سربلندی گاز در مناطق مرزی و محروم شرق کشور

گاز خراسان جنوبی رکوردها را جا به جا کرد

 مهدی مهرابی   پرچم داری در میان شرکت های گاز استانی به ویژه طی سال های گذشته که شاهد توسعه های بی نظیر شبکه گاز در کشور بوده ایم امتیازی است که نصیب هر شرکتی نمی شود. در این میان شرکت گاز استان خراسان جنوبی با ثبت رکوردهای بی سابقه در تاریخ این شرکت و صنعت گاز پا را از برنامه های تکلیفی فراتر گذاشته و با توسعه گاز توانسته این شرکت را در مناطق محروم و مرزی کشور سربلند کند. کسب رکورد بالاترین میزان گازرسانی به صنایع بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در بین شرکت های گاز استانی، گازرسانی به 634 روستا در یکسال و اجرای 2 هزار و 471 کیلومتر شبکه گازرسانی از جمله فعالیت هایی است که گاز خراسان جنوبی را در میان دیگر شرکت ها پیشتاز کرده است. در ادامه گفت وگو با سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی را درباره ثبت رکوردهای جدید گازرسانی و فعالیت های این شرکت در سال 99 می خوانیم.

 در سال گذشته در مجموع به چند روستای استان گازرسانی شد؟

شرکت گاز استان خراسان جنوبی با خلق رکورد گازرسانی به 634 روستا طی یک سال، فراتر از وعده خود برای گازرسانی روستایی جامه عمل پوشانده است. در ابتدای سال گذشته و بر اساس برنامه ریزی های صورت پذیرفته، وعده دادیم که تا پایان سال 99، تعداد 400 روستای خراسان جنوبی را به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل می کنیم و بر همین اساس شعار سال را «سال 1399، گازرسانی به 399+1 روستا» نام گذاری کردیم.

با تلاش و همت کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی، با وجود شرایط خاص اقتصادی و وجود بیماری کرونا، توانستیم فراتر از وعده خود عمل کنیم و 634 روستا را از نعمت گاز طبیعی بهره مند سازیم.

  در صحبت ها به ثبت رکورد اشاره کردید؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

بله. رکورد بی سابقه گازرسانی به 634 روستا طی یک سال، در کارنامه افتخارات شرکت گاز استان خراسان جنوبی ثبت شد که این حجم عظیم گازرسانی در بیش از نیم قرن فعالیت شرکت ملی گاز ایران، یک رکورد بی سابقه محسوب می شود.

همچنین از ابتدای تاسیس شرکت تا انتهای سال 96، تعداد 44 هزار و 721 مشترک روستایی گاز در استان وجود داشته است و تنها طی سه سال گذشته با رشد 108 درصدی نسبت به 11 سال قبل، 48 هزار و 175 مشترک روستایی در خراسان جنوبی به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده اند.

 در حوزه شبکه گذاری گاز نیز شاهد ثبت رکورد بوده اید. لطفا در این زمینه نیز آماری ارائه کنید.

بر اساس گزارش دریافتی از شرکت ملی گاز ایران، طی سال گذشته بالاترین مقدار شبکه گازرسانی اجرا شده در بین شرکت های گاز استانی به میزان 2 هزار و 471 کیلومتر به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شده است. از این میزان 2 هزار و 377 کیلومتر شبکه مربوط به مناطق روستایی و 94 کیلومتر نیز مربوط به مناطق شهری استان بوده است.

در بازه زمانی یادشده، 59 کیلومتر خط انتقال گاز نیز اجرا شده و مجموع خطوط انتقال گاز استان به 1045 کیلومتر افزایش یافته است.

  در حوزه صنایع و واحدهای تولیدی چه عملکردی داشته اید؟

شرکت گاز خراسان جنوبی دارای بالاترین میزان گازرسانی به صنایع بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در بین شرکت های گاز استانی است. سال گذشته به 264 واحد صنعتی و تولیدی گازرسانی شد. هم اکنون 1650 واحد صنعتی و تولیدی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند؛ ضمن اینکه بالاترین میزان گازرسانی به صنایع مشمول مصوبه شورای اقتصاد در سطح کشور به تعداد 1002 واحد صنعتی و تولیدی با افتخار به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شده است.

 هم اکنون در مجموع چه تعداد مشترک استان از گاز برخودارند؟ سال گذشته چه تعداد مشترک جدید جذب شد؟

از ابتداي تاسيس شرکت گاز خراسان جنوبي تاکنون بیش از 291 هزار مشترک گاز در اقصي نقاط استان جذب شده که از این تعداد 196 هزار و 743 مشترک شهری و 94 هزار و 374 مشترک روستایی است.

در سال گذشته 27 هزار و 521 مشترک جديد گاز در سطح استان جذب شده است که از اين تعداد 6 هزار و 618 مشترک شهري و 20 هزار و 903 مشترک روستايي است.

 در سال گذشته در مجموع چه میزان گاز در سطح استان مصرف شده است؟

در مجموع در سال گذشته یک میلیارد و 640 میلیون مترمکعب گاز در بخش های مختلف مصرف شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 98 حدود 140 میلیون مترمکعب افزایش داشته است. بیشترین مقدار مصرف گاز استان در سال گذشته با ثبت تحویل 700 میلیون مترمکعب مربوط به بخش نیروگاهی بوده است. در بخش خانگی، عمومی و تجاری نیز 577 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف شده است که نسبت به سال 98، حدود 16 درصد افزایش داشته است.

بخش هاي صنعتی و سيمان و حمل و نقل نیز در سال گذشته در مجموع 363 میلیون مترمکعب مصرف داشته اند.

  طی چندسال گذشته طرح های بهبود معیشت کارکنان از سوی وزارت نفت و شرکت گاز در حال اجراست. در حوزه افزایش رضایت مندی کارکنان چه اقداماتی از سوی گاز خراسان جنوبی انجام شده است؟

شرکت گاز استان خراسان جنوبی با نگاه ویژه به نیروی انسانی به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در سطح شرکت ملی گاز ایران، طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی را اجرا کرده است.

بسیار خرسندیم که با توجه به تاکید معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در زمینه ضرورت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، به عنوان یکی از شرکت های گاز استانی پیشتاز در اجرای این طرح بوده ایم .

پیش نویس این طرح با همکاری مشاور طبقه بندی مشاغل شرکت ملی گاز و کارشناسان این شرکت در آذر ماه 97 آماده شد و با وجود مشکلات مالی خوشبختانه با یاری خداوند توانستیم در همان سال این طرح را به مرحله اجرا برسانیم. اجرای این طرح قطعا باعث ایجاد انگیزه مضاعف، افزایش کیفیت خدمات و افزایش بهره وری در انجام وظایف محوله می شود. علاوه بر اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، ما به التفاوت افزایش حقوق و مزایای کارکنان درسال 99 نیز محاسبه و براي همه كاركنان پیمان های مستمر غیر پروژه ای اعم از اركان ثالث و حجمي از جمله نیروهای امداد، تعمیرات، خدمات، گازبان ها، حفاظت و نگهبانی از محل بودجه جاري اين شركت پرداخت شده است.

در شرکت گاز خراسان جنوبی 484 نفر مشمول طرح طبقه بندی مشاغل و 1283 نفر نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی کارکنان قرار گرفته اند.

  در پایان اگر نکته ای باقیمانده بفرمایید.

در ابتدای سال 97 تنها 293 روستا در سطح استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار داشتند که با تلاش جهادی کارکنان تنها طی سه سال، تعداد 1020 روستا به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شدند.

از سوی دیگر، اتمام پروژه های گازرسانی پایان ماموریت شرکت گاز در استان نخواهد بود بلکه دریچه ای جدید در افزایش کیفیت خدمت رسانی و رضایتمندی مشترکان نیز به طور مستمر در دستور کار این شرکت قرار دارد.