مشعل؛ چراغی فرا روی خانواده بزرگ صنعت نفت

سال هاست با «مشعل» مانوسم. رسانه ای که خیلی زود جای خود را در صنعت نفت کشور باز کرد. هم اطلاع رسانی کرد هم فرهنگ و سبک زندگی را آموزش داد. هم از مدیران خدوم صنعت نفت کشور تقدیر و قدر دانی کرد.  همدلی «مشعل» با خانواده های صنعت نفت، همراهی با پیشکسوتان ، ورزشکاران و تشویق به ورزش به عنوان راز سلامت و... از دیگر بخش های تاثیر گذار و آموزنده این رسانه وزین است.

 هر چند «مشعل» باز هم جا دارد همانطور که طی این سال ها بالیده است، بالنده تر از قبل مسیر تعالی و ارتقا را بپیماید. اینجانب ضمن عرض خدا قوت به تمامی دست درکاران نشریه داخلی صنعت نفت آرزومندم چراغ دل همه عزیزان، همیشه روشن و کانون خانواده شان گرم باشد. برای مخاطبان این نشریه پر مخاطب آرزوی بهروزی و موفقیت روز افزون دارم.

  سید حسین طاهری

رئیس روابط عمومی و فرهنگسازی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

 

«مشعل»؛ نگاهی  فرابخشی دارد

رسانه ها با هدف ایجاد انگیزه و انجام رسالت خویش، متعهدانه به آگاهی بخشی جامعه و تنویر افکار عمومی می پردازند. از این منظر، به عنوان یکی از ارکان پراهمیت در جوامع مردم سالار محسوب می شود و کارکردی اثرگذار در مسیر توسعه و ترقی ملت ها دارند. در حوزه رسانه و اطلاع رسانی، نشریات جایگاه خاص خود را ایفا می کنند و می توانند در یک گستره قابل توجه تاثیرگذار باشند، به ویژه اگر این نشریات یک بخش یا حوزه تخصصی را پوشش دهند. اصولاً هدف از انتشار مجلات و نشریات تخصصی، بالا بردن آگاهی های متناسب با همان رشته و ایجاد ارتباط آن بخش با سایر حوزه های دیگر است که عمدتاً برای انجام اهداف سازمانی منتشر می شوند. مجلات اگرچه در یک برنامه زمانی مشخص و بر اساس موضوعات خاصی در اختیار خواننده قرار می گیرند؛ اما همین امکان، فرصت را برای گردانندگان آن فراهم می کند تا با دقت، درایت و نیازسنجی بهتر به درخواست های مخاطبان خویش پاسخ دهند. نشریه «مشعل» که در حوزه صنعت نفت و انرژی منتشر می شود، رسانه ای با همین ویژگی های ذکر شده است که به اطلاع رسانی در سازمان خویش بسنده نکرده و با نگاهی فرابخشی در طول دوران فعالیت توانسته علاوه بر انجام خدمت به عنوان یک نشریه اختصاصی و سازمانی و با ایجاد ارتباط با دیگر دستگاه ها، نهادها و سازمان ها در زمینه انعکاس اخبار و رویدادهای حوزه فعالیت خویش تا حد امکان اقدام کند. مجلس شورای اسلامی، به عنوان مهم ترین نهاد قانونگذاری و نظارت در کشور که همواره مورد توجه و عنایت رسانه ها بوده، از منظر و نگاه دست درکاران این نشریه دور نمانده و به طور مستمر نسبت به انعکاس اخبار و رویدادهای قوه مقننه اقدام کرده اند و بحمدلله طی این مدت، تعاملی مناسب با این رسانه و دیگر رسانه های وزارت نفت به وجود آمده که امیدواریم در آینده نیز شاهد گسترش این فعالیت باشیم.

ضمن تبریک انتشار هزارمین شماره نشریه «مشعل» به تمامی عزیزان خدمتگزار در این مجموعه، امیدوارم تمامی اصحاب رسانه در انجام وظایف خویش و خدمت به مردم موفق و سربلند باشند.

  محمود صادقیان، رئیس اداره اخبار مجلس شورای اسلامی

 

بهترین رسالت ارتباطی مناطق عملياتی و خانواده نفت

اين نشريه، جهت اطلاع رساني عمومي بسيار مناسب است و از بررسي شماره هاي مختلف آن مشاهده مي شود كه بيشتر جنبه اطلاعات عمومي خانواده صنعت نفت و شرايط كاري در بخش هاي عملياتي، بخش عمده این نشریه را در برمی گیرد؛ البته بخش هاي تخصصي نیز در اين نشريه مشاهده می شود که قاعدتا نمي تواند جایگزین نشریات تخصصی شود، از این رو همان رسالت ارتباطي بين محيط هاي عملياتي و خانواده صنعت نفت، می تواند بهترين رسالت باشد. تا حد زيادي اين هفته نامه، زبان كاركنان صنعت نفت بوده و مشكلات آنها، بخصوص در بخش هاي اقماري و عملياتي را مطرح کرده؛ اما بسياري از گوشه هاي صنعت گسترده نفت ايران هنوز در اين نشريه ديده نشده است.

با خبر شدن از وضعیت برخی همکاران و دوستان و عمکرد آنها در سایر بخش های صنعت و نیز انتشار خبر موفقيت تحصيلي و ورزشي فرزندانم در اين نشريه، برايم بسيار جالب بوده است.

به كاركنان فرهيخته اين نشريه وزين خسته نباشيد عرض مي كنم و به استحضار آنها می رسانم که ارتقای كيفي و ارتباط موثرتر با کارکنان خدوم و زحمتکش در گوشه هاي صنعت نفت می تواند در افزایش ضریب نفوذ بهینه این نشریه خوب در بین خانواده ها و کارشناسان صنعت نفت تآثیری بسزا داشته باشد. با آرزوي توفيق

احمد شيرزادي، مديراكتشاف شركت نفت خزر

 

یاد دوران ورق زدن «مشعل» بخیر

با توجه به اینکه در سال های اخير، نشریه «مشعل» به صورتی الکترونیکی منتشر می شود، به نظر بنده تعداد افرادی که مجله را مطالعه می کنند، کاهش یافته است؛چرا که اصل مطالعه، نشستن روی صندلی راحتی و ورق زدن صفحات نشریه و بهره برداري از مطالب آن است که این امکان میسر نیست. تنها نکته قابل ملاحظه، می توان به انعکاس افتخارات فرزندان کارکنان صنعت نفت، به عنوان انگیزه ای برای ارتقای تحصیلی آنها و وقايع ورزشي اشاره کرد. مصاحبه ها و بازدیدهای کلیشه ای و انتخاب آنها، گزینه ای است كه در صورت عمومیت بخشیدن به آن، هم تعداد مخاطبان بیشتر می شود هم تاثیر آن.بنده تعصب و علاقه خاصی به فعالیت ها در صنعت نفت که به طور مستقیم با منابع اقتصادی کشور در ارتباط است، دارم و علاقه مند هستم مدیران کارآمد و توانمند، عهده دار مناصب در شرکت شوند. یکی از بهترین خاطرات من، انتصاب دکتر اصولی به مدیریت عاملی شرکت نفت خزر بود، آنهم از این نظر که فردی کار آشنا و پیشکسوت در امور بالادستی نفت در استان های شمالی کشور و دریای خزر مسؤولیت را عهده دار شده اند که خبر انتصاب در «مشعل» شماره 626 شنبه 19 خرداد 1397 درج شد که تاکنون این شماره «مشعل» را نگهداری کرده ام. یکی دیگر خاطرات من، انتشار اسامی و عکس رتبه های ممتاز فرزندان در این نشریه است. دیدار چهره به چهره این عزیزان اگر چه ممکن است مشکلاتی برای آنها داشته باشد؛ اما در پر بار شدن مطالب این هفته نامه به لحاظ انتقال دیدگاه ها و نظرات به صورت مستقيم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد؛ البته آن هم به صورت عمومی نه خاص و گزينشي.

اميرشهرام شهبازخاني، رئيس حراست شركت نفت خزر

 

 به بهانه هزارمین حضور و همراهیمان با شما

همه با هم«خانواده نفت»  هستیم

مشعل: خانواده بزرگ صنعت نفت در بیش از یک قرن گذشته توانسته است در درون خود انسجام و همبستگی را حفظ کند و هر روز بیشتر از قبل نسبت به نیازها و خواسته های زیرمجموعه های اجرایی و عملیاتی و به خصوص نیروی کار خود که چرخ اصلی این صنعت هستند، توجه داشته باشد. خانواده های کارکنان صنعت نفت همواره در اولویت برنامه های شرکتهای مختلف در چهار شرکت اصلی بوده اند و نشانه های این توجه را می توان از مراکز اقامتی، مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز تفریحی و فرهنگی و آموزشی، باشگاه ها و تیم های ورزشی و قهرمانی و یا جشنواره های دوره ای برای کارکنان و خانواده های آنان و ... دید.

نگاه صنعت نفت به نیروهای کار خود و خانواده های آنان چه آنهایی که بعد از کار در کنار خانواده هستند و چه آنها که شرایط کار اقماری و دور از خانواده دارند، این بوده که فشار سختی کار و دوری از خانواده و شرایط مختلف دیگر در این میان با ایجاد امکانات مختلف و همراهی بیشتر با خانواده ها کم شود. نیروی کاری که در شرایط سخت محیط صنعتی قرار دارد، باید در خانه و همراهی با خانواده به آرامش و شادی برسد تا بتواند انرژی و نیروی کافی برای ادامه فعالیت را داشته باشد. به همین دلیل در بسیاری از شرکت ها و زیرمجموعه های عملیاتی علاوه بر برنامه های تفریحی و ورزشی برای کارکنان، برنامه های سالانه مختلفی برای خانواده های آنان در نظر گرفته می شد. هرچند که بسیاری از کارکنان صنعت نفت جدای از آنچه نفت برایشان انجام می داد و پیش بینی می کرد، خودشان در تکریم و همراهی و ارتباطات صمیمی با خانواده خود کوشا بوده و هستند. اخبار موفقیت های بسیار کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنها در سالهای گذشته بارها و بارها در رسانه های داخلی و خارجی منعکس شده و این خبرهای خوش از موفقیتها تا امروز بدون توقف ادامه داشته است.

اگرچه شرایط صنعت نفت و نیروهای آن در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی دیگر شبیه به گذشته نیست و امکانات ارائه شده نسبت به تعداد کارکنان و خانواده ها و شرایط جدید قابل مقایسه با هم نیستند اما تلاش برای ایجاد رضایت در میان کارکنان در همین شرایط هم ادامه دارد و یکی از تلاش های ما در «مشعل» نشان دادن بخشی از این اقدام ها و شرایط کارکنان و خانواده های صنعت نفت بوده است.

«مشعل» به عنوان نشریه داخلی کارکنان صنعت نفت از دهه های 20 و 30 که به صورت تک صفحه و سیاه و سفید منتشر می شد تا امروز که نشریه ای الکترونیک و رنگی است، در کنار کارکنان و خانواده های آنها بوده و تلاش کرده تا این پل ارتباطی بین مدیران صنعت و کارکنان و خانواده ها برقرار بماند. یکی از مهمترین اقدام ها در همین راستا هم انعکاس موفقیت های کارکنان و خانواده های آنها در زمینه های مختلف علمی و دانشگاهی، فرهنگی و هنری، ورزشی، موسیقی و ... بوده است. از نشان دادن و رسانه ای کردن تلاش های تخصصی برای بومی سازی یک قطعه تا کسب رتبه در المپیادهای ورزشی، از هنرهای دستی و بومی همسران و دختران کارکنان تا کارآفرینی و اشتغال زایی و ...کارکنان در کنار شغل اصلیشان.

توجه به بازتاب اخبار مربوط به کارکنان و خانواده های آنان در دوره های مختلف فعالیت «مشعل» تا آنجا بود که در دوره ای نه چندان دور «خانواده نفت» با عنوان «خانواده مشعل» به شکلی مجزا و در قالب نشریه ای مستقل منتشر می شد تا بتواند مفصل و بدون محدودیت این اخبار را پوشش دهد. اما از آنجا که شرایط اقتصادی و تغییرات مدیریتی در هر دوره و هر مجموعه ای وجود دارد، این برنامه ریزی هم دچار تغییر شد؛ با وجود این در این سال ها صفحه «خانواده نفت» در مشعل با قوت هدف قبلی خود را دنبال می کند و همراهی با خانواده ها در بخش های مختلف صنعت نفت را رها نکرده ایم.

هنوز هم راه ارتباطی ما با خانواده های مختلف در فاصله های دور و نزدیک برقرار است و اتفاقا در دنیای امروز که راه های ارتباطی افزایش یافته، به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان با یک تلفن با خانواده ای در آن سوی ایران گفت وگویی داشت و عکس و فیلم و جزئیات بیشتر را هم منتقل کرد. این مسیر ارتباطی بین ما و شما بدون فاصله و محدودیت کماکان برقرار است و ما خرسندیم که از دورترین نقاط، جریان زندگی و شادی و موفقیت ها را به نقاط دورافتاده کشورمان منتقل می کنیم و چه بسا که به گوش جهانیان می رسانیم.