چرا برای بازار نفت بازگشت شیل فاجعه بار خواهد بود؟

بخش انرژی یک سال پس از پشت سر گذاشتن رکودی بی سابقه در سال 2020 میلادی، اکنون در میان 11 بخش دیگر بازارهای ایالات متحده آمریکا طی سال 2021 میلادی بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده است. ارزش صندوق قابل معامله در بورس Energy Select Sector SPDR نسبت به پارسال با 41 درصد افزایش همراه بوده است، به گونه ای که سبب می شود سود 11 درصدی بازار بزرگ اس اند پی 500 (S&P 500) کاملا ضعیف به نظر آید. شاخص اس اند پی 500 (S&P 500) مخفف عبارتStandard and Poor›s Index فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس نیویورک و نزدک (NASDAQ) است، این شاخص که بر اساس ارزش گذاری ۵۰۰ شرکت بزرگ و فعال در بازار سهام آمریکا محاسبه می شود، با استفاده از ریسک و بازده شرکت های بزرگ، عملکرد کل بازار سهام را ارزیابی می کند و به عنوان بهترین معیار بازارهای سهام ایالات متحده شناخته شده است. به نظر می رسد قیمت های جهانی نفت خام در سطوح بالای 60 دلار برای هر بشکه تثبیت شده است، قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی ( نفت خام آمریکا) هم اکنون حدود 65 دلار به ازای هر بشکه معامله می شود، در حالی که قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سطوح 68 دلار برای هر بشکه در حال داد و ستد است.

مازاد عرضه در بازار نفت

مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد چند سناریوی احتمالی از جمله مواردی که منجر به مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی می شود، را توصیف می کند. اعضای ائتلاف اوپک پلاس در نشست اخیر خود اعلام كردند كه انتظار دارند تقاضای جهانی نفت خام در نیمه دوم سال جاری میلادی روزانه حدود 6 میلیون بشكه افزایش یابد. این ائتلاف بر این باور است که ذخیره سازی های نفت خام اکنون حدود 70 میلیون بشکه زیر سطح میانگین برای کل سال 2021 میلادی است که نسبت به چشم انداز پیشین 20 میلیون بشکه زیر سطح میانگین کل امسال خوش بینانه تر به نظر می رسد. با این حال، تحلیلگران مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد معتقدند افزایش پیش بینی شده در تولید نفت شیل و برآورد افزایش روزانه 950 هزار بشکه ای برای آن به راحتی می تواند جذب بازارهای جهانی شود، مگر اینكه مسیر احیای شرایط اقتصادی جهان با معضلی قابل توجه روبه رو شود. با این حال، فتوه و اكونومو هشدار داده اند كه اگر روند رشد نفت شیل ایالات متحده آمریکا به مرز افزایشی روزانه یک میلیون و 220 هزار بشکه برسد و سرعت بهبود تقاضای جهانی كندتر از حد انتظار باشد، بازار می تواند تا سه ماه چهارم 2022 با شرایط مازاد عرضه روبه رو شود.

پایبندی اوپک پلاس

این شرایط به مدد موفقیت آمیز بودن شرایط واکسیناسیون برای مقابله با شیوع ویروس همه گیری جهانی کووید-19 (کرونا) و بهبود تدریجی اوضاع اقتصادی جهان به دلیل ازسرگیری فعالیت های اقتصادی و تولیدی در چند کشور از جمله ایالات متحده آمریکا و بسیاری از بخش های اروپا پدید آمده است، اما مهمتر از این پایبندی مداوم تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس به سهمیه های تولید تعیین شده در توافق تاریخی کاهش عرضه نفت کمک شایانی به شرایط کنونی قیمت نفت در بازارهای جهانی کرده است، حال آنها در نشست اخیر تصمیم به افزایش تدریجی تولید گرفتند. اعضای ائتلاف اوپک پلاس روزانه حدود 8 میلیون بشکه نفت از تولید خود کاستند، اما اکنون توافق کرده اند روزانه دو میلیون و 100 هزار بشکه نفت را در بازه زمانی مه تا ژوئیه سال جاری میلادی وارد بازارهای جهانی کنند. با این حال، کارشناسان بازارهای جهانی نفت خام اکنون هشدار داده اند که اعضای اوپک پلاس، مسئول بیش از یک سوم عرضه نفت جهان، می توانند شاهد خنثی شدن تلاش های خود توسط رقیب اصلی شان، یعنی نفت شیل ایالات متحده آمریکا باشند. براساس تجزیه و تحلیل مؤسسه معتبر مطالعات انرژی آکسفورد، افزایش قیمت های جهانی نفت خام می تواند مسیر بازگشت قابل توجه نفت شیل ایالات متحده آمریکا به بازارهای جهانی را در سال 2022 میلادی هموار کند، که این وضع به طور بالقوه می تواند توازن شکننده موجود در بازار نفت را بر هم زند. بسام فتوه، مدیر مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد و آندریاس اکونومو، تحلیلگر این مؤسسه بر این باورند که با ورود به سال 2022 میلادی، صحنه رویارویی شرایط احیای نامساعد صنعت شیل آمریکا با بازگشت بشکه های نفت اعضای ائتلاف اوپک پلاس به بازارهای جهانی، منبع اصلی بی اطمینانی در بازار خواهد بود. آنان افزودند: مانند دوره های پیشین،

نفت شیل ایالات متحده آمریکا همچنان عامل اصلی شکل دهی به اوضاع بازار نفت خواهد بود.

احیای صنعت نفت شیل

بخش هشداردهنده گزارش مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد این است که امکان دارد در این گزارش تنها احیای جزئی صنعت نفت شیل ایالات متحده آمریکا دلیل مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در نظر گرفته شده باشد. پس از سقوط قیمت نفت به پایین ترین سطح تاریخی اش، تولیدکنندگان نفت شیل در ایالات متحده آمریکا پارسال روزانه بیش از 2 میلیون بشکه از تولید خود کاستند. با این حال، بسیاری از شرکت های تولید نفت شیل با ادامه روند افزایشی قیمت نفت، در حال افزایش تولید هستند و این موضوع شرکت هایی که عمیق ترین کاهش تولید را تجربه کرده اند نیز شامل می شود. برای نمونه، شرکت کونوکوفیلیپس از تولیدكنندگان آمریکایی نفت شیل مستقر در تگزاس پس از اعلام عمیق ترین كاهش تولید در زمانی كه بسیاری از شركت های شیل تمایلی به كاهش تولید و انصراف از سهم بازار نداشتند، توانست منطقی تر عمل کند. این شرکت، تولید نفت شیل در آمریکای شمالی را حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش داد که یکی از بیشترین کاهش ها توسط یک تولیدکننده آمریکایی به شمار می آمد. با این حال، کونوکوفیلیپس در تازه ترین گزارش عملکرد خود اعلام کرد که که تولید سه ماه نخست امسال این شرکت به استثنای لیبی، با 16.4 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال به یک میلیون و 490 هزار بشکه معادل نفت رسیده که 30 درصد بالاتر از رقم تولید روزانه یک میلیون و 140 هزار بشکه معادل نفت در سه ماه چهارم سال 2020 میلادی است. کونوکوفیلیپس برآوردی خوشبینانه ارائه داده است و انتظار دارد به دلیل اجرای عملیات تعمیرات دوره ای و نگهداری فصلی برنامه ریزی شده در اروپا و آسیا-اقیانوسیه تولیدش در سه ماه دوم امسال به استثنای لیبی، به یک میلیون و 500 هزار بشکه تا یک میلیون و 540 هزار بشکه برسد. شمار دکل های حفاری نفت ایالات متحده آمریکا به طور مداوم در حال افزایش است، تعداد کل دکل های فعال این کشور قرار است تا پایان سال جاری میلادی به 602 دستگاه برسد که نسبت به رقم 222 دکل در تابستان یعنی پایین ترین سطح 13 سال اخیر، جهشی خیره کننده به شمار می آید.

در حالی که ارتباط مستقیم دکل ها و تولید پیچیده است، تحلیلگران مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد نتیجه گرفته اند که افزایش تولید شیل می تواند بر محاسبات دقیق اوپک پلاس تأثیر بگذارد.

 

 

منبع: اویل پرایس

نویسنده: الکس کیمانی

مترجم: امیر دشتی