مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی  ایران:

«مشعل» اطلاع رسانی شفاف بدون جهت گیری دارد

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش ایران است. این شرکت با به کارگیری نزدیک به 14 هزارنفتکش جاده پیما متعلق به بخش خصوصی، روزانه بیش از 200 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی را با درنوردیدن هزاران کیلومتر جاده و گذر از مناطق سخت گذر، تامین و به مبادی مصرف ارسال می کنند.این مجموعه هم اکنون با مدیریت کرامت ویس کرمی  راهبری می شود و مشعل افزون بر مسئولیت خود درباز تاب دادن اخبار و وقایع بخش های مختلف صنعت نفت، به مناسبت انتشاریم هزارمین شماره خود با وی گفت وگویی انجام داده تا دیدگاه های او را درباره این نشریه قدیمی نفت به عنوان رسانه ای در دل این صنعت نفت جویا شود.

تعریف شما از رسانه چیست ؟

رسانه ها يكي از ابزارهاي مهم اطلاع رسانی بر پایه فناوری های روز هستند که پیام های سازمان را به شیوه های مختلف مانند سایت و خبرگزاری ها، شبکه های مجازي اجتماعی، رادیو و تلویزیون، همچنین مطبوعات چاپی شامل مجله،روزنامه ،ماهنامه،هفته نامه و... به مخاطبان در نقاط مختلف کشور و حتی جهان، در کمترین زمان ممكن و حتی به صورت آنلاين منتقل می کنند.روابط عمومی هم به عنوان یک فرستنده و گیرنده همزمان  است؛ به این معنا که با دریافت پیام از سازمان و انتقال آن به مخاطب خاص خود، بازخورد این پیام را به سازمان منتقل می کند.در این فرآیند است که سازمان ها می توانند با ارتباط موثر در تعامل با رسانه ها، از این ابزار ارتباطی در جهت دست یابی به اهداف خود بهره ببرند.

   به عنوان یک مدیر تا چه حد کارکرد رسانه را مهم می دانید؟

رسانه، مؤثرترين ابزار انتقال اطلاعات به شمارمی رود؛ در واقع امكانی بالقوه و مناسب ترین فرصت براي ارتباط با جامعه وافكارعمومي است.از طريق همين رسانه هاست که می توانیم مردم را با مجموعه فعالیت ها و عملیات و نحوه خدمت رسانی خود آگاه كنيم.از نگاه من،سازماني موفق است كه بتواند همراه با رسانه، افكارعمومي را به سمت خود جلب و هدایت كند. ازاین رو سعی می کنم در کنار مسئولیت و فعالیت روزانه،از مطالعه رسانه ها غفلت نکنم.

   از نگاه شما رسانه چه نقش و ضرورتی می تواند داشته باشد؟

در این میان،نقش رسانه ها،شناخت اهداف کلی و جزئی سازمان های مرتبط با حوزه تخصصی خود است؛به این معنا که رسانه با موردتوجه قرار دادن منافع ملی، در تعامل و ارتباطی سازنده وموثر با مخاطبان قادر خواهد بود ضمن معرفی سازمان واهداف آن با رویکرد فرهنگ سازی، دستیابی به اهداف ملی را محقق سازد.

يكي ديگرازنقش هاي مهم رسانه ها نیز دريافت اطلاعات درست،به موقع و مناسب در زمینه های مختلف سياسي ،اقتصادي، اجتماعي و فرهنگی است كه بدون تردید، افزايش سطح آگاهی جامعه و افكار عمومي را در پی دارد.

   با توجه به بیست وچند سال خدمت در صنعت نفت، رسانه های نفت را می شناسید؟

 

قدیمی ترین رسانه ای که در صنعت نفت می شناسم، «نشریه مشعل» است که البته پیش تربا اسامی دیگری مثل «پیک نفت» منتشرمی شده است.

با گذر زمان و دگرگونی در فناوری های جدید ارتباطی،همچنین احساس نیاز حوزه اطلاع رسانی،رسانه های دیگری نیز در مجموعه صنعت نفت شکل گرفت که از آن جمله می توان به شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا)ماهنامه الکترونیکی ایران پترولیوم که تا چندی پیش مکتوب بود،همچنین مجله تصویری نفت و انرژی(متنا)، همچنین سایت رسمی وزارت نفت و دیگر شرکت های تابعه اشاره کرد.

   آیا از این ابزارها و پل های ارتباطی برای معرفی هرچه بهتر سازمان خود بهره می برید؟

همان طور که اشاره کردید، رسانه ها،پل های ارتباطی هستند؛ پل های ارتباطی میان سازمان با مخاطبانی که شمار آنها بسیار زیاد است و ضرورت ارتباط موثر با این خیل مخاطبان هم، رسانه ها هستند.

بنابراین،شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز به منظور پیشبرد اهداف ملی خود ازجمله خدمات رسانی مناسب به مشترکان سوخت خانگی، تجاري و صنعتی، حمل ونقل  و ...، اطلاع رسانی درباره نحوه توزیع الکترونیکی سوخت، نحوه ثبت نام برای گازسوز کردن خودرو،نحوه دریافت سوخت در شهرها، روستاها، مناطق سخت گذر و مرزی، همچنین نحوه دریافت سوخت شناورهاي دریایی و رفع مشکلات احتمالی مردم در زمینه های یاد شده از رسانه به عنوان ابزاری موثر و پلی برای ارتباط با مخاطب بهره مند می گیرد.

این شرکت همچنین می تواند در جهت فرهنگ سازی مصرف بهینه سوخت در کشور، فرهنگ سازی لزوم جایگزینی سوخت پاک سی ان جی با بنزین، استفاده نکردن از سوخت های نامتعارف به عنوان سوخت خودروها و آگاه سازی از خطرات آن و...از رسانه ها بهره جوید و با تعامل و ارتباط موثر دراین باره به فرهنگ سازی در میان مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان اقدام کند.

   با مشعل از چه زماني آشنا شديد؟

مشعل را از استخدام در صنعت نفت یعنی از1377می شناسم. آن زمان این نشریه به صورت مکتوب چاپ می شد.

مطالب این نشریه را تا حدی که زمان اجازه دهد، مطالعه و پیگیری می کنم واگراین فرصت پیش نیاید، همکاران من در روابط عمومی، حتما پیگیر مطالب هستند و من نیز از طریق آنها مطلع خواهم شد.

در این نشریه که هم اکنون به هزارمین شماره انتشار خود رسیده است، مطالب متنوعی وجود دارد و افراد به فراخورعلاقه آن را مطالعه می کنند.

 برای من نیز مطالبی که در حوزه های صنعت پالايش و پخش، به ویژه شركت ملي پخش فرآورده های نفتي تهیه و منتشر می شود،  جذابيت بيشتري دارد .

   چه ویژگی هایی را براي مشعل به عنوان يك رسانه قائل هستيد؟

با توجه به اين مهم كه «مشعل» نشریه تخصصی در صنعت نفت است، به طورحتم وجود و کارکرد آن براي کارکنان و مدیران آن حوزه نفت اهمیت دارد.درج اخبار و گزارش هایی که از گوشه و کنار و بخش های مختلف اين صنعت عظيم تهیه و منتشرمی شود،از جذابیتی خاص برخورداراست و می توان از این نشريه که قدمت زيادی در صنعت نفت دارد، به عنوان يك نشريه خانوادگي نام برد؛ نشریه ای كه هر صفحه از آن،از اقدام ها و پروژه هایی خبرمي دهد که غرور ملی كاركنان صنعت را برمی انگیزد.

   از نگاه شما مشعل به عنوان یک رسانه چه مسئوليتي دارد و آیا توانسته است در انجام آن موفق عمل كند؟

همانند دیگر رسانه ها، اطلاع رسانی شفاف، دقیق، به موقع و اطلاع همه جانبه، بدون نگاه جهت گرايانه در چارچوب اهداف و برنامه های وزارت نفت ازجمله مسوولیت های اين نشريه به شمارمی رود؛ به نظر من اين نشریه در مدت فعاليت و انتشار خود توانسته است براین طریق باشد و در انجام مسوولیت های پیش گفته موفق عمل کند.

   جاي چه مطالبي را در مشعل خالي می بینید كه لازم است به آن توجه و عمل شود؟

توجه ويژه به منابع انساني صنعت نفت به عنوان بالاترين واصلی ترین سرمایه های سازمان و پیگیری رفع مشكلات و كاستي هاي كاركنان، همچنين نگاه ويژه به خانواده های اين عزيزان كه به یقین در پیشبرد اهداف كلي وزارت نفت  مثمر ثمر خواهد بود، بخش هایی هستند که در این نشریه به آنها توجه شده است اما جا دارد که بیشتر به آنها پرداخته شود.

   اين رسانه پیش تر به صورت مكتوب منتشر می شد و اکنون الكترونيكي است ، نزد شما کدام یک تاثيرگذارترعمل كرده است ، چرا؟

من شخصا مطالعه كتب ،نشريات و روزنامه را به صورت مكتوب و کاغذی بيشتر ترجيح می دهم و به نظرم می آید که الکترونیکی شدن این هفته نامه، مخاطبانش را كاهش داده است، اما در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی ناشی از ویروس کرونا به دليل رعايت پروتکل های بهداشتي و محدودیت های كرونايي، همچنین صرفه جویی در مصرف كاغذ و حفظ محیط زیست، انتشار الكترونيكي آن، ارجح تر است .

   چه نقد يا نقدهايي براين رسانه داريد و پيشنهاد يا پيشنهادهاي شما براي بهتر شدن آن چيست؟ 

رسانه ها می توانند بسیار تاثیرگذارعمل کنند و مخاطب را برای نیل به اهداف سازمان،همسو سازند؛ بنابراین،اهل فن و متخصصان علوم رسانه و ارتباطات بهتر می توانند نقدو بررسی را انجام دهند اما در بخش دوم یعنی پیشنهاد برای بهترشدن باید بگویم مکتوب شدن مشعل به عنوان نشریه قدیمی صنعت نفت،امتیازی است براي جذب و جلب مخاطب بیشتر برای آن.

حضور در مناطق عملیاتی و بازدیدهای ميداني از بخش های مختلف صنعت نفت با هدف نشان دادن سختي كار در محیط های سخت و شرایطی سخت و گفت وگو با نيروهاي باتجربه و عملیاتی،همچنین انتشار مجموعه اقدام ها و خدمات ارائه شده توسط كاركنان عملياتي، مواردی هستند که بیشتر پرداخته شدن به آنها می تواند عامل مهمی در ایجاد انگیزه کار و تلاش کارکنان در محیط های عملیاتی سخت باشد. البته شرایط کنونی کرونا انجام این مهم را تا حد زیادی محدود کرده است اما با بهتر شدن شرایط، انتظار می رود حضور در مناطق عملیاتی بیشتر شود.

    حرف ناگفته ای باقی مانده است؟

در انتها آرزوي موفقيت و پیشرفت براي همه عزيزان دست در کار مجموعه خدوم مجله نفتي «مشعل» را دارم و امیدوارم دستيابي به اهداف مجموعه وزين و تلاشگر صنعت نفت از طريق رسانه های اين حوزه، امکان پذیرتر شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت:

«مشعل» تعلق خاطر سازمانی است

شرکت ملی مهندسی وساختمان نفت ایران، شرکتی است زیرساخت که در مجموعه شرکت ملی پالایش وپخش ایران فعالیت می کند.این شرکت با انجام فعالیت های زیرساختی همچون مخازن و خطوط لوله، بستر انتقال ایمن انواع فرآورده نفتی و ذخیره سازی آنها رابرای استفاده مصرف کنندگان فراهم می سازد.سکان راهبری این شرکت را سعید ستارینائینی به عهده دارد و او نیزهمانند همتایان خود در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، به مناسبت انتشار هزارمین شماره «مشعل»، دیدگاه کلی خود را درباره رسانه و به خصوص مشعل بیان کرده است.

  آقای ستاری رسانه از نگاه شما چیست؟

من رسانه را یک ابزار ارتباطی می دانم که هر روز نقش و جایگاه آن در زندگی بشر بیشتر می شود. رسانه اکنون جزو نیازهای اولیه انسان شده و دیگر نمی توان دنیای بدون آن را تصور کرد. در زمان کنونی نیز داشتن رسانه تأثیرگذار، الزام راهبردی کشور و صنعت است.

   آشنایی شما با رسانه به معنای خاص خود تا چه حد است؟

به طور عمومی با رسانه های داخلی و خارجی آشنا هستم و با توجه به نوع مسوولیت و ضرورت آشنایی با اخبار و اطلاعات تخصصی، از ابتدای فعالیت علمی و کاری، مجله ها و سایت های علمی و تخصصی مرتبط با حوزه کاری ام را مطالعه می کنم.

   چه نقش و ضرورتی برای رسانه قائل هستید؟

همان طور که اشاره شد، نقش رسانه در زندگی بشر روز به روز عمیق تر و البته کاربردی تر می شود، بنابراین برای بهبود ارتباطات، ایجاد مفاهمه عمومی و توسعه فردی و اجتماعی باید این ابزار را شناخت و از آن به درستی بهره گرفت. ناآشنا بودن با رسانه و قواعد آن می تواند سبب آسیب و چالش در سطح فردی، سازمانی و حتی ملی و منطقه ای شود. اخیرا مفهومی با عنوان «سواد رسانه ای» بیشتر مطرح می شود که ناظر به شناخت فرصت ها و چالش های دنیای رسانه به ویژه رسانه های نسل جدید است که در بستر فضای مجازی فعالیت می کنند.

 در زمان حاضر، آگاهی از سازوکارهای رسانه و شناخت روش هایی برای تشخیص اخبار مهم و صحیح، از جمله مسائلی است که هر فرد باید تا حدودی از آن آگاهی داشته باشد. 

   با رسانه های نفت تا چه حد آشنایید و از آنها برای معرفی هرچه بهتر سازمان خود استفاده می کنید؟

بارسانه های صنعت نفت از جمله هفته نامه «مشعل» و شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) آشنا هستم و در طول دوره خدمتم در صنعت نفت، مخاطب جدی اخبار و گزارش های آنها بوده ام. در دوره مسوولیتم در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز این هدف را دنبال کرده ام تا از این ظرفیت های رسانه ای سازمانی در صنعت نفت (با رعایت ضوابط اطلاع رسانی، به ویژه در دوره تحریم های ناجوانمردانه دنیای استکبار و جنگ تمام عیار اقتصادی) برای معرفی و بیان دستاوردهای شرکت بیشتر استفاده شود.

   هفته نامه «مشعل» را از چه زمانی می شناسید؟

با «مشعل» از بدو استخدام در صنعت نفت آشنا هستم. از زمانی که به صورت ماهنامه بود تا بعدها که به صورت هفته نامه منتشر شد. به نظرم وجود یک نشریه درون سازمانی که به صورت تخصصی اخبار و گزارش فعالیت های همکاران را روایت می کند، نقش مهمی در ایجاد همگرایی و ایجاد و تقویت روحیه تعلق سازمانی دارد.

   چه بخش هایی از «مشعل» برایتان جذابیت دارد؟

بخش گزارش های میدانی که از پروژه ها و طرح های صنعت نفت تهیه می شود، همیشه برایم جالب بوده است. اخبار صنعت نیز برای اطلاع از آخرین روند فعالیت ها در نفت برایم همیشه خواندنی بوده است. در مورد سایر بخش های مجله مانند بخش فرهنگی و ورزشی نیز اهل خانواده بیشتر پیگیر بودند.

ویژگی مهم «مشعل» این است که به همان اندازه که برای مدیران و کارکنان اهمیت دارد، برای خانواده های همکاران نیز جذاب است، اما با الکترونیک شدن آن در این زمینه اثرگذاری کمتری پیدا کرده است.

   به نظر شما «مشعل» تا چه حد توانسته به رسالت خود عمل کند؟

ایجاد همگرایی، تقویت روحیه سازمانی و امیدبخشی به مخاطبان، مهم ترین رسالت «مشعل» است؛ ازاین رو این نشریه تخصصی باید طوری باشد که همه خانواده بزرگ صنعت نفت بتوانند خود را در آن ببینند. برای این منظور معرفی دقیق دستاوردها و توانمندی های همکاران در اجرای مسوولیت هایشان از جمله کارهایی است که مشعل باید با نگاه خلاقانه به آن بپردازد. به عقیده من در طول سال های گذشته مشعل توانسته است به خوبی از عهده این مسوولیت برآید، اما واضح است که همیشه فضا برای توسعه و خلاقیت هست و انتظار می رود این هفته نامه نیز با پویایی بیشتر، جایگاه خود را ارتقا دهد.

   این رسانه پیش تر به صورت چاپ بود و اکنون به صورت دیجیتال؛ به نظر شما کدام یک تأثیرگذارتر است؟

با تغییر فناوری های ارتباطی و رسانه ای و توسعه فضای مجازی، بسیاری از نشریات بین المللی نیز نسخه کاغذی را حذف کرده و به نشر الکترونیک روی آورده اند. به نظر من نشر الکترونیک، فرصت ها و چالش های خود را دارد و راه حل نهایی برای هر نشریه نیست. در دنیا نیز با وجود توسعه روزافزون نشر الکترونیک، هنوز نشریات کاغذی منتشر می شوند و مخاطبان پروپاقرص خود را دارند. نسخه کاغذی مشعل برای من در سال های گذشته دلچسب تر و راحت تر دست به دست می شده است، اما همان طور که گفتم، باید بتوانیم خود را با شرایط جدید تطبیق بدهیم.اکنون دیگر به نسخه الکترونیک مشعل عادت کرده ام اما برای خانواده ها به طور قطع نسخه کاغذی مناسب تر است.

   اگر نقد و نظری دارید، بفرمایید. پیشنهاد شما برای بهتر شدن این هفته نامه چیست؟

امیدوارم گردانندگان «مشعل» با خلاقیت و انرژی بیشتر در راستای اهداف متعالی خود موفق باشند و بتوانند به عنوان یک رسانه درون سازمانی مورد اعتماد مدیران و کارکنان و خانواده های آنان باشند.