ميراث دار يك قرن فعاليت فرهنگی و اطلاع رسانی صنعت نفت

صنعت نفت از سال هاي آغازين فعاليت خود در جنوب و همزمان در تهران، تشكيلات فرهنگي، اطلاع رساني و مطبوعاتي خاص خود را داشته است؛ بي ترديد نشريات، هفته نامه ها و ماهنامه هاي منتشر شده در طول دهه هاي گذشته، به عنوان بخشي از توليدات رسانه اي اين تشكيلات فرهنگي و روابط عمومي، سهم و نقشي بسزا در همگرايي، بالندگي، توسعه اجتماعي و اعتلاي فرهنگ سازماني نفت ايفا کرده است. «مشعل» به عنوان پرتيراژترين و ديرپاترين اين نشريات، اكنون ارگان و رسانه رسمي صنعت نفت به شمار می رود و پنجره اي است كه خانواده بزرگ نفت از طريق آن، از حال و روز هم با خبر شده، در موفقيت ها و ناكامي ها، تجربه هاي تلخ و شيرين، خوشي ها و ناخوشي هاي هم سهيم مي شوند و افزون بر اين، بخشي از ارتباط ميان مديريت و كاركنان و صنعت با جامعه را به سامان مي رساند. «مشعل» تا قبل از فراگيرشدن شبكه هاي اجتماعي، تنها نشريه اي بود كه كاركنان صنعت نفت از طريق آن توانايي ها، دستاوردها، ايده ها، انتظارات و خواسته هاي خويش را مطرح يا در سطحي وسيع تر منعكس مي كردند؛ اما با آمدن شبكه هاي اجتماعي و توسعه شگفت انگيز فضاي مجازي، اين تمركز كمرنگ تر شد. با اين وجود، نشريه وزين «مشعل» به سبب رسميت، اعتبار و قدمتي كه دارد، همچنان صدا و زبان گوياي كاركنان و خانواده بزرگ صنعت نفت به شمار مي آيد.  به همه دست دركاران فرهيخته این نشریه، خداقوت مي گويم و دستيابي به اين حدنصاب و نقطه عطف هزارمين شماره «مشعل» را تبريك و شادباش مي گويم. انتظار دارم در دوره كرونا، ضمن مراقبت از سلامت خود، با توجه به محدوديت ارتباط مستقيم و رودررو، به شيوه ها و روش هاي جايگزين، ارتباط خود را با كاركنان صنعت نفت حفظ و رشته علاقه خود را با كاركنان صف اول عمليات و خط مقدم توليد محكم تر کنند.  در پايان اميدوارم كه «مشعل» به عنوان ميراث دار يك قرن فعاليت فرهنگي و اطلاع رساني صنعت نفت در ايران، پروفروغ تر از هميشه، چراغِ خانه كاركنان و خانواده بزرگ صنعت نفت ايران باشد؛ چراغِ كمپ هاي اقماري، اردوگاه هاي دور دست در خشكي و فانوسِ اميدبخش سكوهاي مستحكم ما در تلاطم درياها و موج ها! چراغي كه با نفت برآمده از اعماق مخازن اهواز،كرنج، بي بي حكيمه، گچساران، چشمه خوش، آغاجاري، مارون، مسجدسليمان، هفتكل، دارخوين، آزادگان سروش، نوروز و پارس جنوبي مي سوزد.

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

 

 ابعاد مختلف اثرگذاری نشریه «مشعل»

در آستانه هزارمین شمارگان نشر «مشعل»، نشریه كاركنان صنعت نفت ايران هستیم که جا دارد به همت بلند این مجموعه و فعالان رسانه وزین صنعت نفت تبريك گفت.  رسانه ها، مهم ترین و مؤثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهي بخشی به جامعه محسوب مي شوند، به طوري كه برخي، عصر حاضر را «عصر ارتباطات» مي خوانند كه دستيابي به افق هاي روشن و توسعه، با پشتيباني و هدايت صحيح رسانه ها ميسر است. با توجه به نقش محوری رسانه در توسعه پایدار، تاكنون نشریه «مشعل» برای رسیدن به وحدت، همدلی و بسط فرهنگ سازمانی، جایگاه حائز اهمیتی در ميان كاركنان به خود اختصاص داده است. این نشریه طی سال ها انتشار، با اطلاع رسانی مناسب و پوشش شایسته از روند فعالیت های کارکنان خدوم صنعت نفت در جای جای ایران اسلامی و ایجاد انگیزه در میان کارکنان و خانواده های ایشان مؤثر واقع شده است. یکی از مهم ترین کارکردهای مهم نشریه «مشعل»، می تواند درك، شناخت و تبیین مؤلفه های فرهنگ سازمانی و تقویت ارکان و بنیان های آن باشد؛ نظام مشترکی که در صنعت نفت بر پایه کار و تلاش در مسیر تولید نفت و گاز، به عنوان پیشران توسعه اقتصادی همه جانبه کشور قرار گرفته و این مؤلفه مهم در تقریر این جریده قابل مشاهده است. رکن اساسي جامعه ایرانی- اسلامي، خانواده بوده كه پرداختن به اين بناي مقدس و حمايت از آن، همواره سبب توسعه فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. براین اساس، یکی از بخش های مهم نشریه «مشعل» بر محوریت توجه به شان خانواده و جایگاه ویژه آن در تأمین آرامش روحی و روانی کارکنان و فرزندان آنها متمرکز است و در پاسخگویی به این مهم نيزکارنامه مثبتی داشته است. همچنین دقت به جایگاه زنان شاغل در صنعت نفت نيز از نکات قابل تأمل است، به طوری که این دسته از همکاران ضمن اداره امورخانواده، مسؤولیت های مهمي را در عرصه حرفه ای به عهده دارند كه زیبنده است خدمات علمي- تخصصي بانوان همکار نیز در این نشريه به طور ويژه منعكس شود. مقوله ديگر و بسیار مهم و اساسی در صنعت نفت، بحث اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و تحقق جهش تولید با محوریت مباحث پژوهشی و نوآورانه در این صنعت است. تحریریه «مشعل» با اتخاذ رویکردی مناسب، در مسیر دستیابی به اين مهم گام برداشته كه جا دارد بخش ویژه اي به اين موضوع در نشریه اختصاص يابد. در پایان از مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، دست درکاران و تحریریه نشریه وزین «مشعل» که مطالبات، تلاش ها، عملکرد و مجاهدت کارکنان صنعت نفت را برای مخاطبان و خانواده بزرگ صنعت نفت منعکس می کنند، تقدیر و تشکر کرده و از خداوند منان برای این عزیزان سلامت و توفیق روزافزون آرزو کنم.

رامين حاتمی، مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران

 

 خدا قوت به حماسه سازی تان

نشریه «مشعل» در حالی هزارمین شماره خود را در کنار خانواده بزرگ صنعت نفت به رشته تحریر درآورده است که در طول سال های فعالیت خود، موفق شده به عنوان یک محصول رسانه ای و فرهنگی درون سازمانی، علاوه بر نفوذ و تأثیرگذاری بالا در بین سطوح مختلف کارکنان این صنعت از جمله مدیران، کارشناسان، صنعتگران، کارکنان، کارگران و... خانواده های ایشان را نیز با طیف وسیعی از فعالیت های صنعت نفت و گاز در اقصا نقاط کشور آشنا کند.

این نشریه اگرچه با عنوان دولتی شناخته می شود؛ اما توانسته در سال های پرتلاطم صنعت نفت، همواره در کنار کارکنان باشد و ضمن جلب اعتماد خوانندگان خود، دیدگاه ها، انتظارات و نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی این حوزه را بازتاب دهد.  همچنین در دورانی که این نشریه، به دلیل صرفه جویی در هزینه کرد نشریات کاغذی، به نسخه الکترونیکی تغییر ماهیت داده، بر خطی ممتد و تأثیرگذار حرکت کرده و با تکیه بر توانمندی خبرنگاران زبده و کادر باتجربه تحریریه، جایگاه شایسته خود را همچون گذشته حفظ کرده و ارتقا بخشیده است.

در این نوشتار کوتاه فرصت را مغتنم شمرده، به عنوان عضوی از خانواده پویا و کوشای صنعت نفت، به تمامی همکارانم در قطب انرژی کشور و پهنه آبی خلیج فارس که همواره بیشترین حجم اخبار، گزارش ها، تحلیل ها و مکتوبات حوزه صنعت گاز در نشریه وزین «مشعل»، به تلاش و حماسه سازی این عزیزان مزین بوده است، خداقوت می گویم.

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس