آثار و عواقب بی توجهی به نماز از نگاه  حضرت زهرا(س)

حضرت فاطمه الزهرا(س) در باب آثار و عقوبات بی توجهی به نماز از رسول اکرم(ص) سوال کرد: «فقالت: یا ابتاه ما لمن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء: کسی که نمـازش را سبک می شمارد، چه زن باشد و چه مرد باشد چه وضعیتی خواهد داشت؟»

تحلیل پاسخ پیامبر اسلام(ص) بسیار جالب توجه است، زیرا این سبـک شمردن صورت های مختلفی دارد یعنی: یکی این است که در اول وقت نماز نخواند، یکی این است که در موقع خـــواندن نمـاز زیاد به آداب و حـدودش مقیـد نباشد، سعی نکند که آن شرایـط فضیلت را مراعات کند، به طور کلـی سبک بشمارد. یکی از صورت سبک شمردن تاخیر از اول وقـت است، ولی ممکن است یکی در اول وقت هم بخواند، اما به شرایط آداب و حدودش چندان پابند نشود، با عجله بخواند، حضـور نداشته باشد. اینجاست که حضرت زهرا(س) سوال می کند که کســی که نمــازش را سبک بشمارد چه می شود و اما پیامبر گرامی اسلام فرمودند: ای فاطمه جان! هر کسی از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به 15 بلا مبتلا می سازد. (شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت است).

 شش بلایی که در دنیا دامنگیرش می شود:

1. خداوند برکت را از عمرش می برد.

2. خداوند برکت را از رزقش می برد.

3. خداوند عزوجل سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند.

4. هر عملی که انجام می دهد، پاداش داده نمی شود.

5. دعایش به آسمان نمی رود.

6. بهره ای از صالحین برای او نیست.

 سه بلایی که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:

1. ذلیل از دنیا می رود.

2. هنگام مرگ در حال گرسنگی خواهد بود.

3. تشنه از دنیا خواهد رفت، اگرچه آب نهرهای دنیا را به او بدهند.

 سه بلایی که در قبر دامنگیرش می شود:

1. خداوند ملکی در قبر برای او می گمارد تا او را زجر دهد.

2. قبرش برای او تنگ خواهد شد.

3. گرفتار ظلمت و تاریکی قبر خواهد شد.

سه بلایی که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:

1. خداوند ملکی را موکل می سازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالی که خلایق تماشا می کنند.

2. محاسبه اعمالش به سختی انجام می شود.

3. خدا به نظر لطف به او نمی نگرد و برای اوست عذاب همیشگی.

 منبع: کتاب مسند فاطمه الزهراء،ص235

 

الگوی رفتاری حضرت زهر(ع) در خانواده درس های زندگی از دختر  گرامی پیامبر اسلام(ص)

زندگی درخشان و پر از مبارزه دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) سرشار از نکات تربیتی و اخلاقی است که می تواند برای بشر امروز و خصوصا زنان مسلمان یک الگو و اسوه کامل ایمانی باشد. زندگی پرفرازونشیب حضرت زهرا(س) از تولد تا شهادت درس هایی دارد که با دقت در آنها می توان در کوره راه های زندگی و پستی و بلندی های آن سرمشقمان باشد. در سلسله مطالب پیش رو کوشیده ایم تا بخشی از نکات درس آموز زندگی آن حضرت را بیان کنیم. اینک بخش نخست را می خوانید:

از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان ها، بر این اصل مهم تاکید دارد، زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه کانونی در محور رشد و هدایت های اخلاقی تربیتی قرار می گیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می گذارد. به همین دلیل خداوند در قرآن کریم الگوهای صحیحی را تعیین فرموده و مسلمانان را به پیروی از ایشان سفارش کرده است. از سوی دیگر نیاز به الگو، از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وا می دارد تا با در نظر داشتن الگوی مورد نظر، تلاشی هدفدار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی های رفتاری و اخلاقی الگو در پیش گیرد. قرآن کریم، رسول گرامی اسلام(ص) را الگوی شایسته و اسوه حسنه مومنان معرفی کرده است، در این الگوگیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خلق وخوی و مسوولیت های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند. پیامبر(ص) در سخنانشان، حضرت فاطمه(س) را از وجود خود می داند و بارها در جمع مومنین می فرماید: «فاطمه پاره تن من است».

 فاطمه(س) پاره تن پیامبر(ص)

وجود حضرت فاطمه(س) از وجود رسول خدا(ص) جدا نیست و سیره او جلوه دیگری از سیره پیامبر(ص) است، پس حضرت فاطمه(س)، ادامه راه و سیره رسول خدا(ص) در همه زمینه هاست از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و...، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت فاطمه(س)، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر متبلور شده است، سیره ایشان در عرصه خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است. امام باقر(ع) در عظمت و جلالت مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه(س) می فرمایند: لَقد کانت مفروضَة الطاعةِ علی جمیع مَن خلق الله من الجنّ والإنسِ والطیرِ والوحشِ و الانبیاء والملائکة؛ اطاعت حضرت فاطمه(س) بر تمام بندگان الهی از جن و انس، پرندگان و حیوانات، پیامبران و ملائکه واجب است. امام زمان(ع) هم وجود مقدس حضرت فاطمه(س) را اسوه نیکوی خویش دانسته و فرموده اند: و فی ابنةِ رسول الله لیَ اسوةٌ حسنةٌ؛ همانا دختر رسول خدا(ص) برای من الگویی شایسته است.

     ریشه های ایمانی ازدواج حضرت زهرا(س)

 آنچه برای شیعیان آن حضرت باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت مراقبت های لازم قبل از تولد فرزند است. لزوم طهارت روحی و جسمی برای تشکیل نطفه یک فرزند صالح از خصوصیات آشکار به وجود آمدن یک انسان پاک سرشت و الهی است. بینش توحیدی و مرتبه ایمان افراد در تمام زندگی آنها متبلور می شود و هرکس به اندازه معرفت و بندگی اش در برابر خدا، رفتار خود را سامان می دهد. در زندگی حضرت فاطمه(س)، خدامحوری بیش از هر چیز دیگر به چشم می خورد و در تمام جلوه های رفتار و گفتار ایشان حضور دارد، تا آنجا که حضرت فاطمه الزهرا(س) در زندگی خانوادگی، تمام تقاضاها، گفتار و رفتارش را با رضایت خدا می سنجید و همواره رضایت خدا را بر رضایت و راحتی خود مقدم می کرد و می فرمود: «خداوندا از تو هدایت و تقوی را می خواهم، غنا و عفاف را می خواهم، عمل به آنچه تو دوست داری و می پسندی را طالبم». این اصل مهم در زندگی حضرت زهرا(س) در زمینه ملاک انتخاب همسر، مهریه و جهیزیه نیز دیده می شود، با آنکه خود به بالاترین مراحل رشد و تکامل معنوی رسیده بود، به دنبال رهبانیت یا رفاه نبود و ازدواج را در راستای فرمانبرداری از پروردگار ضروری می دانست. زمانی که به همسری حضرت امام علی(ع) درآمد و به خاطر فقر ایشان، مورد سرزنش و طعنه زنان قریش قرار گرفت، بعد از آنکه جریان را به عرض پیامبر(ص) رساند، سر به آسمان بلند کرد و فرمود: «راضی شدم به آنچه خدا و رسول خدا(ص) به آن راضی شدند». در حسن معاشرت با همسر هم رضایت خدا مقدم بود. روزی که امام علی(ع) از وی پرسید چرا از رنج گرسنگی و بی غذا ماندن خانه وی را خبردار نکرده، حضرت فاطمه(س) در پاسخ فرمود: «یا ابالحسن إنی لاستحیی من الهیان اکلف نفسک مال اتقدر علیه؛ ای اباالحسن! من از خدای خود شرم می کنم که به تو تکلیفی کنم که قادر به انجام آن نیستی و نفرمود من از تو که همسرم هستی، شرم می کنم.»

 

   بی توجهی به ظواهر مادی و ارزش های کاذب

ازدواج امر مقدسی است، توجه به ارزش های ظاهری در مقدمات ازدواج نظیر مهریه، جهیزیه، برگزاری مراسم و تشریفات ازدواج و... زمینه را برای بروز کدورت ها و مشکلات خانوادگی به وجود می آورد. گاهی به واسطه سنگینی هزینه های مراسم ازدواج، ارزش های حقیقی از بین می روند و در آغازین ساعات زندگی مشترک، مشکلات و اختلافات فراوانی به وجود می آید. حضرت فاطمه(س) زمانی به ازدواج با امام علی(ع) پاسخ مثبت داد که ایشان هیچ سرمایه ای نداشت و تنها دارایی او برای ازدواج، یک زره بود که آن هم صرف تهیه وسایل ضروری زندگی مشترکشان شد که عبارت بود از: حصیر، لیوان، گلیم، کوزه، آسیاب دستی، مشک، پوست گوسفند، پرده و... . بنابراین رسم جهیزیه و اینکه زن موظف باشد هنگام رفتن به خانه شوهر، تمام وسایل زندگی را با خود ببرد، هیچ ریشه اسلامی و شرعی ندارد، بلکه تنها یک سنت است. جهیزیه حضرت فاطمه(س) بسیار ساده و اندک بود. هنگامی که جهیزیه حضرت فاطمه(س) را نزد پیامبر آوردند، پیامبر گریست و دست به دعا برداشت و فرمود: «خدایا، مبارک کن این جهیزیه را که اغلب آن از گل است». مراسم ازدواج حضرت فاطمه(س) همراه دعا، اطعام فقرا، صدقه و نیز تهلیل و تکبیر به جای غنا بود. حضرت امام علی(ع) می فرماید: رسول خدا(ص) وقتی دخترش را به ازدواج من درآورد، نزد من آمد و فرمود: «با نام خدا برخیز و این ذکر را بخوان: علی برکة الله، ماشاءالله ولاقوة إلا بالله، توکلتُ علی الله... سپس مرا در کنار فاطمه نشاند و فرمود: خداوندا، اینان محبوب ترین مردم نزد من باشند، آنان را دوست بدار و خیر و برکت به فرزندان آنها عطا کن و آنان را از هر آسیبی حفظ کن. من آنها و فرزندانشان را از شر شیطان فریبکار به تو می سپارم».

ادامه دارد...

 

 

شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

شخصیت زهرای اطهر، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی ، شخصیت ممتاز و برجسته ای است؛ به طوری که همه زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسی عالم می توانند از زندگی کوتاه و پرمغز او درس بگیرند. زنی که در بیت انقلاب متولد شد و تمام دوران کودکی را در آغوش پدری گذراند که در حال یک مبارزه عظیم جهانی فراموش نشدنی بود. آن خانمی که در دوران کودکی ، سختی های مبارزه دوران مکه را چشید، به شعب ابی طالب برده شد؛ گرسنگی ، سختی ، رعب و انواع و اقسام شدت های دوران مبارزه مکه را لمس و بعد هم که به مدینه هجرت کرد، همسر مردی شد که تمام زندگیش جهاد فی سبیل الله بود و در تمام قریب به 11 سال زندگی مشترک فاطمه زهرا و امیرالمومنین (ع )، هیچ سالی ، بلکه هیچ نیم سالی نگذشت که این شوهر، کمر به جهاد فی سبیل الله نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداکار، همسری شایسته یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دایمی میدان جنگ را نکرده باشد. پس ، زندگی فاطمه زهرا(س )، اگرچه کوتاه بود و حدود 20 سال بیشتر طول نکشید اما این زندگی ، از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی ، دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است . این ، زندگی جهادی فاطمه زهراست که بسیار عظیم و فوق العاده و حقیقتا بی نظیر است و یقینا در ذهن بشر ـ چه امروز و چه در آینده ـ یک نقطه درخشان و استثنایی است .

منبع: بخشی از بیانات در دیدار جمعی از بانوان کشور در تاریخ

   26 دی ماه 1368