آلودگی هوا؛ تهدیدجدی سلامت

نفس مان بند آمده است

شبنم اعماری -  یکی از پنج عنصر(هوا، آب، غذا، گرما و نور) حیات بشریت هواست. هوایی که انسان در روز تقريبا به 15 کيلوگرم از آن نياز دارد. حالا تصور کنید این عنصر مورد نیاز انسان برای زندگی با چالشی به نام آلودگی همراه شود، اتفاقی که می تواند تهدیدی جدی برای سلامت انسان ها باشد.امروز در حالی همچنان بعد از ماه ها با کرونا این ویروس کشنده دست به گریبانیم که مشکل آلودگی هوا هم نفس مان را بند آورده است. انسان بدون آب و غذا می تواند زنده بماند، اما بدون هوا چند دقیقه بیشتر دوام نمی آورد. هوای آلوده که عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند، این روزها در کنار کرونا و هزار و یک مشکل دیگر زندگی مان را مختل کرده است. با این حال چاره ای نداریم جز اینکه بیش از گذشته به حفظ سلامتمان اهمیت دهیم.

مراقبت از افراد آسیب پذیر

سالمندان، کودکان، نوزادان، بیماران قلبی و عروقی و... افرادی هستند که بدن هاي حساس و ضعيف تري نسبت به ديگران دارند، از این رو آلودگي هوا می تواند بيشترين آسيب را به آنها وارد کند. بنابراین توصیه ها در این شرایط بر این است که افراد آسیب پذیر به هیچ عنوان از خانه خارج نشوند. علاوه بر عدم خروج از منزل، رعايت برخي نکات نیز مي تواند از اثرات نامطلوب هواي ناسالم بکاهد.

عوارض مخرب آلودگی هوا

متخصصان علوم پزشکي بر این باورند که آلودگي هوا آثار مخربی بر جسم و روح افراد بجا مي گذارد، به طوري که عوارض آن را می توان تا سال ها مشاهده کرد. آلودگي هوا تاثیر زیانباری بر دستگاه هاي داخلي بدن مانند دستگاه قلبي و عروقي، تنفسي و اندام هاي خارجي مثل چشم و پوست می گذارد. آسم و آلرژي هاي پوستي و بيماري هاي صعب العلاجی مانند سرطان از جمله تاثيرات مخرب و غيرقابل جبران آلودگي هوا هستند. در کنار اینها، محروم شدن از هوای سالم می تواند بر روح و روان انسان هم تاثيرگذار باشد؛ افسردگي، پرخاشگري، خواب آلودگي و... از ديگر عوارض آلودگي هوا هستند که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت.

مقابله با آلودگی هوا با تغذیه مناسب

 یکی از روش های موثر مقابله با مشکلات و بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا تغذيه مناسب است. آنتي اکسيدان هايی که در مواد غذايي وجود دارند، از بدن در برابر اثرات مخرب آلاينده هاي هوا محافظت می کنند.

* ميوه ها، سبزيجات و حبوبات از ترکیبات مفیدی تشکیل شده اند که مي توانند اثرات زيانبار آلودگي هوا را کاهش دهند. مصرف ميوه ها و سبزيجاتي مثل ليموترش، آلوخشک، مارچوبه، کلم قرمز، فلفل دلمه اي زرد، لوبيا، سيب زميني و... در این روزهای آلوده کرونایی می تواند به حفظ سلامت کمک کند.

* کلم سفيد و بروکلي، منبغ غنی سولفورافان هستند. این ماده در مقابله با آلودگی هوا موثر است و خاصیت سم زدايي دارد. با گنجاندن کلم سفید و بروکلی در برنامه غذایی تان، ریه هایتان را از هوای آلوده پاک کنید.

* نوشیدن شير و مايعات سالم مثل آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه را فراموش نکنید، چراکه این نوشیدنی ها به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی می توانند با عوامل اکسیدکننده که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می شوند، مبارزه کنند. مصرف دو ليوان شير در روز هم باعث دفع سموم از بدن می شود.

* مصرف ويتامين ها را هم در این روزهای آلوده که کرونا هم بخش مهمی از آن است، جدی بگیرید. استفاده از ويتامين C به دليل داشتن آنتي اکسيدان هاي فراوان سلامت ريه ها را به دنبال دارد. مصرف ويتامين E هم از آسيب رسيدن به بافت هاي بدن جلوگيري مي کند.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، تقويت سيستم ايمني و بالا بردن مقاومت بدن نیز نقش زيادي در حفظ سلامت دارد و می تواند ما را از ابتلا به کرونا و همچنین مشکلات ناشی از آلودگی هوا در امان نگه دارد.

هنگام آلودگي هوا از محيط خانه هم نباید غافل شد. در فضای خانه نیز مانند بيرون ذرات آلاينده وجود دارد. اقدامات پيشگيرانه مختلفي که توصيه شده تا حدودی می تواند اثرات مخرب آلودگی هوا را کاهش دهد.