گفت وگوی «مشعل» با رئیس بهداشت و درمان  صنعت نفت آغاجاری

 گام های رهایی از   کرونا

 با پشت سر گذاشتن روزهای کرونایی، فشار مضاعفی بر دوش کادر درمان کشور است. این قشر زحمتکش تمام تلاش خود را می کند تا شرایط مناسبی برای بیماران فراهم کند. یکی از این مراکز درمانی، بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری است که ضمن داشتن یک بیمارستان، 7 منطقه درمانی دارد و علاوه بر کارکنان این صنعت، به بومیان منطقه نیز خدمات درمانی ارائه می کند. برای جویا شدن از چگونگی ارائه خدمات، گفت وگویی با فرید خدری، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

  برای مقابله با ویروس کرونا چه فعالیت هایی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری برای افراد شرکتی و غیر شرکتی صورت گرفته است؟

شرکت در جلسات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و برگزاری دوره های آموزشی مربوط از سوی فوکال پوینت شهرستان که رئیس بیمارستان نفت منطقه آغاجاری هم در آن حضور دارد، یکی از اقدام ها برای مقابله با ویروس کروناست. این آموزش قبل از شروع رسمی بحران کرونا برای پزشکان، کارشناسان، پرستاران و پیراپزشکان بیمارستان دولتی و شرکتی اجرا شد. همچنین در پذیرش بیماران، تاکنون هم پذیرش بیماران شرکتی و هم غیر شرکتی انجام شده است.ضمن آنکه در حدود دوماه، بین پیک دوم و سوم بیمارستان دولتی وابسته به وزارت بهداشت، پذیرش بیماران کرونایی نیازمند بستری را متوقف کرده بود و درمان بیماران به عهده بیمارستان نفت بود، همچنین در گندزدایی اماکن شهری و شرکتی نیز همکاری داشته ایم.در ضمن مشارکت در دایر کردن درمانگاه ۱۶ ساعته غربالگری مراجعه کنندگان عمومی با استفاده از مکان شرکتی و پزشک و امکانات شرکتی انجام شد.

   آیا در زمینه تأمین نیروی انسانی با بیمارستان شهر امیدیه همکاری داشته اید؟

در این خصوص هیچگاه درخواستی از سوی بیمارستان دولتی وصول نشد، گرچه امکان چنین همکاری به دلیل مشکل نیروی انسانی میسر نبود؛ اما بنا به درخواست شبکه بهداشت و درمان شهرستان امیدیه چند نفر از پزشکان این بهداری در درمانگاه عمومی ۱۶ ساعته غربالگری بیماران تنفسی همکاری می کنند.

     شناسایی بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا چگونه انجام می شود؟

از شروع بحران کرونا در بیمارستان شهید ایرانپور و تمامی درمانگاه های وابسته، جداسازی بیماران تنفسی و تریاژ بیماران مراجعه کننده مشکوک به کرونا براساس شیوه نامه های ابلاغی مورد بررسی قرار گرفت و در صورت نیاز، پس از بستری یا برخی بیماران به صورت سرپایی با هماهنگی با متخصص داخلی مربوطه تست PCR یا سی تی اسکن ریه شده و کار نمونه گیری و ارسال نمونه به آزمایشگاه رفرانس مرکز استان انجام می گرفت.ضمن اینکه پس از آموزش کارکنان و اطلاع رسانی مستمر، با همکاری واحد اچ اس ای شرکت های نفت و گاز این کار با حساسیت بیشتر در محیط عملیاتی و اداری شرکت های وابسته به وزارت نفت در منطقه انجام و پس از بیماریابی در فضاهای کاری، به بیمارستان یا درمانگاه های ۱۶ ساعته راهنمایی تا کارهای تشخیصی پیگیری می شد.البته این روند با راه اندازی سامانه غربالگری nocorona تقویت و خوداظهاری اجباری به کارکنان شرکت ها ابلاغ شد تا این غربالگری با قوت بیشتر انجام شود.

  چه فعالیت هایی در زمینه آموزش داشتید؟

معرفی خانم دکتر احمدی، متخصص داخلی و رئیس بیمارستان شهید ایرانپور به عنوان فوکال پوینت شهرستان و رابط علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قبل از شروع بحران کرونا برای انتقال اطلاعات علمی و ابلاغ شیوه نامه های ارسالی از سوی وزارت بهداشت برای پزشکان و کارکنان.برقراری جلسات و کنفرانس های آموزشی مسؤولان و کارکنان شرکت های نفت و گاز منطقه از چند ماه قبل از شیوع این ویروس و استمرار آن پس از شروع بحران.از دیگر اقدام های انجام شده می توان به آموزش پزشکان و کارکنان بهداری اعم از بهداشتی، درمانی، اداری و خدماتی و استمرار آن، آموزش کارکنان فنی و خدماتی رستوران ها و محل های طبخ غذا در شرکت های نفت و گاز منطقه، استفاده وسیع از وسایل کمک آموزشی با توجه به نبود امکان برقراری جلسات دسته جمعی مانند پمفلت، جزوه و برقراری جلسات با حضور مدیران شرکت های منطقه برای توضیح و بررسی راه های اجرایی شیوخ نامه های ابلاغی اشاره کرد.

  مرکز سلامت کار در دوران کار چه خدماتی به کارکنان ارائه کرده است؟

در مرکز سلامت کار تمرکز فعالیت ها بر نظارت مراکز طبخ غذا و آموزش فراگیر کارکنان واحدهای عملیاتی در اقصی نقاط منطقه به صورت منظم و مستمر بود، ضمن آنکه جلسات مشترک و متعدد با واحد اچ اس ای سه شرکت عملیاتی نفت و گاز منطقه داشتم. معاینه های ادواری کارکنان در اوج همه گیری و ایجاد محدودیت در پذیرش مراجعه کنندگان پس از عبور از پیک بیماری را نیز تعطیل کردیم و در بیماریابی کارکنان عملیاتی از طریق سامانه nocrona حضور فعال داشتیم.از دیگر گام های برداشته شده می توان به راه اندازی واحد EOC از ابتدای بحران و نظارت بر فعالیت آن، راه اندازی سامانه ۱۶ ساعته پاسخگویی به جمعیت شرکتی و خانواده آنها، نظارت بر عملیات تیم واکنش سریع به محض اعلام بیمار مشکوک و گاه قطعی در محیط های کاری و مسکونی، ارجاع بیماران مشکوک به بیمارستان و صدور مجوز بازگشت به کار شاغلان شرکتی اعم از رسمی و پیمانکاری.

  بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری چند درمانگاه عملیاتی را تحت پوشش دارد و آیا به بومیان منطقه خدمات درمانی ارائه می کند؟

بهداشت و درمان آغاجاری 7 درمانگاه عملیاتی دارد. در مناطق عملیاتی، خدمات درمانی مستقیم به بومیان فقط در موارد اورژانس و حوادث ارائه می کنیم؛ اما در درمانگاه شبانه روزی میانکوه و بیمارستان شهید ایرانپور، خدمات درمانی به بومیان منطقه ارائه می شود.

  چند تخت و چه بخش هایی از بیمارستان در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است؟

از ابتدای شروع بحران، بخش داخلی مردان با ۱۶ تخت و در پیک دوم که ظرفیت بخش پر شده بود، بخش داخلی زنان نیز با ۱۶ تخت به بخش کرونا اختصاص یافت. در اوج بحران همه گیری این ویروس، علاوه بر ۳۲ تخت بخش های مذکور، حتی تصمیم به تخصیص قسمتی از بخش کودکان به پذیرش بیماران کرونا اتخاذ شد که خوشبختانه بعد از چند روز بستری، تعداد بیماران با افت مواجه شد.

  در این ایام مراکز سلامت خانواده چه خدماتی ارائه کرده است؟

 دردوران بحران کرونا خدماتی نظیر مامایی و واکسیناسیون محدود به زمان های کم مراجعه شد و عمده کار مراکز سلامت خانواده با جداسازی بیماران تنفسی و بیماران غیر تنفسی به تریاژ آنها اختصاص یافت. در بسیاری از موارد ارجاع به کلینیک تخصصی یا به بیمارستان برای بررسی پیشرفته تر انجام شد؛ البته تماس با خانواده ها و آموزش تلفنی و پاسخ به سؤالات جمعیت تحت پوشش، پیگیری کار بیمارانی که در قرنطینه خانگی به سر می بردند، فراخوان و دعوت از افراد در معرض خطر نظیر بیماران مزمن قلبی تنفسی، کلیوی و ... و ترغیب به لزوم پیشگیری های جدی تر از اهم فعالیت های مراکز سلامت خانواده بود.

 چه تمهیداتی برای بیماران مشکوک و مبتلا در نظر گرفته شده است؟

در خصوص بیمارانی که براساس شیوه نامه ها مشکوک تلقی می شدند و نیاز به بستری نداشتند، به صورت تلفنی و تماس روزانه تحت نظر بوده تا در صورت بروز علائم جدی تر به مرکز درمانی مراجعه و تریاژ شوند.در خصوص مبتلایان، آنهایی که نیاز به بستری داشتند، در بیمارستان پذیرش شده و در بخش کرونا تحت درمان قرار می گرفتند و گاه به دلیل شدت بیماری و احتمال نیاز به خدمات بخش مراقبت های ویژه، به مراکز درمانی دارای بخش آی سی یو اعزام می شدند.مبتلایان به بیماری، پس از ترخیص یا از ابتدای بیماری در صورت عدم نیاز به بستری، از سوی همکاران در مرکز EOC تحت پیگیری روزانه قرار گرفته و همچنین پایش آنها از طریق سامانه غربالگری انجام می شد و از ابتدای قرنطینه خانگی وسایل حفاظت شخصی برای ایام قرنطینه به خود و خانواده آنها تحویل داده می شد.

    برخی از بیماران شرایط قرنطینه خانگی را ندارند. آیا برای این افراد مکان مناسبی در نظر گرفته شده است؟

از ابتدای ترخیص اولین بیماران، با هماهنگی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، محلی برای قرنطینه در نظر گرفته شد که به دلایل متعدد منطقه ای و شرایط محیطی و به صلاحدید جمعی، مناسب تشخیص داده نشد و فقط قرنطینه خانگی در دستور کار قرار گرفت.البته یک نقاهتگاه با همکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امیدیه و بهداشت و درمان منطقه برای قرنطینه بیماران ترخیص شده در صورت تشدید بحران در نظر گرفته و تجهیز شد که تابه حال مورد استفاده قرار نگرفته است.

  شما چه توصیه ای به همکاران خود در منطقه آغاجاری دارید؟

استمرار رعایت دستورهای ابلاغی بهداشتی، رعایت جدی فاصله گذاری اجتماعی و مشارکت جدی تر کارکنان بخش بهداشت و درمان به عنوان الگوهای جامعه و پیشروان ایفا کننده این نقش خطیر اجتماعی. مقاومت و تداوم ارائه خدمت به همکاران و هموطنان.

   چه تعداد بیمار را تحت پوشش دارید؟

آمار بیماران در تاریخ های مختلف متفاوت است و در بعضی اوقات هر دو بخش کرونایی کاملاً پر می شود و گاهی هم تعداد بیماران، بخصوص در وضعیت سفید کاهش می یابد که البته این وضعیت بسیار محدود و کوتاه مدت بوده است.

  در پایان بفرمایید تا آخر سال چه برنامه هایی برای پیشبرد اهداف بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری دارید؟

برنامه های در دست اقدام به شرح زیر است:

- پیش بینی تهیه تجهیزات حفاظت شخصی مورد نیاز کارکنان بخش بهداشت و درمان با توجه به طولانی بودن این اپیدمی.

- متناسب با وضعیت سفید، زرد یا قرمزی که در آن به سر می بریم، تعاریف دقیق نوع خدمت قابل ارائه با اولویت کنترل بیماری.

 -ادامه آموزش مستمر باتوجه به یافته های جدید این بیماری به کارکنان اعم از بهداشتی، درمانی، اداری و خدماتی.

 -حفظ آماده باش عملیاتی کارکنان.

-استفاده از ابزارهای مختلف برای حفظ روحیه همکاران فداکار بهداری بخصوص کسانی که در صفوف اول مبارزه قرار دارند.

-تلاش برای ایجاد و تجهیز بخش مراقبت ویژه (آی سی یو)