پژوهشگاه صنعت نفت   

حمایت پژوهشگاه نفت از دانش بنیان ها

پژوهشگاه صنعت نفت به منظورتوسعه کسب و کار و مسؤولیت های اجتماعی، حمایت از شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است. مهدی احمدی مروست، رئیس توسعه کسب وکار پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بتازگی انجمنی باعنوان انجمن شرکت های دانش بنیان درحوزه نفت تشکیل شده که تولید محصول، ارائه خدمات و حضور در بازارهای بین المللی از ماموریت های آن است. وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت نیز باهدف ایجاد هم افزایی با این انجمن نشست های مشترکی را برگزار و با هدف بررسی ظرفیت های همکاری با این مجموعه، تفاهم نامه امضا کرده است. احمدی مروست همچنین با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت با تکیه برشعار امسال و مسؤولیت های اجتماعی خود تلاش خواهد کرد، با معرفی شرکت های جوان دانش بنیان به صنعت نفت، زمینه مناسبی برای اشتغال بیشترجوانان فراهم آورد، تصریح کرد: خوشبختانه در تحقق این هدف مشترک، اشتیاق دو سویه وجود دارد. رئیس توسعه کسب وکار پژوهشگاه صنعت نفت بابیان اینکه برای تحقق این مهم دو هدف عمده لحاظ شده است، اظهارکرد: نخست آن که در حوزه توسعه دانش دربازار داخل کشور، شرکت های زیرمجموعه این انجمن با پژوهشگاه همکاری مشترک داشته باشند و دوم اینکه به دنبال بازارخارج ازکشورهستیم تا تولید محصولات وخدمات حاصل ازهم افزایی بین پژوهشگاه و شرکت های دانش بنیان را به بازارهای بین المللی ارائه کنیم.  وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند دربخش تعاملات بین المللی به پژوهشگاه صنعت نفت که یک سازمان دولتی بامحدودیت های ساختاری است کمک کنند وباچابکی موجود درسیستم خود نیزارائه کننده خدمات ومحصولات توسعه داده شده مشترک به بازارهای جهانی باشند. احمدی مروست باتأکید براینکه 22 شرکت دانش بنیان شرایط همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت را دارند، گفت: درمرحله نخست با سه شرکت دانش بنیان که می توانند فعالیت های هر سه پردیس این مجموعه را پوشش دهند، مذاکرات فنی و تجاری را آغاز کرده ایم و امیدواریم درآینده نزدیک با همکاری های دو سویه، محصولات مشترک را در بازار داخل و خارج از کشور ارائه کنیم. وی درباره همکاری پژوهشگاه باشرکت های استارت آپ و دانش بنیان گفت: دو دسته شرکت دراین همکاری وجود دارند. دسته نخست، شرکت هاومجموعه های استارت آپی هستند که در مرکزنوآوری پژوهشگاه صنعت نفت مستقر می شوند و باحمایت شتاب دهنده های مستقر در این مرکز ایده های خود رابه طرح های قابل اجرا تبدیل می کنند؛ دسته دوم نیزشرکت های بلوغ یافته دانش بنیان هستند که به تولید محصول و ارائه خدمات دست یافته اند و از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دانش بنیان دارند. به گفته احمدی مروستی، هم اکنون چهارشتاب دهنده درمرکز نوآوری پژوهشگاه مستقرند که به بیش از 20 استارت آپ خدمات ارائه می کنند. رئیس توسعه کسب وکار پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: با توجه به اقدام های انجام شده برای ایجاد بستر همکاری ها به منظور تسریع امور، پیش بینی می شود تاپایان نیمه نخست امسال با6 شرکت دانش بنیان توافق های اولیه انجام شود.

 

    شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران 

یارانه 75درصدی برای گازسوز کردن مسافربرهای شخصی و اینترنتی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: طرح تبدیل خودروهای مسافربرشخصی که بادوگانه سوز کردن تاکسی های اینترنتی از اسفند سال 1399 آغاز شده بود، اکنون برای خودروهای آژانس با اعطای یارانه دولتی به میزان 75 درصد از هزینه مورد نیاز اجرا می شود.

حمید قاسمی ده چشمه بابیان اینکه تاکنون بیش از 35هزارخودروی شخصی اعلامی از سوی وزارت کشوردراین طرح ثبت نام کرده اند، افزود: این کاردرادامه طرح ملی ومصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز(بنزین- سی ان جی) اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت دراین طرح، خودروهای مسافربرشخصی پرمصرف است، افزود: بنابرفهرست اعلامی وزارت کشوربه وزارت نفت، مالکان خودروهای اعلام شده می توانند از یارانه دولتی که حدود 75درصد از هزینه های تبدیل است، استفاده کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: برای خودروهای مشمول این طرح، پیامک واجد شرایط بودن استفاده از این تسهیلات ارسال می شود ومالکان این آنها می توانند تنها با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR اقدام به ثبت نام و نوبت گیری در کارگاه های تبدیل کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه از خرداد پارسال تاکنون بیش از 300 هزار خودروی عمومی در این سایت ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: از این تعداد 135هزار دستگاه خودروی عمومی واجد شرایط استفاده از تسهیلات طرح بوده اند.

وی تاکید کرد: مالکان خودروها هرچه سریع تر برای ثبت نام در این سایت به آن مراجعه و نوبت خود را دریافت کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران همچنین با تأکید برآمادگی 280 کارگاه مجازگفت: این امکان وجود دارد که درصورت نیاز، تعداد این کارگاه ها افزایش یابد؛ اما در حال حاضرظرفیت کافی برای تبدیل خودروهای ثبت نامی وجود دارد.

قاسمی زمان انتظار تبدیل خودروهای مسافربر شخصی به گازسوز رادوهفته تایک ماه اعلام کرد.

وی گفت: تاکسی های اینترنتی، آژانس ها و مسافربرهای بین شهری و روستایی ازطریق فهرستی که وزارت کشور به وزارت نفت ارائه کرده، تبدیل خواهند شد و در آینده احتمال دارد این فرصت برای دیگر مسافربرهای شخصی نیزبراساس اولویت پرمصرف بودن فراهم شود.

 

    پخش فراورده های نفتی منطقه چابهار 

توزیع بیش از 450 میلیون لیتر بنزین در سال 99

مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه چابهار گفت: درسال گذشته بیش از 450 میلیون لیتر بنزین در این حوزه عملیاتی توزیع شده است.

سیدکاظم اسد با بیان اینکه دربازه زمانی یاد شده 452 میلیون و457هزارلیتر بنزین در منطقه چابهارتوزیع شده است، مقدارتوزیع این فراورده نفتی رادرسال قبل ازآن، 514 میلیون و 452 هزار لیتر اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد و 479میلیون لیتر نفت گاز در حوزه عملیاتی چابهارتوزیع شده است، تصریح کرد: از این میزان900میلیون لیتر مربوط به بخش نیروگاهی بوده است.

به گفته مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه چابهاردر یک ماه نخست امسال نیز مصرف بنرین 41 میلیون و 318 هزار لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بیش از 55 درصد افزایش داشته است.

اسد، همچنین مصرف نفت گاز(نیروگاهی وغیرنیروگاهی) را دربازه زمانی یاد شده امسال 127میلیون لیتر اعلام و اظهارکرد: این میزان مصرف درمقایسه بامدت مشابه پارسال 111 درصد افزایش را نشان می دهد.

به گفته وی، در فروردین امسال 58 میلیون لیتر نفت گازدربخش غیرنیروگاهی و بیش از 46 میلیون لیتر نیز در بخش نیروگاهی مصرف شده است.

مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه چابهارهمچنین درباره جایگاه های عرضه سوخت این حوزه عملیاتی گفت: هم اکنون 50 جایگاه عرضه سوخت بنزین و نفت گاز در منطقه چابهار فعال است.

وی با بیان اینکه مجوز احداث 13جایگاه جدید (9 تک سکوی بنزین) و دو جایگاه ساحلی نیزگرفته شده است، تصریح کرد: احداث دو تأسیسات توزیع گاز مایع نیز درمرحله دریافت مجوزقرار دارد.

اسد گفت: هم اکنون دوجایگاه عرضه سی ان جی نیز در منطقه چابهار فعال هستند که احداث چهارجایگاه جدید نیز در ایرانشهر، درگهان وچابهار در دست اقدام است.

مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه چابهار از افزایش دو تا سه برابری ظرفیت ذخیره سازی نفت گازدراین منطقه خبرداد و افزود: این مهم باتعمیر مخازن انبارنفت چابهار، احداث اسکله 50هزارتنی چابهار(با توجه به توسعه سواحل مکران)در آینده محقق خواهد شد.

 

    شرکت انتقال گاز ایران

اهمیت پایداری انتقال اطلاعات، کمتر از انتقال گاز نیست

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، اهمیت پایداری انتقال اطلاعات و تجهیزات ارتباطی را در انتقال گاز کشور مهم برشمرد. مهدی جمشیدی دانا درنشست هم اندیشی مدیر و رؤسای مخابرات و تلمتری و مدیران و رؤسای ICT مناطق که در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومی از طریق ویدئوکنفرانس برگزارشد، هدف ازاین نشست را تغییر رویکرد مخابرات و تلمتری شرکت انتقال گاز ایران خواند و افزود: باید باهمکاری، هم اندیشی وهماهنگی در رفع مشکلات ارتباطی و تجهیزات مخابراتی اقدام کنیم. وی چابکی و واکنش سریع را درفعالیت های مخابرات و تلمتری رامهم برشمرد وتصریح کرد: بخشICT باید همسو با برنامه های تعمیراتی وعملیاتی گام بردارد ودرهمه شبانه روز پاسخگوی همکاران عملیاتی باشد. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران بااشاره به نقشه راه و اهداف راهبردی شرکت انتقال گاز ایران در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ضرورت دارد همه برنامه ها و پروژهای ارتباطی همسوبااهداف راهبردی شرکت باشد وبا هماهنگی مدیران ستادی اجرایی شود. جمشیدی دانا تأکید کرد: باروش های سنتی، دیگر نمی توان تجهیزات را حفاظت کرد؛ بلکه باید تلاش کنیم با فناوری های نو حراستی، در نگهداری زیرساخت های ارتباطی کوشا باشیم و راهکارهای جدید حراستی ارائه دهیم. وی وارد کردن فهرست تجهیزات ICT روی سیستم IPMMSE را ضروری برشمرد و ادامه داد: با ثبت اطلاعات، می توان براحتی نسبت به ارائه آمار تجهیزات ارتباطی دست یافت، بنابراین عملکرد مناطق نیز از این طریق قابل پایش و بررسی است.

 

    شرکت نفت فلات قاره ایران 

اتکای حداکثری به توان داخل در منطقه کیش

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: سال گذشته اقدام های مهم و موثری دراین منطقه، بویژه در پایانه شناور فراورشی کوروش انجام شد که افزون بر بهبود شرایط، صرفه جویی های ارزی و ریالی قابل ملاحظه ای در پی داشت. شهسوار ارغش اظهار کرد: این اقدام ها موارد مختلفی اعم ازساخت داخل کردن قطعات حساس مورد نیاز تا تعمیر، نصب و راه اندازی توربین، طراحی و برنامه نویسی نرم افزار و ... را شامل می شود. وی ساخت داخل کردن کمپرسورهای هوای عرشه پایانه شناور فراورشی کوروش را از اقدام های ارزشمند این منطقه عملیاتی برشمرد و افزود: با توجه به تأکید مدیریت شرکت مبنی برساخت و بومی سازی قطعات مورد نیازتأسیسات، ساخت فیلترهای کارتریجی تفکیک کننده روغن کمپرسورهای هوای عرشه پس از یک سال تبادل نظر میان کارشناسان پایانه شناورفراورشی کوروش و شرکت پیمانکار داخلی، با انجام آزمون های میدانی پایان یافت. رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران اظهارکرد: کمپرسورهای هوای عرشه با توجه به نقش کلیدی خود در تولید، جزو اولویت های اصلی تعمیر و نگهداشت به شمارمی آید. ارغش گفت: کل موجودی فیلترهای کارتریجی کمپرسورهای هوا در انبارپایانه فراورشی کوروش سه ست بوده که پیش از فرایند تحویل گیری و در طول بازه یکساله استفاده شده است.  وی با بیان اینکه هزینه خرید یک ست فیلتر تفکیک کننده روغن، بدون احتساب هزینه های حمل ونقل از نروژحدود34هزار دلاراست، گفت: تأمین همین قطعه با توان داخل، 150 میلیون ریال و کیفیت آن برابر با نمونه خارجی است. ارغش همچنین بااشاره به ساخت تله کابین، بین شناور وسکوی سرچاهی اظهارکرد: از ابتدای بهره برداری ازمخزن لایه های نفتی پارس جنوبی، ارتباط پایانه شناورفراورشی کوروش وسکوی سرچاهی موضوع مهم این منطقه عملیاتی بود. رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره، برقراری این ارتباط با تله کابین را بهترین راه حل مطرح عنوان و اظهارکرد: این طرح به دلیل ضرورت عملیاتی، با استفاده از ظرفیت منطقه عملیاتی کیش وصرف هزینه ای در حدود 2500 میلیون ریال در ابتدای سال قبل اجرایی و ارزیابی شد. به گفته ارغش، اجرای طرح مزبورافزون برصرفه جویی اقتصادی با توجه به جابه جایی ایمن کارکنان و تجهیزات با این وسیله، از تردد چندباره شناور تدارکاتی به سکوی سرچاهی جلوگیری ودر مصرف سوخت شناور پشتیبان صرفه جویی قابل توجهی ایجاد شده است. رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران، برآورد صرفه جویی انجام شده برای ساخت را 1.4 میلیون یورو و برای مشاوره 235هزار یورو اعلام کرد.

 

   سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

مکانیزه سازی انبارهای روباز گوگرد در پارس جنوبی

مدیربنادر و پایانه های دریایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از ممنوعیت انبارش گوگرد تولیدی پالایشگاه های پارس جنوبی در انبارهای روباز منطقه خبر داد و گفت: همه گوگردهای تولیدی پارس جنوبی، به صورت مکانیزه در انبارهای مکانیزه مجتمع بندری پارس انبار و صادر می شود.

علی معصومی با بیان اینکه تبعات زیست محیطی انبارش گوگرد درانبارهای روباز گوگرد برکسی پوشیده نیست ومکانیزه کردن آن به دلایل فنی، تاکنون میسر نبوده است، افزود: برای رفع این مشکل، کارگروهی متشکل ازشرکت نفت وگازپارس به عنوان سازنده پالایشگاه ها، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان بهره بردار، امور بین الملل شرکت ملی گاز به عنوان متولی صادرات و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان متولی و راهبرانبارهای مکانیزه گوگرد تشکیل واین مهم باهمکاری همه شرکت های مسؤول و انجام مجموعه ای از اقدام های اصلاحی در انبارهای مکانیزه گوگرد برطرف شد.

وی کاهش آلودگی محیط زیست منطقه، افزایش بارگیری به کشتی های صادراتی و افزایش سوددهی را از مهم ترین نتایج انتقال انبارهای روباز گوگرد به مجتمع مکانیزه و ذخیره سازی و صادرات گوگرد برشمرد.

معصومی افزود: ذخیره سازی وصادرات به روش مکانیزه، افزون بر صرفه جویی های متعدد به دلیل کاهش زمان بارگیری و سهولت آن در تمایل بیش از پیش خریداران این محصول، تأثیری بسزا دارد، به طوری که هم اکنون بارگیری کشتی هایی با ظرفیت 64هزار تن به سرعت انجام می شود.

رضارستگار، رئیس مجتمع مکانیزه ذخیره سازی وصادرات گوگردسازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیزبا اشاره به تنوع محصولات تولیدی گوگرد پالایشگاه های پارس جنوبی از لحاظ نوع تولید وکیفیت گفت: تولید تا صادرات گوگرد، فرایندی به هم پیوسته است که اگر یک قسمت آن، با اشکال همراه باشد، اجزای دیگر راتحت تاثیر خود قرار می دهد، ازاین روبرای تسریع در جمع آوری انبارهای روبازگوگرد، همه شرکت های دخیل در این کار حضور یافتند تا با ارائه راهکارهای علمی برای این مشکل چاره اندیشی شود.

رئیس مجتمع مکانیزه ذخیره سازی و صادرات گوگرد سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: ظرفیت مجتمع مکانیزه ذخیره سازی و صادرات گوگرد که با هدف کمک به حل بخشی از دغدغه های زیست محیطی و آسان سازی شرایط شتاب درعملیات صادرات گوگرد درسال 1394 بهره برداری شده است، از 23هزار تن درسال 1394به 580 هزار تن در سال گذشته رسید که نشان دهنده رشد 25برابری ذخیره سازی آن از زمان بهره برداری تاکنون است.