمریکا و اروپا بیش از نگرانی از کاهش تقاضای سوخت در آسیا (به دلیل افزایش موارد شیوع ویروس کرونا و موج جدید محدودیت ها) بود.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر تحقیقات شرکت نیسان در این باره گفت: بازار به دلیل اختلاف موجود بین نگرانی از گسترش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آسیا و خوش بینی ناشی از بازگشایی دوباره اقتصادی در اروپا و ایالات متحده به لطف واکسیناسیون، در محدوده معاملاتی محدودی باقی ماند.