وزارت اطلاعات، مسؤول مبارزه با جاسوسان نفتي

زنگنه: با همه توان از اطلاعات نفتي  محافظت مي کنم

وزير نفت، مسؤوليت مبارزه با جاسوسان، جلوگيري از نيروهاي نفوذي و حفاظت پرسنلي را به عهده دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي کشور دانست و گفت: با همه توانم از اطلاعات نفتي در مجموعه نفت محافظت مي کنم.

بيژن زنگنه عصر سه شنبه (پنجم شهريورماه) در حاشيه چهارمين همايش مسؤوليت اجتماعي صنعت نفت که در محل سالن همايش شرکت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي ايران برگزار شد، در واکنش به بيانيه وزارت اطلاعات درباره حضور نيروهاي نفوذي در صنعت نفت پاسخ داد: آقاي وزير اطلاعات در اين زمينه شفاف سازي کردند.

وي افزود: مسؤوليت مبارزه با جاسوسان، جلوگيري از نيروهاي نفوذي، حفاظت پرسنلي 100 درصد به عهده دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي کشور است و دستگاه هاي اجرايي هيچ مسؤوليتي در زمينه فعاليت ضدجاسوسي ندارند. اگر جايي تاخير شده باشد، آنها (دستگاه هاي اطلاعاتي) بايد پاسخگو باشند نه دستگاه هاي اجرايي.

وزير نفت ادامه داد: بارها نوشتم صنعت نفت در خط مقدم حمله است و مراقبت و حفاظت کنيد، زيرا آمريکا همه تلاشش آسيب زدن به صنعت نفت ايران است و اين احتمال ها وجود دارد.

زنگنه با بيان اينکه تا آنجا که بتوانم از اطلاعات نفتي در مجموعه صنعت نفت محفاظت مي کنم و در اين زمينه تنها تعداد معدودي از اطلاعات نفتي باخبر هستند، تاکيد کرد: صنعت نفت و نيروهاي نظامي هم اکنون در دو بخش اقتصادي و عملياتي در خط مقدم اين جنگ هستند.

وي درباره اينکه توليد نفت ايران پس از توافق احتمالي چه زماني به حداکثر ممکن مي رسد، اظهار کرد: سه روز هم طول نمي کشد. وزير نفت درباره اينکه وضع صادرات نفت ايران با توجه به افزايش سريع توليد نفت و گاز در آمريکا چگونه خواهد بود، اظهار کرد: ما به صادرات نفت خود ادامه مي دهيم.

تعيين تکليف سيراف با تاکيد مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري

زنگنه درباره اينکه همايش هاي گذشته مسؤوليت اجتماعي چه دستاوردي داشته است، اظهار کرد: براي اينکه آثار کارهاي ما را ببينيد، بهتر است با افرادي که ذي نفع هستند. صحبت کنيد، بيشترين تمرکز ما هم اکنون غرب کارون و منطقه عمومي پارس جنوبي است و خدمات اجتماعي و عمراني زيادي انجام داديم، در مناطق ديگر مانند سرخس، کنگان و جم اقدام هايي انجام داديم که بايد نتايج را از آنان بپرسيد.

وي درباره خام فروشي و توليد محصولات پتروشيمي هم اظهار کرد: پتروشيمي صنعت پخته اي است، زيرا محصولات پايين دستي توليد مي کند و زنجيره دارد، پتروشيمي با جهشي بزرگ در اين سال ها روبه رو بوده است و تا سال 1400 دومين جهش بزرگ خود را نيز تجربه خواهد کرد.

وزير نفت ادامه داد: توليد محصولات پتروشيمي هم اکنون نسبت به سال 92، تقريبا دو برابر شده و رقم توليد از 100 ميليون تن در سال عبور مي کند و در تدارک جهش سوم پتروشيمي هستيم.

زنگنه به برگزاري نمايشگاه «ايران پلاست» در اواخر شهريورماه امسال اشاره و تصريح کرد: نمايش واقعي پتروشيمي را مي توانيد در اين نمايشگاه ببينيد، امروزه صنايع پايين دست پتروشيمي سالانه 6 ميليارد دلار خوراک خريداري مي کنند، هيچ صنعت ديگري نداريم که اين مقدار خوراک را به پايين دست خود بدهد و اين خوراک ها تبديل به محصولات نهايي مي شوند.

وي با بيان اينکه اکنون ظرفيت پايين دست پتروشيمي بسيار بالاتر است، اما بايد بازار براي فروش وجود داشته باشد، افزود: بخشي از اين بازار صادراتي و بخشي داخلي است، با توجه به اينکه بازار داخلي به رشد اقتصادي نياز دارد، بايد ايجاد ثروت امکان تقاضاي بيشتر را فراهم کند.

وزير نفت با اشاره به اينکه آيين نامه پتروپالايشگاه ها در حال تدوين است، تصريح کرد: تا پايان ماه مسائل مالي طرح فراگير پالايشي سيراف با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري سامان مي گيرد.

 

توليد 69 ميليارد متر مکعب گاز در کارنامه يک ساله نفت مناطق مرکزي

شرکت نفت مناطق مرکزي ايران در يک سال اخير در مجموع حدود 69 ميليارد متر مکعب گاز توليد کرده است.

رامين حاتمي، مديرعامل اين شرکت گفت: نفت مناطق مرکزي در يک سال گذشته در مجموع موفق به توليد 68 ميليارد و 985 ميليون مترمکعب گاز شده است.

وي در تشريح فعاليت هاي شرکت نفت مناطق مرکزي گفت: اين شرکت مسؤوليت توليد و توسعه در 51 ميدان گازي، 28 ميدان نفتي و يک ميدان گازي – نفتي را به عهده دارد که از اين ميان، تاکنون 13 ميدان گازي و 13 ميدان نفتي توسعه يافته اند و در مدار توليد هستند.

حاتمي افزود: پارسال به منظور تامين پايدار انرژي، پروژه هايي مانند اجراي عمليات اجرايي طرح افزايش توليد ميدان نفتي سعادت آباد، بهره برداري از مرکز جمع آوري گاز در خانگيران، پروژه برق رساني به ميدان دانان، واگذاري نخستين طرح مزايده فروش گازهاي مشعل در ميدان نفت شهر و سومار، امضاي سه فقره قرارداد افزايش و نگهداشت توليد نفت و لرزه نگاري چهار ميدان نفتي و گازي تنگ بيجار، دلاوران، باباگير و بانکول اجرايي شد.

وي با اشاره به نقش راهبردي شرکت نفت مناطق مرکزي ايران در مسير تامين گاز و نفت مورد نياز کشور تصريح کرد: توليد گاز در منطقه خشکي ازطريق شرکت هاي تابعه نفت مرکزي از جمله شرکت بهره برداري نفت و گاز شرق، تامين پايدار گاز را در 6 استان شمال و شرق کشور به دنبال دارد، همچنين در غرب کشور 6 ميدان مشترک نفتي وجود دارد که همه تلاش خود را براي بهره برداري بهينه از آنها انجام مي دهيم.

حاتمي گفت: در کنار توليد به عنوان ماموريت اصلي شرکت، نگاه ويژه اي هم به صيانت از محيط زيست و فعاليت هاي عام المنفعه در قالب مسؤوليت اجتماعي داريم.

 


به مناسبت گرامیداشت هفته دولت صورت گرفت

اهدای لوح سپاس به وزارت نفت در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی


رئیس جمهوری با اهدای لوح سپاس، از وزارت نفت به عنوان یکی از برگزیدگان پانزدهمین جشنواره شهید رجایی و همچنین کارکنان صنعت نفت تجلیل و قدردانی کرد.
دکتر حسن روحانی چهارشنبه (ششم شهریورماه) در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی که به منظور گرامیداشت هفته دولت و قدردانی از تلاشگران عرصه خدمت به مردم شریف ایران اسلامی با حضور اعضای دولت، استانداران و مسؤولان دستگاه های اجرایی در سالن اجلاس سران برگزار شد، از وزارت نفت به عنوان یکی از برگزیدگان این جشنواره تجلیل و قدردانی کرد و بیژن زنگنه، وزیر نفت، لوح سپاس دریافت کرد.
در متن لوح سپاس رئیس جمهوری به وزیر نفت آمده است:
برادر ارجمند جناب آقای مهندس زنگنه، وزیر محترم نفت؛
«خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران؛ توفیقی سترگ، در مسیر آموزه های بزرگ دینی و انقلابی و تداوم فرهنگ فداکاری و جهادی است که شهدای والا مقام به عنوان میراثی ماندگار به یادگار گذاشته اند.
در سال رونق تولید؛ لازم می دانم از تلاش های ارزنده جنابعالی و تمام مدیران و کارکنان محترم آن دستگاه در راستای اجرای برنامه ها و اعتلای کشور و کسب رتبه برتر مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی در جشنواره شهید رجایی سال ۱۳۹۸ قدردانی نمایم.
توفیق روزافزون شما و همکاران شریف آن دستگاه را در خدمت به کشور عزیزمان، از خداوند متعال مسئلت دارم.»

 

 

آغاز عمليات بارگيري عرشه هاي 1000 تني ميدان هنديجان

عمليات بارگيري عرشه هاي سکوهاي 7 و 8 ميدان هنديجان در منطقه بهرگان، هريک به وزن حدود يک هزار تن، روز سه شنبه (پنجم شهريورماه) از محل کارگاه ساخت شرکت ايزوايکو واقع در بندرعباس آغاز شد.

عرشه هاي سکوهاي 7 و 8 ميدان هنديجان به وسيله بوژي (نوعي تريلر) از محل کارگاه ساخت ايزوايکو روي بارج شهيد تندگويان در اسکله کارگاه قرار مي گيرد و پس از عمليات اجرايي تکميلي براي نصب روي جکت سکوها واقع در منطقه بهرگان، به ميدان هنديجان فرستاده مي شود.

پيش از اين، عمليات نصب پايه هاي سکو (جکت هاي سکوي 7 و 8)، خطوط لوله زيردريايي جريان نفت و همچنين نصب کابل دريايي انجام شده است.

ميدان نفتي هنديجان در شمال غربي خليج فارس و روي دامنه جنوبي فروافتادگي دزفول قرار دارد، اين ميدان از مخازن غني نفتي است، نفت توليدي از بخش هاي خشکي و فراساحلي ميدان هنديجان پس از ورود به سکوي مرکزي هنديجان به تاسيسات سکوي بهرگانسر ارسال و در آنجا پس از فرآورش اوليه آماده صادرات مي شود.

 

تحقق فروش اعتباري خوراک صنايع تکميلي پتروشيمي

مجتمع هاي پتروشيمي با هدف حمايت از توليد داخل و تأمين خوراک مورد نياز صنايع تکميلي، آماده فروش اعتباري محصولات خود هستند.

مرضيه طهماسبي، رئيس دفتر توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي اظهار کرد: فروش اعتباري محصولات مجتمع هاي پتروشيمي به منظور تأمين نيازهاي صنايع تکميلي و با هدف رونق بيشتر بازار و نيز حمايت از توليد داخل به زودي محقق خواهد شد و پتروشيمي ها آماده فروش اعتباري محصولات خود هستند. وي به مذاکرات مهم و اثربخش با تشکل ها، انجمن ها و نمايندگان صنايع تکميلي پتروشيمي اشاره کرد و گفت: شرکت ملي صنايع پتروشيمي هماهنگي هاي لازم را با مجتمع هاي پتروشيمي براي فروش اعتباري محصولات آغاز کرده است و خوشبختانه پتروشيمي شهيد تندگويان به عنوان تأمين کننده PET اقدام هاي مهمي را براي تسهيل خريد صنايع تکميلي انجام داده است.

طهماسبي افزود: رونق توليد و کاهش خام فروشي به عنوان يک راهبرد مهم در دستور کار فعاليت دفتر توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي قرار دارد و تلاش مي کنيم با همکاري ستاد تنظيم بازار و همچنين بورس کالاي ايران نياز توليدکنندگان داخلي را تأمين کنيم. رئيس دفتر توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي ادامه داد: با توجه به ثبات نسبي بازار و اهتمام شرکت هاي پتروشيمي به امضاي قراردادهاي بلندمدت، شرايط لازم براي امضاي قراردادهاي بلند مدت کشف پرميوم در بورس کالا براي بسياري از محصولات پتروشيمي مهيا شده است. وي تصريح کرد: با توجه به کاهش فروش برخي محصولات پتروشيمي در بورس کالا، نسبت به کاهش کف عرضه ها اقدام شده است و در صورت تداوم آن، کف عرضه فصل پاييز نيز کاهشي خواهد بود.

 

با حکم وزير نفت انجام شد

انتصاب مديرکل حسابرسي و امور مجامع وزارت نفت

وزير نفت در حکمي فريده منصوري را به عنوان مديرکل حسابرسي و امور مجامع وزارت نفت منصوب کرد.

در حکم بيژن زنگنه به فريده منصوري آمده است: «با عنايت به تجارب ارزنده و تخصص سرکار عالي، بدينوسيله به عنوان مديرکل حسابرسي و امور مجامع وزارت نفت منصوب مي شويد. موارد زير از اولويت هاي کاري اين واحد مي باشد:

- شناسايي نقاط ضعف سيستم هاي مالي و اجرايي، قابل سوءاستفاده و فسادزا

- ارائه پيشنهاد براي ايجاد يا اصلاح رويه ها، دستورعمل ها، مقررات و استانداردهاي مرتبط با حوزه حسابرسي و مالي و نظارت کلان بر پياده سازي آنها

- هماهنگ سازي ارتباط شرکت هاي تابعه با ديوان محاسبات کشور و پيگيري رفع ايرادات اعلامي اين ديوان از طريق اصلاح رويه ها

- نظارت بر عملکرد عاليه واحدهاي حسابرسي داخلي شرکت ها

- بررسي گزارش هاي بازرسان قانوني و حسابرسان داخلي شرکت ها و پيگيري رفع نکات شاخص آنها

- بررسي مصوبات هيئت مديره هاي شرکت هاي اصلي و صندوق هاي بازنشستگي صنعت نفت از نظر تطابق با قوانين و مقررات و گزارش به وزير

- همکاري کامل با اداره کل بازرسي وزارتخانه در مقابله با مفاسد احتمالي مالي.

 از خداوند داناي توانا براي سرکار عالي توفيق مسئلت مي کنم.»