رئیس جمهوری:

نفت سرمایه ای بین نسلی است

رئیس‎جمهوری گفت: نفت سرمایه ای بین نسلی است که برای همیشه نخواهد بود، سرمایه ای است که از زیر زمین خارج می شود و در اختیار ما قرار می گیرد، پول آن هم باید بین نسلی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، روز دوشنبه (۱۵ دی ماه) در نشست شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تأکید بر اهمیت موضوع مالیات در کشور گفت: در این دولت بار تأمین منابع مورد نیاز برای اداره کشور از دوش نفت برداشته و بر دوش مالیات و عوارض گذاشته شده و این موضوع مهمی است که اداره کشور از طریق مالیاتی که خود مردم پرداخت می کنند، انجام می شود.

وی با تأکید بر اینکه درآمد نفت باید برای توسعه زیرساخت ها و به صورت بین نسلی هزینه شود، افزود: نفت سرمایه ای بین نسلی است که برای همیشه نخواهد بود. سرمایه ای است که از زیر زمین خارج می شود و در اختیار ما قرار می گیرد، پول آن هم باید بین نسلی باشد که مقرراتی هم در این زمینه وجود دارد. هم اکنون بخشی از پول نفت در واقع برای فعالیت های اقتصادی شرکت های غیردولتی به صندوق باز می گردد که آنها استفاده و بهره برداری می کنند، بنابراین مالیات هر روز اهمیت بیشتری می یابد و از جایگاه بسیار مهمی نیز برخوردار است.

 

درخواست استاندار تهران برای صرفه جویی  مصرفدر گاز

استاندار تهران با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز در این استان، از شهروندان خواست در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه نشست سوخت رسانی زمستانی که با حضور وزیران نفت، نیرو و کشور برگزار شد، با اشاره به مقدار مصرف گاز در استان تهران گفت: بر اساس بررسی انجام شده در مدت ۴۰ روز از یکم آذرماه امسال تا ۱۱ دی ماه با مصرف روزانه ۱۱۲ میلیون مترمکعب گاز، استفاده از گاز در استان تهران به ویژه در بخش خانگی ۱۵ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.وی افزود: بیشترین مقدار مصرف گاز در روز هشتم دی ماه با ۱۲۲ میلیون مترمکعب بود به طوری که رکورد تازه ای در زمینه مصرف طی ۲۰ سال اخیر ثبت شد. استاندار تهران تصریح کرد: افزایش مصرف مشترکان خانگی سبب شده مقدار تحویل گاز به نیروگاه های استان تهران نسبت به پارسال ۲۶ درصد کاهش داشته باشد، از این رو از همه شهروندان درخواست همکاری داریم تا وسایل گرمایشی خود را ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد تنظیم و با بهینه سازی موتورخانه ها به کاهش مصرف گاز کمک کنند.محسنی بندپی تأکید کرد: کاهش مصرف گاز ضمن کمک به کاهش آلودگی هوا به دلیل تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه ها، زمینه را برای تأمین گاز در روزهای سرد فراهم می کند و در این زمینه مشارکت شهروندان و دستگاه های اداری و اجرایی همسو با ساماندهی استفاده از وسایل گرمایشی اثرگذار است.

 

معاون اول رئیس جمهوری:

صنعت نفت و گاز بیشترین فشارهای تحریم را متحمل شد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در دوران فشارها و تحریم های ظالمانه، صنعت نفت بیشترین فشارها را در بخش تولید و صادرات متحمل شد، اما با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی و توانمندی کارشناسان و مدیران این صنعت، بخشی از این فشارها و کاستی ها جبران شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، در نشست کارگروه رفع موانع جهش تولید، با اشاره به گزارش ارائه شده در این نشست از عملکرد وزارت نفت برای تحقق جهش تولید، این گزارش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخش نفت، گاز و پتروشیمی اهمیت فراوانی برای توسعه کشور دارد، به گونه ای که می توان گفت توسعه کشور باید پیرامون صنعت نفت شکل بگیرد.وی افزود: در دوران فشارها و تحریم های ظالمانه، صنعت نفت بیشترین فشارها را در بخش تولید و صادرات متحمل شد، اما با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی و توانمندی کارشناسان و مدیران این صنعت، بخشی از این فشارها و کاستی ها جبران شد.معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از عملکرد وزارت نفت و برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، از وزارت نفت خواست موانع اصلی پیش روی جهش تولید و تحقق برنامه های خود را احصا و در یکی از نشست های آینده ارائه کند تا تصمیم های لازم برای رفع این موانع گرفته شود.در این نشست بیژن زنگنه، وزیر نفت گزارشی از عملکرد و برنامه های این وزارتخانه برای تحقق جهش تولید ارائه کرد که افزایش ظرفیت تولید نفت خام و افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان های مشترک، افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی، توسعه فناوری، تقویت ساخت داخل و حمایت از شرکت های دانش بنیان، بهینه سازی مصرف سوخت و انتقال تجارب و ریل گذاری برای آینده از محورهای اصلی گزارش ارائه شده ازسوی وزیر نفت بود.

 

سخنگوی دولت:

ایران باید سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد

سخنگوی دولت گفت: ایران باید سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد و طبق برنامه ریزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می فروشیم و به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای فروش بیشتر نفت که حق مردم ایران است، حمایت شود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی، در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تأکید بر اینکه دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم ها ادامه می دهد، از پیگیری حق ملت ایران ذره ای کوتاه نخواهد آمد، گفت: مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالبات بجایی است که مردم از دولت دارند.  وی یکی از مهم ترین مسائل دولت تدبیر و امید را مسائل محیط زیستی عنوان کرد و افزود: دولت از دغدغه سلامت شهروندان استقبال می کند و محیط زیست بهتر، مسئله مهم دولت و مردم است که نیازمند تلاش همگانی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کار دولت در بودجه براساس تعدادی مبانی با نگاه به شرایط سخت و غیرعادی دوران تحریم سال ۹۹ و حرکت به شرایط متعادل برای سال ۱۴۰۰ بوده است، ادامه داد: دولت واقعیت آینده را در مبانی لایحه دید و جهت گیری کمیسیون تلفیق در تغییر لایحه بودجه مغایرت هایی با لایحه تقدیمی دارد که می تواند آثار نامطلوبی بر زندگی مردم داشته باشد. ربیعی ابراز امیدواری کرد که مباحث کارشناسی بیشتری در مجلس انجام و همه جوانب عمیق تر بررسی شود تا بهترین تصمیم برای حفظ سهم ایران در بازار جهانی نفت و پایین آمدن قیمت ارز و کمک به معیشت مردم اتخاذ شود.   وی کاهش حجم صادرات نفت را کمک به سهمیه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عنوان کرد و گفت: افزایش پیش بینی قیمت ارز که فشار بر قیمت هاست و افزایش درآمد مالیات بر ارزش افزوده منجر به فشار بر تولیدکننده و مصرف کننده می شود. مجلس با کاهش حجم صادرات نفت در بودجه، افزایش پیش بینی قیمت ارز در بازار، حذف حمایت از کالاهای اساسی و افزایش درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده آثارغیرقابل پیش بینی ایجاد می کند.

سخنگوی دولت افزود: در حالی که از نظر دولت این درآمد باید به طور کامل به مصرف کننده برگشت داده شود. موضوع نرخ ارز در بودجه اهمیتی ویژه دارد و به همین لحاظ در دولت ساعات زیادی درباره نرخ تسعیر درآمد ارزی با حساسیت ویژه بحث و بررسی شد. شاید در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد، اما براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی، تأثیر آن را در نقدینگی نمی توان نادیده گرفت. 

ربیعی با بیان اینکه دولت منابع حاصل از فروش نفت را ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود و با این تصمیم به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، گفت: رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیق های اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم ها و احتمال کاهش تحریم در سال آینده به صلاح کشور نیست.   وی تأکید کرد: دولت همچنان معتقد است که باید سهم ایران را در بازار جهانی نفت پس بگیریم و طبق برنامه ریزی باید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای فروش بیشتر نفت که حق مردم ایران است، حمایت شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته این تصمیم با افزایش نرخ ارز مقدار ریالی حاصل از فروش نفت را بیشتر از پیش بینی دولت در بودجه قرار داده است. نظر دولت این است در بعضی از موارد دیگر هم پیش بینی ها غیرواقعی است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه

پیشرفت طرح ساخت پایانه نفتی جاسک مطلوب است

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پیشرفت فیزیکی مطلوب طرح ساخت پایانه نفتی جاسک گفت: این طرح بزرگ به عنوان ظرفیتی ملی در عرصه های جهانی، با وجود تحریم ها در حال انجام است.

محمدباقر نوبخت، در حاشیه بازدید از طرح در حال اجرای پایانه نفتی جاسک با بیان اینکه تا سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح بزرگ خواهیم بود که مخازن عظیمی برای شرکت ملی نفت ایران و صادرات نفت ایجاد می کند، گفت: باید از بازارهای خود و سهمیه ای که در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) داریم، استفاده و نفت را به دارایی های دیگر و زیربناها تبدیل کنیم.

وی افزود: مخازن در حال ساخت در جاسک با ظرفیت ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت طرحی راهبردی برای کشور است، به ویژه اینکه هم اکنون از خلیج فارس هم فاصله گرفته ایم و ذخیره سازی را در ساحل دریای عمان انجام می دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: خلیج فارس و تنگه هرمز برای کشور اهمیتی ویژه دارد، همچنین پایانه نفتی جاسک برای صادرات آینده نفت بسیار مهم تلقی می شود.

نوبخت با اشاره به اینکه طرح راهبردی پایانه نفتی جاسک با پیشرفت فیزیکی مطلوب در حال اجراست، گفت: این اقدام بزرگ با وجود تحریم ها درحال انجام است و این طرح به عنوان ظرفیتی ملی قابل رقابت در عرصه های جهانی خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه(۱۵ دی ماه) در سفری یک روزه به شهرستان جاسک استان هرمزگان، ضمن بازدید از مناطق سیل زده این استان، از طرح ساخت پایانه نفتی جاسک نیز بازدید کرد.

 

با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس

سهم نفت در بودجه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون، سهم نفت در بودجه را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد و در حال جایگزینی منابع درآمدی دیگر به جای منابع نفتی یادشده است که به محض تصویب اطلاع رسانی می شود.

رحیم زارع، در نشستی خبری با اشاره به مصوبه های کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را با قیمت ۴۰ دلار پیش بینی کرده بود، اما کمیسیون تلفیق به موجب قانون برنامه ششم توسعه تصمیم گرفت سهم صندوق توسعه ملی را ۱۸ درصد در بخش نفت و تا سقف روزانه یک میلیون بشکه فروش نفت در نظر گیرد. وی با بیان اینکه از طرف کمیسیون ممانعتی برای فروش نفت تا سقفی که دولت می خواهد، وجود ندارد، افزود: این کمیسیون تصمیم گرفت بالاتر از فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت برای معیشت، اشتغال، سلامت و بخش تولید توسط دولت هزینه شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عنوان کرد: این کمیسیون، اوراق مالی اسلامی درباره پیش فروش نفت را از تبصره یک به تبصره ۵ منتقل کرد تا در کنار آن، اوراق منتشرشده دولت قرار گیرد، همچنین این کمیسیون سهم نفت در بودجه را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد و در حال جایگزین منابع درآمدی دیگر به جای منابع نفتی مذکور است که به محض تصویب اطلاع رسانی می شود.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

مازوت در نیروگاه های اطراف کلانشهرها استفاده نمی شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید مصرف گاز خانگی و تجاری را به روش های مختلف کاهش داد، گفت: طبق گزارش وزارت نیرو، از سوخت مازوت در نیروگاه های اطراف کلانشهرها استفاده نمی شود.

سید جواد ساداتی نژاد، در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگانی از وزارت نفت، نیرو و پلیس راهور درباره مقابله با آلودگی هوا برگزار شد، گفت: این نشست به دلیل وضع ناسالم هوا در کلانشهرهای کشور با حضور متولیان اجرای قانون هوای پاک برگزار شد و هفته آینده نیز نشست دیگری در کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی برگزار می شود.وی به نتایج این نشست اشاره کرد و افزود: باید میزان مصرف گاز خانگی و تجاری را کاهش داد، به همین دلیل وزارت نفت و نیرو در این نشست مکلف شدند با توجه به تجارب گذشته به صورت استانی این موضوع را به استان ها واگذار کنند و استان ها در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش مصرف فعالیت کنند. البته صداوسیما نیز می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این نشست مقرر شد درجه حرارت همه سازمان ها و دستگاه های زیرمجموعه در سه قوه کاهش یابد و با فرهنگ سازی این اتفاق در حوزه خانگی و تجاری نیز مدیریت شود.ساداتی نژاد عنوان کرد: طبق گزارش پلیس راهور در بحث ترخیص موتورسیکلت های کاربراتوری نیز باید تجدیدنظر شود، همچنین مطابق گزارش ستاد سوخت، وظیفه اسقاط موتورسیکلت ها مطابق قانون انجام نشده است، زیرا براساس قانون باید به ازای هر موتورسیکلت کاربراتوری اسقاطی، یک موتورسیکلت جدید پلاک شود.وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر حدود ۲۵۰ دستگاه سنجش آلودگی هوا در سراسر کشور دارد، گفت: تعداد این دستگاه ها باید افزایش یابد تا سازمان حفاظت محیط زیست بتواند نظارت خود را دقیق انجام دهد، همچنین این سازمان با توجه به افزایش آلودگی هوا، اندازه گیری های فصلی درباره استاندارد سوخت را به صورت هفتگی در مخازن، بخش های تولیدی و جایگاه های عرضه سوخت انجام دهد.رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که این عدد تا حدودی مانند کشته شدگان کروناست، افزود: بسیاری از اتوبوس ها کاتالیست ندارند، از این رو درصد بسیاری از آلودگی هوا ناشی از این مسئله است، البته با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان در داخل کشور به این فناوری دست یافته اند باید از ظرفیت های آنها استفاده کرد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه طبق گزارش وزارت نیرو، از سوخت مازوت در نیروگاه های اطراف کلانشهرها استفاده نمی شود، گفت: باتوجه به اینکه مصرف گاز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، بعضی از نیروگاه ها و صنایع ناچارند از مازوت استفاده کنند.