اجماع سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک چه بود؟

کاهش تولید فوریه اوپک پلاس 7.125 میلیون بشکه

در سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک که شامگاه سه شنبه (۱۶ دی ماه) با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد، ضمن ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه ای به روسیه و قزاقستان برای ۲ ماه فوریه و مارس، بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه برای ماه مارس به اجماع رسیدند.

۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)،  در سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق ویدئوکنفرانس ضمن ارائه مجوز افزایش تولید محدود برای روسیه و قزاقستان در ماه های فوریه و مارس ۲۰۲۱ بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه ای برای ماه مارس به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق قرار شد روسیه و قزاقستان در فوریه و مارس روزانه ٧٥ هزار بشکه به تولید خود بیفزایند؛ به آن معنا که مجموع افزایش تولید روزانه دو کشور در ماه های یادشده ۱۵۰ هزار بشکه خواهد بود، دیگر کشورها هم افزایش تولید را متوقف می کنند. سهم روسیه از این مقدار افزایش در دو ماه فوریه و مارس امسال روزانه ۶۵ هزار بشکه و قزاقستان ۱۰ هزار بشکه خواهد بود.

اعضای اوپک پلاس همچنین در این نشست تصمیم گرفتند نشست فوریه در سومین روز این ماه و در سطح کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک پلاس و نشست آینده وزارتی اوپک پلاس در ماه مارس برای بررسی تازه ترین تحولات برگزار شود.

اعضای اوپک پلاس در نتیجه محدودیت ها و قرنطینه در بسیاری از نقاط جهان که کاهش تقاضا برای سوخت را به همراه داشته است، در سال ۲۰۲۰ عرضه نفت خود را به مقدار کم سابقه ای کاهش دادند.

کشورهای تولیدکننده عضو این ائتلاف در بازه زمانی مه تا ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه نفت خود را روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز محدود کردند و سپس رقم کاهش عرضه روزانه آنها از اوت پارسال به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و از یکم ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

 

افزایش عرضه ۷۵ هزار بشکه ای، تأثیری در خروجی اوپک پلاس ندارد

وزیر نفت به افزایش تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه ای کشورهای روسیه و قزاقستان در ماه های فوریه و مارس اشاره کرد و گفت: این مقدار تغییر در تولید، تأثیری در خروجی اوپک پلاس و بازار جهانی نخواهد داشت.

بیژن زنگنه درباره نتایج سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس اظهار کرد: تصمیم بر این شد که به دلیل مشکلاتی که روسیه و قزاقستان داشتند و توافقی که عربستان با آنها کرده بود، تولید این دو کشور برای ماه فوریه روزانه ۷۵ هزار بشکه و برای ماه مارس هم روزانه ۷۵ هزار بشکه دیگر (در مجموع  دو ماه روزانه ۱۵۰ هزار بشکه) اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در واقع این افزایش روزانه ۷۵ هزار بشکه ای تأثیر قابل اندازه گیری در تولید ندارد و تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تغییر قابل ذکری نمی کند، افزود: این دو کشور هم شماری مشکلات داخلی داشتند، نه اینکه بخواهند عدد تغییری کند و می خواستند مراعاتشان هم درست باشد.

وزیر نفت تأکید کرد: با توجه به اینکه زمستان است، این کشورها مصرف داخلی بیشتری دارند و این تغییر در بازار جهانی و در مقابل تولید روزانه ۴۰ میلیون بشکه تأثیری ندارد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا کشور دیگری قرار نشد داوطلبانه تولید خود را کاهش دهد تا این رقم افزایش تولید جبران شود، گفت: به صورت رسمی اعلام نشده، ممکن است در کنفرانس خبری اعلام شود.

 

 

وزیر نفت:

محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد

وزیر نفت در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه ها گفت: هیچ محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد و نه تنها در استان تهران، بلکه در نیروگاه های اصفهان، البرز و قم نیز مازوت مصرف نمی شود.

بیژن زنگنه در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در جمع خبرنگاران گفت: اینکه می گویند چون مازوت اضافه دارند، یا باید در بیابان بریزند یا در نیروگاه ها مصرف کنند، حرف درستی نیست؛ ما نه در صادرات مازوت و نه در صادرات هیچ فرآورده ای مشکلی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه ایران در صادرات مازوت هیچ محدودیتی ندارد، کما اینکه در تابستان، تا حدودی همه مازوت تولیدی صادر شده است، افزود: آنچه قابل انتظار نبود، افزایش مصرف گاز است که احتمال دارد ناشی از رفتار مردم برای مقابله با کرونا باشد.

وزیر نفت با اشاره به آمار شرکت ملی گاز ایران که ازسوی استاندار تهران اعلام شد، گفت: بر مبنای این آمار، مصرف گاز استان تهران از ابتدای آذر تا ۱۲ دی ماه امسال حدود ۱۵ درصد و میانگین مصرف گاز کشور ۱۲ درصد افزایش یافته است.

 

نمی توانیم گاز خانگی را قطع کنیم

زنگنه با بیان اینکه باز گذاشتن پنجره ها برای مقابله با کرونا می تواند از دلایل این افزایش مصرف باشد، ادامه داد: در نامه ای به ستاد ملی مقابله با کرونا این مسئله را یادآور شده ام که برای تغییر نگرش مردم در این باره اطلاع رسانی شود.

وزیر نفت گفت: ما نمی توانیم گاز خانگی را قطع کنیم، بنابراین مجبوریم ارسال گاز به صنایع و نیروگاه ها را محدود کنیم تا سوخت مایع مصرف کنند.

زنگنه تصریح کرد: در دنیا روزانه بیش از ۴ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه ها مصرف می شود و این موضوع تنها اختراع ما نیست، هرچند هم اکنون نیز در تهران مازوت مصرف نمی شود.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد:

آغاز اجرای طرح های تولید پروپیلن از پروپان در ماهشهر

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از آغاز اجرای طرح های تولید پروپیلن از مسیر پروپان (PDH) در منطقه ماهشهر خبر داد.

بهزاد محمدی ضمن بازدید از طرح های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، مرکز نخست توسعه صنعت پتروشیمی است، به طوری که یک سوم از مقادیر کل تولید و درآمد صنعت پتروشیمی به این منطقه اختصاص دارد. وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ درصدصنعت پتروشیمی در ماهشهر مستقر شده است، افزود: یکی از اهداف و برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این منطقه، اجرای طرح های صنایع پایین دستی پتروشیمی و توسعه آن در منطقه است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اهمیت بازدیدهای میدانی از روند اجرای طرح های پتروشیمی، یکی از اهداف این بازدیدها را واکاوی مشکلات و چالش های پیش روی مجریان طرح های پتروشیمی به ویژه طرح های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی دانست و ادامه داد: چهار طرح انیدریدمالئیک پتروکیمیای ابن سینا، طرح های PDH سلمان فارسی و هیرسا پلیمر سهند و نیز پتروناد آسیا برای نخستین بار در کشور در دست اجرا هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه های این شرکت در جهش سوم صنعت پتروشیمی تولید پروپیلن از مسیر پروپان است، گفت: پروپیلن از محصولات حیاتی صنعت پتروشیمی است که پروژه PDH سلمان فارسی آغازی برای افزایش تولید ظرفیت های این محصول گران و ارزشمند در این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه پروژه پتروشیمی سلمان فارسی که نخستین طرح در زنجیره تولید پروپیلن از مسیر پروپان در سبد جهش سوم صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد:  این طرح با دانش فنی خارجی در حال اجراست، امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تولید پروپیلن به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره پروژه شرکت پتروشیمی پتروکیمیای ابن سینا گفت: طرح انیدریدمالئیک این شرکت پتروشیمی در سبد طرح های جهش دوم است که امیدواریم این طرح در بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی درباره اجرای طرح PDH پتروشیمی هیرسا پلیمر سهند، یادآور شد: این طرح پتروشیمی از دیگر طرح های تولید پروپیلن از مسیر پروپان و تکمیل زنجیره تا تولید پلی پروپیلن است که هم اکنون با تأمین شدن دانش فنی، پیش بینی می شود این طرح در سبد جهش سوم تا سال ۱۴۰۱ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن به بهره برداری برسد.

محمدی با اشاره به اجرای طرح های صنایع پایین دستی در منطقه ماهشهر، درباره طرح پتروناد آسیا گفت: این طرح یکی از جذاب ترین طرح های پتروشیمی در بخش صنایع پایین دستی است که سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از این طرح، صنعت پتروشیمی از واردات آمین های (MDEA) مورد نیاز صنعت بی نیاز خواهد شد.

معاون وزیر نفت پس از بازدیدهای میدانی از طرح های پتروشیمی، در نشست هایی که با حضور مدیران و مجریان این طرح ها برگزار شد، تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بحث های تامین خوراک، دسترسی به امکانات، یوتیلیتی ها و زیرساخت ها، رفع چالش ها و موانع پیش رو اجرای طرح های پتروشیمی تلاش و اهتمام ویژه ای دارد، ولی در مقابل انتظار داریم که طرح های پتروشیمی نیز نسبت به اجرای تعهدها و برنامه های خود متعهد باشند.

 

دومین گوی شناور صادرات میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی نصب شد

دومین گوی شناور بارگیری و صادرات میعانات گازی پالایشگاه های سایت ۲ پارس جنوبی با موفقیت نصب شد.

این گوی شناور (SPM) با ظرفیت بارگیری ۷ هزار مترمکعب بر ساعت میعانات گازی، عصر دوشنبه (۱۵ دی ماه) با شناور سی مستر در خلیج فارس نصب شد. هم اکنون میعانات گازی فازهای منطقه پارس ۲ از طریق یک میترینگ مشترک و با یک خط لوله دریایی به گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی برای بارگیری ارسال و دومین گوی شناور نیز با یک خط لوله ۳۶ اینچ دریایی به طول ۶.۸ کیلومتر به این میترینگ مشترک متصل می شود.

این خط لوله در دو بخش اجرا شده است؛ در مرحله نخست، عملیات کشش خط لوله دریا از ساحل (Shore Pulling) به طول ۱.۳ کیلومتر برای نخستین بار با روش حفاری افقی جهت دار (HDD) در پارس جنوبی پایان یافت و مرحله دوم، لوله گذاری به طول ۵.۵ کیلومتر در مدت چهار روز کاری، با شناور لوله گذار سی مستر تکمیل شد.

ساخت این خط لوله و نصب دومین سامانه بارگیری و صادرات میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی در شرح کار قرارداد بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی اجرا و تکمیل شده است.

با توجه به تکمیل فرآیند نصب، در مرحله بعد گوی شناور با یک اسپول به خط لوله متصل می شود و پس از پایان فعالیت های پیش راه اندازی، گوی آماده بارگیری میعانات خواهد شد.

با بهره برداری از این گوی شناور که کار ساخت و انجام آزمون های کیفی آن ازسوی یک شرکت خارجی انجام و اردیبهشت امسال وارد پارس جنوبی شده بود، ظرفیت بارگیری میعانات گازی فازهای پارس جنوبی افزایش می یابد.

افزون بر بالا بردن ظرفیت بارگیری کشتی ها در پایانه صادراتی منطقه پارس ۲، افزایش انعطاف پذیری عملیاتی از طریق انجام تعمیرات دورهای تأسیسات، جلوگیری از فرسودگی تجهیزات اندازه گیری و بارگیری میعانات گازی، متعادل سازی سطح توان عملیاتی آنها و تولید پایدار گاز و میعانات گازی از نتایج مهم نصب و بهره برداری از گوی شناور فاز ۱۹ پارس جنوبی است.