رئيس جمهوري در آيين بهره برداري از طرح هاي زيربنايي روستايي اعلام کرد :

گازرساني به 47 روستا در هر هفته، بخشي از کارنامه 6  ساله دولت تدبير و اميد

رئيس جمهوري در آيين بهره برداري از طرح هاي زيربنايي روستايي، از گازرساني به 47 روستا در هر هفته به عنوان بخشي از عملکرد دولت تدبير و اميد ياد کرد و گفت: آمار گازرساني روستايي در اين دولت با آمار تاريخ گازرساني تا پيش از سال 92 برابر است.

حسن روحاني، رئيس جمهوري، روز دوشنبه (چهارم شهريور) در آيين بهره برداري از طرح هاي زيربنايي روستايي گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تفکر و ديدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغيير کرده است. در ميان فاصله ها و شکاف هاي جامعه از لحاظ اجتماعي، ثروتمند و فقير، بامهارت و بي مهارت و غيره، يکي از طبقه بندي ها مربوط به شهر و روستا بود، تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي روستايي بودن با خودکم بيني و شهري بودن با افتخار همراه بود، اما پيروزي انقلاب اسلامي سبب اصلاحاتي در ذهن جامعه با هدف يکسان بودن مردم روستانشين و شهرنشين شد.

وي با بيان اينکه مردم شهرها و روستاها از نظر قانون، جايگاه و منزلت اجتماعي در جايگاهي مساوي قرار دارند، اظهار کرد: ما نسبت به آباداني روستاها وظيفه سنگيني به عهده داريم، البته پيش از اين که فاصله بين شهرها و روستاها زياد بود، مردم شهرنشين از مراکز آموزشي، بهداشتي، فضاي کسب وکار و رفاه بيشتري برخوردار بودند، اما اکنون که آب و برق و گاز به روستاها رسيده اين موضوع فراموش شده است.

رئيس جمهوري با اشاره به اينکه در روزگار قديم، رسيدن گاز طبيعي به خانه هاي روستايي در ذهن مردم روستانشين نمي گنجيد، تصريح کرد: در گذشته حتي کپسول گاز هم نبود و روستاييان با هيزم يا در نهايت با نفت سفيد گرمايش خود را تامين مي کردند، بنابراين شرايط زندگي در روستاها بسيار سخت بود.

بهره مندي بيش از 14 هزار روستا  از نعمت گاز طبيعي

روحاني، توسعه روستايي را از افتخارهاي دولت هاي يازدهم و دوازدهم خواند و افزود: پيش از دولت يازدهم نيز توسعه روستاها انجام مي شد، اما در طول فعاليت اين دولت، توسعه روستايي شتاب بيشتري به خود گرفت، به گونه اي که تا سال 92 تنها 14 هزار روستا گازرساني شده بودند، در حالي که از سال 92 تاکنون يعني تنها در 6 سال فعاليت دولت تدبير و اميد، به بيش از 14 هزار روستا گازرساني شده که اين موضوع، نشان دهنده تصميم حاکم بر دولت درباره خدمت به روستاهاست.

وي با تاکيد بر اينکه تحول گازرساني در دولت تدبير و اميد در دنيا بي سابقه است، يادآور شد: هيچ کشوري به اندازه ايران داراي شبکه گازرساني نيست، اکنون 85 درصد جمعيت روستايي و 100 درصد جمعيت شهري بدون احتساب استان سيستان و بلوچستان به شبکه گاز طبيعي متصل هستند که اين موضوع، اقدامي عظيم و تحولي بزرگ است.

افزايش صادرات نفت، دستاورد مذاکره با 6 قدرت بزرگ دنيا 

روحاني درباره سود حاصل از مذاکرات با 6 قدرت بزرگ دنيا توضيح داد: برخي در گوش خود پنبه گذاشته اند و ما هر کاري مي کنيم، در نمي آيد! مي گويند وقتي مذاکره کرديد، چه خاصيتي داشت؟ ما پس از مذاکره به جاي يک ميليون بشکه نفت 2 ميليون و 800 هزار بشکه نفت صادر کرديم، ميلياردها دلار پول براي کشور آورديم، قطعنامه هايي که آمريکا 30 سال براي آنها زحمت کشيده بود، تخريب کرديم. اين همه سرمايه گذار به کشور آمد که وقتي مي آمدند، هيچ کسي حرفي نمي زد، اما وقتي مي روند، مي گويند چرا مي روند؟!  چرا وقتي آمدند، نگفتند که چرا آمدند؟ آن وقت کجا بوديد؟ آن موقع چشم هايتان را بسته بوديد و حالا چشم هايتان را باز کرده ايد؟

رئيس جمهوري اظهار کرد: از سال 92 تاکنون در هر هفته به 47 روستا گازرساني کرده ايم که اين رقم به اندازه آمار همه تاريخ گازرساني روستايي کشور تا پيش از سال 92 است. دولت، معاونت توسعه روستايي را با هدف ايجاد هماهنگي در توسعه روستاها ايجاد کرده است تا مردم روستاها هر روز بيش از پيش شرايط بهتري براي زندگي داشته باشند.

 

معاون اول رئيس جمهوري:

 نفت متعلق به ملت ايران است و عوايد آن به ملت باز مي گردد

معاون اول رئيس جمهوري گفت: نفت متعلق به ملت ايران است و توسط وزارت نفت يا بخش خصوصي به هر طريقي که فروخته شود، عوايد آن به ملت ايران باز مي گردد و براي توسعه و آباداني کشور هزينه مي شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاون اول رئيس جمهوري، اسحاق جهانگيري، روز پنجشنبه (31 مردادماه) در آيين گشايش ورزشگاه 5 هزار نفري شهداي نوشهر با تبريک فرارسيدن هفته دولت و گراميداشت ياد شهيدان انقلاب اسلامي گفت: اين انقلاب به برکت خون شهداي ترور و ايستادگي ملت ايران پابرجا مانده است و به مسير خود در جهت استقلال و آزادي و جمهوري اسلامي ادامه خواهد داد.

وي افزود: امروز شاهد هستيم که آمريکا همه امکانات ماهواره اي، هوايي و دريايي خود را به کار گرفته تا يک نفتکش ايراني را تعقيب کند و ببيند که نفتش را کجا مي خواهد بفروشد، البته اين اقدام ها از سويي مايه خوشحالي است تا ملت ايران ببينند که آمريکايي ها براي مقابله با آنها به چه رذالتي افتاده اند.

معاون اول رئيس جمهوري تصريح کرد: آمريکايي ها فکر مي کردند اگر ادعا کنند اين نفتکش متعلق به سپاه پاسداران است، شايد مردم ايران با آنها همراهي کنند، اما اشتباه مي کنند و دروغ مي گويند. نفت متعلق به ملت ايران است و توسط وزارت نفت يا بخش خصوصي به هر طريقي که به فروش برسد، عوايد آن به ملت ايران باز مي گردد و براي توسعه و آباداني کشور هزينه مي شود.

جهانگيري ادامه داد: به هر جاي ايران که نگاه کنيد، مي بينيم که کارگاه ها و کارخانه هاي بزرگ در حال ساخت هستند. سال 92 وقتي کار توسعه را در ميدان مشترک پارس جنوبي آغاز کرديم، برداشت روزانه گاز طبيعي از اين ميدان 276 ميليون مترمکعب بود، در حالي که کشور قطر از اين ميدان مشترک روزانه 600 ميليون مترمکعب برداشت مي کرد.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي گفت: اين در حالي بود که در پايان کار دولت اصلاحات، برداشت ايران و قطر از اين مخزن برابر شده بود، اما در سال هاي پس از آن تا سال 92 چنين فاصله اي بين برداشت اين دو کشور از اين مخزن مشترک ايجاد شده بود. در دولت يازدهم و دوازدهم با وجود تحريم ها با بهره برداري از حدود 11 فاز ميدان پارس جنوبي امروز به جايي رسيديم که باز هم برداشت دو کشور به سطح برابر رسيده است.

وي افزود: در حالي که ايران يکي از بزرگ ترين وارد کنندگان بنزين بود، امروز بدون هيچ تغييري در قيمت و نحوه فروش بنزين به صادرکننده اين محصول تبديل شده ايم؛ در سال 92 مجموع توليد بنزين کشور 52 ميليون ليتر در روز بود، اما اين مقدار به طور ميانگين به بيش از 100 ميليون ليتر در روز رسيده است.

معاون اول رئيس جمهوري گفت: آمريکايي ها فکر مي کردند اگر فروش نفت ايران را تحريم کنند، ايران به زانو در خواهد آمد، اما چنانکه مقام معظم رهبري تاکيد کردند براي نجات از اقتصاد نفتي به تبديل نفت به فرآورده هاي نفتي رو آورديم و امروز از اين طريق از سد تحريم هاي نفتي نيز با موفقيت عبور خواهيم کرد.

 

 

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي:

در شرايط بحران و جنگ همه بايد کمک کنند

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در شرايط بحراني و جنگ بايد به يکديگر کمک کنيم، نه اينکه هر روز مسائلي را مطرح و مشکلات جديدي ايجاد کنيم.

مسعود پزشکيان با اشاره به اينکه متاسفانه هم اکنون برخي مسؤولان همانند وزير نفت که در خط مقدم نبرد با دشمنان قرار دارند، هم در خارج و هم در داخل با چالش هايي روبه رو مي شوند، گفت: زماني که در شرايط بحران و درگير جنگ هستيم، بايد به يکديگر کمک کنيم، نه اينکه هر روز مسائلي را مطرح و مشکلات جديدي را ايجاد کنيم. وي با بيان اينکه هر فردي ادعا دارد در شرايط کنوني مي تواند نفت بفروشد و ارز آن را وارد کشور کند، درنگ نکند، افزود: بنده در نشستي حضور داشتم که در آنجا وزير نفت اعلام کرد هر فردي ادعا دارد مي تواند نفت بفروشد و ارز آن را به کشور برگرداند، به طور حتم اين کار را انجام دهد. نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مي گويند وزير نفت نمي تواند در شرايط تحريم نفت بفروشد، پاسخ مي دهيم شما مي توانيد اين کار را انجام دهيد، اما پول آن بايد بازگردد.

 

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي:

عملکرد وزارت نفت در بخش گازرساني روستايي فوق العاده است

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: عملکرد وزارت نفت در بسياري از بخش ها به ويژه گازرساني روستايي و شهري فوق العاده است. بهروز نعمتي، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار شانا به عملکرد وزارت نفت به ويژه در حوزه گازرساني روستايي اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عملکرد وزارت نفت در بسياري از بخش ها به ويژه گازرساني روستايي و شهري طي سال هاي گذشته فوق العاده بوده است.

وي افزود: زمستان پارسال مشاهده کرديم که مردم در نقاط مختلف کشور از جمله مناطق شمالي و سردسير با مشکل افت فشار و يا قطع گاز روبه رو نشدند که جاي قدرداني و تشکر دارد.

مهرداد بائوج لاهوتي، نماينده لنگرود در مجلس نيز به موضوع گازرساني روستايي و فعاليت هاي دولت و وزارت نفت در اين بخش اشاره کرد و گفت: بيشتر روستاهاي شمالي کشور امروز از نعمت گاز برخوردار هستند و به طور کامل از گازرساني و توزيع سوخت به مناطق سخت گذر روستايي و شهري راضي هستيم.

 

وزير امور خارجه خبر داد:

از سرگيري صادرات نفت، شرط تهران براي پايبندي کامل به برجام

وزير امور خارجه گفت: اگر ايران بتواند صادرات نفت خود را از سر گيرد، مي تواند ظرف چند ساعت دوباره به اجراي کامل تعهدهاي خود در برجام بازگردد. به گزارش شبکه خبري ان اچ کي ژاپن، محمدجواد ظريف در مصاحبه با روزنامه آلماني زوددويچه تْسايتونگ با اشاره به هشدار ايران درباره کاهش بيشتر پايبندي به  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آغاز ماه سپتامبر امسال، اعلام کرد که اگر گام هايي براي حفاظت از اقتصاد ايران در برابر تحريم هاي آمريکا برداشته نشود، اين اتفاق روي خواهد داد.

 با اين همه وي عنوان کرد اگر ايران بتواند نفت خود را دوباره صادر کند، مي تواند ظرف چند ساعت دوباره پايبندي خود را به برجام به سطح عادي برگرداند.

 

افت ذخيره سازي نفت در آمريکا قيمت ها را بالا برد

قيمت شاخص نفت خام برنت در ساعت 5 و 50 دقيقه روز سه شنبه (پنجم شهريورماه) به 59 دلار و 88 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا به 55 دلار و 48 سنت رسيد.به گزارش خبرگزاري رويترز، قيمت نهايي شاخص نفت خام برنت ديروز (دوشنبه، چهارم شهريورماه) 59 دلار و 51 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا 54 دلار و 93 سنت بود.آمارها نشان داد ذخيره سازي نفت آمريکا در هفته گذشته بيش از انتظارها کاهش يافته است و اين مسئله نگراني ها درباره پيامدهاي منفي جنگ تجاري آمريکا و چين را تا حدي خنثي کرد.استيون اينس، از مديران مؤسسه والور مارکتس، گفت: کاهش شديد ذخيره سازي نفت، حداقل در مقطع کنوني، نگراني ها درباره رکود اقتصادي در آمريکا را که پيش از اين همچون ابري سياه روي بازار نفت بودند، کاهش داده است.

 

قيمت دوشنبه سبد نفتي اوپک 59 دلار و 18 سنت

قيمت سبد نفتي اوپک روز دوشنبه (چهارم شهريورماه) 59 دلار و 18 سنت ثبت شد.به گزارش دبيرخانه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، قيمت سبد نفتي اين سازمان ديروز به 59 دلار و 18 سنت رسيد، در حالي که روز جمعه (يکم شهريورماه) 59 دلار و 67 سنت بود.سبد نفتي اوپک شامل 14 نوع نفت خام اعضاي اين سازمان از جمله مخلوط الجزاير، گيراسول آنگولا، اورينته اکوادور، سبک رابي گابون، ميناس اندونزي، سنگين ايران، سبک بصره، صادراتي کويت، السدر ليبي، سبک بوني نيجريه، سبک عربي عربستان، موربان امارات، مري ونزوئلا و جنو کنگو است.قيمت نفت خام برنت و وست تگزاس اينترمديت (WTI) نيز روز سه شنبه (پنجم مردادماه) و تا لحظه انتشار اين خبر به ترتيب 58 دلار و 50 سنت و 54 دلار و 17 سنت به ازاي هر بشکه بود.

 

محدوديت عرضه سبب افزايش قيمت  نفت مي شود

با نگاهي به شرايط کنوني عرضه و تقاضاي نفت، مشخص مي شود که بازار با کمبود عرضه روزانه 730 هزار بشکه نفت روبه رو است و با استمرار کاهش توليد اوپک ممکن است اين کمبود عرضه به يک ميليون و 600 هزار بشکه در روز برسد.به گزارش پايگاه خبري ماني کنترل، نزديک شدن تحريم ها ضد ونزولا از ديگر عوامل تهديدکننده عرضه نفت است و اگر دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، معافيت 90 روزه اين کشور را تمديد نکند، شاهد افت توليد بيشتري خواهيم بود. هفته گذشته پس از راه اندازي يک خط لوله و افزايش صادرات نفت آمريکا، دولت اين کشور از کاهش 2 ميليون و 800 هزار بشکه اي ذخيره سازي نفت در پايانه کوشينگ در ايالت اوکلاهوما خبر داد. همچنين بررسي فني نمودارهاي بازار آينده نفت در آمريکا حاکي از وضع وارونگي است که نشانه اي از محدوديت عرضه در آينده به شمار مي آيد. افزون بر موارد بالا، انتظار مي رود خوش بيني درباره نتايج جنگ تجاري و همچنين اتخاذ سياست هاي انبساطي از سوي بانک هاي مرکزي، به رشد قيمت نفت کمک کند. بنابراين انتظار مي رود قيمت شاخص نفت دبليوتي آي آمريکا افزايش يابد و در سه ماه چهارم سال 2019 ميلادي به بازه 60 تا 62 دلار برسد.