باوفاترین یار رسانه ای صنعت نفت و کارکنان

اگر بخواهم به طور مختصر نقش نشریه «مشعل» را بیان کنم، باید بگویم که این نشریه، طی این سال ها، موثرترین منبع الهام بخش مفهوم یکپارچگی خانواده بزرگ صنعت نفت و کانون منسجم اطلاع رسانی اعضای این خانواده به حساب می آمده است. بازتاب موفقیت ها و دستاوردهای کارکنان این صنعت، نشر مصاحبه ها و بیان دغدغه مندی های شاغلان و خانواده های آنان، بیش از هر چیزی یک تَن واحد بودن و یکپارچگی را به ذهن مخاطب القا می کند. انعکاس افتخار آفرینی فرزندان کارکنان یا موفقیت های شغلی پرسنل، ضمن پیشگیری از بی خبر ماندن از همدیگر، حس غرور و شعفی وصف ناشدنی را برای مجموعه همکاران و خانواده آنان به همراه داشته است.

بدون شک در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش بی بدیل و قدرت نفوذ رسانه در تنویر و شکل گیری افکار عمومی، تقویت فرهنگ به منظور امنیت پایدار بر کسی پوشیده نیست و رسانه فهیم و متعهد می تواند حرکت جامعه را به سوی امید و نشاط تسریع بخشد. بر این اساس، اصحاب رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی، همنوایی و هم سویی جوامع دارند. باور بنده بر این است که در شرایط حساس کنونی کشور و با توجه به آسیب های ناشی از محدودیت های اعمال شده، بیش از گذشته به این انسجام و همدلی نیاز داریم، از این رو تقویت و ترویج هویت مشترک خانواده های کارکنان به عنوان اعضای خانواده بزرگ صنعت نفت، پایداری سازمانی را در دراز مدت به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از شاخصه های نشریه «مشعل» پرداختن به موضوعات فرا تخصصی، در حوزه هایی همچون رویدادهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی، ورزشی و هنری و کلا ارتقای سطح آگاهی خانواده های کارکنان در زمینه های گوناگون بوده است. این تنوع موضوع موجب شده تا سلیقه های مختلف مخاطبان تأمین و «مشعل» جای خود را بخوبی در میان خانواده ها باز کرده و برای خود طرفداران پر و پا قرصی پیدا کند. پاسخ به این پرسش که هفته نامه «مشعل» توانسته زبان کارکنان باشد را با درنظر گرفتن شرایط چند سال اخیر حاکم بر کشور، بخصوص صنعت راهبردی نفت عرض خواهم کرد. اعمال تحریم های ظالمانه اگر چه موجب به بار آمدن مشکلاتی برای کشور شد؛ اما ضمن کمک به شناسایی نقاط ضعف و کاستی ها، انگیزه مضاعفی را نیز برای نیروی متخصص کشور فراهم آورد تا با تکیه بر توان ملی برای رفع چالش ها اهتمام ورزند. درست در این نقطه است که رسانه ها باید همسو با سیاست های کلان کشور، امید به آینده روشن را نزد افکار عمومی زنده نگه دارند؛ امری که تا حدودی در دوره های قبل مغفول مانده بود. نشریه «مشعل» نیز بنا به رسالت رسانه ای خود کوشیده است، در دورانی که ایران در تقابل با سیاست فشار حداکثری قدرت های جهانی قرار دارد، با انعکاس توانمندی ها و موفقیت های متخصصان داخلی صنعت نفت در تبلور خودکفایی این صنعت، امید را در دل مخاطبان خود زنده نگه دارد و کارگشا بودن تدابیر اجرا شده و اعتماد سازی لازم به توانمندی متخصصان وزارت نفت در سخت ترین شرایط را برای افکار عمومی بخوبی به تصویر کشد.  این فرصت بهانه ای است تا قبل از هر چیز، صمیمانه به مجموعه دست درکاران این نشریه خداقوت عرض کنم و از این فرصت بهره برده و اعلام می کنم که این شرکت، همیشه و در هر موقعیتی آمادگی دارد نهایت همکاری را در حوزه اطلاع رسانی با همکاران نشریه «مشعل» داشته باشد. همان طور که اطلاع دارید، امروز شاهد گسترش روز افزون رسانه های مجازی بر بستر وب هستیم، به طوری که رسانه ها در عرصه اطلاع رسانی و ارتباطات به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی انسان هزاره سوم مطرح شده اند که این موضوع به نوبه خود موجب ارتقا و اهمیت بیشتر جایگاه اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه ای در جوامع انسانی شده است.

هم اکنون با تنوع گسترده ای از رسانه های عمومی و تخصصی روبه رو هستیم، اما من هنوز هم بر این باورم که نشریه «مشعل» در مقام باوفاترین یار رسانه ای صنعت نفت و کارکنان آن، نماد تعامل و ارتباط این نفت و حوزه اطلاع رسانی است. از پروردگار منّان توفیق روز افزون مجموعه دست درکاران این نشریه را در عرصه های مختلف اطلاع رسانی و تقویت و تحکیم اهداف صنعت نفت مسألت دارم.

سید عبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران

 

مشعل زبان کارکنان صنعت نفت

در عصرحاضر، یکی از ارکان اصلی رقابت بین سازمان ها کارکنان متعهد، متخصص و با انگیزه است و افزایش اشتیاق و انگیزه کارکنان، یکی از دغدغه های اصلی و مهم سازمان های پیشرو صنعتی محسوب می شود. از این رو یکی از ارکانی که باعث ایجاد این اشتیاق و تعهد در بین کارکنان می شود، نشریات و رسانه های داخلی هستند. امروزه نشریه «مشعل» توانسته پس از سال ها تلاش، به بلوغ کامل برسد و نقشی موثر را در ایجاد ارتباط متقابل و تعادل بین بخش های مختلف صنعت نفت که به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور مطرح است، ایفا کند و فرصتی مناسب را برای تشریح و تبیین اهداف سازمان و جلب مشارکت کارکنان برای اداره هر چه بهتر این صنعت معظم فراهم آورد.

نشریه وزین «مشعل» به عنوان یکی از قدیمی ترین و خاطره انگیزترین نشریات صنعت نفت، همچنان در اذهان کارکنان خدوم این صنعت از گذشته های دور تا امروز، ارزش و جایگاه خود را بخوبی حفظ کرده است.

به عنوان یکی از خوانندگان «مشعل»، به نظرم یکی از اهداف و رسالت های همیشگی این نشریه، اطلاع رسانی مناسب رویدادها و اخباری بوده که در گستره عظیم صنعت نفت از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور را در برداشته که این مهم، ماموریتی بسیار دشوار و ارزشمند برای این نشریه بوده است.

در واقع «مشعل» ضمن انعکاس مطلوب اخبار و رویدادها، توانسته بخوبی زبان کارکنان صنعت نفت باشد و با سهيم كردن كاركنان در سرنوشت خود، از طريق تبادل افكار و آرا، تعامل بسیار خوبی بین مدیران،کارکنان و خانواده های عزیز کارکنان صنعت نفت ایجاد کند. پوشش این حجم عظیم از رخدادها و تعاملات موثر با شرکت های متعدد زیرمجموعه وزارت نفت در این گستره عظیم و از آن مهمتر رضایت کارکنان صنعت نفت و خانواده هایشان از این نشریه، نکته ای درخور توجه است که جا دارد به مناسبت انتشار هزارمین شماره آن، به نوبه خود، به تمامی بنیانگذاران و کارکنان این نشریه از جمله مدیران مسؤول، سردبیران، خبرنگاران و عکاسان عزیز «مشعل» از گذشته تا حال خسته نباشید و خدا قوت بگویم.

همانطور که در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی از دوران هشت سال دفاع مقدس تا دفاع از حرم، خبرنگاران و اصحاب رسانه با عشق، ایثار و از خود گذشتگی صحنه هایی به یاد ماندنی را در تاریخ این مرز پرگهر ثبت و ضبط کرده اند، مدیران، سردبیران، خبرنگاران، عکاسان، گزارشگران و تصویربرداران نشریه «مشعل» نیز در طول 20 سال گذشته در نبرد اقتصادی و در دل تحریم های ناجوانمردانه، توانسته اند چراغ و نور امید را هر هفته بیش از پیش در دل کارکنان خدوم صنعت نفت روشن نگه دارند که این مهم، به عنوان یکی از ارزشمندترین اثرات معنوی این نشریه وزین در تقویت روحیه و همبستگی کارکنان به شمار رفته و بنده به عنوان یکی از سربازان صنعت نفت از خداوند متعال سلامت و اهتمام مسؤولانه شما را در تداوم انتشار شماره های بعدی در مسیر اعتلای صنعت نفت و میهن عزیزمان آرزومندم؛ هر چند که آرزو داشتم در هزارمین شماره نشریه، اعلام برافروختگی مشعل فروزان تولید زودهنگام نفت از میدان سردار جنگل، خطه دریای نیلگون خزر را داشته باشیم؛ اما امید است در شماره های آتی، این آرزوی دست یافتنی از سوی مهندسان و همکاران شرکت نفت خزر به رشته تحریر درآمده و مژده شادمانی و احساس غرور ملی و باور توانستن را در اذهان مخاطبان حال و آینده زنده کند؛ انشاا..

 

علی اصولی، مدیرعامل شرکت نف حضور فعال نشریه «مشعل»

هفته نامه «مشعل» طی چند سال گذشته در همه مناسبت ها و رخدادهای صنعت نفت حضوری فعال داشته و خبرنگاران و دست در کاران این هفته نامه در حد امکانات سعی و تلاش کرده اند؛ اما واقعیت این است که با توسعه و نفوذ فضای مجازی در میان اقشار مختلف جامعه و طبیعتا کارکنان صنعت نفت، نباید انتظار داشته باشیم که تاثیر «مشعل» به اندازه اثرگذاری20 سال قبل باشد. با این حال معتقدم که این هفته نامه در حد امکانات و بضاعت خود، مثمر ثمر بوده است. تلاش خبرنگاران هفته نامه «مشعل» در ثبت رخداد های مهم نظیر بهره برداری از میادین جدید و انعکاس اخبار مربوطه و همچنین ثبت فعالیت های مرتبط با سیل سال 1398 را بخوبی به یاد دارم.برای همه همکاران این نشریه، آرزوی سلامت و موفقیت روز افزون دارم.

مهندس جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت نفت و گاز اروندان

«مشعل» پل میان کارکنان و مدیران نفت

 «مشعل» همواره در ذهن کارکنان، یک هفته نامه خانوادگی به شمار می آید؛ هفته نامه ای برای خانواده صنعت نفت. بنابراین مطالب آن که خوشبختانه به صورت کاملاً حرفه ای گردآوری، ویرایش و به استانداردهای زیباشناسانه ای طراحی و انتشار می یابد، توانسته است مخاطبانی جدی در میان کارکنان در هر سطح از سازمان را جذب کند. ارائه گزارش های متنوع از گستره زمینی و دریایی فعالیت های صنعت نفت و انعکاس اخبار و مسائل مرتبط با سرمایه های انسانی و اینکه مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، از مخاطبان همیشگی این نشریه به شمار می آیند، می تواند گواهی بر این باشد که «مشعل» پل میان کارکنان و مدیران ارشد صنعت نفت است.

چند جـلسه گفت وگو و مصاحبه با خبرنگـاران این نشریه، در زمان تصـدی سمت های سازمانی مختلف را می توانم به عنوان خاطراتی معرفی کنم که در دوره خدمت به صنعت نفت رقم خورده اند. با توجه به شرایط خاص حاکم بر صنعت نفت، رسالت جامعه روابط عمومی صنعت نفت، اهمیت بیشتری پیدا می کند. رسانه های مختلف روابط عمومی که «مشعل» یکی از مهمترین و پرمخاطب ترین آنها به شمار می رود، باید در مسیر انعکاس تلاش های کارکنان در شرایط سخت کنونی و دستاوردهای امید بخش در حوزه های مختلف گام برداشته و بر استحکام بخشی بیشتر نقش خود به عنوان حلقه اصلی ارتباط میان سطوح مختلف سازمان و جامعه برون سازمانی اهتمام ورزند.

حمید کاویان، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون مشعل دار

رسالت اطلاع رسانی  صحیح و آگاهی بخشی دقیق

 صنعت نفت، به عنوان مهمترين مزيت اقتصادی کشور، رکن پويايي و پیشرفت اقتصاد و اصلی ترین منبع درآمد ملی است که با بیش از 110سال فعالیت در ایران و افتتاح پروژه های متعدد راهبردی و عمرانی در اقصا نقاط ایران اسلامی، کارنامه ای درخشان و موفق داشته است. در این خصوص، اهميت اطلاع رساني صحيح، هوشمندانه، اثرگذار و به هنگام، خطيرترين رسالت رسانه ها بویژه رسانه های سازمانی است که در این بین، نشریه «مشعل» به عنوان یکی از باسابقه ترین، منظم ترین و موثرترین نشریات صنعت نفت، مشعل دار رسالت اطلاع رسانی صحیح و آگاهی بخشی دقیق است كه در طول چند دهه فعالیت، جایگاه واقعی خود را در سطوح مختلف کارکنان تلاشگر این صنعت سُترگ ایجاد کرده و با آگاهی دقیق از انتظارات واقعی صنعت مردان و زنان، پیام خود را در پهنه گسترده این صنعت از سرخس تا خارک و از پارس جنوبی تا کرمانشاه، اهواز و مسجدسلیمان به گوش مخاطبان رسانده است.  در برهه زمانی فعلی، بی شک برقراری تعادل بین نیاز مخاطبان، اطلاع رسانی شفاف از یک سو و رعايت مصالح نظام و صرفه و صلاح صنعت نفت، به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی و تحریم از دیگر سو، مهمترین مسؤولیت اصحاب رسانه درگذار از مقطع حساس كنوني است. در اين ميان خبرنگاران، به مثابه سنگربانان واقعي عرصه جنگ نرم در نبردی همه جانبه در حوزه های مهم صنعتی، فرهنگي و سياسي حضوری مستمر داشته و در تحقق اهداف بلند توسعه، نقشي تعيين كننده ايفا مي كنند که در این میان دست درکاران هفته نامه وزین «مشعل»، عملکردی قابل قبول و موفق داشته و دارند، که ضمن آرزوی توفیق و سربلندی در استمرار این رسالت خطیر، انتظار دارد در انعکاس اخبار و رویدادهای خوب شرکت های عملیاتی جنوب و سرمایه های انسانی فعال دراین حوزه، با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی و شرایط طاقت فرسای آب و هوایی، اهتمامی بیش از پیش داشته باشند. انشاا...

غلامرضا مفیدی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون