بررسی شیوه های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کنترل شیوع کرونا

خلاقیت در رنگ بندی مناطق عملیاتی

  سمیه راهپیما   از زمان شیوع پاندمی ویروس کرونا در سطح جهان و کشورمان، مدیران و مسؤولان بهداشت و درمان با توصیه ها، پیشگیری و پیدا کردن راه حلی برای مقابله با این ویروس، تمام تلاش خود را می کنند تا از شیوع و افزایش مرگ و میرها بر اثر این بیماری جلوگیری کنند. از این رو تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی موظف به اجرای دستورعمل های دولت برای کاهش سرعت این ویروس منحوس هستند. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، یکی از سازمان هایی است که از همان ابتدای ویروس کرونا اقدام به تدوین دستورعمل هایی به موازات شیوه نامه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور کرد و با افزایش سطح آگاهی از طریق آموزش های مجازی، ایجاد مراکز نقاهتگاهی در مناطق عملیاتی و... سعی در کاهش و پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا داشته و دارد. در ادامه گفت وگوی «مشعل» را با پیمان فریدنیا، رئیس واحد سلامت کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت می خوانید.

  پیمان فریدنیا، رئیس واحد سلامت کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت می گوید: «در این سازمان، برای مدیریت ویروس کرونا چهار حوزه کاری وجود دارد که شامل واحد سلامت خانواده، خدمات بیمارستانی، مراکز سلامت کار (طب صنعتی) و ستادهای فرماندهی (EOC) می شود. در این میان، واحد سلامت کار به موضوع سلامت کارکنان و شاغلان مناطق عملیاتی و ستادی صنعت نفت می پردازد و در این زمینه، برنامه های منسجمی داشته که در قالب 60 دستورعمل ابلاغ و اجرا شده است.»

به گفته او، «نقش محیط های اداری و صنعتی، در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا بسیار مهم است، از این رو سعی کردیم با مدیریت کمپ های کارکنان شرکت های عملیاتی مانند مناطق اقماری، سکوهای نفتی، جزایر و بخش های دور افتاده، از طریق خود اظهاری و پایش در سامانه های مراقبتی که نظارت آن به عهده پزشکان و پرستاران طب صنعتی است، ریسک انتشار را به حداقل برسانیم.»

رئیس واحد سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت ادامه می دهد: «روش های کنترل و نظارت بر این اقدام ها از ابتدای شیوع ویروس کرونا به صورت فعال دنبال می شود، ضمن آنکه بحث کنترل های خوداظهاری در سه بخش اساسی مانند بررسی علایم، بررسی افرادی که اعضای خانواده او مبتلا هستند و مسافرت به مناطق پرخطر انجام می شود. این سه متغیر مشخص می کند که آیا فردی نیاز به تست دارد یا خیر؟ در مناطق شهری تست پی سی آر انجام می شود؛ اما در مناطق عملیاتی که دسترسی به تست پی سی آر محدودتر است، از تست سریع آنتی ژن کووید19 استفاده می کنیم.»

برگزاری کلاس های آموزش مجازی

رئیس واحد سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت می گوید: «برای مدیریت انتشار ویروس کرونا، با همکاری واحدهای روابط عمومی و آموزش شرکت های صنعت نفت، برنامه های آموزشی مجازی در نظر گرفته ایم تا از این طریق، سطح آگاهی کارکنان و مدیران از این ویروس افزایش یابد و توجه به مسائلی همچون گندزدایی، استفاده از ماسک، تهویه محیط های کاری و فاصله گذاری اجتماعی داشته باشند، ضمن آنکه دستورعمل ایاب و ذهاب و هتلینگ کارکنان اقماری را مورد توجه قرار دهند.»

شناسایی بیماران پر خطر

فریدنیا با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تیم های واکنش سریع، نقشی اساسی در رصد و شناسایی افراد مبتلا در محیط کار دارند، می گوید: «این تیم علاوه بر رصد و شناسایی مبتلایان، اقدام های کنترلی نیز برای جلوگیری از انتشار ویروس از سوی افراد دارای تماس نزدیک انجام می دهد؛ یکی از این اقدام های کنترلی، انجام تست های آزمایشگاهی یا قرنطیه افراد علامت دار یا مشکوک است تا از این طریق، زنجیره انتقال شکسته و از انتشار در محیط کار جلوگیری شود.»

او، مدیریت کارکنان دارای بیماری مزمن را از دیگر فعالیت های واحد سلامت کار بیان می کند و ادامه می دهد: «احتمال ایجاد عوارض بیماری کووید19 در این افراد زیادتر است و در صورت مبتلا شدن، احتمالا نیاز به بستری و مراقبت های ویژه وجود دارد و گاهی اوقات، شاهد مرگ این افراد هستیم. از این رو سعی داریم تا این افراد با هماهنگی منابع انسانی و سیستم اداری به صورت دورکار به فعالیت خود ادامه دهند و تا حد ممکن، حضور خود را در محیط کار کاهش دهند و توصیه می شود کارکنان دارای بیماری زمینه ای از قوانین یک سوم و دو سوم استفاده کنند.»

رنگ بندی مناطق عملیاتی

فریدنیا با بیان اینکه رنگ بندی شرایط اضطرار شهرها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برای مناطق عملیاتی نیز در نظر گرفته شده است، ادامه می دهد: «با کمک اچ اس ای مناطق، رنگ بندی ها برای دو هفته آینده انجام می شود. از این رو ممکن است پالایشگاهی زرد باشد؛ اما با فاصله چند 10 کیلومتری آن شهر، قرمز باشد. به این معنا که مداخلات را متناسب با شرایط آماری بروز بیماری در محیط های عملیاتی صنعت نفت تعریف می کنیم.» به گفته او، «ساختمان های ستادی وزارت نفت از اعلام وزارت بهداشت برای شهرها تبعیت می کنند؛ اما بررسی مناطق عملیاتی که خارج از شهرها هستند و کارمندان آن از تمامی سطح کشور میآیند، متفاوت تر است. در دستورعملی که با کد (42PRO- ) تعریف شده، اگر کل تعداد مبتلایان طی دو هفته قبل تا زیر نیم درصد جمعیت شاغلان باشد (زرد)، بین نیم تا یک درصد(نارنجی) و بالای یک درصد (قرمز) است. زمانی که منطقه ای قرمز یا نارنجی اعلام می شود، باید تعداد کارکنان آنها در بخش اداری و مالی منطقه عملیاتی کاهش یابد.»

ایجاد مراکز قرنطینه در محل کار

او با اشاره به مراکز قرنطینه محل کار می گوید: «برای برخی مناطق مانند عسلویه، خارک و ... برنامه قرنطینه محل کار در نظر گرفته شده که از سوی واحد سلامت کار در اختیار کارکنان قرار می گیرد. افرادی که مشکوک به بیماری هستند، به قرنطینه محل کار ارجاع داده می شوند. کاربرد این قرنطینه، محل کار برای مناطق عملیاتی، بخصوص اقماری هاست. در مناطق اقماری با وسعت کوچک نیز یک کانکس برای این کار در نظر گرفته شده است.» رئیس واحد سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت ادامه می دهد: «تمام کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری در مناطق عملیاتی می توانند از خدمات مراقبتی و بهداشتی کرونا بهداشت و درمان صنعت نفت استفاده کنند؛ اما در شهرهای بزرگ، کارکنان غیر رسمی تنها از طریق بیمه تکمیلی می توانند خدمات درمانی دریافت کنند. در زمینه مراقبت های بهداشتی تفاوتی وجود ندارد و به تمام جمعیت صنعت نفت ارائه می شود. نزدیک به 200 مرکز سلامت کار، حدود 100 مرکز سلامت خانواده و 9 بیمارستان داریم که وظیفه ارائه خدمات به کارکنان و خانواده ها را در مناطق عملیاتی و شهری به عهده دارند.»

کمک به وزارت بهداشت و درمان

به گفته او، «بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز به طور کامل از نظر تجهیزات، نیروی انسانی و فضای ساختمان شرایط قابل قبولی دارند و از همان ابتدا بخش های ویژه کرونا راه اندازی شد. همانطور که می دانید، اصلی ترین نیاز این بیماران، دسترسی به اکسیژن طبی است که برای بیمارستان ها، دستگاه تولید اکسیژن خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته و همچنین برای آنها مخازن نگهداری اکسیژن مایع با ظرفیت بالا در نظر گرفته شده، دستگاه های ونتیلاتور برای آی سی یو نیز تهیه شده و حتی به وزارت بهداشت در زمینه ونتیلاتور کمک کرده ایم. ضمن آنکه داروهای ضد ویروس کرونا برای بیش از یک ماه مصرف تهیه شده و مرتب نیز تمدید می شود، از این رو کمبود دارو نداریم.»