پلویی مجلسی و پرخاصیت

کلم پلو تهرانی

 مه سیما شافعی برزی

کلم پلو، یکی از غذاهای سنتی خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. این پلوی مجلسی را علاوه بر گوشت چرخ کرده با مرغ یا حتی بدون گوشت هم می توان درست کرد. کلم پلوی تهرانی برخلاف کلم پلوی معروف شیرازی گوشت سبزی ندارد. همانطور که می دانید کلم دارای فواید زیادی است که از جمله آن می توان به افزایش عملکرد ذهنی و تمرکز افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. علاوه بر این، کلم آرام بخش است و می تواند مانند یک مسکن برای سردردهای مزمن موثر باشد. کنترل فشار خون و کمک به کاهش کلسترول از دیگر خواص کلم سفید محسوب می شود.

     مواد لازم

برنج: ۴ پیمانه

کلم برگ: ۵۰۰ گرم

پیاز: یک عدد

سیر: یک حبه کوچک

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

رب گوجه: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، کاری و دارچین: به میزان لازم

  طرز تهيه

ابتدا برنج را شسته و از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس می کنیم. سپس کلم را ریز خرد کرده، پیاز را نگینی و سیر را له می کنیم. درون تابه روغن می ریزیم و پیازها را تفت می دهیم، گوشت و سیر را اضافه کرده و مواد را کاملا سرخ می کنیم. سپس کلم ها را اضافه کرده و خوب سرخ می کنیم. بعد از سرخ شدن کلم ها، رب گوجه و ادویه ها را به موادمان می افزاییم و بعد از اینکه به طور کامل تفت خوردند، کمی آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا پخته شوند و آب اضافه شده نیز به طور کامل تبخیر شود. برنج را به روش آبکش آماده می کنیم. ته دیگ مورد نظرمان را کف قابلمه می گذاریم و مواد آماده شده را لابه لای برنج می ریزیم و می گذاریم تا دم بشکد.

نکات مهم

1) می توانید گوشت را با یک عدد پیاز ریز رنده شده، آب گرفته شده و نمک و ادویه قلقلی و سرخ کنید.

2) مواد و کلم را خوب سرخ کنید و به آن ادویه مخصوصا دارچین بزنید تا بوی بسیار خوبی بگیرد و بوی نامطبوعش از بین برود.

 

حلوای شیر

 فاطمه عباسی

مواد لازم

آرد: نصف پیمانه (لیوان)

شکر: نصف پیمانه

مخلوط شیر و گلاب: یک پیمانه

روغن: یک چهارم لیوان

زعفران دم کرده غلیظ: یک قاشق چایخوری

 هل: به میزان لازم

 طرز تهیه

ابتدا آرد را کمی تفت می دهیم، 5 دقیقه آن هم با حرارت خیلی ملایم کافی است. سپس آرد را الک می کنیم تا گلوله هایش باز شود. آن را روغن کمی تفت می دهیم تا رنگش طلایی شود، از روی حرارت برمی داریم و اجازه می دهیم تا خنک شود. وقتی آرد خنک شد؛ شیر، شکر، هل و زعفران را اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. حالا آن را روی حرارت قرار می دهیم و خوب هم می زنیم تا حلوا جمع شود. حلوای آماده را در ظرف مورد نظر می ریزیم و تا زمانی که گرم است، با قیف و ماسوره به آن شکل می دهیم. (اگر حلوا سرد شود، از ماسور برای شکل دادن بیرون نمی آید)

 

ژله سیب

 مواد لازم

پودر ژله: یک بسته

آب جوش: یک و نیم پیمانه

وانیل: نوک قاشق چایخوری

شکر: یک قاشق

سیب: یک عدد

 طرز تهیه

یک بسته پودر ژله را با هر طعمی که دوست داریم با یک و نیم پیمانه آب جوش به روش بن ماری حل می کنیم، کمی وانیل به آن می افزاییم و یک قاشق شکر هم اضافه می کنیم. سپس یک عدد سیب را پوست می گیریم و به موادمان اضافه می کنیم. گهگاهی سیب را زیرورو می کنیم تا همه جای سیب کاملا رنگ ژله به خود بگیرد (بهتر است در ظرف را اوایل پخت بگذاریم). حرارتمان باید ملایم باشد. ۲۵تا۳۰دقیقه زمان می برد تا سیبمان کاملا رنگ ژله را به خود بگیرد وپخته شود. بعد از آماده شدن داخل ظرف مورد نظرمان کمی ژله آماده را می ریزیم و سیب ژله ای مان را داخل آن قرار می دهیم. این دسر را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد می توانید میل کنید.