شرکت ملی حفاری ایران   

طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری در دستورکار است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: مباحث اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری صنعت نفت در این شرکت در حال بررسی است.

حمیدرضا گلپایگانی درنشست تخصصی که به این منظور برگزارشد، گفت: این طرح نیمه دوم پارسال برای نیروهای پیمانکاری شاغل درپیمان های مستمرغیرپروژه ای مطابق بخشنامه وزیر نفت و دستورعمل اجرایی بخشنامه ارائه شد.

وی افزود: اجرای این طرح در شرکت ملی حفاری ایران با توجه به ساختار سازمانی، ماهیت کارعملیاتی براساس استانداردهای بین المللی و اختصاصی بودن برخی سمت ها در صنعت حفاری، نیاز به واکاوی و بررسی کارشناسی بیشتر دارد.

به گفته گلپایگانی در رایزنی میان مدیریت منابع انسانی شرکت ملی حفاری ایران با مدیر این حوزه درشرکت ملی نفت ایران ابهام های طرح بررسی شده تا رضایتمندی مجموعه کارکنان عملیاتی به نحو مطلوب مدنظر قرار گیرد.

وی با مهم برشمردن طرح طبقه بندی مشاغل در صنعت نفت، ایجاد نظام یکپارچه در سیستم پرداخت دستمزد، انضباط مالی واداری، همچنین صیانت از حقوق کارکنان وسرمایه های انسانی را از مزیت های مهم آن عنوان کرد.

 استقرار دستگاه حفاری 40 فتح در سیاهمکان

دستگاه حفاری سنگین خشکی 40 فتح به منظور شتاب بخشی در اجرای پروژه توسعه میدان نفتی سیاهمکان در مناطق نفت خیز جنوب در این موقعیت عملیاتی مستقر شد.

سیدمجید موسوی، مدیرپروژه حفاری میدان سیاهمکان شرکت ملی حفاری ایران گفت: برای شرکت پژواک انرژی، چهار حلقه چاه در سیاهمکان از سوی این شرکت حفر و تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه پروژه حفاری درمیدان سیاهمکان درشمار پروژه های تعریف شده در طرح توسعه28مخزن درشرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب است، افزود: پیش ازاین دستگاه حفاری سنگین خشکی 93 فتح نیز دراین میدان نفتی مستقرشده و درمدار عملیات قرار گرفته است.

مدیرپروژه حفاری میدان سیاهمکان شرکت ملی حفاری ایران به آمادگی ارائه خدمات فنی و مهندسی حفاری اشاره و تصریح کرد: در همکاری با شرکت پژواک انرژی قرار است دکل سوم نیز برای تسریع در حفاری چاه ها به موقعیت سیاهمکان اعزام شود. موسوی اظهارکرد: دستگاه حفاری40 فتح با سرپرستی مدیریت عملیات حفاری خشکی- 1 است که درنیمه دوم سال 1381به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران پیوست و برخورداری ازکادری مجرب، حفاری 40 حلقه چاه نفت و گازبا متراژ افزون بر119هزارمتر را در کارنامه خود دارد.

 به گفته وی، شرکت خدمات پژواک انرژی نیزاز اجرای دو پروژه به منظور توسعه میدان های سیاهمکان و سپهر با همکاری شرکت ملی حفاری ایران خبر داده که براین اساس، شرکت ملی حفاری ایران در اجرای طرح توسعه میدان های پیش گفته با به کارگیری چهار دستگاه حفاری در مجموع هشت حلقه چاه در میدان سیاهمکان و جفیر حفر خواهد کرد.

 

    شرکت ملی نفت ایران 

برگزاری رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فراورش و نمکزدایی نفت

رویداد فراورش و نمک زدایی نفت خام، از سلسله رویدادهای به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری با محور نیازهای شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که 4 خرداد امسال از سوی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت برگزار می شود.در این رویداد، مسائل وچالش ها با اولویت فراورش و نمک زدایی نفت خام مطرح و جزییات نیازهای فناورانه تشریح می شود و استارت آپ ها، شرکت های فناور و مجموعه های دانش بنیان برای حل آنها، پیشنهادهای اجرایی ارائه خواهند کرد. پیشنهادهای منتخب و قابل انجام، به انعقاد قرارداد همکاری برای خرید خدمات فراورشی (به روش ساخت، مالکیت و بهره برداری) بین پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، ارائه دهنده راه حل و متقاضی فناوری منجر خواهند شد.متقاضیان برای مشارکت در وبینار مربوطه و کسب اطلاع بیشتر و ارسال طرح می توانند به لینک Karizetemad.ir/oilevent مراجعه کنند یا با شماره تلفن های 77240017 و09928527318 تماس بگیرند.

 

    شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

طرح فشارافزایی مخزن با تزریق آب در میدان اهواز عملیاتی شد

‫طرح ازدیاد برداشت وفشارافزایی درمخازن نفتی با تزریق آب برای نخستین بار در صنعت نفت از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت عملیاتی شد.  پروژه تزریق آب در میدان اهواز بنگستان به عنوان نخستین پروژه عملیاتی در پنج بسته شامل مطالعات مخزن، اعتبارسنجی تزریق، برنامه چاه، پایش و تأسیسات روسطحی در گروه ازدیاد برداشت مطالعات مهندسی مخازن طرح ریزی و اجرا شد. بسیاری از فعالیت ها در این پروژه همانند مدل سازی مخزن به منظور تزریق آب، طراحی آزمایش های پیشرفته، مشخصه سازی مخزن در مقیاس آزمایشگاه و چاه و مخزن محور برای نخستین بار در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت انجام شده است. با طراحی و سرپرستی گروه ازدیاد برداشت مطالعات مهندسی مخازن، تزریق و سیلابزنی آب برای بررسی ظرفیت تزریق پذیری در چاه ۴۰۲ اهواز بنگستان، حدود یک ماه و تا دبی 5 هزار بشکه در روز با همکاری مستمر اداره مهندسی بهره برداری انجام شد که با وجود ویژگی های تقریباً ضعیف این مخزن، تفسیر اولیه نتایج حاکی از موفقیت آمیز بودن آزمون در چاه یادشده داشت. با توجه به حجم نفت درجای مخازن بنگستانی، نتایج این پروژه پایلوت می تواند نقشی بسزا در مرحله توسعه و افزایش تولید نفت کشور داشته باشد. براساس مطالعات انجام شده، هزینه تزریق آب تنها 25 درصد هزینه تزریق گاز خواهد بود و هزینه اولیه تزریق گاز به دلیل تجهیزات جمع آوری و فشارافزایی، بسیار بالاتر از گزینه تزریق آب برآورد شده است.

 

     وزارت نفت

اهدای هزاران بسته معیشتی به نیازمندان

حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان (وزارت نفت-جنوب) یازدهمین مرحله رزمایش کمک های مؤمنانه را با تهیه و اهدای هزار بسته معیشتی به خانواده های نیازمند برگزار کرد. عباس ممبینی، فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان (وزارت نفت-جنوب) در آیین یازدهمین مرحله رزمایش کمک های مؤمنانه گفت: در این مرحله از رزمایش، با استفاده از محل کمک های کارکنان شرکت های نفتی، یک هزاربسته معیشتی شامل موادغذایی برای توزیع میان خانواده های نیازمند با کوشش پایگاه های بسیج تابع تهیه شده است. وی افزود: ازابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون با کمک های کارکنان در مجموع 17 هزار و 500 بسته معیشتی شامل مواد غذایی و 6 هزار و 500 بسته نوشت افزار تهیه و میان خانواده های نیازمند استان توزیع شد. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری نیز در آیینی مشابه که برای ارائه خدمات عام المنفعه به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر مناطق عملیاتی جنوب برگزارشد، از اهدای هزار و 500 بسته کمک معیشتی در قالب طرح کمک های مؤمنانه به ارزش 4.5 میلیارد ریال از سوی این شرکت خبر داد. پژمان قضایی پور افزود: این بسته ها تهیه شده و برای توزیع میان خانواده های نیازمند شهرها و مناطق همجوار تأسیسات، در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفته است. وی اکرام خانواده های کم برخوردار را در ایام پر فضیلت مانند ماه مبارک رمضان مهم خواند و اظهار کرد: این شرکت برای تحقق مسؤولیت های اجتماعی، این سنت نیکو را در کنار دیگر خدمات عام المنفعه همواره مد نظر قرار داده است.

 

    شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق 

برداشت 16 میلیارد مترمکعب گاز در سال99

شرکت بهره برداری نفت و گازشرق پارسال درمجموع حدود 16 میلیارد مترمکعب (روزانه 43 میلیون مترمکعب) گاز برداشت کرد. فرشید خیبری، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گازشرق درباره فعالیت های پارسال این شرکت گفت: سال گذشته مقدارتحقق تولیدتکلیفی به 104درصد رسید که مرهون تلاش همکاران درهمه بخش ها، بویژه عملیات، تعمیرات و امور فنی بوده است.

وی برداشت گاز دربرخی روزهای سردسال گذشته را به64میلیون متر مکعب اعلام کرد.

خبیری با اشاره به لزوم تسریع در اجرای طرح های توسعه ای ذخیره سازی گاز به عنوان طرح های راهبردی صنعت نفت، از ذخیره سازی یک میلیارد و 856 میلیون مترمکعب در مخزن شوریجه دی درسال گذشته خبر داد.

وی افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز درسبد انرژی کشور و سیاست های کلان وزارت نفت وشرکت ملی نفت ایران در تأمین پایدارسوخت زمستانی مصارف خانگی، صنعتی، همچنین بی نیازی از واردات گاز، بویژه در شمال شرق کشور، یک میلیارد و856میلیون مترمکعب درمخزن شوریجه دی درهشت ماه نخست سال ذخیره و درچهارماه سرد سال نیز 2 میلیارد و5 میلیون متر مکعب گاز بازتولید شده است. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگازشرق با اشاره به اینکه ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه دی از26 فروردین امسال با7.5میلیون مترمکعب در روز آغاز شده است، تصریح کرد: بارفع مشکل یکی ازکمپرسورهای پالایشگاه شهید هاشمی نژاد، این مقدار بزودی به 11 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

خیبری درباره تعمیرات اساسی و اقدام های فنی مهندسی برای تحقق تولید تکلیفی در سال 99 نیز گفت: برای تحقق اهداف تولید برنامه تعمیرات اساسی در6ماه نخست سال قبل، بیش از 42 هزار نفر-ساعت کار تعمیراتی انجام شد که رکورد به شمار می آید.

وی افزود: انجام چندفقره مسدودسازی واسیدکاری چاه منتج به افزایش برداشت روزانه 500 هزارمترمکعب گاز وتعویض21کیلومترپوش خط لوله هشت اینچ با بهره گیری از پیمانکاران بومی (با نظارت وهمکاری اچ اس ای، بهره برداری وتعمیرات) را از دیگر اقدام های سال گذشته درزمینه برداشت ایمن و پایدار گاز در چهار ماه پایانی سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگازشرق درباره برنامه تعمیرات اساسی امسال نیز گفت: برنامه تعمیرات اساسی از28 اردیبهشت ماه آغازمی شود و تا اوایل آبان ماه ادامه خواهد داشت.

خیبری، تعمیرات درمراکزجمع آوری، اندازه گیری، تأسیسات سرچاهی وخطوط لوله، تعویض پوشش15کیلومترخط لوله 12وهشت اینچ، همچنین تعویض مخزن ذخیره میعانات گازی و برنامه توپکرانی هوشمند را ازجمله برنامه های پیش بینی شده درسال 1400 عنوان کرد.

وی درباره تعویض مخزن ذخیره میعانات گاز نیزگفت: مخزن ذخیره میعانات گازی از سال 1362عملیاتی و مقرر شده است که مخزن جدیدی جایگزین آن شود.

به گفته خیبری، این مخزن درفراورش وجداسازی گاز ارسالی به پالایشگاه نقش اساسی دارد ومیعانات گازی استحصالی ازطریق خط لوله چهاراینچ به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد ارسال می شود.

وی با اعلام به عملیاتی شدن یک حلقه چاه جدید گازی تصریح کرد: امسال یک حلقه چاه با ظرفیت مجموع روزانه یک میلیون و400هزار مترمکعب عملیاتی می شود و حفاری سه حلقه چاه نیز در حال اجراست.

 

    شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان

بازسازی برج هیدروژن سولفوره زدای هفت شهیدان

تعمیرات اساسی برج هیدروژن سولفوره زدای واحد هفت شهیدان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با تلاش کارکنان مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرایندی این شرکت پایان یافت.

همایون داودی، سرپرست مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرایندی شرکت بهره برداری نفت و گازمسجدسلیمان با بیان اینکه برج مذکور نقش بسیار مهمی در فراورش نفت میدان های مسجدسلیمان دارد، افزود: با توجه به ازبین رفتن همه سینی های برج هیدروژن سلفوره زدا، برای بازگرداندن برج به چرخه تولید وتعمیرات اساسی سینی های آن مهندسی معکوس، ساخت و مونتاژ در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: دراین عملیات با توجه به نبود نقشه ساخت سینی ها، با بررسی سینی های آسیب دیده و آنالیز جنس فلز، اقدام به طراحی، ساخت و نصب15مرحله سینی، دو مرحله سینی فشارشکن ورودی و سینی سرریز انتهای برج به روش مهندسی معکوس شد.

 

   شرکت پایانه های نفتی ایران

 کسب موفقیت در دریافت گواهینامه های استاندارد مدیریت

شرکت پایانه های نفتی ایران موفق به کسب گواهینامه های استاندارد مدیریتی از شرکت SGS IRAN شد. مدیرعامل این شرکت درآیین پایانی ارزیابی وممیزی سیستم های مدیریتی شرکت که با حضور مدیران و رؤسای شرکت پایانه های نفتی ایران، همچنین گروه ممیزی خارجی به صورت ویدئوکنفرانس برگزارشد، گفت: شرکت پایانه های نفتی ایران، به عنوان یک شرکت عملیاتی، تخصصی وحرفه ای در رویارویی با نمایندگان مشتریان، خود را ملزم به رعایت همه استانداردهای داخلی و بین المللی می داند. عباس اسدروز اظهار کرد: دراین ارزیابی دو روزه، همه مدارک و مستندات لازم برای ممیزان ارسال و ارزیابی به صورت آنلاین پایش و کنترل شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران اظهارکرد: به منظورصحه گذاری برعملکرد فرایند های جاری سازمانی براساس استانداردهای بین المللی، ممیزی خارجی با حضور ممیزان حوزه های مدیریت کیفیت، مدیریت بهداشت و ایمنی، همچنین مدیریت محیط زیست و نظام مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست برگزار ودرپایان براساس یافته های ممیزی، گواهینامه های استاندارد سیستم مدیریت یکپارچه شرکت پایانه های نفتی ایران برای یک سال دیگر تمدید شد. اسدروز تأکیدکرد: این ممیزی برای تمدید گواهینامه های مدیریت کیفیت ایزو 9001، مدیریت زیست محیطی ایزو 14000، نظام مدیریت ایمنی، بهداشت ومحیط زیست، همچنین مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ایزو 4500 انجام واین گواهینامه ها به مدت یک سال تمدید شدند.

وی اظهارکرد: دریافت این استانداردها مرهون تلاش های بی شائبه و خالصانه همه همکاران در بخش های مختلف شرکت است.

 

   پالایشگاه ستاره خلیج فارس

 اهدای تجهیزات درمانی به شبکه درمان هرمزگان

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: درهمسویی با اهداف مسؤولیت های اجتماعی، بسته ای متشکل از تجهیزات درمانی به شبکه درمان هرمزگان اهدا شد. محمدعلی دادور درحاشیه اهدای این تجهیزات به شبکه بهداشت و درمان استان هرمزگان افزود: با توجه به کاستی های موجود درحوزه بهداشت ودرمان هرمزگان، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، این تجهیزات را که شامل 10تخت آی سی یو، 10 دستگاه مانیتور علائم حیاتی بیمار، 16دستگاه ساکشن جراحی و دو دستگاه بلادگاز می شود، به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اهدا کرده است.

وی ارزش تجهیزات اهدایی این تجهیزات راحدود 13میلیاردریال عنوان وتاکید کرد: شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس درکنار رسالت اصلی خود، یعنی تأمین امنیت سبد سوخت کشور، همواره سعی در اجرای مسؤولیت های اجتماعی داشته است.