غذایی تند و رنگین

پلو ی مکزیکی

 شهلا اعماری    پلوی مکزیکی از جمله غذاهای معروف و خوشمزه ملل است که در میان کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد. این پلو به غذاهای سنتی ایرانی خیلی نزدیک است، از این رو در بین ما ایرانی ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. پلوی مکزیکی معمولا اسپایسی و پرمزه است و می تواند با برخی سبزیجات ترکیب شود. ظاهر این پلوی لذیذ، به غذاهای سنتی ما، مثل لوبیاپلو، نخودپلو و استانبولی بسیار نزدیک است، به همین دلیل هم در بین ما ایرانی ها طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم برای دورچین

سیب زمینی: یک عدد بزرگ

برنج: 2 پیمانه

فلفل دلمه ای کوچک: یک عدد

سیر: چند حبه

فلفل سبز تند(به دلخواه): یک تا 2 عدد

پیاز: یک عدد

استاک مرغ: یک عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران: به میزان لازم

مواد لازم

برنج: 2 پیمانه

فلفل دلمه ای کوچیک: یک عدد

سیر: چند حبه

فلفل سبز تند(به دلخواه): یک تا 2 عدد

پیاز: یک عدد

استاک مرغ: یک عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران: به میزان لازم

 طرز تهیه دورچین

سیب زمینی را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. پیاز را تفت می دهیم و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم. وقتی کمی تفت خورد، سیر و پس از آن زردچوبه، فلفل و نمک را اضافه می کنیم و رب را می افزاییم. بعد از تفت خوردن تمام موادمان سیب زمینی سرخ شده را اضافه کرده و مخلوط می کنیم و در نهایت هم نخود سبز پخته شده را می افزاییم. مواد دورچین پلوی مکزیکی آماده است.

 نکته: قبل از سرو می توان کمی زیتون خرد شده هم اضافه کرد.

 طرز تهیه

ابتدا در تابه کمی روغن می ریزیم و پیاز نگینی خرد شده را تفت می دهیم تا طلایی شود. سپس سیر خرد یا له شده را اضافه می کنیم. فلفل دلمه ای و فلفل سبز را ساطوری کرده یا اینکه خیلی ریز خرد می کنیم و به دیگر موادمان می افزاییم. حالا موادمان را کمی تفت می دهیم و زردچوبه، نمک، فلفل و زعفران را اضافه می کنیم. در ظرفی دیگر، برنج را پس از شستن، کمی با کره یا روغن تفت می دهیم، سپس مواد آماده را به برنج اضافه می کنیم و استاک مرغ را می افزاییم. حالا اجازه می دهیم برنج پخته شود و کاملا دم بکشد.  نکته: از استاک پودری هم می توانیم استفاده کنیم، فقط باید با موادمان کاملا مخلوط شود، سپس می توان آن را به برنج اضافه کرد.

 

پاناکوتا

  مریم حاتمی

  مواد لازم

برای هر لایه: یک لیوان شیر

ژلاتین: 5/1 قاشق غذاخوری

خامه: 3 قاشق غذاخوری

شکر: 4 قاشق غذاخوری

وانیل: به میزان لازم

 طرز تهیه

پودر ژلاتین را داخل شیر سرد می ریزیم و بدون هم زدن آن را روش بن ماری (ذوب روی بخار آب ) داخل شیر حل می کنیم (من کاسه شیر را روی سماور گذاشتم)، حالا خامه و وانیل را داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و هم می زنیم.

 خامه نباید جوش بیاید. وقتی احساس کردیم که داغ شده، شکر را به خامه اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا کاملا حل شود.

 شعله را خاموش و ژلاتین و شیر داغ را به مواد اضافه و کاملا مخلوط می کنیم. سپس اجازه می دهیم سرد شود. پاناکوتای آماده را در قالب مورد نظر می ریزیم و در یخچال به مدت یک ساعت قرار می دهیم.

پس از آن لایه بعدی را آماده می کنیم و می ریزیم. برای لایه کاکائویی همان مواد اولیه را با سه قاشق غذاخوری پودر کاکائویی مخلوط می کنیم و روی لایه سفید می ریزیم و دوباره به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار می دهیم. به همین شکل چند لایه ایجاد می کنیم.

پس از آماده شدن هم به ظرف مورد نظر انتقال می دهیم و دسرمان را به شکل دلخواه برش می زنیم.

 

نان زنجبیلی

 نهال توفیقی

 مواد لازم

آرد : دو و نیم لیوان

 تخم مرغ: یک عدد

شیر ولرم: نصف لیوان

ماست: نصف لیوان

کره: ۲۵ گرم

روغن مایع: یک چهارم لیوان

پودر خمیرمایه: یک قاشق مرباخوری

شکر: یک قاشق غذاخوری

 نمک: یک قاشق چایخوری

زنجبیل: ۲ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه

شیر، شکر و خمیرمایه را داخل ظرف می ریزیم و کمی هم می زنیم و در ظرف را می گذاریم و حدود ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا عمل بیاید.

ظرف دیگری برمی داریم و تخم مرغ را داخل آن شکسته و هم می زنیم. حالا کره، روغن، نمک، ماست و زنجبیل را اضافه کرده و هم می زنیم. خمیرمایه را هم می افزاییم و در آخر آرد الک شده را کم کم اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم تا حالت چسبندگی اش از بین برود.

داخل یک ظرف کمی آرد می پاشیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و رویش را می پوشانیم و یک ساعت زمان می دهیم تا حجم خمیرمان زیاد شود.

 بعد از استراحت، آن را کمی ورز می دهیم تا پف خمیر از بین برود. از خمیر به مقدار دلخواه برمی داریم و به شکل دایره داخل سینی فر می گذاریم و روی آنها را با در بطری شکل داده و دوباره ۲۰ دقیقه استراحت می دهیم.

روی نان ها را زعفران، زرده تخم مرغ و یک قاشق مربا خوری شیر می مالیم و در فر ۱۸۰ درجه برای ۲۵ دقیقه قرار می دهیم.