نگاهي به اکران داغ سينماي ايران در ماه سوم تابستان

پرده های نقره ای، تماشایی تر شدند

مشعل-اغراق نخواهد بود اگر بگوييم اکران تابستان امسال، يکي از متنوع ترين فيلم ها را دارد و پرده هاي نمايش فيلم تماشايي تر شده اند. از درام ها تا کمدي هاي مختلف بر پرده سينماها رفت تا در داغي تابستان امسال، سينماي ايران هم سهمي داشته باشد. حالا و در هفته نخست شهريور ماه چشم سينماروها پوستر فيلم هاي جديدي را مي بيند که شايد در طول سال هيچ خبري از آنها نداشتند؛ فيلم هايي که چراغ خاموش توليد شدند و حالا چراغ سينما ها را حسابي روشن کرده اند. با هم سري مي زنيم به اين فيلم ها و مروري بر آنها خواهيم داشت، مروري که شايد در انتخاب براي ديدنشان، شما را کمي کمک کند و البته يک آخر هفته مي تواند با يک فيلم خوب، دلچسب باشد.

اکران نوستالژيک

 پيش از اينکه به فيلم هاي جديد بپردازيم، شايد اين خبري را که برايتان روايت مي کنيم و در هفته گذشته منتشر شد، بيشتر از همه ده شصتي ها و دهه پنجاهي ها را متوجه خودش کند. اگر از جلوي سينما عصر جديد در خيابان طالقاني رد شده باشيد، با تعجب اکران فيلم دهه شصتي «تاراج» را ديده ايد. اگر هم نديده ايد، ما براي شما مي گوييم که چه خبر است. داريوش باباييان، مالک و پخش کننده تاراج گفته که اگر تعدادي از فيلم هاي قديمي سينماي ايران هر روز در چند سکانس به عنوان «سينما نوستالژي» اکران محدود شوند، مخاطب هاي خاصي را به سينماها مي کشانند. اين تهيه کننده سينما خبر داده که اين برنامه توسط جامعه صنفي تهيه کنندگان و با همکاري دوستان ديگري تدارک ديده شده و قرار است هر ماه يکي از فيلم هاي قديمي در يک سانس به نمايش درآيد. شروع اين برنامه با فيلم «تاراج» بود. او با اشاره به ارزشمند بودن اين فيلم گفته است که استقبال از نمايش فيلم «تاراج» خيلي خوب بود و بازخوردهاي خوبي را هم گرفتيم و طبق برنامه ريزي انجام شده هم گويا قرار است فيلم بعدي «دزد عروسک ها» باشد که به نمايش درخواهد آمد. اين پخش کننده و تهيه کننده قديمي سينما با اشاره به برخي فيلم هاي قديمي که در اختيار دارد، گفته است که بعد از نمايش اين تک سانس به نظرم آمد اگر برنامه اي تحت عنوان «سينما نوستالژي» تدارک ديده شود تا در يکي دو سينما و در چند سانس محدود هر روز چند فيلم قديمي به نمايش درآيد، مخاطب هاي خاصي را براي سينماها جذب مي کند، زيرا بسياري از علاقه مندان و عاشقان سينما و کساني که در پشت صحنه سينما سال ها فعاليت کرده اند، به تماشاي اين فيلم هاي قديمي علاقه مند هستند، در حالي که مخاطب عام بيشتر فيلم هاي روز را مي پسندد.

روسي

سينماي اکشن و معمايي و جنايي در فيلم هاي ايراني کمي غريب است. هرچند بسياري از کارگردانان جوان کشورمان تلاش کردند فيلم هايي از اين دست بسازند و بيشتر از همه جوانان عاشق و علاقه مند به هيجان و صحنه هاي پرانرژي را به سينماها بکشانند، اما تجربه هايي چون «هاري» به کارگرداني امير احمد انصاري خيلي موفق نبودند. فيلم «روسي» به کارگرداني اميرحسين ثقفي نيز از جمله همين فيلم هاست، اما خوش ساخت تر و ديدني تر. عوامل فيلم روسي درباره آن نوشته اند «روسي يک فيلم عاشقانه است که به تراژدي ختم مي شود». از بازيگران اصلي اين فيلم مي توان به امير آقايي، طناز طباطبايي، صابر ابر و ميلاد کي مرام اشاره کرد.

 

ايده اصلي

فيلم ايده اصلي تم اجتماعي دارد و آن را آزيتاموگويي کارگرداني کرده است. اين کارگردان آخرين فيلم خود را به نام «تراژدي» در سال 92 ساخت. فيلمي که بارقه هاي حضور يک کارگردان خوشفکر را در سينماي ايران خبر مي داد. شش سال طول کشيده تا موگويي فيلم دومش را اکران کند؛ فيلمي که در نگاه نخست بازيگران و سوژه اصلي آن بيش از همه به چشم مي آيند. عوامل فيلم درباره آن نوشته اند «ايران و اسپانيا براي راه اندازي يک پروژه بزرگ در جزيره هندورابي در جنوب ايران به توافق رسيده اند، شرکت ها و افراد بسياري به طمع برنده شدن در اين مناقصه شرکت کرده اند و...». بازيگران اصلي ايده اصلي عبارتند از: بهرام رادان، مريلا زارعي، هانيه توسلي، پژمان جمشيدي و مهرداد صديقيان.

 

جانان 

فيلم جانان را کامران قدکچيان کارگرداني کرده است. شايد اگر بدانيد که سوغات فرنگ، فاصله، دختر شاه پريون و پس کوچه هاي شمرون چهار فيلم اخير قدکچيان هستند، دستتان بيايد که جانان چه فضايي دارد. فيلم هاي قدکچيان عموما رمانتيک و خانوادگي و داراي بن مايه هاي طنز هستند. فضاي فانتزي فيلم هاي او را برخي سينما روها مي پسندند. پس اگر فيلم هاي پيشين اين کارگردان را ديده ايد، جانان را هم ببينيد. عوامل اين فيلم درباره آن نوشته اند: «جانان روايت عشق و وفاداري است. عشقي ناب از گذشته هاي دور و تلاقي اين عاشقانه با داستان عشق دختر و پسري از نسل امروز. . . ». بازيگران اصلي اين فيلم عبارتند از: امين حيايي، مژگان بيات، پروانه معصومي، بيژن بنفشه خواه، سحر زکريا، مهران رجبي و چنگيز وثوقي.

 

قسم

 

 ممکن است کمتر باور کنيم که «نقي» سريال پرطرفدار پايتخت فيلم تلخ و گزنده اي چون قسم ساخته باشدو محسن تنابنده که يد طولايي در نويسندگي هم دارد، اين بار قيد بازيگري را زده و فيلمي اجتماعي و آسيب شناسانه را ساخته است. قسم درباره قتل است. قتل زني که همه شواهد نشان مي دهد شوهر او اين کار را کرده است. بازيگران خوب و داستان جذاب از جمله دو شاخه اي است که مي تواند قسم را ديدني کند. عوامل فيلم درباره آن نوشته اند: «به جان نياز، قصاص بخواي بچه رو مي گيرم طلاقت مي دم جان يه دونه دخترمونو قسم خوردم که بدوني اينکارو مي کنم به جان نياز. . . ». مهناز افشار، سعيد آقاخاني، مهران احمدي و حسن پورشيرازي، از بازيگران اصلي فيلم قسم هستند.

 

 

قصرشيرين

 

حتما حداقل يکي از  فيلم هاي زير نورماه، اينجا چراغي روشن است، خيلي دور خيلي نزديک، به همين سادگي، يه حبه قند، امروز و دختر را ديده ايد، پس اگر سينماي رضا ميرکريمي را دوست داريد و مي پسنديد به شما پيشنهاد مي کنيم قصر شيرينش را از دست ندهيد. ميرکريمي، کارگردان توانايي است و اين بار نيز در قصر شيرين توانايي اش را نشان داده است. حامد بهداد هم بازي ديدني دارد و داستان فيلم به خوبي پيش مي رود. عوامل فيلم درباره آن نوشته اند: «جلال مرادي 42 ساله در طي تصادفي خانواده اي را به قتل مي رساند، اما تصادف در دادگاه غيرعمد شناخته مي شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهري ديگر مي رود، پس از دو سال به شهرش باز مي گردد، زيرا زنش دچار مرگ مغزي شده است ...». حامد بهداد، محمد عسگري و ژيلا شاهي، از بازيگران اصلي فيلم قصر شيرين هستند.

 

 

 

صداي خوش از پيچ راديو تا تيتراژ پاياني

موسيقي هنري است که در ميان هنرها يکي از بالاترين علاقه مندان را دارد. پير باشيم يا جوان، کودک يا ميانسال بالاخره با موسيقي سر و کار خواهيم داشت. در ميان انواع موسيقي ها ترانه ها و تصنيف هاي ايراني يکي از دلنشين ترين و دلچسب ترين نوع موسيقي براي ما ايرانيان هستند. بنا داريم تا هر هفته ترانه و تصنيف زيباي ايراني را به شما معرفي کنيم اگر مي شناختيد که باز هم گوش کنيد و اگر نمي شناختيد هم به ما اعتماد کنيد و آن را بشنويد.

 

تو  اي   پري کجايي

ترانه «تو اي پري کجايي» در مايه شوشتري از دستگاه همايون را خيلي ها شنيده اند، اما نخستين اجراي آن با صداي فاخته يا همان حسين قوامي، شنيدني تر است. شعر اين ترانه ماندگار را هوشنگ ابتهاج يا همان ه. الف. سايه، سروده است و همايون خرم سازنده ترانه هاي جاودانه ايراني نيز آن را ساخته است. حسين قوامي، از خوانندگان مشهور دهه سي و چهل موسيقي ايراني بود که در سبک موسيقايي راديويي موسوم به گلهايي، يکي از چهره هاي موفق و پرطرفدار محسوب مي شد.

شبي که آواز ني تو شنيدم    

چو آهوي تشنه پي تو دويدم

دوان دوان تا لب چشمه رسيدم                       نشانه اي از ني و نغمه نديدم

 

آهاي خبردار

آهاي خبردار ترانه اي است، که طهمورث پورناظري آن را براي فيلم رگ خواب به کارگرداني حميد نعمت الله ساخته و همايون شجريان آن را خوانده است. اجراي ترانه و تصنيف براي فيلم هاي ايراني تقريبا يک دهه است که جاي خودش را در شکل و شمايلي جديد در سينماي ايران باز کرده است. آهاي خبردار هرچند موسيقي فيلم است اما به طور مستقل نيز قابل اعتناست و مشخصات يک تصنيف و ترانه کامل را دارد. موسيقي فيوژن و لحن صميمي شعر دل نشيني اين اثر را چند برابر کرده است. فيلم رگ خواب سال 1396 اکران شد.

 

آهاي خبردار، مستي يا هوشيار خوابي يا بيدار خوابي يا بيدار

تو شب سياه تو شب تاريک

از چپ و از راست از دور و نزديک

يه نفر داره جار ميزنه جار آهاي غمي که مثل يه بختک

رو سينه من شده اي آوار

 از گلوي من دستاتو بردار

شرح فراق

صداي گرم حسام الدين سراج بخش زيادي از خاطرات شنيداري دهه شصت و هفتاد ايرانيان را پر کرده است. شرح فراق نيز نام تصنيفي است با صداي سراج که آهنگسازي آن را نيز در دستگاه ماهور، خود به عهده داشته است. سراج با آهنگسازي خلاقانه روي شعري از حافظ توانسته است فضاي جديدي را در موسيقي ايراني به گوش مخاطبان برساند. از نوازندگي ني محمد موسوي و سه تار نوازي جلال ذوالفنون در اين اثر نمي توان گذشت. دو نوازنده اي که همه تنظيم ها و تک نوازي ها را در آلبومي به نام شرح فراق که تصنيف شرح فراغ درآن قرار دارد، بر عهده داشته اند.

دردم از يار است و درمان نيز هم

دل فداي او شد و جان نيز هم

اين که مي گويند آن خوشتر ز حسن

يار ما اين دارد و آن نيز هم

 

دلارام

«هر که دلارام ديد از دلش آرام ديد»، مطلع شعري است از سعدي که محمد سرير با آهنگسازي خاص خودش، جمال الدين منبري را به عنوان خواننده انتخاب کرد و نتيجه کار، يکي از ماندگارترين تصنيف ها و ترانه هاي موسيقي ايران را رقم زد. تصنيفي که در فضاي ارکستران با نواي دف همراه مي  شود. تکنوازي هاي سه تار در ميانه حجم ارکستر سازهاي زهي، ملودي زيبا و اجراي بسيار خوب منبري دلايل بسيار خوبي است که ايت ترانه را شنيدني مي کند.

هر که دلارام ديد از دلش آرام رفت

 چشم ندارد خلاص هر که در اين دام رفت

گر به همه عمر خويش با تو بر آرم دمي

حاصل عمر آن دم است باقي ايام رفت