آینده قیمت نفت در گرو مهار کرونا
مصرف جهانی سوخت جت، همچنان بشدت تحت تاثیر روند نامساعد بهبود صنعت و سفرهای هوایی باقی می ماند، حجم جابه جایی بار احیا شده است؛ اما پرواز مسافران سفرهای برون مرزی، به دلیل محدودیت های ناشی از اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورها با هدف مقابله با شیوع ویروس همه گیری کووید-19 (کرونا) همچنان متوقف است. تولید تجاری سوخت در ایالات متحده آمریکا طی چهار هفته منتهی به 30 اکتبر 700 هزار بشکه در روز بوده، در حالیکه این رقم در مقایسه با رقم روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه ای در مدت مشابه پارسال، 54 درصد کاهش نشان می دهد. احتمال می رود مصرف سوخت جت در جهان نسبت به پارسال روزانه 2 تا 3 میلیون بشکه کاهش یافته است، نبود تقاضا در صنعت هوایی به بزرگترین زیان مصرف در بازارهای جهانی نفت خام تبدیل شده است. کاهش طولانی تر و عمیق تر مسافران سفرهای هوایی که دلیل اصلی مصرف نفت به شمار می آید، با روندی کندتر از پیش بینی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در اوایل سال جاری میلادی پیش می رود. چنانچه تعداد مسافران سفرهای هوایی به سطوح عادی پیش از شیوع ویرس کرونا بازگردد، مصرف جهانی نفت خام روزانه بیش از 2 میلیون بشکه افزایش می یابد و این شرایط به روند بازگشت تعادل به بازارهای جهانی نفت خام شتاب می بخشد. با این حال، اندازه و زمان احیای مسافران سفرهای هوایی به تاثیر و موفقیت در تولید واکسن کرونا و دیگر اقدام ها برای مهار این ویروس همه گیر بستگی دارد. مصرف جهانی نفت خام و به همراه آن سیاست تولید ائتلاف اوپک پلاس، در گرو چشم انداز نامشخص و زمان حل بحران ویروس همه گیر کروناست.
مصرف سوخت جت
براساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، پیش از ویروس عالم گیر کرونا، مصرف جهانی سوخت جت در محدوده روزانه 7 میلیون بشکه در نوسان بود. از مجموع رقم یادشده، حدود 5 میلیون بشکه در روز آن به بخش سفرهای هوایی مربوط است و از این میزان، روزانه 2 میلیون آن به سفرهای داخلی و 3 میلیون بشکه در روز نیز به مسیرهای بین المللی اختصاص دارد. خدمات مربوط به بخش بار هم یک میلیون بشکه از مجموع مصرف روزانه 7 میلیون بشکه را شامل می شود، در حالیکه بخشی از این مقدار به خدمات مسافران برای حمل بار در انبار اختصاص یافته است. بقیه این میزان، به تامین سوخت جنگنده ها و هواپیماهای بخش نظامی و بخشی هم برای هواپیماها و جت های شخصی و هواپیماهای باری اختصاص می یابد.
احیای حمل هوایی بار
مانند بقیه تجارت های دنیا، صنعت حمل و نقل هوایی با سرعت قابل توجهی از همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه های طولانی مدت در اوایل سال جاری میلادی بهبود یافته است. براساس داده های تجزیه و تحلیل سیاست اقتصادی هلند، حجم تجارت بین الملل در همه بخش ها، از جمله کشتی ها، هواپیماها، قطارها و کامیون ها در ماه اوت سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال، 4 درصد کاهش یافته است. داده های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) نشان می دهد، حمل هوایی بار در ماه اوت سال 2020 میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 13 درصد کاهش یافته است. با این حال، فرودگاه بین المللی هنگ کنگ گزارش داده که حجم حمل هوایی بار در سپتامبر سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال، تنها3 درصد کاهش یافته است. فرودگاه هیترو لندن که بشدت از رکود اقتصادی بریتانیا آسیب دیده، کاهش حدود 29 درصدی حجم حمل بار در سپتامبر 2020 را نسبت به دوره مشابه پارسال گزارش داده است. بر اساس داده های ایکائو، بر خلاف بخش حمل هوایی بار، حجم تردد مسافران هوایی در کل جهان در ماه اوت امسال نسبت به دوره مشابه پارسال، افت 75 درصدی را نشان می دهد.
مشکلات بخش پروازهای مسافری
روند احیای پروازهای مسافری نامساعد است؛ زیرا محدودیت های ناشی از قرنطینه، سفرهای برون مرزی و پروازهای بین المللی را نیز شامل شده است. پروازهای مسافری در کشورهای بزرگی مانند چین و ایالات متحده آمریکا که سهم بالایی ازپروازهای داخلی دارند، بازگشت بسیار مطلوب تری داشته است. طبق داده های اداره ملی آمار چین، در این کشور آسیایی که بازار داخلی وسیعی دارد، تعداد کیلومتر- مسافر پروازها در سپتامبر امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افت 29 درصدی را نشان می دهد، در حالیکه این مقدار کاهش در ماه فوریه 83 درصد بوده است. داده های اداره آمار حمل و نقل ایالات متحده نشان می دهد، مصرف سوخت شرکت های هواپیمایی در ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی حدود 46 درصد کاهش یافته؛ اما این رقم در مقابل افت 66 درصدی ماه مه، اندکی بهبود یافته است. با این حال، در کشورهای کوچکتر که مسیرهای بین المللی در آنها اهمیت بیشتری دارد، خدمات مسافرتی به دلیل محدودیت های ناشی از قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس عالم گیر کرونا بشدت مختل می شوند. فرودگاه هیترو لندن گزارش داده است، تعداد مسافران در سپتامبر سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال 81 درصد کاهش یافته است. در همین حال فرودگاه بین المللی هنگ کنگ، که سخت ترین مقررات قرنطینه را دارد، گزارش داده که تعداد مسافران در ماه سپتامبر امسال 98 درصد کاهش یافته است. در بیشتر موارد، پروازهای طولانی مدت که بیشترین مصرف سوخت را برای هر مسافر دارند، بیشتر از پروازهای داخلی و کوتاه مدت که مصرف آنها کمتر است، آسیب دیده اند.