نگاهی به حضور اشعار و دیوان های شعر در فضای مجازی 

یک کلیک با دنیایی از شعر فاصله دارید

علی بهرامی شاید دیگر آن زمان سپری شده باشد که شعر را روی کاغذ و در میان دیوان اشعار می خواندیم؛ چه شعر سنتی و چه نیمایی و ... آن روزها گذشت که کتابخانه ها ی شخصی مان پر بود از دیوان مختلف از شاعرانی متفاوت. اگر می خواستی مولوی بخوانی، باید کتاب سنگین و حجیم مثنوی معنوی را دست می گرفتی و ورق می زدی. گلستان سعدی، هشت بهشت سپهری و ... خوب یا بد این دوران طی شده و حالا اگر اهل شعر و شاعری باشید، به جای اینکه ورق بزنید، باید کلیک کنید. کلیک کنید تا غزل ها و قطعه ها پیش چشمتان رژه بروند. شعر پیدا کردن خیلی راحت شده؛ اما واقعا شعر خواندن هم به همین راحتی ها ست؟ بگذریم... با ما باشید تا چند سایت معتبر در فضای مجازی را به شما معرفی کنیم، سایت ها یی که شما را به دنیای اشعار فارسی و شاعران ایرانی می برد.

گنجور

    این سایت، یک اتفاق بزرگ ادبی در فضای مجازی است. هر شعر، از هر شاعری که بخواهید را می توانید در «گنجور» پیدا کنید. جست وجو در آن بسیار ساده است. هر شاعر ابتدا معرفی و سپس اشعارش در قالب کتاب و دیوان ذکر شده و براحتی قابل استفاده و خواندن است. وزن هر شعر، دکلمه ای که احیانا از آن بیان یا موسیقی ایرانی و اصیلی که روی شعر خاصی ساخته شده نیز در گنجور قابل دسترس است. اگر تمایل داشتید، می توانید برای هر شعر، کامنت هم بگذارید و نکته ای را گوشزد کرده یا نظری ارئه کنید. این سایت شما را به دنیای شعر و شاعری می برد. با ابیات می توانید جست و جو را شروع کنید، حتی با کلمه ها . برای مثال کلمه شمع را در میان صدها دیوان می توانید جست وجو کنید یا تنها در میان دیوان یک یا چند شاعر به دنبال آن بگردید. مشخص شدن وزن عروضی هر بیت شعر و همچنین امکان به اشتراک گذاشتن هر شعری در شبکه ها ی اجتماعی نیز وجود دارد. به این سایت سر بزنید تا با انبوهی از امکانات آن آشنا شوید. در «گنجور» بگردید و لذت ببرید؛ البته فراموش نکنید که «شعر» هم بخوانید.

شهرستان ادب

شهرستان ادب، در واقع یک مؤسسه فرهنگی- هنری است که سایت آن در فضای مجازی دو بخش دارد؛ یکی ادبیات داستانی و دیگری شعر؛ البته رنگ و بوی شعر در شهرستان ادب، خیلی پررنگ تر و غلیظ تر است. در این سایت، شما با چهره ها ی جدیدتر شعر ایرانی و اشعاری بسیار متأخرتر آشنا می شوید. پرونده ها ی متعدد برای شاعران معاصر و قدیم ایرانی، نقد شعر، گزیده اشعار شاعران معاصر، آخرین اشعار فارسی از شاعران جوان، پادکست ها ی مختلف شعر خوانی با صدای شاعران ایرانی و بسیاری از قابلیت ها و ویژگی ها ی دیگر را در شهرستان ادب می توانید دنبال کنید؛ البته این سایت بخش ها یی چون رادیو شعر و ادب و موسیقی نیز دارد. بعید می دانیم اگر حتی اندکی به شعر و شاعری علاقه داشته باشید، به شهرستان ادب سر بزنید و دست خالی برگردید.

شعر هیأت

بخش بزرگی از علاقه مندی مردم به شعر و شاعری، مربوط به اشعار آیینی و مذهبی است؛ اشعاری که با اعتقادات، علایق و روح معنوی ایرانیان ارتباط بسیار زیادی برقرار می کند. برای این منظور یک سایت حرفه ای، پر تنوع و جالب توجه به نام «شعر هیأت» تاسیس شده و فعالیتی جدی دارد. در این سایت می توانید هم اشعار مذهبی قدیمی تر را دریافت کنید و هم اشعار جدید شاعران معاصر را بخوانید. در کنار هر شعر، اگر مداحی نیز وجود داشته باشد، ضمیمه شده و می توانید براحتی شنونده آن باشید. همچنین در این سایت می توانید به صورت موضوعی در جست و جوی اشعار باشید. برای مثال اشعار عاشورایی یا اشعاری که درباره شهادت امام علی (ع) سروده شده اند و خلاصه هر موضوعی به صورت کاملا دسته بندی شده جلوی چشمانتان قرار می گیرد.

 

نگاهی به حضور اشعار و دیوان شعر در فضای مجازی

یک کلیک با دنیایی از شعر فاصله دارید

سال ها یی نه چندان دور موسیقی را در نوار کاست گوش می کردیم؛ اگر چه مطمئن هستیم که بیشتر مخاطبان نشریه، صفحه ها ی گرامافون را ندیده اند و از آن برای شنیدن موسیقی استفاده نکرده اند؛ اما پیشکسوتان می دانند که شنیدن موسیقی با آن دستگاه ها چه زحمتی داشت و البته چه لذتی. بعد از نوارهای کاست، نوبت به سی دی ها رسید. آمدیم و آمدیم تا به دی وی دی ها ی پر از موسیقی رسیدیم و حالا فضای مجازی و فلش ها ی با ظرفیت ها ی عجیب و غریب. خلاصه هر روندی طی شده، فعلا به اینجا رسیده ایم؛ اما ما یک پیشنهاد خوب برایتان داریم. بیایید موسیقی را حرفه ای تر دنبال کنیم. اگر آهنگی را می شنویم، بدانیم شعرش از کیست و در چه سبک یا چه دستگاهی خوانده شده یا چه کسی آهنگ آن را ساخته؟ و خلاصه آهنگی که می شنویم، چه ویژگی ها یی دارد؟ شما به عنوان یک مخاطب دنیای موسیقی، می تو انید با ورود به سایت ها یی که معرفی می کنیم، حرفه ای تر موسیقی را دنبال کنید، بخصوص اینکه سازها را بشناسید و بدانید هر نغمه ای که می شنوید، چه ویژگی ها یی دارد؟

موسیقی ما

یکی از قدیمی ترین و معتبرترین سایت ها ی حرفه ای موسیقی در ایران سایت «موسیقی ما» ست. سایتی که بیش از دو دهه، هم توانسته مخاطب خوبی داشته باشد و هم خدمات رایگان بسیار مناسبی به علاقه مندان به موسیقی ارائه کند. «موسیقی ما» دو بخش اصلی دارد که شامل موسیقی ایران و موسیقی جهان می شود. اطلاع از آخرین وضعیت کنسرت ها و آلبوم ها ی موسیقی و دانلود کلیپ ها ی اختصاصی موسیقی که هنرمندان رشته ها ی مختلف موسیقی آن را رایگان در اختیار این سایت قرار داده اند، از بهترین ویژگی ها ی سایت «موسیقی ما» است. اگر می خواهید یادداشت ها ی تحلیلی درباره آثار هنرمندان موسیقی بخوانید نیز در این سایت حتما مطالب خوبی پیدا خواهید کرد. همچنین مطالبی درباره تاریخ موسیقی و تحولات آن در ایران معاصر از خواندنی ترین مطالب این سایت است. همه چیز در این سایت، مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و هر گونه دانلود موسیقی در این سایت را با خیال راحت انجام دهید؛ چرا که هنرمندان، آثارشان را برای بهره مندی شما، در این سایت قرار داده اند.

موسیقی ایرانیان

«موسیقی ایرانیان» هم یکی از بهترین سایت ها ی موسیقی در ایران است؛ اگرچه مطالبی درباره موسیقی جهان نیز دارد؛ اما تمرکز اصلی بر انواع موسیقی ها ی تولید شده در کشورمان است. گفت وگوهای اختصاصی و بسیار جذاب این سایت را نمی توانید دنبال نکنید. «موسیقی ایرانیان» دو بخش اصلی دارد که آنها را با عنوان «دستگاهی، مقامی و کلاسیک» و «پاپ و تلفیقی» تقسیم کرده است. در این سایت هم می توانید آثار اختصاصی هنرمندان را که خودشان در اختیار عموم علاقه مندان برای بهره برداری قرار داده اند، بیابید و با خیال راحت، کاملا مجاز و قانونی و به طور رایگان آنها را دانلود کنید. گفت وگوهای تصویری با هنرمندان سبک ها ی مختلف موسیقی، پوشش اخبار و تحولات جشنواره ها ی مختلف کشوری و اطلاع از انواع کنسرت ها و آلبوم ها ی موسیقی، از مهمترین ویژگی ها ی سایت «موسیقی ایرانیان» است. این سایت هم زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 15 سال است که فعالیت دارد. همه چیز در آن مجاز و قانونی است و همین مسأله بهره برداری از محتوای آن را بسیار راحت و مطمئن کرده است.

نای؛ انجمن موسیقی ایران

اگر می خواهید بدانید نبض موسیقی ایران در کجا می زند و چه خبر است؟ سایت «نای» را دنبال کنید. سایتی که حدود 10 سال است به عنوان پایگاه رسمی انجمن موسیقی ایران به کار خود ادامه می دهد. طبعا اخبار و فعالیت ها ی این انجمن را که یکی از مهم ترین مراکز فعالیت ها ی موسیقایی در ایران است، در این سایت می توانید دنبال کنید. علاوه بر آن یادداشت ها ی تحلیلی و حرفه ای درباره انواع موسیقی ها و آثار موسیقایی در ایران، اخبار دقیق و حرفه ای درباره فعالیت ها ی موسیقی در ایران، جزییات برگزاری انواع جشنواره ها ی موسیقی همچون فجر، نواحی، جوان، آیینه دار و ... از مهم ترین ویژگی ها یی است که در سایت «نای» می توانید بیابید؛ البته یک نکته مهم، این که زودتر از هر زمان دیگری می توانید از طریق این سایت باخبر شوید که «دفتر شعر و موسیقی» وزارت ارشاد، چه فعالیت ها یی را در نظر دارد و این فعالیت ها در چه زمان و با چه مشخصاتی به سرانجام خواهد رسید؟