آخرین ماه تابستان

آخرين ماه تابستان در حال سپري شدن است، بنابراين نبايد فرصت سفر به مناطق زيبا و خنک کشور را از دست داد؛ مناطقي که سرسبزي آنها در گرم ترين فصل سال مناظري را پديد آورده که از ديدنش شگفت زده خواهيد شد. پس فرصت را غنيمت بشماريد و از روزهاي باقيمانده شهريور به بهترين شکل ممکن استفاده کنيد.  در ادامه مناطقي را به شما معرفي مي کنيم که مي توانيد در آخرين ماه فصل تابستان، برنامه اي براي سفر به آنجا بريزيد و لحظات خوشي را سپري کنيد.

 اسل محله (عسل): اين روستا در جنوب شهر تنکابن در دره دو هزار جا خوش کرده و از لحاظ آب و هوايي و موقعيت جغرافيايي جايگاه ويژه اي در منطقه دارد. اسل محله، به دليل اينکه ميان دو کوه و درون دره قرار گرفته، در طول روز تنها سه ساعت آفتاب را به خود مي بيند و جاري بودن رود درياسر در اين روستا، باعث خنکي آن شده و طراوتي هميشگي به آن بخشيده است.

 دشت درياسر: در سفر به تنکابن ديدن اين دشت را از دست ندهيد. دشت درياسر، يکي از زيباترين مناطق شمال ايران است که در ارتفاع 2 هزار متري از سطح دريا و در ميان چهار کوه بلند قرار گرفته است.  کوه الموت از سمت جنوب غربي، بلندترين کوهي است که اين دشت را احاطه کرده است. در واقع دشت درياسر، مرزي است که پوشش سبز و جنگلي شمال ايران را به پوشش برفي و يخچالي کوه الموت متصل مي کند. به دليل همين موقعيت استراتژيکي است که در تمام فصول سال، مي توانيم در اين منطقه، مناظري کم نظير را به تماشا بنشينيم. طبيعت، در اين منطقه هر لحظه به رنگي در مي آيد و شما را با ديدني هاي منحصر به فردش غافلگير مي کند. چشمه زارهاي کف دشت، رودخانه هاي خروشان، جنگل هاي انبوه و کوه هاي سر به فلک کشيده، زيبايي هاي دشت درياسر را دوچندان کرده است.

مسير دسترسي:اگر قصد رفتن به اسل محله و دشت درياسر را داريد، به تنکابن برويد و مسير جاده 2 هزار را در پيش بگيريد تا به دوراهي امامزاده قاسم برسيد. در سمت چپ، مسيري را مي بينيد که به سمت دره مي رود و به روستا ختم مي شود. از اينجا به بعد بايد خود را براي يک پياده روي و کوهپيمايي يک تا يک و نيم ساعته آماده کنيد تا   از پشت سر گذاشتن تپه ها و چشمه هاي بين راه لذت ببريد و به دشت برسيد.

 

تابلویی از نقش ها و رنگ ها

هزاردره ترکمن صحرا

شبنم اعماري -در شمال شرقي ايران، منطقه اي جا خوش کرده که از يک سو شما را محو طبيعت رويايي اش مي کند و از ديگرسو  فرهنگ اصيلش را به رخ تان مي کشد.

ترکمن صحرا، يکي از زيباترين مناطق کشورمان است؛ دشتي وسيع و سرسبز که از زيبايي هايش هرچه بگوييم کم گفته ايم.

اين تکه از بهشت روي زمين، ديدني هاي منحصر به فردي دارد که شايد براي خيلي از ما ناشناخته باشد.

يکي از مهم ترين جاذبه هاي ترکمن صحرا، بدون شک منطقه هزاردره است؛ جايي که جزو خاص ترين مناطق ايران محسوب مي شود.

با پا گذاشتن به دشت هاي وسيع و تپه ماهورهاي هزار دره، با تابلويي از نقش ها و رنگ هاي خيره کننده مواجه مي شويد و طبيعت به شکلي اعجاب انگيز زيبايي هايش را برايتان به تصوير مي کشد. اينجا، همان نقطه اي است که مي توانيد در آرامش و به دور از هياهو حسي روح انگيز را تجربه کنيد و به تماشاي سرزميني رويايي بنشينيد.

موج گندم زاران اين منطقه، در کنار تپه ها و دره هاي سرسبز با آن شقايق هاي سرخ و گل هاي زرد زيبا، منظره اي خلق کرده که نمي توان لحظه اي از آن چشم برداشت.

هزاردره، به راستي هزاردره است. پيچ هاي متمادي به شکلي جالب توجه، يکي پس از ديگري قرار گرفته اند، به طوري که لحظه به لحظه با پيچ هايي روبه رو مي شويم که به 50 متر هم نمي رسند. در ميان اين پيچ و خم ها، جاده اي به چشم مي خورد که به کوهي به نام گوگجه داغ منتهي مي شود.

در بلنداي اين کوه، ديدني هايي نمايان است:

گونه هاي جانوري هزاردره

اين منطقه گونه هاي جانوري خاص و متفاوتي دارد که از جمله آنها مي توان از پرنده اي به نام سبز قبا(پرهاي سبز دارد) نام برد. چلچله و دليجه ها(پرندگان شکاري) هم از ديگر پرندگان اين منطقه به شمار مي روند.

مسير دسترسي

 براي رسيدن به خالد نبي و ديدن کوه هاي هزاردره که در 56 کيلومتري شمال شرقي کلاله و 6 کيلومتري روستاي گچي سو قرار گرفته اند، بايد از يک فرعي خارج شويد، جاده اي که نشان تمر قره قوزي بر آن نقش بسته است. از اينجا کوه هاي هزار دره هم آغاز مي شود که مقبره خالد نبي بر بالاترين نقطه آنها خودنمايي مي کند.

گشت و گذار در طبيعت بکر و زيباي ترکمن صحرا و هزاردره مي تواند جاني تازه به روحتان بدمد و تجربه اي تکرار نشدني را برايتان رقم بزند. در سفر به اين منطقه مي توانيد علاوه بر خالد نبي و هزاردره از سيمين شهر، آق قلا و... ديدن کنيد.

بهترين فصل سفر

با توجه به شرايط جغرافيايي که منطقه ترکمن صحرا داراست، بهترين فصل سفر به اين منطقه ماه هاي فروردين، ارديبهشت و فصل پاييز است.

 

سوغات ایران

تبریز

 

این شهر که به شهر اولین ها شهرت دارد، یکی از زیباترین و تمیزترین شهرهای شمال غرب ایران است، جایی که به عنوان یکی از مهم ترین قطب های صنعتی کشور، سوغاتش بسیار شناخته شده است.

فرش و قالی

زیباترین فرش ها را می توان در تبریز پیدا کرد. چرم تبریز هم نیازی به معرفی ندارد و همه از کیفیت و زیبایی آن آگاهند.  از دیگر سوغاتی های محبوب تبریز می توان از گلیم بافی، سفالگری، محصولات سرامیکی، سوزن دوزی، طراحی سنتی و نگارگری، تابلوهای سنگ، زیورآلات و نقره سازی نام برد.

خوراکی های خوشمزه

در تبریز با دنیایی از شیرینی های خوشمزه روبه رو می شوید که هر کدام طعم و بوی متفاوتی دارند.

این شیرینی ها عبارتند از: آجیل که شهرتی جهانی دارد و به خارج از ایران صادر می شود، باقلوا، اریس، راحت الحقلوم، شرینی لطیفه، حلوا برزک، چورتمه( از شیرینی های بسیار قدیمی است)، قرابیه، نوقا، رشته ختایی، شکلات تسبیحی، لبنیات و...

 

قلم  زنی

 

صنايع دستي چيزي بيش از سوغات است و بخش پوياي دنياي امروز گردشگري به شمار مي آيد؛ صنعتي که به دليل تنوع زياد، طرفداران زيادي دارد.يکي از هنر هاي قديمي مردم ايران زمين، قلم زني است که در سراسر جهان طرفداران زيادي دارد. اين هنر از جمله هنر هايي است که قدمت چند هزار ساله دارد.قلم زني، هنر تزيين و کندن نقش و نگار مختلف روي اشياي فلزي (مس، طلا، نقره و برنج) است که به کمک قلم و ضربه چکش انجام مي شود و سبک هاي زيادي دارد که برجسته کاري، نيمه برجسته کاري، حکاکي و مشبک کاري از جمله آنهاست.براي قلم زني ابتدا پشت سطحي را که قرار است قلم زني کنند، با قير مي پوشانند تا ظرف طي مرحله قلم زني بر اثر ضربات چکش و فشار قلم تاب برندارد و از سر و صداي زياد جلوگيري شود. براي قيراندود کردن پشت کار، قير جامد را در دستگاه ذوب قير، ذوب مي کنند. سپس قير ذوب شده را به صورت لايه لايه روي محل مورد نظر مي کشند تا قشر نسبتا ضخيمي تشکيل شود. پس از سرد شدن ظرف با کشيدن دوغاب سفيدي(صرفا براي بهتر نمايان شدن خطوط طراحي است که به وسيله مداد کشيده مي شود) محل مورد قلم زني را براي طراحي آماده مي کنند.بيشتر طرح هاي ظروف قلم زني الهام گرفته از طرح هاي سنتي است. در مرحله قلم زني، وسايلي چون انواع قلم ها، پرگار در اندازه هاي مختلف، چکش، متر، کنده، خط کش، قيچي آهن بر، سوهان، پوس آب و دستگاه ذوب قير مورد استفاده قرار مي گيرند.

در حال حاضر اصفهان، مهم ترين مرکز ساخت و قلم زني مس و برنج است که حدود 81 درصد از قلم زنان، خودشان طراح و اجراکننده اين هنر هستند. علاوه بر اصفهان در شهرهاي تهران، طبس و کرمانشاه نيز قلم زني روي مس تا حدودي مرسوم و متداول است.